Jak technologie zmieniają rynek digital out of home?

Choć cały rynek reklamy zewnętrznej odczuwa wpływ nowych technologii, nigdzie nie jest on tak widoczny jak w segmencie Digital Out of Home. – Nowe technologie i ich stały rozwój w DOOH to kluczowy aspekt budowania przewagi tej kategorii mediów, dając dostęp do efektywnej i angażującej reklamy – podkreśla Agnieszka Wilczyńska, head of AD sales development IMS.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Jak technologie zmieniają rynek digital out of home?
Nośniki DOOH są zlokalizowane m.in. w centrach handlowych

Segment Digital Out of Home tylko w 2024 roku urósł o ponad 36 proc. do 257,2 mln – wynika z danych IAB Polska/PwC AdEx. Z kolei dane OOHLife cytowane w Raporcie Strategicznym IAB Polska mówią, że wymienione medium rosło w ostatnich trzech latach w średnim tempie prawie 34 proc.

Niewątpliwie wpływ na to mają nowości technologiczne chętnie adaptowane przez głównych rynkowych graczy. Od inteligentnych ekranów po wdrożenia programmatic – DOOH szybko chłonie nowości i dzięki nim rośnie.

– Nie od dziś obserwujemy cyfryzację medium OOH polegającą m.in. na wprowadzaniu na rynek większej liczby sieci nośników DOOH oraz nowych technologii tj. rozszerzona rzeczywistość (AR), sztuczna inteligencja (AI) oraz czujniki i IoT, które odgrywają istotną rolę przy tworzeniu dedykowanych kampanii – wymienia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Agnieszka Rutkowska, negotiation manager z Havas Media Network.

– Nowoczesne nośniki cyfrowe otwierają szerokie spektrum podejścia do reklamy zewnętrznej – umożliwiają niestandardowe podejście do przekazu, przeprowadzenie spektakularnych kampanii w przestrzeni miejskiej, wprowadzenie spotu 3D – dodaje ekspertka, pytana o nowe technologie w reklamie zewnętrznej.

Programmatic, czyli otwarcie na świat

Automatyzacja procesu zakupu znana z branży digitalowej, czyli Programmatic DOOH, to dla rynku cyfrowych nośników reklamowych prawdziwe "otwarcie okna na oścież", jeśli mówimy o planowaniu i realizacji działań. Przełomowy, jak wskazuje w Raporcie Strategicznym IAB Polska, był dla tego trendu rok 2024.

Jak opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Agnieszka Wilczyńska, head of AD sales development IMS, Programmatic DOOH zyskuje dynamicznie na całym świecie, a w samej tylko Europie rośnie w tempie 26 proc. rocznie. W 2024 jego wartość szacowana jest na około 900 mln euro, a według prognoz w 2025 roku przekroczy 1,4 mld euro.

– W Polsce reklama zewnętrzna oparta na technologii programmatic wchodzi w nowy etap rozwoju. Coraz więcej cyfrowych nośników zostaje zintegrowanych z globalnymi platformami zakupowymi (DSP i SSP), co pozwala na automatyczne i efektywne zarządzanie kampaniami w czasie rzeczywistym. Kluczową wartością jest możliwość precyzyjnego targetowania – nie tylko geograficznego, ale także kontekstowego, uwzględniającego m.in. porę dnia, pogodę czy natężenie ruchu – wymienia zalety modelu programatycznego ekspertka IMS.

Polska może już w tym roku być jednym z najszybciej rozwijających się rynków tego typu reklamy w Europie Środkowej – prognozuje Agnieszka Wilczyńska z IMS.

– Główne predykcje obejmują przede wszystkim zwiększenie dostępności inventory w modelu programatycznym (dzięki współpracy operatorów ekranów z platformami SSP/DSP), szersze wykorzystanie danych lokalizacyjnych i behawioralnych do precyzyjnego targetowania, coraz większą integrację kampanii DOOH z digitalem (np. mobile display, SMS/MMS, Smart & Connected TV). Dodatkowo rozwój pomiarów efektywności kampanii opartych na danych z urządzeń mobilnych i systemów analitycznych, raporty post-buyowe pokazujące dotarcie do grupy docelowej: płci czy wieku widowni – analizuje Dorota Tymińska, CEO Abi Media.

QR kody, eye-tracking i inne nowinki

Technologiczne nowości wkroczyły w świat DOOH śmiało nie tylko w zakresie metod zakupu nośników (wspomniany programmatic), ale i w dopasowaniu ich treści do założonych grup docelowych.

– Kluczowe znaczenie zyskały nowoczesne metody analizy widowni i danych demograficznych – dzięki wyspecjalizowanym firmom badawczym możliwe jest dziś znacznie precyzyjniejsze planowanie kampanii – uważa Agnieszka Wilczyńska z IMS.

W ocenie ekspertki, na uwagę rynku zasługują takie narzędzia jak interaktywne ekrany dotykowe oraz kody QR (przyspieszają reakcję odbiorcy na komunikat); technologia eye-tracking (śledzenia ruchu gałek ocznych), pozwalająca na zaawansowaną analizę interakcji odbiorcy z treścią reklamową i dostarczająca danych o faktycznym poziomie zaangażowania i percepcji komunikatu.

– Ważnym, choć często pomijanym aspektem rozwoju DOOH jest postęp w technologii samych ekranów – zarówno pod względem jakości obrazu (jasność, rozdzielczość, kolorystyka), jak i formatów nośników. Ponadto sami klienci mają coraz większe oczekiwania i poszukują wyróżniających się rozwiązań, dostosowanych do różnorodnych przestrzeni – od wielkoformatowych ekranów LED po nośniki indoorowe w galeriach handlowych i punktach usługowych – komentuje head of AD sales development IMS.

Do najciekawszych technologicznych innowacji w DOOH można zaliczyć także multisensoryczność, czyli połączenie obrazu z dźwiękiem oraz interaktywnymi elementami. Technika ma zwiększać skuteczność przekazu i zaangażowanie odbiorców.

– Dodatkowo spektakularne efekty 3D zyskują na popularności jako narzędzie przyciągające uwagę swoją formą i siłą oddziaływania emocjonalnego – podkreśla Agnieszka Wilczyńska.

Jak AI zmieni Digital out of Home?

Kolejny wielki temat w kontekście dyskusji o innowacjach technologicznych to oczywiście sztuczna inteligencja. Według ekspertek, z którymi rozmawialiśmy, branża reklamy zewnętrznej AI dopiero się uczy i nie można powiedzieć, by na razie mocno w niej namieszała.

– W przypadku digital Out of Home sztuczna inteligencja posiada ogromny potencjał do usprawnienia wielu obszarów – od precyzyjniejszego planowania kampanii, przez dynamiczne dopasowanie treści w czasie rzeczywistym, aż po zaawansowaną analizę skuteczności przekazu reklamowego. Perspektywa wykorzystywania algorytmów uczenia maszynowego do przetwarzania danych kontekstowych, behawioralnych czy lokalizacyjnych otwiera nowe możliwości dla tworzenia hiperpersonalizowanych kampanii outdoorowych, z wysokim poziomem automatyzacji.

Nie ulega wątpliwości, że wpływ AI na segment DOOH będzie w nadchodzących latach systematycznie wzrastał, ale naszym zdaniem na tym etapie wymaga to jeszcze testów i zbierania doświadczenia (oraz – co jest kluczowe – zaufania), które pozwolą znaleźć odpowiednie zastosowanie dla danych, które dostarcza nam sztuczna inteligencja – analizuje Agnieszka Wilczyńska.

Dorota Tymińska z Abi Media wskazuje natomiast: – Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest głównie do analizy danych w czasie rzeczywistym, optymalizacji emisji reklam oraz dopasowywania treści do kontekstu – takiego jak pogoda, natężenie ruchu czy pora dnia. W perspektywie najbliższych dwóch–trzech lat można oczekiwać, że rola AI w DOOH znacząco wzrośnie, a technologia ta stanie się jednym z kluczowych elementów planowania i realizacji kampanii.

W kolejnych latach więc technologie pomagać będą w personalizacji i optymalizacji reklam, co przełoży się na dalszy dynamiczny rozwój segmentu DOOH.

Tekst po raz pierwszy ukazał się w dodatku specjalnym "OOH/DOOH" portalu Wirtualnemedia.pl. CAŁA PUBLIKACJA TUTAJ.

Partnerami dodatku "OOH/DOOH" są: AMS SA, Jet Line, IMS S.A, Nextbike, OOHlife Izba Gospodarcza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów