Koniec recesji na polskim rynku reklamowym

CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklam

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Firma konsultingowa CR Media prognozuje wzrost przychodów reklamowych polskich mediów o 8,3 proc. do poziomu 4,6 mld zł w roku 2004. W kolejnych latach wzrost rynku reklamy w mediach wyniesie około 7,4 proc.

Zdaniem specjalistów z CR Media wzrostowi rynku reklamy w mediach sprzyja dobra koniunktura gospodarcza oraz odbicie się rynku po recesji z lat 2001-2002.

Według autorów raportu CR Media przychody z reklamy telewizyjnej netto wzrosną w 2004 roku o 8,0 proc., a w latach 2005 i 2006 będą się zwiększać w tempie ponad 6,0 proc. rocznie.

Według szacunków CR Media wzrost przychodów reklamowych netto stacji telewizyjnych wyniesie w trzecim kwartale 10,4 proc., a w czwartym 9,0 proc.

W drugim kwartale 2004 roku wzrost przychodów wyniósł 5,8 proc. wobec 15,8 proc. w pierwszym kwartale 2004 roku.

Spadek dynamiki wzrostu przychodów w drugim kwartale wynikał ze zmniejszenia się dostępności reklamy telewizyjnej i wzrostu jej ceny, co wpłynęło na ograniczenie popytu.

Autorzy raportów prognozują dalszy wzrost cen reklam telewizyjnych.

"Największe stacje telewizyjne (...) są nawet zmuszone odmawiać zamieszczania reklam. Stacje zareagowały w tej sytuacji w jedyny możliwy sposób - podnosząc ceny reklam" - napisano w raporcie.

Według CR Media, w wyniku wejścia w życie od 1 maja nowych regulacji prawnych dotyczących reklam telewizyjnych, w stacjach komercyjnych nastąpił spadek dostępnego czasu reklamowego o 10 do 20 proc. w zależności od stacji.

Eksperci CR Media szacują, że wzrost wydatków na reklamę radiową sięgnie 9-11 proc. rocznie w latach 2004-6.

Autorzy przewidują wzrost udziału tego typu reklamy w rynku   o 0,6 proc do roku 2006.

W drugim kwartale przychody reklamowe radia zwiększyły się o 12,7 proc., wobec 20,5 proc. w pierwszym kwartale.

Zdaniem CR Media stacje radiowe, dzięki dużej elastyczności znakomicie wykorzystują swój potencjał wzrostowy.

Według autorów raportu rynek prasowy w 2004 wzrośnie o 8,1 proc. Podobne tempo wzrostu utrzyma się również w kolejnych dwóch latach.

CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklamy prasowej o 15 proc. w  trzecim i czwartym kwartale 2004.

Według autorów raportu dynamiczny wzrost przychodów wynikać będzie z zakończenia wojny cenowej związanej z pojawieniem się dziennika "Fakt" oraz ze wzrostu cen reklamy telewizyjnej.

"Boom na rynku reklamy prasowej musi nadejść" - powiedział w czwartek jeden z autorów raportu Tomasz Brzeziński.

Według szacunków CR Media, pierwszym kwartale prasa odnotowała spadek przychodów z reklam o 0,3 proc. W drugim natomiast wzrost wyniósł 3,2 proc., czyli znacznie poniżej całego rynku reklamy medialnej.

Słabe wyniki segmentu reklamy prasowej wynikają z utraty konkurencyjności cenowej reklamy prasowej w okresie recesji na rynku mediów. Co więcej, w pierwszej połowie roku wejście na rynek dziennika "Fakt" wymusiło obniżkę cen reklam prasowych.

Eksperci CR Media oczekują jednak dynamicznego wzrostu tego segmentu rynku w drugiej połowie 2004 roku.

Zdaniem autorów raportu w pierwszym kwartale 2004 roku wydatki na reklamę wzrosły o 9,5 proc. rdr.

Według szacunków CR Media rynek reklamy w 2003 roku wzrósł o 4,6 proc.

Firma CR Media Consulting SA jest firmą doradczą specjalizującą się w planowaniu i zakupie mediów. Działa na rynku radia, prasy i internetu. Firma przygotowuje również kwartalne raporty na temat sytuacji na rynku reklamy w mediach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"