Kurs Google Analytics - śledzenie zdarzeń

Przed Wami piąta część kursu Google Analytics przygotowanego przez firmę Conversion. Tym razem tekst będący kontynuacją artykułu na temat śledzenia linków wychodzących i pobrań plików w Google Analytics.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Nie mieliście jeszcze okazji zapoznać się z poprzednią częścią naszego poradnika? Przed przystąpieniem do lektury niniejszego tekstu sugerujemy nadrobić zaległości (link). >>> Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy konfiguracji Google Analytics >>> Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy konfiguracji Google Analytics (cz. 2) Wiemy już, że standardowo Google Analytics śledzi przede wszystkim wywołania skryptu śledzącego (ang. Google Analytics Tracking Code, GATC), w trakcie których przekazywane są podstawowe informacje na temat aktualnie oglądanej przez użytkownika strony oraz na temat samego użytkownika. Kluczowym elementem kodu śledzącego Google Analytics jest wywołanie funkcji _trackPageview, odpowiedzialnej za wysłanie kompletu informacji do serwera Google. Funkcja _trackPageview może zostać wywołana poza skryptem śledzącym – generowana jest w ten sposób tzw. wirtualna odsłona serwisu (ang. virtual pageview), przy pomocy której możliwe jest oznaczenie dowolnego zdarzenia, które zaszło w obrębie aktualnie przeglądaj strony, ale jego zaistnienie nie było związane z załadowaniem skryptu śledzącego. Przykładami tego typu zdarzeń jest rozpoczęcie pobierania pliku czy kliknięcie w link wychodzący. Niestety każde wywołanie funkcji _trackPageview „sztucznie” zwiększa liczbę odsłon serwisu, przez co zmianie ulegają wartości wszystkich metryk, do obliczenia których wykorzystywana jest ta metryka (np. stosunkowo istotna metryka strony/odwiedziny, informująca o tym, jak bardzo „zaangażowana” była przeciętna wizyta w naszym serwisie). Jak uniknąć tego problemu? Na szczęście rozwiązanie istnieje i jest stosunkowo proste. Google Analytics udostępnia jeszcze jedną funkcję, przy pomocy której możliwe jest oznaczanie zdarzeń, zachodzących w obrębie witryny – ta funkcja to _trackEvent. Załóżmy, że prowadzimy serwis typu dobrze każdemu znanej witryny YouTube. W obrębie naszej witryny internauci mogą podjąć wiele różnorodnych akcji, nie wywołujących załadowania skryptu śledzącego Google Analytics. Przykładowo, mogą rozpocząć odtwarzanie wybranego materiału wideo, mogą je zastopować, mogą klikać „Lubię to!” w odniesieniu do wybranego pliku. Biorąc pod uwagę wielkość naszej witryny, oznaczenie każdej tego rodzaju aktywności przy pomocy funkcji _trackPageview spowodowałoby potężną inflację liczby odsłon naszego serwisu ze wszystkimi tego konsekwencjami. Tymczasem, każdą tego rodzaju aktywność możemy potraktować jako zdarzenie (ang. event), a jej wystąpienie oznaczyć przy pomocy funkcji _trackEvent. Każde zdarzenie w Google Analytics może być opisane przy pomocy czterech parametrów: kategoria (parametr obowiązkowy o charakterze tekstowym), akcja (obowiązkowy, tekstowy), etykieta (opcjonalny, tekstowy) i wartość (opcjonalny, liczbowy). W pierwszej kolejności wskazane jest stworzenie tzw. struktury raportowania zdarzeń. Struktura raportowania zdarzeń jednoznacznie wskazuje, jakie kategorie zdarzeń funkcjonują w obrębie serwisu, jakie akcje należą do poszczególnych kategorii oraz w jaki sposób pojedynczym zdarzeniom nadawane są etykiety i wartości. Przykładowo, w przypadku naszego serwisu, główną kategorią zdarzeń niech będzie kategoria video, grupująca wszystkie aktywności użytkowników, związane bezpośrednio z zamieszczonymi w serwisie materiałami video. W ramach kategorii video zdefiniowane niech zostaną akcje play, stop oraz like – każda niech odpowiada konkretnej czynności, którą podjąć może internauta. Etykieta zdarzenia niech wskazuje na konkretny materiał video, którego dotyczyła aktywność, reprezentowana przez dane zdarzenie. No i wartość – w przypadku zdarzeń wideo/play ten parametr niech zawiera informację na temat czasu potrzebnego na załadowanie wybranego materiału wideo; w przypadku pozostałych zdarzeń parametr wartość zawsze przyjmować będzie wartość 0. Mając przygotowaną strukturę raportowania zdarzeń, możemy przystąpić do „fizycznego” oznaczania przy pomocy funkcji _trackEvent poszczególnych aktywności, podejmowanych przez naszych użytkowników. Przykładowy kod, odpowiadający za wywołanie zdarzenia video/play, może wyglądać następująco: Podobnie jak w przypadku funkcji _trackPageview, mamy tutaj zdefiniowane zdarzenie onclick – tym razem podpięte do niego zostało jednak wywołanie funkcji _trackEvent. Kolejne parametry, podane w ramach wywołania funkcji, określają oczywiście kategorię zdarzenia (video), akcję (play), etykietę (tytuł danego materiału wideo – w tym wypadku Śmieszny filmik od Krystiana) oraz wartość (czas potrzebny na załadowanie danego materiału wideo – tutaj reprezentowany przez zewnętrzną zmienną loadTime). A tak może wyglądać kod, odpowiadający za wywołanie zdarzenia wideo/stop: Wszystkie, oznaczone w ten sposób aktywności, zaistniałe w obrębie serwisu, widoczne będą w obrębie raportów Treść, generowanych przez Google Analytics: Wykaz wszystkich zdarzeń, które w analizowanym okresie czasu zostały zarejestrowane przez GA, znajdziecie w raporcie Najczęstsze zdarzenia – dzięki operacji drążenia w dół możliwe jest stopniowe zawężanie interesującego nas zbioru danych: z poziomu kategorii przechodzimy do poziomu poszczególnych akcji, a z poziomu akcji – do poziomu indywidualnych zdarzeń, symbolizowanych przez etykiety. Podsumowując: • do oznaczania aktywności internautów w obrębie naszego serwisu, które nie są powiązane z wywołaniem kodu śledzącego Google Analytics, możemy wykorzystać funkcję _trackPageview lub funkcję _trackEvent, • w przeciwieństwie do _trackPageview, wywołanie funkcji _trackEvent nie powoduje zwiększenia liczby odsłon witryny i nie wpływa na wartości powiązanych z tą liczbą metryk, • funkcja _trackEvent pozwala wysłać do serwera Google Analytics informację o zaistniałej aktywności w obrębie witryny poprzez przypisanie do niej określonego zdarzenia (ang. event), • każde zdarzenie w ramach Google Analytics może być opisane przez maksymalnie cztery parametry: kategoria, akcja, etykieta i wartość.  

Mateusz Dałek, chief difference maker w Conversion

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu