Dwie trzecie Polaków z telefonami stacjonarnymi to klienci TP

68 proc. Polaków korzystających z telefonii stacjonarnej to klienci Telekomunikacji Polskiej, którą kojarzy 95 proc. wszystkich osób w naszym kraju - wynika z badania PBS DGA. Stosunkowo mało popularne są usługi VoIP.

Tomasz Wojtas / tw
Tomasz Wojtas / tw
Udostępnij artykuł:
0 komentarzy

10,5 proc. Polaków ma w swoim domu tylko telefon stacjonarny, natomiast 41 proc. - zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy. 44 proc. osób korzysta tylko z telefonii mobilnej, natomiast 4,5 proc. - w ogóle nie ma telefonu.

Wśród operatorów telefonii stacjonarnej zdecydowanie najpopularniejsza jest Telekomunikacja Polska - kojarzy ją 94,5 proc. osób w naszym kraju. 49 proc. respondentów zna markę Netia, a 22 proc. - Dialog. Pozostałe firmy świadczące usługi w tym zakresie są zdecydowanie mniej rozpoznawalne - Tele2 kojarzy 4 proc. Polaków, NOM (Niezależnego Operatora Międzystrefowego) - 3,5 proc., UPC - 2,5 proc., natomiast GTS Energis i MNI - nieco ponad 1 proc. Prawie 3 proc. osób nie potrafi wymienić żadnego operatora telefonii stacjonarnej.

W grupie Polaków mających telefon stacjonarny 68 proc. to klienci Telekomunikacji Polskiej, a 40 proc. potrafi określić, z której konkretnie taryfy korzysta: 27 proc. osób wskazuje plan doMowy tp 60, 5,3 proc. - plan tp startowy, 3,5 proc. - plan tp przyjazny, 3 proc. - plan doMowy tp 300, natomiast 1 proc. - plan doMowy tp 1200. Z kolei 11,5 proc. respondentów używających telefonu stacjonarnego korzysta z usług Netii - 4,5 proc. wybiera taryfę Lepszy Telefon 35, a 2 proc. - Lepszy Telefon 50. Klientami Dialogu jest 7,5 proc. takich osób, przy czym 2,5 proc. wybrało Taryfę Familijną - Profil wygodny. Innych operatorów wymienia 12 proc. Polaków korzystających ze stacjonarnego łącza telefonicznego.

Przeciętny Polak używający telefonu stacjonarnego płaci 44,5 zł miesięcznego abonamentu - od 41 zł do 50 zł uiszcza z tego tytułu 28 proc. osób z tej grupy, od 21 zł do 30 zł - 26 proc., natomiast od 51 zł do 100 zł - 21 proc. Z kolei średnia wysokość rachunku za ostatnie trzy miesiące wynosi 70 zł. 40 proc. użytkowników stacjonarnych łączy telefonicznych deklaruje, że nie ma możliwości kontroli naliczanych rachunków u swojego operatora, podczas gdy istnienie tej opcji potwierdza co trzeci wśród tych respondentów. Natomiast przeciętna osoba korzystająca z usług innego operatora na zasadzie preselekcji w ostatnich 3 miesiącach zapłaciła 52 zł.

Jedynie 4,1 proc. Polaków mających telefon stacjonarny korzysta z technologii VoIP - 2,3 proc. robi to bez użycia komputera, 1,7 proc. - przez komputer, natomiast 0,1 proc. - przy pomocy kart zdrapek, pre-paidu lub numeru dostępu. 26 proc. osób korzystających z tych usług robi to codziennie, 36 proc. - 1-5 razy w tygodniu, a 15 proc. - 1-3 razy w miesiącu. Jakość połączeń w tej technologii jest oceniana - w skali od 1 do 5 - średnio na 3,75.

Polacy korzystający z telefonów stacjonarnych najczęściej wykonują połączenia lokalne - codziennie robi to co trzecia osoba, a 1-5 razy w tygodniu - co druga. Natomiast rozmowy międzystrefowe prowadzi codziennie tylko 3,6 proc. klientów telefonii stacjonarnej, 1-5 razy w tygodniu - 34 proc, a 1-3 razy w miesiącu - 25 proc. Połączenia międzynarodowe najczęściej (29,5 proc. wskazań) są realizowane rzadziej niż co pół roku albo w ogóle nie występują (29 proc deklaracji). Z kolei na telefony komórkowe dzwoni codziennie 5 proc. użytkowników telefonów stacjonarnych, 1-5 razy w tygodniu - 22 proc., natomiast 1-3 razy w miesiącu - 16,5 proc. Rzadziej na połączenia z numerami w sieciach mobilnych decyduje się co czwarta taka osoba, a nigdy - co piąta.

Bardzo rzadko łącze telefonii stacjonarnej jest używane do połączeń z internetem (dial-up) - nie częściej niż raz w roku robi to 24 proc. użytkowników tych sieci, a nigdy nie decyduje się na to aż 39 proc., przy czym 35,5 proc. trudno wyrazić swoją opinię w tej kwestii. Równie rzadko Polacy dzwonią z telefonów stacjonarnych na drogie numery typu 0-700, natomiast jedynie 0,2 proc. wysyła z tych urządzeń SMS-y. Ogółem 85 proc. osób z dostępem do stacjonarnego łacza telefonicznego wykorzystuje je do celów prywatnych, 13,5 proc. - zarówno w sprawach osobistych, jak i zawodowych, natomiast jedynie niespełna 1 proc. - tylko do celów służbowych - zazwyczaj sš to osoby prowadzące w miejscu zamieszkania własną działalność gospodarczą.

Badanie korzystania przez Polaków z telefonii stacjonarnej zostało przeprowadzone przez PBS DGA od 1 do 14 grudnia ubiegłego roku. Ankiety w formie indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI) objęły reprezentatywną próbę gospodarstw domowych - 1602 osób w wieku 15 lat i powyżej.

Tomasz Wojtas / tw
Autor artykułu:
Tomasz Wojtas / tw
Author widget background
Komentarze (0)

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TOK FM współpracuje z satyrykiem Jankiem Kozą

TOK FM współpracuje z satyrykiem Jankiem Kozą

Prezydent ratuje KRRiT. Nie zgadza się z Sejmem i Senatem

Prezydent ratuje KRRiT. Nie zgadza się z Sejmem i Senatem

"Pierwszy na orbicie gorących newsów" hasłem kampanii Pomponika

"Pierwszy na orbicie gorących newsów" hasłem kampanii Pomponika

"Stekiem" i "kiełbasą" można nazwać tylko mięso. Europosłowie zdecydowali

"Stekiem" i "kiełbasą" można nazwać tylko mięso. Europosłowie zdecydowali

Kiedy Polacy naprawdę patrzą? Wydarzenia kobiecego sportu, które angażują publiczność
Materiał reklamowy

Kiedy Polacy naprawdę patrzą? Wydarzenia kobiecego sportu, które angażują publiczność

Na Krakowskim Przedmieściu powstał sklep Wokulskiego. Startują zdjęcia do kolejnej "Lalki"

Na Krakowskim Przedmieściu powstał sklep Wokulskiego. Startują zdjęcia do kolejnej "Lalki"