Internauci wolą kupować w galeriach, w sieci wygrywają znane marki

Tylko 15 proc. internautów woli zakupy online niż w galeriach handlowych, a zaledwie 9 proc. robi e-zakupy przynajmniej raz w tygodniu. W internecie kupujemy bardziej racjonalnie i planowo niż w galeriach handlowych, a kredyt zaufania mają marki znane z reklam i polecane przez ich znajomych - wynika z badania MEC.

km
km
Udostępnij artykuł:

Niespełna 15 proc. polskich internautów woli robić zakupy w sieci, podczas gdy 50 proc. preferuje galerie handlowe.

Klienci kupujący zgodnie z planem, porównujący ceny i dokładnie analizujący informacje o produktach, stanowią ok. 30 proc. ogółu internautów. Jednak dla wielu z nich zakupy nadal stanowią przyjemność - 60 proc. twierdzi, że czerpie przyjemność z kupowania w galeriach, a 69 proc. z kupowania w sieci.

W badaniu przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy. Okazało się, że zaletami galerii handlowych są przede wszystkim możliwość obejrzenia na żywo produktów (to kluczowa zaleta dla 63 proc. badanych), duży wybór produktów oraz fakt, że wszystko można kupić w jednym miejscu (docenia to po 56 proc. internautów). Wybór, cena i wygoda to z kolei główne zalety zakupów online.

grafika

Największą barierę e-commerce stanowi z kolei brak tych walorów, które doceniamy w galeriach. Klienci nie lubią kupować, gdy nie mogą zobaczyć i dotknąć produktu oraz obawiają się, że produkt okaże się inny niż w rzeczywistości.

grafika

22 proc. polskich internautów w ogóle nie robi e-zakupów, a tylko 9 proc. kupuje online częściej niż raz w tygodniu (45 proc. badanych kupuje z taką częstotliwością w galeriach handlowych).

Na zakupach w galerii większość (59 proc.) badanych spędza od 1 do 3 godz. Jedynie 6 proc. polskich internautów twierdzi, że przeznacza na takie zakupy mniej niż pół godz. i od razu decyduje się na dany produkt. W internecie odsetek "szybko kupujących" jest większy: 38 proc. e-klientów nie zastanawia się nad zakupem produktu dłużej niż 1 godz.

Wielu klientów łączy zakupy w sieci z możliwościami sprawdzenia cen w konkurencyjnych e-sklepach (50 proc.), na Allegro (66 proc.), czy w porównywarkach (40 proc.).

Wysoki odsetek szybko decydujących się na e-zakupy pokazuje także, że w sieci najczęściej wybieramy produkty i marki, które już znamy. Potwierdziło to dodatkowe badanie, czyli seria pogłębionych wywiadów indywidualnych, których celem było odkrycie dodatkowych, mniej racjonalnych i nie zawsze uświadomionych przesłanek zakupów online.

Badanie "MEC Shopper Report" zostało przeprowadzone przez dom mediowy MEC we wrześniu 2014 r. techniką CAWI na próbie 1661 internautów w wieku 15+. Badanie zostało uzupełnione serią 18 pogłębionych wywiadów indywidualnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"