Setki brytyjskich firm zrzeszonych w organizacji OR Brook wniosło przeciwko koncernowi Google pozew zbiorowy, w którym domagają się równowartości 6,6 mld dolarów za wykorzystywanie pozycji monopolisty na rynku wyszukiwania online do podnoszenia cen reklam.
Amerykańskiemu koncernowi zarzucono też ograniczanie funkcjonowania konkurencyjnych wyszukiwarek i tym samym działanie na rzecz monopolizacji rynku reklam w wyszukiwarkach online. Pozew wniosła Or Brook w imieniu - jak podał portal CNBC - setek tysięcy organizacji z siedzibą w Wielkiej Brytanii.
"Obecnie brytyjskie firmy i organizacje, bez względu na ich wielkość nie mają prawie żadnego wyboru i są zmuszone korzystać z usług Google'a w celu reklamowania swoich produktów i usług” - powiedziała Brook i podkreśliła, że koncern wykorzystuje swoją dominację na rynku, by zawyżać ceny reklamodawcom.
Autorzy złożonego we wtorek pozwu twierdzą też, że Google podjął szereg działań w celu ograniczenia konkurencji w zakresie wyszukiwania, w tym zawarł umowy z producentami smartfonów w celu preinstalowania wyszukiwarki Google Search i Chrome na urządzeniach z Androidem oraz zapłacił koncernowi Apple za gwarancję przyznania Google'owi statusu domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce Safari.
Zobacz: Wydawcy walczą o pieniądze od bigtechów. Właśnie dostali do ręki mocny argument
CNBC podkreśla, że nie udało mu się uzyskać komentarza od firmy Google. Portal przywołał wynik badania brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków z 2020 r., które wykazało, że 90 proc. wszystkich przychodów na rynku reklamy w wyszukiwarkach internetowych trafiło do Google'a.
Pozwy przeciwko Google
Na początku kwietnia w USA zakończył się 14-letni przeciwko Google, w którym także chodziło o wykorzystywanie pozycji monopolisty. Gigant zgodził się zapłacić 100 milionów dolarów w gotówce w ramach ugody. Został oskarżony przez reklamodawców o zawyżanie opłat za korzystanie z programu Google AdWords, obecnie znanym jako Google Ads.
Pozywający zarzucali gigantowi brak obiecywanych rabatów - miał manipulować formułą Smart Pricing w celu sztucznego obniżenia bonusów.
Zobacz: Właściciel Google ogłasza największe przejęcie w swojej historii
W styczniu koalicja stanów pod przewodnictwem Teksasu wniosła pozew przeciwko koncernowi Alphabet, właścicielowi Google. Tu również codzi o nadużywanie pozycji monopolisty na rynku reklamowym.