Multiscreening i prędkość ładowania się stron kluczowe według Google dla mobilnego e-commerce

Wpływ multiscreeningu na zakupy internetowe i działania marketingowe w sieci oraz znaczenie prędkości ładowania się stron i aplikacji dla poziomu transakcyjności - to niektóre zagadnienia z zakresu mobilnego e-commerce omawiane podczas tegorocznego Google Partner Summit. Opisuje je Mikołaj Salecki z They.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

28 września w Nowym Jorku odbyła się jedna z największych konferencji branżowych na świecie (ponad 1 000 uczestników z 62 krajów) - doroczny Google Partner Summit, na którym liderzy Google „za zamkniętymi drzwiami” opowiadali o najnowszych trendach oraz tematach strategicznych.

Wśród prelegentów Google Partner Summit obecni byli m.in. Mary Ellen Coe - szef Google Marketing Solutions, group product manager Jon Diorio czy Marvin Chow - wiceszef globalnego marketing w Google. Agencja They.pl miała szansę reprezentować polską branżę digital marketingową na konferencji dzięki znalezieniu się wśród trzech najlepszych agencji marketingowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w kategorii Video Innovation w konkursie Google Premier Partner Awards.

Konsument mobilny

Jednym z najważniejszych tematów poruszanych na konferencji był mobilny e-commerce. Jest on istotny o tyle, że nie ogranicza się wyłącznie do samego urządzenia, ale usiłuje dotrzeć do konsumenta, który jest lepiej poinformowany, wymagający oraz bardziej niecierpliwy niż kiedykolwiek wcześniej. Konsument w dzisiejszych czasach nie korzysta z jednego kanału czy z jednego urządzenia, aby dokonać zakupu produktu lub usługi. Według badania przeprowadzonego wcześniej przez Gemius (E-commerce w Polsce 2016) ponad 40% Polaków kupujących online korzysta ze smartfonów, a co więcej – aż 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest właśnie na smartfonie.

grafika

Multiscreening i cross-device – oznaka naszych czasów

W trakcie procesu decyzyjnego konsument często zmienia urządzenia (np. rano przegląda produkty na swoim smartfonie, a wieczorem, na laptopie, dokonuje zakupu). Zjawisko multiscreeningu i cross-device, czyli korzystania z co najmniej dwóch ekranów w pewnej sekwencji, jest coraz bardziej powszechną aktywnością wśród polskich internautów. Na podstawie badania przeprowadzonego przez IRCenter takie zachowanie deklaruje już 76% badanych użytkowników, którzy przyznają, że rozpoczynają zakupy na smartfonie i finalizują je na innych urządzeniach – komputerze lub tablecie.

grafika

Należy pamiętać, że są to dane jedynie z Polski, która zazwyczaj adaptuje nowe trendy później niż kraje anglosaskie. Wiele więc wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać co roku – zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach. To stworzy w naszym kraju ogromne możliwości różnorodnych działań sprzedażowych w kanale mobile, który należy również do jednego z najbardziej dynamicznych w rozwoju.

Cross-device a atrybucja konwersji

Historia komunikacji mobilnej tworzy się na naszych oczach. W trakcie analizowania sprzedaży czy innej konwersji istotne staje się zwrócenie uwagi na urządzenia, które zainicjowały kontakt klienta z reklamą. Należy również uwzględnić asystowanie takich urządzeń w całej wędrówce konsumenta i podjąć trafne decyzje o alokacji środków.

Atrybucja w kontekście cross-device będzie jednym z najważniejszych tematów reklamowych i technologicznych w przyszłym roku. Większość właścicieli wielu urządzeń (co najmniej smartfona i laptopa) przełącza przecież ekrany, aby zrealizować założone cele – można to zauważyć dzięki analizom ruchu cross-device w projektach e-commerce.

Średni czas ładowania strony a technologia AMP

Istotna jest również sama technologia mobilna i prędkość ładowania mobilnej wersji serwisu – według informacji pozyskanych na konferencji od firmy Google opóźnienie ładowania serwisu e-commerce na urządzeniu mobilnym o zaledwie jedną sekundę zmniejsza szansę konwersji aż o 20%.

grafika

Jest to związane z samym konsumentem i jego cierpliwością. Wymaga on, aby firma czy marka szybko reagowały na jego potrzeby – dotyczy to również wczytywania się serwisu. Co ważne, ponad połowa nowych użytkowników opuszcza witrynę www, jeśli czas ładowania jest dłuższy niż 3 sekundy. To w praktyce oznacza nieodwracalne straty u właścicieli serwisów e-commerce. Dodatkowo wolna prędkość ładowania ma istotny wpływ na wyniki organiczne w wyszukiwarce Google – obniża pozycję strony, co zmniejsza widoczność i ogólny ruch z tego kanału.

Aby skrócić średni czas ładowania serwisów mobilnych, do dyspozycji właścicieli serwisów powołany został projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) – często komentowany na konferencji Google. To inicjatywa typu open source, która miała ułatwić użytkownikom korzystanie z treści mobilnych. Zastosowanie AMP pozwala m.in. na szybkie renderowanie stron www, a także umożliwia dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych narzędzia (wielkości ekranu, jego rozdzielczości), z którego korzysta w danym momencie użytkownik – zapewnia w ten sposób swobodę i szybkość przeglądania stron internetowych.

Gdzie tkwi sekret?

Sukces mobilnego e-commerce zależy od tego, czy firmy dostosują swoje witryny do potrzeb samego konsumenta. Ważne jest to, aby:

•    zbierać możliwie jak najwięcej danych o użytkownikach – ciasteczka, informacje o wieku, płci czy historii zakupowej – aby lepiej dopasować do nich ofertę;•    segmentować użytkowników oraz wysyłać spersonalizowane rekomendacje w mobilnym serwisie www czy aplikacji, które poprawią atrakcyjność procesu zakupowego;•    asystować konsumentowi podczas jego wędrówki mobilnej, na każdym etapie procesu decyzyjnego i jego customer journey;•    zoptymalizować strategię z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – zwrócić uwagę na zjawisko multiscreeningu oraz przeanalizować swój biznes pod kątem cross-device;•    wykorzystać nowe technologie (np. AMP) w celu polepszenia komfortu konsumenta w trakcie korzystania z serwisu.

Mikołaj Salecki, digital media & performance marketing director They.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych