nc+ ze wzrostem wpływów i zysku. Mniej na produkcje własne, 1,9 mld zł do zapłaty za licencje

ITI Neovision, operator platformy nc+, od kwietnia 2017 do końca ub.r. zanotował 3,78 mld zł wpływów sprzedażowych i 195,2 mln zł zysku netto, wobec 3,69 mld zł przychodów i 152,8 mln zł zysku we wcześniejszych 21 miesiącach. Firma zarabia głównie na opłatach od abonentów, zmniejszyła wydatki na produkcję treści, a zwiększyła na emisję stacji i marketing. Swoim udziałowcom - Canal+, TVN i Liberty Global - wypłaci 146 mln zł dywidendy.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
nc+ ze wzrostem wpływów i zysku. Mniej na produkcje własne, 1,9 mld zł do zapłaty za licencje

Według sprawozdania złożonego w KRS wpływy sprzedażowe ITI Neovision zwiększyły się o 2,4 proc. - z 3,69 mln zł od lipca 2015 do marca 2017 roku do 3,78 mld zł od kwietnia 2017 do końca ub.r.

Zdecydowaną większość tej kwoty stanowią przychody od abonentów, które wzrosły o 1,4 proc. - z 3,05 do 3,09 mln zł. Dane o liczbie klientów nc+ są publikowane w raportach finansowych notowanego na giełdzie koncernu Vivendi, właściciela Grupy Canal+. Na koniec ub.r. nc+ miała 2,194 mln abonentów, o 23 tys. więcej niż rok wcześniej.

Z kolei wpływy nc+ ze sprzedaży praw programowych wzrosły o 11,6 proc. do 495,98 mln zł, a ze sprzedaży towarów (przede wszystkim sprzętu dla dystrybutorów i innych kooperantów spółki) - o 5,6 proc. do 16,82 mln zł. Natomiast pozostałe przychody - pochodzące głównie z usług technicznych i sprzedaży reklam - zmalały o 2,4 proc. do 172,69 mln zł.

grafika

Mniej na produkcję, więcej na emisję stacji, dystrybucję i marketing

Właściciel nc+ zdecydowanie najwięcej wydaje na produkcję własnych stacji i programów - w poprzednim okresie te koszty wyniosły 1,5 mld zł, stanowiąc 42,4 łącznych wydatków operacyjnych firmy. Przy czym w porównaniu z wcześniejszymi 21 miesiącami zmalały o 6,9 proc.

nc+ produkuje przede wszystkim kilka stacji sportowych i filmowo-serialowych pod markami Canal+, a także parę z innych obszarów tematycznych (Kuchnia+, Domo+, Planete+, MiniMini+ i teleTOON+). W minionym okresie rozliczeniowym firma zrealizowała trzy seriale: dwa sezony „Belfra”, „Kruka” i „Nielegalnych”.

Jeśli chodzi o sport, platforma od wielu lat transmituje zdecydowaną większość meczów piłkarskiej Ekstraklasy (według nowej umowy na dwa sezony ma za to płacić rocznie ok. 120 mln zł i pokrywać większość kosztów produkcji) i angielskiej Premier League.

Natomiast w połowie 2016 roku nc+ straciła na rzecz Eleven Sports transmisje ligi hiszpańskiej i francuskiej, tymi pierwszymi od połowy ub.r. nadawcy dzielą się w ramach trzyletniej umowy. Od roku w stacjach nc+ nie można już oglądać meczów Ligi Mistrzów i Ligi Europy, które są emitowane w kanałach i serwisach Polsat Sport Premium. Po stracie tych praw nc+ zaoferowała swoim abonentom Polsat Sport Premium do końca ub.r. bez dodatkowych opłat.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-ekstraklasy-2018-2019-nc-eurosport-tvp2,7171054200195201a ##

Z kolei wydatki nc+ na emisję kanałów zwiększyły się o 17,3 proc. do 983,3 mln zł, na wynagrodzenia - o 3,8 proc. do 217,25 mln zł, na dystrybucję (to głównie prowizje dla firm, które jako agencji sprzedają ofertę nc+) - o 16,7 proc. do 116,75 mln zł, a na marketing - o 16,6 proc. do 98,29 mln zł.

Nakłady na materiały i energię poszły w górę z 33,17 do 41,6 mln zł, na podatki i opłaty - z 4,63 do 9,96 mln zł, a wartość sprzedanych towarów zwiększyła się z 9,78 do 15,8 mln zł. Za to koszty amortyzacji i odpisów zmalały z 302,82 do 279 mln zł.

W sprawozdaniu zaznaczono, że na wyniki firmy wpływają wahania kursów walut, ponieważ większość wydatków ponosi ona w euro i dolarach, natomiast przychody osiąga w złotych.

grafika

1,5 tys. pracowników, 12,6 mln zł dla zarządu

Na koniec ub.r. firma zatrudniała 1 494 osoby. Sześcioosobowy zarząd spółki od marca 2017 do grudnia ub.r. zarobił 12,59 mln zł, wobec 10,79 mln zł w poprzednim okresie.

W lipcu ub.r. do zarządu firmy dołączyła Edyta Sadowska, a od czerwca br. jest prezesem i dyrektorem generalnym. Zastąpiła na tych stanowiskach Manuela Rougerona, który przechodzi do zespołu Canal+ International i będzie zarządzał koncernem w regionie Azji i Pacyfiku.

Natomiast rada nadzorcza nie otrzymuje wynagrodzenia.

5,2 mln zł na odpisy, 13,2 mln zł ze sprzedaży wierzytelności

Pozostałe przychody operatora nc+ wzrosły z 12,11 do 24,5 mln zł. Większość stanowią te ze sprzedaży wierzytelności, które poszły w górę z 8,94 do 13,22 mln zł. Spółka zanotowała też 5,22 mln zł z rozwiązanych rezerw na straty (we wcześniejszym okresie nie miała żadnych takich wpływów) oraz wzrost przychodów ze spisanych zobowiązań z 1,84 do 5,29 mln zł.

Z kolei pozostałe koszty spółki zmalały z 23,2 mln zł od lipca 2015 do marca 2017 roku do 11,57 mln zł w kolejnych 21 miesiącach. Odpisy na rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne wzrosły z 1,6 do 5,23 mln zł, a na sprzedaż i likwidację aktywów rzeczowych, niematerialnych i programowych zmniejszyły się z 8,07 do 4,07 mln zł. W minionym okresie rozliczeniowym firma nie zawiązała żadnych rezerw na straty, podczas gdy we wcześniejszym przeznaczyła na to 12,17 mln zł. Natomiast wydatki określone jako pozostałe poszły w górę z 1,37 do 2,28 mln zł.

grafika

Na koniec ub.r. firma miała dekodery o łącznej wartości 268,95 mln zł, wobec 292,18 mln zł na koniec marca 2017 roku. Natomiast wartość aktywów trwałych nieoddanych jeszcze do użytku zwiększyła się z 32,98 do 48,95 mln zł, z czego dekoderów - z 31,42 do 38,59 mln zł.

Natomiast wartość pozostałych urządzeń technicznych należących do nc+ zmniejszyła się w ciągu 21 miesięcy z 43,55 do 32,79 mln zł.

grafika

Do zapłaty 1,86 mld zł na licencje i 95 mln zł na produkcję transmisji sportowych

W najbliższych kilku latach ITI Neovision ma szereg zobowiązań do spłaty wynikających z zawartych umów. I tak na dzierżawę transponderów satelitarnych musi wydać 779,76 mln zł, z czego 112,83 mln zł w br., a 464,33 mln zł po 2021 roku.

Natomiast na licencje do treści, m.in. transmisji sportowych, firma ma wyłożyć 769,02 mln zł w br., 625,48 mln zł w przyszłym roku i 467,11 mln zł później. Do tego dochodzą koszty produkcji relacji sportowych: 37,96 mln zł w br., 34,88 mln zł w 2020 roku i 21,89 mln zł potem.

Spółka wynajmuje biura w Warszawie, Krakowie i Katowicach. W sprawozdaniu zapisała z tego tytułu do zapłaty 7,59 mln zł w br., 7,04 mln zł w 2020 roku i 17,44 mln zł później.

grafika

Na koniec ub.r. ITI Neovision miało 56,83 mln zł rezerw, wobec 93,94 mln zł na koniec marca 2017 roku. Rezerwy na tantiemy zmalały z 54,18 do 22 mln zł, a na kary i inne roszczenia zwiększyły się z 30,16 do 34,83 mln zł. W ostatnim okresie rozliczeniowym firma rozwiązała 9,61 mln zł rezerwy na karę od UOKiK-u.

Najwięcej wpływów od UPC, a zakupów od TVN

Platforma nc+ powstała w 2013 roku z fuzji Cyfry+ należącej do Canal+ i N będącej własnością TVN. Udziałowcami ITI Neovision są Canal+ (ma 51 proc. kapitału), TVN (32 proc.) i Liberty Global (17 proc.), właściciel m.in. UPC. Pośrednio spółka jest też powiązana z grupami kapitałowymi jej udziałowców.

Spośród tych firm w ostatnich okresach rozliczeniowych zdecydowanie największe przychody właścicielowi nc+ zapewniał UPC Polska - 79,39 mln zł  od lipca 2015 do marca 2017 roku oraz 90,9 mln zł przez kolejne 21 miesięcy. Wpływy od TVN Media, zajmującego się sprzedażą oferty reklamowej stacji własnych nc+, zwiększyły się z 42,81 do 44,9 mln zł.

Za to z 55,91 do 22,41 mln zł zmalały przychody od spółki Cyfrowy Dom. W sprawozdaniu wyjaśniono, że są to głównie opłaty za kodowanie, dosył sygnału i pojemność satelitarną oraz wsparcie w zarządzaniu i dystrybucją sprzedaży.

W minionym okresie rozrachunkowym pojawiło się 6,04 mln zł wpływów od TVN Digital, po tym jak jesienią 2017 roku stacje nc+ pojawiły się w ofercie należącego do TVN Digital serwisu Player.pl. Doszły też przychody od Eurosportu i Discovery Communications Europe, ponieważ wiosną ub.r. Discovery kupiło Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela Grupy TVN.

grafika

Z kolei zdecydowanie największe zakupy, jeśli chodzi o podmioty powiązane, ITI Neovision robi od TVN. Od marca 2017 do końca ub.r. firma wydała na to 112,9 mln zł, a przez poprzednie 21 miesięcy 116,64 mln zł. W sprawozdaniu wyliczono, że kupowała m.in. licencje programowe oraz usługi reklamowe, produkcyjne i techniczne. Dodatkowo wydatki w TVN Media wzrosły z 9,9 do 11,7 mln zł.

Z kolei wartość zakupów od Havas Media zwiększyła się z 43,79 do 46,32 mln zł, a od Grupy Canal+ France (to m.in. opłata za używanie znaku Canal+) minimalnie zmalała - z 25,24 do 25,17 mln zł.

W minionym okresie rozliczeniowym pojawiły się też m.in. zakupy od firm z koncernu Discovery: 53,52 mln zł od Discovery Communications Europe, 38,34 mln zł od Eurosport SAS i 30,12 mln zł od Discovery Media Ventures. To opłaty za emisję kanałów telewizyjnych tych nadawców.

grafika

Zysk w górę, 146 mln zł dywidendy dla Canal+, TVN i Liberty Global

Od marca 2017 do końca ub.r. ITI Neovision zanotowało 240,48 mln zł zysku operacyjnego, wobec 184,34 mln zł zysku w poprzednich 21 miesiącach.

Przychody finansowe spółki zmalały z 31,75 do 20,94 mln zł, a koszty finansowe - z 37,64 do 36,98 mln zł, natomiast wydatki na podatek dochodowy zwiększyły się z 25,63 do 29,28 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost zysku brutto ze 178,44 do 224,44 mln zł oraz zysku netto ze 152,81 do 195,16 mln zł.

W połowie czerwca podczas walnego zgromadzenia udziałowców ITI Neovision zdecydowano, żeby z zeszłorocznego zysku netto 48,71 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 146,44 mln zł na dywidendę. Z tej drugiej kwoty 74,69 mln zł trafi do Grupy Canal+ (37,29 mln zł wypłacono już w formie zaliczki), 46,86 mln zł do TVN Media (23,4 mln zł jako zaliczka), a 24,89 mln zł do Liberty Global (zaliczka wyniosła 12,43 mln zł).

grafika

nc+ nie liczy na duży wzrost rynku płatnej tv

W sprawozdaniu z działalności zarząd ITI Neovision ocenił, że rynek płatnej telewizji w Polsce nie będzie się rozwijał już tak dynamicznie jak w poprzednich latach. - Główny nacisk trzeba położyć na utrzymanie dobrych relacji z abonentów oraz pozyskanie nowych poprzez oferowanie im nowych produktów uzupełniających tradycyjną ofertę telewizyjną: internet, telefon oraz OTT - stwierdziły władze spółki.

Podkreśliły, że pozycja operatora poprawiła się znacznie m.in. dzięki współpracy z Orange Polska. Właściciel nc+ od sześciu lat razem z tym telekomem sprzedaje pakiet płatnej telewizji i telefonii mobilnej. Obecnie ta oferta funkcjonuje pod marką nc+ Telefon, jesienią ub.r. była wspierana promocją. Z drugiej strony wszystkie stacje Canal+ są dostępne w ofercie Orange Love, wiosną br. poszerzonej o dwa nowe pakiety.

- Mimo coraz bardziej konkurencyjnego rynku w kolejnych latach spółka planuje utrzymanie obecnych abonentów DTH (direct-to-home, czyli telewizji satelitarnej - przyp.) poprzez wzmocnienie portfela kanałów telewizyjnych oraz udostępnianie im kolejnych innowacyjnych usług interaktywnych oraz dalsze poszerzenie swojej bazy klientów poprzez oferowanie nowych produktów - zapowiedział zarząd właściciela nc+.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski