Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów

Wydatki reklamowe netto na polskim rynku telewizyjnym w pierwszej połowie br. wzrosły w skali roku o 3,3 proc., do 1,983 mld zł. W dużych stacjach rosła sprzedaż spotów, a spadały wydatki na sponsoring i product placement.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów
fot. Shutterstock.com

Z szacunków Starcom MediaVest Group (SMG) wynika, że w pierwszym kwartale br. reklama telewizyjna odnotowała wzrost o 3,7 proc., zaś w drugim - o 3 proc. (przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy).

W okresie od kwietnia do czerwca br. stacje telewizyjne zarobiły blisko 32,5 mln zł więcej niż w drugim kwartale 2014 wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W drugim kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej - o 12 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 5 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aflofarm-i-unilever-z-duzymi-wzrostami-budzetow-reklamowych-w-dol-procter-gamble-top-10 ##

grafika

Według SMG przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w drugim kwartale br. o 3,9 proc. - o  ponad 37 mln zł. W całym pierwszym półroczu przychody z emisji spotów rosły w tempie 4,1 proc. ( zwiększyły się o 70,5 mln złotych).

Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od kwietnia do czerwca br. cztery główne stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie 2 proc. przychodów ze sprzedaży (2,8 proc. w całym pierwszym półroczu). Przychody ze sponsoringu i lokowania produktu w tych czterech stacjach spadły o 1,3 proc.

grafika

- W drugim kwartale tego roku przychody reklamowe stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły o 26,1 proc. (nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu). Udział tych kanałów w rynku reklamy tv w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc. wobec 16 proc. między kwietniem a czerwcem 2014 roku - opisuje Anna Lembas, analityk mediów w Starcom Mediavest Group.

W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej rosną przychody TV Puls, TVN7 i TV4 przy czym to właśnie TV4 może pochwalić się największym wolumenowym wzrostem przychodów. Trzycyfrowy wzrost przychodów odnotował również Fokus TV, zaś blisko 60 proc. wzrostu odczuły Stopklatka i Polsat Sport News. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w drugim kwartale br. o 1,6 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 22,2proc. z 22,5 proc. w drugim kwartale 2014 roku). - Zauważamy, że ten segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach - dodaje Anna Lembas.

grafika

Według prognoz należącego do SMG Starlinka przedstawionych na początku br. wzrost całego rynku reklamowego w Polsce w całym bieżącym roku może wynieść od 2,7 do 3,3 proc. (zobacz szczegóły).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu