Spada odsetek niekupujących w sieci. Odstraszają ich koszty dostawy

Odsetek konsumentów, którzy nie robią zakupów w internecie, spadł w 2019 roku do 38 proc., z 44 proc. rok wcześniej - pokazują dane z Gemiusa. Polaków od kupowania online powstrzymuje brak możliwości obejrzenia towaru "na żywo" i koszty dostawy.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 62 proc. internautów to e-konsumenci. Medal ten ma jednak i drugą stronę – 38 proc. użytkowników sieci nie dokonało nigdy internetowej transakcji. To mniej, niż rok wcześniej (44 proc.).

Co odstrasza Polaków od zakupów online? Głównie preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem zakupu (37 proc. odpowiedzi).

Średnią tę zdecydowanie zawyżyli starsi użytkownicy po 50. roku życia (47 proc. wskazań), podczas gdy w przedziale 24-35 lat odsetek odpowiedzi wyniósł 26 proc.

Jedna piąta badanych postrzega koszty dostawy jako zbyt wysokie, są też przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży (odpowiednio 21 i 20 proc. wskazań). W ostatnim wypadku ponownie średnią zawyżyli użytkownicy po 50. roku życia - swoich przyzwyczajeń związanych z zakupami w tradycyjnym sklepie nie chce zmieniać 28 proc. z nich (dla porównania, w przedziale wiekowym 24-35 udział ten wynosi 16 proc.).

Co skłoniłoby klienta do zakupu online?

W badaniu Gemiusa zapytano także ankietowanych o to, co skłoniłoby ich do zakupów w internecie. Co trzeci badany odpowiedział, że niższe koszty dostawy (częściej kobiety i osoby 35-49 lat - po 39 proc. badanych). Co czwarty badany (26 proc.) wskazał na niższe ceny niż w fizycznych sklepach – za tym szczególnie opowiedzieli się użytkownicy 50+ (33 proc.) - oraz szybsza dostawa (21 proc.). Ten czynnik był najbardziej atrakcyjny dla osób w wieku 15-24 (30 proc.).

grafika

Niekupujący online klienci w razie zmiany przyzwyczajeń w pierwszej kolejności byliby zainteresowani sprzętem RTV/AGD (33 proc.) oraz odzieżą (33 proc.) i obuwiem (30 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się kosmetyki i perfumy (23 proc.), książki, płyty i filmy oraz odzież sportowa (po 22 proc.), a także telefony i smartfony (21 proc.).

grafika

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1600 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w drugiej połowie kwietnia 2019 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu