UKE: 1,8 mln żądań o dane od firm telekomunikacyjnych w 2012 r.

W 2012 roku zmalała liczba zapytań kierowanych do przedsiębiorców komunikacyjnych przez uprawnione podmioty, sądy i prokuratury - podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).

km
km
Udostępnij artykuł:

Z danych UKE wynika, że w 2012 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni otrzymali ok. 1,8 mln żądań o udostępnienie danych od uprawnionych podmiotów, sądów i prokuratorów.

W porównaniu z 2011 rokiem - mimo 44-proc. wzrostu liczby raportujących przedsiębiorców - odnotowano spadek ilości żądań udostępnienia danych w liczbach bezwzględnych o 111 487 przypadków (tj. około 6 proc. ogółu zapytań w 2012 r.).

grafika

Jednocześnie ok. 70 proc. podmiotów składających informacje za 2012 rok wykazało, że nie były do nich kierowane żądania udostępniania danych retencyjnych.

Do 5 największych operatorów (Telekomunikacja Polska, PTK Centertel, Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, P4) łącznie skierowano 78 proc. wszystkich ujętych w statystyce zapytań. Ich liczba w stosunku do roku 2011 zmalała o 20 proc.

Najczęściej podmioty uprawnione, sądy i prokuratury sięgają do danych zgromadzonych stosunkowo niedawno, tj. z kilku ostatnich miesięcy. W odniesieniu do okresu przechowywania ok. 55 proc. udostępnionych danych mieściło się w okresie pierwszych 2 miesięcy przechowywania, a ok. 72 proc. - w okresie pierwszych 4 miesięcy.

W przypadku danych telekomunikacyjnych o dłuższym okresie przechowywania, zainteresowanie tego rodzaju informacjami maleje wraz ze wzrostem czasu ich przechowywania. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w przedziale od 6 do 23 miesiąca przechowywania, kiedy to przypadki udostępniania danych maleją odpowiednio z 3,53 proc. do 0,35 proc. ogólnej liczby udostępnianych danych.

grafika

 

grafika

Ponadto w 2012 roku odmówiono udzielenia odpowiedzi na 44 505 żądań uprawnionych podmiotów, sądów i prokuratur, co stanowi 2,59 proc. ogólnej liczby żądań. To najwyższy wskaźnik od czasu rozpoczęcia sporządzania przedmiotowych informacji.

Jednocześnie UKE podkreśla, że faktyczna liczba właściwych zapytań może być niższa. Wynika to z faktu, że w ostatnich latach została wprowadzona usługa przenoszalności numerów (na podstawie numeru telefonu nie można w prosty sposób rozpoznać operatora telekomunikacyjnego), co spowodowało sytuację, w której podmioty uprawnione, sądy i prokuratury w sytuacjach niecierpiących zwłoki nie dokonują wstępnego ustalenia jaki przedsiębiorca obsługuje numer, a kierują zapytania równolegle do kilku. W takim wypadku faktyczne udostępnienie informacji ma miejsce jedynie ze strony jednego przedsiębiorcy, jednak może być zliczane także przez tych, którzy udzielają odpowiedzi o braku danych. Jak informuje regulator, aktualnie wypracowywane jest rozwiązanie, które ma na celu wyeliminowanie tego czynnika, który w znacznym stopniu zawyża statystyki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami