Użytkownicy serwisów społecznościowych - na jakie dzielą się segmenty?

Jacy są użytkownicy spędzający czas na portalach społecznościowych? Jak się zachowują i jakimi wartościami się kierują przy podejmowaniu decyzji zakupowych? Na te pytania odpowiada badanie zrealizowane przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wyniki analizy IIBR wyróżniają pięć grup użytkowników - odmiennych pod względem sposobu korzystania i zaangażowania w social media.

Jedną z grup najbardziej zaangażowanych w komunikację za pośrednictwem serwisów społecznościowych są ‘Przebojowi egotycy’. Przeważają wśród nich osoby młode (19-24 lat) - uczniowie, studenci, osoby z wykształceniem zawodowym. Bardzo dbają o wygląd i urodę, regularnie ćwiczą lub odchudzają się. Podejmując decyzje zakupowe kierują się głównie ceną (często sięgają po produkty z drugiej ręki), rzadziej jakością. Dlatego marki premium mają w tej grupie internautów relatywnie mniejszy potencjał sprzedażowy.

Szansą na skłonienie ‘Przebojowych egotyków’ do zakupu danego produktu z wyższej półki cenowej może być fakt, że marka jest modna lub popularna. Przedstawiciele tej grupy są nie tylko jednym z dwóch najliczniej obecnych, ale także bardzo zaangażowanych i podatnych na działania marketingowe segmentów na Facebooku. Pozytywnie nastawieni do reklam i konkursów, chętnie biorą w nich udział, szczególnie jeżeli można wygrać wartościową nagrodę. Podobają im się nagrody związane z dbaniem o swój wygląd i aktywnym wypoczynkiem czy mocnymi wrażeniami. Często korzystają również z promocji oraz programów lojalnościowych.

Nie wszyscy użytkownicy serwisów społecznościowych są tak zaangażowani w komunikację jak ‘Przebojowi egotycy’. Na drugim końcu znajdują się ‘Zdystansowani’ – mało obecni w internecie, a spośród serwisów społecznościowych wybierający raczej nk.pl niż Facebooka. Gdzieś między nimi są ‘Ustawieni’ i ‘Indywidualiści’ - internauci doskonale znający swoje potrzeby, nieco starsi, traktujący sieć narzędziowo. Każda z wyróżnionych grup ma  potencjał konsumencki - nie zawsze idzie on jednak w parze z otwartością na komunikację.

grafika

Badanie ilościowe zostało zrealizowane metodą CAWI okresie czerwiec-lipiec 2012 r. na próbie 1200 osób posiadających konto na przynajmniej jednym z następujących serwisów społecznościowych: Facebook, nk.pl, Google+ i Myspace. Wyniki uzyskane na podstawie deklaracji respondentów zostały wzbogacone o twarde dane pochodzące z badania Megapanel PBI/Gemius. Dodatkowo badane zagadnienia zostały pogłębione w części jakościowej, przeprowadzonej w formie badania Bulletin Board Discussion (asynchronicznej dyskusji grupowej w postaci dedykowanego forum dyskusyjnego).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?