##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019,7171179614795905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok,7171179694004353a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie,7171178699200129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019,7171178719630977a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-progonozy-na-2019-jaki-byl-2018-rok,7171177614370945a ##
Rafał Szychowski, CEO w OAN

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku jest na pewno wejście w życie rozporządzenia RODO. Obowiązujące od 25 maja 2018 r. w Polsce i całej Unii Europejskiej prawo jest ważnym elementem ujednolicenia przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Jednak nowe przepisy budziły wiele emocji. Chaos związany z wprowadzeniem RODO z jednej strony był efektem braku jednoznacznych wytycznych, jak dokładnie zabezpieczać dane, a z drugiej alarmujących informacji, że dominujące podmioty na rynku takie jak Facebook czy Google jeszcze bardziej umocnią swoją pozycję kosztem mniejszych graczy. Szczęśliwie internet ma się dobrze, a większość podmiotów działających w branży internetowej potraktowała przepisy bardzo poważnie odpowiednio zabezpieczając dane osobowe klientów.
Sukces rokuIAB Transparency & Consent Framework - wspólna odpowiedź branży e-marketingu na rzecz realizacji wytycznych RODO. Projekt zrzesza podmioty z branży digital, którym wydawca może zezwolić na dostęp do informacji o urządzeniach użytkowników lub na przetwarzanie ich danych do określonych celów. Inicjatywa łącząca IAB Europe oraz podmioty tworzące branżę reklamy online to potwierdzenie integralności sektora oraz kolejny ważny krok ku wyższej transparentności. Ten opracowany wspólnie standard prowadzi zarówno do poprawy jakości danych, jak i do jeszcze staranniejszego dbania o prywatność użytkowników, na czym korzystają zarówno firmy, jak i użytkownicy.

Porażka / rozczarowanie rokuKryptowaluty - jeszcze rok temu, uważane za element rewolucji systemu fiskalnego były stałymi bywalcami okładek magazynów o tematyce finansowej. Projekt, który na początku był domeną techgeeków, szybko rozpalił wyobraźnię mas. Każdy oczekiwał gigantycznego zwrotu z inwestycji i niekończącej się tendencji wzrostowej. Bańka pękła, czego dowodem są spektakularne spadki wartości kryptowalut. Dziś zaufanie do nich jest w wyraźnym kryzysie.
Człowiek rokuJack Ma - założyciel pierwszej chińskiej firmy internetowej Alibaba Group, która następnie stała się fundamentem dla prawdziwej rewolucji w kwestii internetowego handlu międzynarodowego. W tym roku ogłosił zakończenie kariery oraz wskazał swojego następcę na piastowane dotychczas stanowisko. Pomimo zgromadzenia olbrzymiego majątku, około 23 mld dolarów, oraz stworzenia jednej z najpotężniejszych spółek świata o wartości ponad 600 mld dolarów, pozostaje skromnym i empatycznym człowiekiem, którego historia przypomina amerykański film, od zera do bohatera.

Serwis / kampania / projekt rokuGoogle Duplex - czyli cześć, tu sztuczna inteligencja. To rewolucja w kwestii wykorzystania asystenta głosowego, opartego o sztuczną inteligencję i system uczenia maszynowego. To nowy wymiar interakcji z komputerem, który pozwala na komunikację poprzez najbardziej naturalną dla człowieka formę interakcji - mowę. Dziś jest on ograniczony do języka angielskiego oraz określonych sytuacji, ale dzięki sieci neuronowej oraz uczeniu maszynowemu, kolejne modernizacje nadejdą lada moment.
Premiera, nowość rokuAmazon Go - bezobsługowy sklep giganta e-commerce, naszpikowany nowoczesną technologią, niczym amerykańska baza wojskowa. Mechanizmy, które przez lata firma Jeffa Bezosa opracowała na potrzeby handlu w internecie, są implementowane w prawdziwym świecie. To pierwsza inicjatywa tego typu i na taką skalę. Sieć neuronowa, uczenie maszynowe, monitoring aktywności klientów, analiza półek w czasie rzeczywistym i pogłębianie wiedzy o zachowaniu i preferencjach klientów poprzez AI, są paliwem - brzmi jak koncept wyciągnięty wprost ze scenariusza drugiej części „Powrotu do przyszłości”? A do tego brak kolejek i pytania: „Czy mogę być winna grosika?”. Witamy w 2018 r.

Trend rokuZdecydowanie sztuczna inteligencja, szczególnie biorąc pod uwagę, jakie możliwości otwiera dla branży e-marketingu. To, co jeszcze kilka lat temu było domeną filmów fantastycznych, dziś staje się codziennością. Skąd tak imponujące tempo rozwoju tej technologii? AI nie rozwijałoby się obecnie tak dobrze, gdyby nie dostęp do danych, które są dla tej technologii paliwem. Już ponad 4 miliardy ludzi jest podłączonych do sieci i codziennie generuje miliony informacji. Zdjęcia, tweety, odwiedzane serwisy - to informacje, które narastają lawinowo. IDC szacuje, że w ciągu najbliższych 10-ciu lat ilość generowanych danych wzrośnie o ponad 900 proc.
AI zmienia sposób w jaki pracujemy, pozwala na bardziej efektywną pracę działów kreatywnych oraz na osiągnięcie wyższej specjalizacji w wykonywanych profesjach. Już wkrótce obecność tej technologii będzie tak oczywista, jak posiadanie prądu w gniazdku.

Prognoza na 2019 rokW tym roku w dalszym ciągu działania marketingowe będą stawiać na personalizację. Wykorzystanie AI oraz odpowiednio przetworzonych i wyselekcjonowanych danych, czyli smart data spowoduje, że customer experience wejdzie na wyższy poziom.
Fundamentem dla tych działań są wysokiej jakości dane, których potencjał w marketingu online zostanie wykorzystany poprzez zakup powierzchni reklamowych w modelu programmatic. Według szacunków serwisu eMarketer ten sposób nabywania ekspozycji w sieci w 2020 r. będzie odpowiadał za 90 proc. sprzedaży mediów cyfrowych. Według raportu OnAudience.com w 2019 r. wartość globalnego rynku programmatic sięgnie 89,5 mld dolarów. W Polsce - niemal 239 mln dolarów, co oznacza wzrost o prawie 38 proc. A to dopiero początek.
Wykorzystując dane w kampaniach programmatic, marketerzy dążą do hiperpersonalizacji. Analizując zachowanie, zainteresowania, intencje zakupowe i wykorzystując elementy uczenia maszynowego, konsumenci będą dostawać coraz bardziej spersonalizowane treści, a przez to interesujące i angażujące. Im bardziej przekaz będzie dostosowany do oczekiwań klientów, tym lepsze będzie doświadczenie kontaktu z marką, co w efekcie wpłynie na decyzje zakupowe.
Andrzej Cudny, prezes Cube Group
Wydarzenie rokuWprowadzanie przepisów RODO, które ograniczyły spam spadający na nasze skrzynki i wpłynęły na jakość zabezpieczeń naszych danych osobowych. RODO skutecznie odstrasza od hurtowników danych i firm emailingowych, pchając marketerów w kierunku budowania baz danych i wykorzystania swoich własnych zasobów, opartych o starannie i poprawnie zbierane zgody. Skupienie się na własnych zasobach będzie skutkowało bardziej dopasowanymi, ale i zróżnicowanymi aktywnościami, które pozwolą w sposób bardziej precyzyjny poznawać bodźce motywacyjne klientów.
Sukces rokuFokus marketerów na analitykę i technologię. Big data, AI, machine i deep learning - to pojęcia, które przestały być odległą pieśnią przyszłości, a stały się trendem. W tak dynamicznej branży jak branża reklamy internetowej są to elementy niezbędne do prowadzenia biznesu i działań marketingowych. Coraz więcej marketerów jest tego świadomych: wie, że musi i chce też korzystać z rozwiązań, które oferuje technologia. Rozwój w tym kierunku to zdecydowanie sukces.
Porażka / rozczarowanie rokuBrak rąk do pracy. Wyzwanie wielu branż, digitalowej również. W metropoliach trudno jest teraz znaleźć podmiot, który nie prowadzi rekrutacji (a niekiedy nawet permanentnych rekrutacji) i który nie ma z tym procesem problemów. Brak specjalistów tworzy interesujące możliwości biznesowe dla pracowników kontraktowych. Coraz częściej myśli się też o wsparciu struktur pracownikami świadczącymi usługi w trybie zdalnym. Ta branża bardzo mocno potrzebuje ludzi zaangażowanych i o mocnych kompetencjach, i najbardziej elastycznie stara się dopasować do oczekiwań millenialsów.
Człowiek rokuDigitalowy specjalista. Już teraz preferujemy samodzielnych, myślących biznesowo profesjonalistów w swoich dziedzinach, stale uczących się i będących na bieżąco ze wszystkimi trendami, innowacjami i możliwościami digitalu. W kolejnych latach potrzeba zasilania nimi biznesów jeszcze bardziej wzrośnie. Deficyt tego typu osób jest bardzo mocno odczuwalny i blokuje dynamikę rozwojową rynku.
Serwis / kampania / projekt rokuŚwietna społeczna i bardzo potrzebna kampania „Do ostatniego drzewa”, która robi furorę na świecie. W czasie dynamicznych i coraz bardziej niebezpiecznych zmian w środowisku naturalnym kampania idealnie wpisuje się w działania budujące świadomość dotyczącą tych zagadnień. Potrzebujemy takich akcji jak najwięcej. Cieszy mnie również, że kampania zdobywa liczne nagrody na całym świecie, m.in. imponujące 13 lwów w Cannes.
Trend rokuZmiany „reguł gry” w branży reklamowej, które promują elastyczne, odważne i oparte o know-how podmioty wspierające rozwój biznesu swoich klientów. Tradycyjne, kojarzone z największymi graczami rynkowymi usługi prostego zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowych tracą na znaczeniu - żyjemy w czasie automatyzacji i coraz większą rolę pełni analityka oraz długookresowa strategia, budowana wokół konsumenta. To, co jest problemem dla jednych, staje się szansą innych. Widać to m.in. w wynikach przetargów mediowych, gdzie coraz większy udział mają nowoczesne i zwinne podmioty reklamowe, które dotychczas grały drugie skrzypce.
W dobie rozbudowy struktur zajmujących się marketingiem inhouse rośnie również znaczenie usług konsultingowych, szkoleniowych, a także audytorskich technologicznych i analitycznych. Daje to duże możliwości firmom, które taki usługi świadczą i robią to na wysokim poziomie.
Jedno jest pewne - czeka nas niezwykle dynamiczny okres zmian, w wyniku których układ sił podmiotów rynkowych może być diametralnie inny niż obecnie.
Prognoza na 2019 rokW ostatnich tygodniach branżę zelektryzowały informacje o zmianach w WPP: planowanych wielkich cięciach kadrowych i poszukiwaniu pracowników o nowych specjalistycznych kompetencjach. Podobne działania - sukcesywnie, choć w sposób mniej oficjalny - już realizują albo będą realizowały inne globalne podmioty.
Zmiany są szansą, którą wykorzystają firmy nowoczesne i elastyczne - te, które mając świadomość dynamiki współczesnego biznesu, przygotowały się na nowe. Wyzwaniem będzie z pewnością łączenie wysokiego poziomu obsługi z twardymi umiejętnościami i technologią.
Ze względu na rosnące koszty i kurczące się możliwości generowania zysków z tytułu pośrednictwa mediowego, czeka nas też urealnienie stawek rynkowych i wejście w roboczogodzinowy lub projektowy model rozliczeń. Skutkiem rewolucji w tym zakresie będzie czasowe dryfowanie klientów do podmiotów względnie tańszych, które w ostatecznym rozrachunku nie będą jednak w stanie zapewnić odpowiedniej jakości usług.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia, Sare, INIS, Meetrics, Listonic i Gazeta.pl
Robert Biegaj, dyrektor działu handlowego w Grupie Interia
Wydarzenie rokuImplementacja dyrektywy RODO w polskich warunkach. Spowodowało to duże zawirowania dla biznesów internetowych.
Sukces rokuKolejny rok doskonałej prosperity w gospodarce, a co za tym idzie dobre warunki biznesowe w branży internetowej, w tym m.in. rosnące wydatki na reklamę w sieci wśród czołowych reklamodawców. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także content marketing oraz kanał programatyczny.
Porażka / rozczarowanie rokuW tym roku w branży reklamowej nie zauważyliśmy znaczącej porażki, która byłaby warta odnotowania. A świadczyć to może o tym, że branża dojrzewa, a działania marketingowe prowadzone są z większym namysłem i zorientowaniem na oczekiwany efekt.
Serwis / kampania / projekt rokuZ mojej perspektywy takim projektem będzie nawiązanie współpracy przez Grupę Interia.pl z czołowym dostawcą contentu sportowego, czyli Eleven Sports. Dzięki tej współpracy będziemy w stanie zaoferować naszym użytkownikom treści sportowe najwyższej jakości, a reklamodawcom specjalne rozwiązania i projekty reklamowe, przygotowywane pod konkretne wydarzenia i dyscypliny sportowe.
Premiera, nowość rokuDostrzegalnym trendem jest rozwijanie marketingu responsywnego, teraz także zależnego od warunków zewnętrznych dla użytkownika. Dlatego za nowość roku uważam pierwszy w Polsce system responsywności reklam względem lokalnych warunków otoczenia, wdrożony przez Grupę Interia.pl
Korzystając z danych największego w polskim internecie serwisu Pogoda.interia.pl nasz system wybiera dwa zestawy czynników, które wpływają na zachowania konsumenckie - pogodę i zanieczyszczenie powietrza. Nowe dodatki umożliwiają zróżnicowanie przekazu i wzmocnienie go w oparciu o zupełnie nowe w świecie online czynniki.
Trend rokuDalszy wzrost znaczenia zakupu programatycznego. W tym momencie około 60 proc. budżetów przeznacza się na reklamę programatyczną. 2018 rok to także czas silnego wzrostu wydatków w kategorii content marketing oraz wideo - zwłaszcza wśród reklamodawców reprezentujących małe i średnie przedsiębiorstwa, a także stale rosnące audytorium mobilne.
Prognoza na 2019 rokUtrzymanie silnego tempa wzrostu biznesów internetowych w Polsce, a także rosnące znaczenie tej branży w reklamowym media miksie. 2019 będzie kolejnym rokiem zwiększania udziału kanału programatycznego. W planowaniu kampanii coraz większe znaczenie odgrywać będzie wykorzystywanie analityki big data w procesie docierania do właściwych użytkowników.
Monika Mołdrzyk, e-marketing specialist w Sare
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku dla naszej branży było zdecydowanie wprowadzenie RODO. Przedsiębiorstwa drobiazgowo przygotowywały się na wejście w życie ustawy, która bez wątpienia wywołała niemałe zamieszanie na rynku reklamy internetowej. Regulacja spowodowała redukcję baz własnych przedsiębiorstw, czasem nawet o 70 proc., a część wydawców o wątpliwej jakości po prostu przestała działać. Rynek odnotował spadki w wydatkach reklamowych na e-mail marketing w pierwszym półroczu 2018 roku aż o 20 proc. Myślę jednak, że właściwe przygotowanie i dobra znajomość tematu pozwolą pozostałym firmom na skuteczne prowadzenie działań marketingowych.
Człowiek rokuW Polsce zdecydowanie człowiekiem roku można nazwać prezes spółki Wirtualna Polska Media Joannę Pawlak. Nie bez powodu podczas 12. edycji IAB MIXX Awards, konkursu branży interaktywnej, tytuł Człowieka Roku otrzymała właśnie ona. Na stanowisko prezesa WP Media SA została awansowana na początku 2018 roku, co było w pełni zasłużonym zwieńczeniem jej dotychczasowej pracy i wielu sukcesów. W tym roku czwarty raz z rzędu WP Media została uhonorowana nagrodą dla Biura Reklamy WP w rankingu magazynu Media&Marketing Polska. Spółka otrzymała też nadany przez IMM tytuł najczęściej cytowanego portalu w pierwszej połowie tego roku.
Na świecie twórca Amazona i firmy kosmicznej Blue Origin - Jeff Bezos. W lipcu tego roku jego majątek został wyceniany na 150 mld dolarów i tym samym umocnił swoją pozycję najbogatszego człowieka świata. Bezos sukcesywnie część majątku przeznacza na realizację swojego marzenia o rozpoczęciu kosmicznych podróży inwestując w drugą firmę - Blue Origin. Trzymajmy kciuki za kolejny sukces!
Sukces rokuWzrost wydatków na reklamę. Jak wynika z danych IAB Polska, w pierwszym półroczu tego roku na reklamę online w Polsce wydano aż 2,17 mld zł. Porównując ten wynik do analogicznego okresu w roku poprzednim, jest on lepszy o 17 proc. Prognozuje się, że w 2019 roku wydatki na reklamę w sieci mogą osiągnąć kwotę nawet 4,6 mld zł. Mimo wejścia w życie RODO, internet nie zwalnia w pozyskiwaniu środków na kampanie. Przyczyniają się do tego z pewnością skuteczne narzędzia marketingowe, takie jak systemy do e-mail marketingu czy marketing automation.
Porażka / rozczarowanie rokuAfera z Facebookiem i Cambridge Analytica - w marcu br. z Facebooka wyciekły informacje o ponad 50 milionach użytkowników. Dane trafiały do Cambridge Analytica, a tam mogły zostać wykorzystane do wpływania na wyniki dwóch kampanii: Brexitu w Wielkiej Brytanii i wyborów prezydenckich w USA. Winna okazała się być aplikacja This Is Your Digital Life, która zbierała informacje na temat użytkowników z ich profili na Facebooku. W następstwie tego Mark Zuckerberg zapowiedział, że jego zespół pracuje już nad bezpieczeństwem danych swoich użytkowników. Mają oni otrzymać wgląd do aplikacji i stron, które przesyłają ich dane Facebookowi. Mają mieć również możliwość ich kasowania.
Serwis / kampania / projekt rokuNa świecie aplikacja Ikea Place i sklep VR. Dzięki zastosowaniu AR i VR, amerykański sklep Ikea umożliwił klientom wybór spośród ponad 2 tysięcy mebli - mogli na własne oczy zobaczyć, jeszcze przed zakupem, jak konkretny mebel będzie prezentował się w czterech ścianach ich domów.
W Polsce zdecydowanie usługa Allegro Smart! z półrocznym lub rocznym pakietem dostaw. Jak podkreślają jej twórcy, cena dostawy produktów ma być równie niska, jak różnych produktów użytku codziennego. Allegro kolejny raz udowadnia, że świetnie radzi sobie w biznesie, totalnie zmieniając podejście do kosztów dostawy.
Trend rokuZdecydowaną popularność zyskuje wideo - zarówno w Polsce, jak i na świecie. W dużej mierze jest to zasługa YouTube’a czy Netflixa, które wszyscy znają. Ale istnieją również konkurencyjne platformy takie jak VideoTarget, który oferuje bezpłatny player i adserwer, umożliwiające monetyzację treści wideo. Z raportu przygotowanego przez eMarketer wyczytać możemy, że wydatki na reklamę wideo w USA wyniosą nawet 50 proc. całych budżetów reklamowych. Można też zauważyć wzrost wydatków na reklamę w social mediach i wyszukiwarkach, czyli paid search.
Prognoza na 2019 rokW ciągu ostatnich kilku lat sztuczna inteligencja staje się tematem numer 1. Nic dziwnego, ponieważ technologia wspomagana sztuczną inteligencją staje się coraz bardziej powszechna, nie tylko w obszarze marketingu, ale też w wielu innych branżach. W spółkach technologicznych coraz więcej obszarów opartych jest na danych. Oznacza to, że automatycznie rośnie też zapotrzebowanie na systemy przetwarzania takich danych. Sztuczna inteligencja przeniesie reklamę internetową na zupełnie inny poziom. Dzięki niej marketerzy będą mogli nie tylko usprawnić analizę trendów, ale przede wszystkim ulepszać i opracowywać spersonalizowane strategie komunikacyjne. Co więcej, dzięki takim systemom jak nasz, będą mogli przeznaczać też znacznie mniej czasu na przetwarzanie danych. A to wszystko w zgodzie z przepisami RODO.
Roman Grygierek, prezes INIS
Wydarzenie rokuRODO. Można powiedzieć, że w 2018 roku wszystko kręciło się wokół nowych regulacji w sferze bezpieczeństwa. Począwszy od obaw i straszenia, jak to będzie ciężko po 25 maja prowadzić biznes oparty o działania internetowe, a kary jakie spotkają firmy z uchybieniami będą liczone w milionach. Poprzez próby wykorzystania RODO jako USP (Unique Selling Proposition) - dając do zrozumienia, że jako nieliczni jesteśmy za pan brat z tymi regulacjami i to u nas, drogi kliencie, powinieneś szukać produktów i usług. Kończąc na próbach zarabiania na RODO poprzez szkolenia, audyty czy też rozwiązania stricte techniczne, pozwalające zrozumieć i wdrożyć nowe zasady w życie.
Sukces rokuWłoska Grupa Nice kupiła za 250 milionów złotych poznańską spółkę Fibaro działającą w segmencie IoT. Dzięki tej transakcji Polacy zyskali środki na dalsze badania. Fibaro zajmuje się automatyką budynków. Produkuje systemy do tzw. inteligentnych domów, czyli rozwiązania zapewniające kompleksowe bezpieczeństwo domownikom, pozwalające na zdalne sterowanie oświetleniem, roletami, bramami itp.
Porażka / rozczarowanie rokuWirtualna rzeczywistość, VR, AR - to technologia, która według zapowiedzi już kolejny rok z rzędu miała zrewolucjonizować najróżniejsze sfery naszego życia. Niestety, jej rozwój w rzeczywistości nie nadąża za oczekiwaniami. Zarówno w sferze mediów, jak i technologii oraz urządzeń dających możliwości doświadczeń wirtualnych (np. wykorzystanie AR podczas zakupów), nie odnotowaliśmy kroku milowego w tej dziedzinie. Te rozwiązania znalazły szersze wykorzystanie wyłącznie w sferze gier. Pytanie, jak długo jeszcze przyjdzie nam czekać?
Człowiek rokuDla mnie od kilku lat człowiekiem roku w sferze nowoczesnych technologii jest Elon Musk, który, wbrew wielu przeciwnościom, równolegle realizuje kilka rewolucjonizujących świat pomysłów. Rok 2018 to sukces startu superciężkiej rakiety nośnej Falcon Heavy oraz premiera kolejnego modelu Tesli (model 3), na który tylko w pierwszym tygodniu sprzedaży złożono 325 tys. zamówień.
Serwis / kampania / projekt rokuKampania społeczna Greenpeace „Do ostatniego drzewa”, która w perfekcyjny sposób zaangażowała najmłodsze pokolenie w temat z pozoru dla niego nieistotny, tj. ochronę „dziedzictwa narodowego” jakim jest Puszcza Białowieska. Społeczna kampania przyniosła ponad 20 tys. podpisanych petycji na rzecz ochrony puszczy w kluczowym dla sprawy momencie. Jak osiągnięto ten zawrotny wynik? Z ponad 7 mln drzew w kultowej grze Minecraft utworzono wierną kopię puszczy. Puszcza była tak efektowna i piękna, że z chwilą gdy z dnia na dzień wycięto puszczę, wśród graczy rozgorzała walka o jej przywrócenie. Tym samym ukazano istnienie analogicznego problemu w świecie realnym.
Premiera, nowość rokuOtwarcie pierwszego interaktywnego salonu z butami i akcesoriami firmy Eobuwie.pl, gdzie zamiast półek z butami znalazły się ekrany multimedialne i tablety z dostępem do kilku tysięcy par butów i torebek gotowych do przymierzenia i zakupu w kilka minut. Produkty znajdują się w magazynie przylegającym do sklepu. Rozwiązania podobne do tych w Amazonie czy Zalando umożliwiają skompletowanie zamówienia, umieszczenie go na taśmie i dostarczenie do przymierzalni dla klientów, czyli wygodnych sof w centralnej części sklepu.
Trend rokuPo raz kolejny: mobile. Rola tych urządzeń w biznesie stale i niezmiennie rośnie. Dzięki wykorzystywaniu coraz to wygodniejszych dla końcowego użytkownika form płatności odnotowujemy znaczny wzrost ich liczby z wykorzystaniem smartfonów - co ciekawe, nie tylko w e-commerce (BLIK, przelewy natychmiastowe), ale także w sklepach stacjonarnych (płatności zbliżeniowe, transakcje bezgotówkowe, wypłaty z bankomatów przy użyciu smartfona). Co śmielsze prognozy przewidują, że już w najbliższym czasie proporcje ruchu w e-commerce będą rozkładać się 70 do 30 na korzyść mobile względem desktopu.
Prognoza na 2019 rokNiewątpliwie nadal wiele pozostaje do odkrycia i wykorzystania w technologiach związanych ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Ich powszechne wdrożenie w e-commerce prędzej czy później stanie się faktem i z pewnością wywrze wpływ na branżę. Najwięksi gracze na rynku korzystają już z tych technologii podczas profilowania swoich działań, automatyzowania procesów sprzedażowych i zarządzania danymi konsumentów. Sztuczna inteligencja niweluje błędy, za które odpowiedzialny jest czynnik ludzki. Może zatem przyczynić się do zwiększenia skuteczności tych wszystkich procesów biznesowych, w których zawodna, ludzka intuicja może odegrać rolę, np. procesy rekrutacyjne, zapewnienie bezpieczeństwa e-sklepu czy targetowanie kampanii. Zobaczymy, czy rok 2019 przyniesie nam przełom w tej dziedzinie.
Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics w Polsce
Wydarzenie rokuTrudno tutaj o mniej oryginalny typ, ale zdecydowanie GDPR. Wprowadzenie nowej polityki prywatności zdeterminowało harmonogram i plany biznesowe większości firm, nie tylko z branży marketingowej.
Sukces rokuWirtualna Polska - znaczące wzrosty przychodów, pozycja lidera wśród portali i biur reklamy oraz odważne wdrożenie nowych transparentnych standardów sprzedaży reklam w internecie. Porażka / rozczarowanie rokuWycofanie się z Polski Showmax.com. To pokazuje, że rynek masowy nie jest gotowy na usługi SVOD. Człowiek rokuNiezmiennie szef marek Procter & Gamble - Mark Pritchard. Za niestrudzoną walkę o jakość w digital marketingu.
Serwis / kampania / projekt rokuOgnioodporna tęcza by Unilever & 180HB + Jung v.Matt
Premiera, nowość rokuPremiera gry „Farming simulator 2019”. I to nie dla tego, że gra w tą grę ponad 500 tys. osób, ale dla tego , że launch tej gry jest reklamowany na outdoorze. To znak czasu:).
Trend rokuf-commerce. Chyba już nikt nie ma wątpliwości co do transakcyjności i skuteczności narzędzi jakim są social media. Prognoza na 2019 rokRok 2019 będzie upływał pod znakiem dalszej dominacji i zdobywania terytorium marketingowego przez duopol Google - Facebook. Jednocześnie będą się pojawiały inicjatywy mające na celu konkurowanie o budżety marketerów z wielką dwójką.
Światowo mówi się, że będzie to rok audio-wideo i sztucznej inteligencji wspierającej komunikację z klientem (Alexa, Google Home, Chat bots). Pytanie czy nie jest to jednak prognoza na wyrost bo przecież nadal nie mieliśmy roku mobile zapowiadanego od 10 lat.
Anna Engler-Jasieczek, head of advertising operations w Listonic
Wydarzenie + sukces rokuBranżowo? RODO! Wprowadzenie rozporządzenia o ochronie danych osobowych odbiło się szerokim echem - nie tylko na rynku reklamowym czy wśród prawników; dotknęło ono czytelników portali, użytkowników aplikacji, pracowników, pacjentów, przedszkolaki - praktycznie wszystkich, niezależnie od stopnia zainteresowania tematem. W digital marketingu przed 25 maja napięcie sięgało zenitu; tak naprawdę nikt nie wiedział jak wdrożenie RODO wpłynie na reklamę online. Pesymistyczne prognozy obwieszczające koniec danych i reklamy internetowej nie sprawdziły się, co uważam za największy sukces tego roku.
Porażka rokuAd frauds - botnety i fałszowanie ruchu na gigantyczną skalę. Przejmowanie budżetów reklamowych przez oszustów, korzystających z wysokiej automatyzacji i braku transparentności systemu. Branża szybko zareagowała na problem, wdrożono działania mające na celu zapobieganie fraudom, ale zaufanie do reklamy online zostało podkopane. Aby tę porażkę można było przekuć w sukces, ekosystem reklamowy powinien stać się transparentny, a monitorowanie jakości i źródeł dostarczanego ruchu - regularne.
Człowiek rokuElon Musk. Jego konsekwentne i z uporem prowadzone działania na rzecz podboju kosmosu imponują nie tylko wynikami, ale i spektakularnym rozmachem. A wysłanie na orbitę własnego samochodu ze Starmanem na pokładzie, przy dźwiękach „Space Oddity” Davida Bowiego jest jak wielki, kosmiczny easter egg dla nerdów i geeków z całego świata.
Kampania rokuSpot „100 years of awesomeness”, wyświetlany w „niepodległościowy weekend” w centrum Nowego Jorku na Times Square, na największym pojedynczym billboardzie, z okazji 100-lecia niepodległości Polski. Bardzo podoba mi się dobór postaci występujących w filmiku - jest Lech Wałęsa, ale zaraz obok niego Wiedźmin, reprezentacja Polski w siatkówce, kajakarz Aleksander Doba i Robert Lewandowski. Bez pompatycznego zadęcia, za to 100 proc. fajności. Za kampanię odpowiada naTemat.pl. Lubię to!
Premiera roku„Premiera” kojarzy się bardzo filmowo. I z kinematografii właśnie postanowiłam zaczerpnąć tytuł, który w mojej opinii zasłużył na to miano. „Avengers: Infinity War” to ultra-crossover, zwieńczenie Marvel Cinematic Universe oraz urzeczywistnienie snów i marzeń Stana Lee, R.I.P. Spotykają się w nim bohaterowie tak różni jak Strażnicy Galaktyki, Doctor Strange i Iron Man. Dla mnie, jako wielkiej fanki komiksów, bohaterów (tych „super” i nie tylko), science-fiction i cross-overów, to były ponad 2 godziny nieopisanej frajdy. Z niecierpliwością czekam na drugą część!
Trend roku„Zamykanie się” w rynku reklamowym. Przechodzenie od usług zewnętrznych do in-house, od otwartego ekosystemu do walled gardens, od open marketu do private deals. Zastanawiające jest, czy to trendy związane z brakiem zaufania do zautomatyzowanych systemów i danych?
Prognoza na 2019Poważny boom na video - format bardziej angażujący użytkownika i dający lepsze efekty niż zwykłe banery a nawet rich media. Rozwój i spopularyzowanie się reklamy natywnej, która jest bardzo dobrym nośnikiem informacji o marce, jest też dobrze odbierana przez użytkowników. Dalsze zabezpieczanie się rynku przed ad fraudami i podejmowanie kroków w stronę transparentności ekosystemu.
Michał Rutkowski, dyrektor marketingu Gazeta.pl
Wydarzenie rokuGDPR znane w Polsce jako RODO, ale na szczęście nie taki diabeł straszny, jak go malowano.
Na świecie - rewolucja w koncernie marketingowym WPP. Zaczęło się od trzęsienia ziemi i ustąpienia Martina Sorrella (patrz porażka roku). Potem były różne połączenia i fuzje, a ostatnie dni przyniosły informację o ogromnym programie restrukturyzacji - zapowiadają zwolnienie 3500 osób, ale zatrudnienie w zamian 1000 kreatywnych. Czas pokaże, jak to się potoczy.
Sukces rokuW Polsce - zdyskontowanie potencjału marketingowego przez Adama Nawałkę. Na mundialu sportowo mu nie wyszło, stracił pracę, ale z pewnością zakończył ten rok będąc znacznie bogatszym człowiekiem. Był wszędzie, w co drugiej reklamówce, na co drugim billboardzie. Jako mężczyzna, który woli Berlinki. Na Planecie Warka. Jako twój mistrz zwycięstwa w 4Move. Z telefonem Samsung w dłoni. Jako człowiek, żyjący z wizją przy oknach Fakro. Kibic bohaterów domu w Leroy Merlin. Dziś już żadnego z tych kontraktów reklamowych by nie dostał. Wykorzystał swój potencjał reklamowy w najlepszym możliwym momencie. Że niby przesadził? Kiedy przegląda dziś swoje wyciągi z banku, to z pewnością nie żałuje.
Na świecie – „Bohemian Rhapsody”. Film o Freddiem Mercurym i Queen bije rekordy w kinach, legendarny utwór stał się najczęściej streamowaną dwudziestowieczną piosenką w historii (1,6 miliarda odtworzeń), a Queen i Adam Lambert ogłosili nowe tournée Rhapsody Tour. I wszystko to wbrew marudzeniom krytyków filmowych.
Porażka / rozczarowanie rokuW Polsce - Patryk Jaki. Miał być challengerem i fighterem, okazał się loserem. Pomimo dużego hejtu i powszechnej krytyki Rafała Trzaskowskiego przez większą część trwania kampanii prezydenckiej w Warszawie, Jaki ostatecznie dostał dwa razy mniej głosów i przegrał już w pierwszej turze. Kilka smaczków z jego kampanii: Praga czeska jako warszawska w spocie wyborczym, mylenie Dunaju z Dunajcem, heheszki ze zdjęć z pogrzebu smoleńskiego, wykorzystywanie hasła „Wszyscy tworzymy Warszawę” ze starej kampanii Hanny Gronkiewicz Waltz…
Na świecie - sir Martin Sorrell, były CEO koncernu marketingowego WPP. Po 33 latach musiał zrezygnować z posady w atmosferze skandalu (mobbing, wykorzystywanie pieniędzy firmy na własne wydatki, wypłacanie sobie milionowych premii pomimo złych wyników spółki, itp.).
Człowiek rokuW Polsce - Darek Andrian. CEO VML Poland (m.in. nagradzane kampanie dla mBanku, IKEI, EB, Samsunga, Link4, Showmaxu), CEU Grupy Y&R, nowy prezes zarządu SAR.
Na świecie - LeBron James. Latem zmienił klub, opuścił Cleveland (kibice będą go tam kochać już zawsze, wprowadził drużynę do czterech finałów z rzędu, zdobył jeden tytuł) i przeprowadził się do Los Angeles. Ktoś wyliczył, że ekonomia w nowym miejscu zamieszkania LeBrona zyskała na jego przeprowadzce około 400 milionów dolarów i że przybyło ponad 3 tysiące miejsc pracy.
Serwis / kampania / projekt rokuW Polsce - Gong i kampania „Orange is The New Black” na Netfliksie z Magdą Gessler. Besos kochani. Prawie milion wyświetleń na YouTube, ponad 4 miliony na Facebooku. Setki publikacji. - Besos pani Magdo, besos Netflix, dobrze się z Wami pracuje - napisał Bartek Gołębiowski, szef Gonga.
Na świecie - jubileuszowa kampania Nike na 30-lecie marki z udziałem Colina Kaepernicka, kontrowersyjnego zawodnika NFL, który zasłynął tym, że klękał podczas wykonywania hymnu amerykańskiego. Najpierw wylało się mnóstwo hejtu, a potem Nike zaprezentował wyniki sprzedaży. Znacznie przewyższające plany.
Premiera / nowość rokuW Polsce - Allegro Smart. Tydzień po starcie z usługi skorzystało 100 tysięcy użytkowników. Sądząc po stopniu obłożenia paczkomatów przed Świętami teraz jest ich znacznie więcej.
Na świecie - „Fortnite”. Technicznie rzecz biorąc, premiera była w 2017 roku, ale szał prawdziwy rozpoczął się w 2018 roku. #fortnite to najszybciej zyskujący na popularności hashtag na świecie. Jedna z pozycji w liście do Świętego Mikołaja mojego syna to „pozwolenie na grę w Fortnite’a”. Kolejna to „V-dolce: waluta w Fortinite”. Nie pytajcie, też nie wiem, co to takiego.
Trend rokuDataizm. Wszyscy jesteśmy algorytmami. Machine learning.
Prognoza na 2019 rokZapanuje Kubicomania. Legia znowu wygra Ekstraklasę. Real nie wygra Ligi Mistrzów. „Zimna wojna” nie zdobędzie Oscara. WOŚP pobije kolejny rekord. Agencje reklamowe, firmy badawcze i domy mediowe będą się konsolidować. Po trzech latach przerwy na Effie zostanie przyznane Grand Prix. A agencja z Polski zdobędzie Grand Prix w Cannes.











