##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019,7171179614795905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok,7171179694004353a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie,7171178699200129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019,7171178719630977a ##
Wojciech Przekop, senior SEO manager w Mayko

Wydarzenie rokuWażnym wydarzeniem było wprowadzenie na wiosnę GDPR znanego w Polsce jako RODO. Choć dotyczy ono jedynie Unii Europejskiej, to jednak dostosowują się do niego firmy z całego świata, jako że wiele z nich obsługuje klientów również i z Europy. Przez nową ustawę wiele firm musiało podjąć konkretne przygotowania już na długi czas przed jej wprowadzeniem, a każdy z nas od tego dnia widzi nieustannie wyskakujące prośby o zatwierdzenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Sama kwestia związana z GDPR ma także spory wpływ na branżę SEO.
Sukces rokuDużym sukcesem jest coraz większy nacisk, jaki Google kładzie na UX. W coraz bardziej praktyczny i sensowny sposób nagradzane są strony, które spełniają główne zadanie Google - dostarczają wartościowe treści, które odpowiadają na potrzebę użytkownika. Oczywiście wiąże się to z większym naciskiem na szybkość ładowania stron, dbaniem o intuicyjną nawigację itp. Jest to dobre zjawisko, które będzie coraz bardziej przybierać na znaczeniu.

Porażka / rozczarowanie rokuDużą porażką dla mnie są problemy Google na arenie międzynarodowej. Samo Google zostało pozwane przez Unię Europejską na podstawie oskarżenia o stosowanie technik nieuczciwej konkurencji, gdy zbyt promowało swoją usługę Google Zakupy ponad inne wyszukiwarki produktowo-cenowe. Same problemy zaczęły się jeszcze w roku 2017, ale ciągną się jak widać do dzisiaj.
Człowiek rokuChoć trudno wskazać na najbardziej wyróżniającą się osobę w branży SEO, to warto zwrócić uwagę na Randa Fishkina z Moz. Robi on naprawdę bardzo dobrą robotę w branży SEO i marketingu internetowego - aktywnie i w przystępny sposób promuje swoją wiedzę oraz spostrzeżenia. Na uwagę zasługuję także wydana przez niego w tym roku książka „Lost and Founder: A Painfully Honest Field Guide to the Startup World” (po polsku „Zagubiony przedsiębiorca. Brutalnie szczery przewodnik po świecie startupów”). W ciekawy sposób pokazuje w nim rzeczywistość startupów oraz wzloty i upadki, które towarzyszą rozwojowi firmy.

Serwis / kampania / projekt rokuBardzo ciekawa była kampania marketingowa w wykonaniu Nivea podczas ostatnich mistrzostw świata w piłce nożnej. W sumie to pierwsze przymiarki firmy w tzw. real time marketingu, ale wyszło jej to naprawdę świetnie. Podczas rozgrywek Nivea komentowała na bieżąco wyniki meczów reprezentacji Polski. Przy tym wszystkim kreatywnie reklamowała swoje produkty. Na przykład po przegranym meczu nawiązała do popularnego hasła „nic się nie stało” i powiązała je z maszynką do golenia (nic się nie stało… to tylko zadraśnięcie). Z kolei piłkarskie hasło „zimny prysznic” powiązała z żelem do mycia. Uważam to za świetny przykład real time marketingu.
Premiera, nowość rokuCiekawą nowością było narzędzie, które wprowadziło w tym roku Ahrefs - nazywa się ono Content Gap (po polsku Różnica treści). Pomaga ona znaleźć luki w treściach na stronie. Dzięki niej można wychwycić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja, ale których brakuje na naszej witrynie.

Trend rokuCiekawym trendem jest większy nacisk na marketing konwersacyjny. W „starym marketingu” kampanie prowadzone są przez jednokierunkowy kanał. Od jakiegoś czasu coraz częściej można spotkać się z komunikacją dwukierunkową. Firmy wchodzą w konwersacje z klientami poprzez grupy na Facebooku czy maile i SMS-y skierowane do konkretnego odbiorcy. Klienci oczekują większej transparentności, toteż poprzez otwartą komunikację z nimi można wiele uzyskać.
Prognoza na 2019 rokPrzyszłość SEO to szybkość. Przez rozwój technologiczny korzystamy z sieci i mnóstwa informacji praktycznie wszędzie. Z racji tego użytkownicy internetu oczekują, że otrzymają wszystko niemal natychmiast. Jeżeli jakaś strona zbyt długo się wczytuje, użytkownik zapewne szybko ją opuści.
Przez szybkość mam na myśli nie tylko aspekty techniczne. Tak samo content musi być bardziej informacyjny i bezpośredni. Użytkownicy chcą jak najszybciej znaleźć to, czego potrzebują - niezależnie, czy stanie się tak przez nowe wejście organiczne, czy przez linkowanie wewnętrzne.

Krzysztof Kilewski, ekspert SEO, koordynator działu badań i rozwoju w Grupie Tense
Wydarzenie rokuPełen strachu i niewiadomych, długo wyczekiwany i w końcu jest - Mobile-First Index. Jak się okazuje, nie taki straszny, jak go malowali. Google zdecydowało się na stopniowe wdrażanie zmian w indeksie i uwzględnianie mobilnych wersji kolejnych witryn, dzięki czemu wyniki wyszukiwania nie przeżyły prawdziwego mobilegeddonu. Niemniej jednak mobile-first to ciekawe wyzwania, nie tylko dla SEOwców, ale także programistów, ponieważ posiadanie mobilnej lub responsywnej wersji strony internetowej to jeszcze nie klucz do sukcesu.

Porażka / rozczarowanie rokuPorażka i rozczarowanie od samego początku istnienia, chociaż w tym roku wbito ostatni gwóźdź do trumny. Mowa oczywiście o Google+, nieudanej alternatywie dla gigantów w social media. Do jego upadku przyczyniło się zatajenie faktu o istniejącej w API podatności, która umożliwiała dostęp do prywatnych danych użytkowników. Don't be evil, Google.. Oh, wait...
Człowiek rokuNie jeden człowiek, lecz cała ekipa stojąca za nowym narzędziem w branży - SurferSEO. Rzucają nowe światło na data-driven SEO. Chłopaki robią dobrą robotę i dowożą wyniki, a w zasadzie dane, dzięki którym analiza konkurencji i optymalizacja landing pages jest jeszcze szybsza i łatwiejsza.
Nie sposób nie wspomnieć także o jednym z guru SEO. Rand Fishkin, bo o nim mowa, swoim odejściem z Moz przyćmił nawet wcześniejsze dołączenie Danny'ego Sullivana do zespołu Google. Rand to człowiek, który zawsze szukał swojej własnej ścieżki, zamiast podążać utartymi już drogami. Z niecierpliwością czekamy na jego nowy projekt, wspierający marketerów.

Serwis / kampania / projekt rokuWedług nas ten tytuł należy się Polskiej Fundacji Narodowej za spot z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Udowodniono, że można podjąć temat z zupełnie nowym, świeżym spojrzeniem. Zaangażowanie Mela Gibsona w roli narratora w połączeniu z doskonałymi zdjęciami spotkało się z uznaniem publiczności.
Premiera, nowość rokuGoogle Search Console - choć daleko jeszcze do pełni funkcjonalności, to już obecna wersja ułatwia życie wielu SEOwcom i marketerom, za sprawą zaktualizowanego raportu skuteczności oraz stanu w indeksie. Oprócz danych do 16 miesięcy wstecz możemy skuteczniej analizować stan naszej witryny w indeksie, otrzymując na tacy informacje o aktualnej sytuacji naszych stron internetowych. Czekamy na kolejne funkcjonalności i mamy nadzieję, że Google będzie dążyło do możliwie jak najszybszego aktualizowania danych zawartych w swoich narzędziach.

Trend rokuW zasadzie ciężko wskazać jeden, ale wszystkie oscylują wokół rozwoju stron internetowych i wykorzystywanych technologii. Google stara się nadążać za zmianami na rynku, wypuszczając nowe narzędzia, takie jak web.dev lub dopracowując już obecne - PageSpeed Insights czy Lighthouse. Na to wszystko nakłada się nacisk na bycie mobile friendly, który będzie z nami jeszcze długo. Strony internetowe już dawno przestały być zwykłymi dokumentami HTML z nutą JavaScriptu. JavaScript przeżywa obecnie swoją drugą młodość, ale do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze zaktualizowania Web Rendering Service, który, swoją drogą, może wprowadzić niemałe zamieszanie w wynikach wyszukiwania.
Prognoza na 2019 rokWyszukiwanie głosowe jest technologią, na którą gigant z Mountain View kładzie ostatnio bardzo duży nacisk. Technologia ta doskonale przyjęła się za oceanem, co pozwala sądzić, że ta metoda obsługi wyszukiwarki stanie się światowym standardem już w niedalekiej przyszłości.

Dzięki zaawansowanym metodom rozpoznawania mowy oraz redukcji zewnętrznych, niepożądanych źródeł dźwięku, opcja ta doskonale sprawdza się także w naszym rodzimym języku. Integralną częścią wspomnianego mechanizmu jest rozpoznawanie semantyki oraz intencji użytkowników. Śmiało możemy założyć zatem, że równolegle Google mocno pracować będzie nad rozwojem algorytmów takich jak Hummingbird czy Rankbrain.
Michał Kliszczak, właściciel Eactive
Wydarzenie rokuW przypadku branży marketingu internetowego trudno wyróżnić wydarzenie roku w Polsce, gdyż większość zmian zachodzi globalnie, a wszyscy musimy się dostosować do algorytmów i wymagań Google. W związku z tym w branży SEO/SEM zawsze wydarzeniem roku są zmiany wprowadzane przez Google.
W tym toku na szczególna uwagę zasługuje Mobile-First Index, który zaczął obowiązywać i na nowo zdefiniował podeście do strategii pozycjonowania. Istotną zmianą był cały proces rebrandingu w Google, czego wynikiem było m.in. przekształcenie Google AdWords w Google Ads, a także stworzenie Google Marketing Platform, która stała się miejscem łączącym takie usługi jak m.in. DoubleClick.
Sukces rokuBiorąc pod uwagę przewrotność i specyfikę branży SEO, o sukcesie mogą mówić wszyscy ci, którzy utrzymali swoje pozycje w rankingu wyszukiwania Google i przetrwali wszystkie zmiany algorytmów.
Porażka / rozczarowanie rokuPorażkę dla niektórych właścicieli stron, a także dla agencji SEO mogła spowodować kolejna aktualizacja od Google, która miała miejsce w połowie roku. Dotknęła ona najbardziej strony medyczne i te związane z branżą finansową. Zgodnie z nowymi wytycznymi Google, które dotyczą stron nazwanych YMYL (Your Money Your Life), nastąpiły zmiany w algorytmach. Jest to kolejny krok do zadbania o jakość treści dostarczanych użytkownikom, ale też i wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za pozycjonowanie tych stron.
Człowiek rokuZwrócę uwagę na grupę osób, która już na dobre stała się znaczącym graczem na rynku i może być z powodzeniem wykorzystywana w planowaniu działań SEO. Chodzi o influencerów i myślę, że każdy kto, kiedykolwiek planował tego typu współpracę, wie, jakie są szanse i zagrożenia.
Na uwagę zasługują także wszyscy z branży, którzy pracują na jakość działań z zakresu pozycjonowania i dbają o świadomość klientów, że za jakością i wynikami stoi również określona cena.
Serwis/kampania/projekt rokuNie wyróżniałbym jednej konkretnej kampanii czy serwisu tego roku. Myślę, że w ramach projektu można mówić bardziej o umocnieniu działań związanych z wideo, ale też z webinarami czy podcastami. Takie działania na stałe zagościły już jako forma kontaktu i porozumienia z odbiorcami naszej marki. Dobrze rozplanowane są elementem budowania naszego wizerunku, ale też wspierają działania z zakresu content marketingu, co udowadniają ci, którzy z np. webinarów uczynili swoją mocną stronę.
Premiera, nowość rokuW tym roku dużo mówiło się o wyszukiwaniu głosowym. Nowością było oficjalne zapowiedzenie rozszerzenia liczby języków dostępnych w asystencie głosowym od Google. Była to również szczególna informacja dla Polski, ponieważ nasz język ojczysty znalazł się w również na liście. Śledząc wydarzenia, można znaleźć już nieoficjalne poradniki, jak uruchomić asystenta głosowego po polsku na swoim telefonie, a także informacje o grupie testującej asystenta w języku polskim. Dalszy rozwój i ekspansja Google Assistant jest tylko kwestią czasu.
Trend rokuTrendem było oczywiście mobile. Kwestia dostosowywania stron do urządzeń mobilnych na stałe zagościła w świecie wyszukiwarek. I chociaż niektórzy mogą mieć już dość ciągłego powtarzania, jak duże znaczenie ma mobile, faktów nie da się wyprzeć. Trend na mobile stał się standardem, który każdy liczący i chcący się liczyć w rankingu wyszukiwarki powinien spełniać.
Prognoza na 2019 rokPrognoza na 2019 rok to dalszy wzrost znaczenia wyszukiwania głosowego. A co za tym idzie, dostosowywanie strategii pozycjonowania do zapytań głosowych. Kolejnym czynnikiem, o którym mówiło się w 2018 roku, a może mieć jeszcze większe znaczenie w roku przyszłym, to user experience. Biorąc pod uwagę dostępne badania i raporty, które wskazują, jak poważny problem z user experience mają właściciele stron internetowych, powinno koniecznie zmienić się nastawienie. Tym bardziej, że dla Google jest jeden z ważniejszych czynników rankingowych.
Andrzej Siniawski, head of SEM & social w Cube Group (wypowiada się o SEM)Cezary Śledziak, SEO & content director w Cube Group (wypowiada się o SEO)
Wydarzenie rokuSEM:Dla branży SEM wydarzeniem roku jest tradycyjnie konferencja Google Marketing Next. Google ogłasza na niej nowości i plany na najbliższy czas i tym samym wyznacza kierunek rozwoju płatnej reklamy nie tylko własnej wyszukiwarki, ale również innych, pozostając liderem rynku i zmuszając pozostałych graczy do dostosowania się. W tym roku podczas konferencji Google zaprezentował m.in. nowe możliwości reklam, nie tylko wideo czy display, ale nawet w wyszukiwarce.
Co jeszcze? Gigant z Mountain View wskazał, że rośnie liczba możliwości targetowania reklamy, ale najważniejsze jest to, że coraz więcej możliwości pojawia się w wyszukiwarce. Nadal wymaganym podstawowym kryterium są słowa kluczowe. Niektóre z nich w sposób jednoznaczny wskazują na intencję użytkownika, np. „w jakim banku założyć konto osobiste”, ale wciąż najbardziej popularne zapytania są krótkie: takie, które nie pokazują, na którym etapie ścieżki decyzyjnej znajduje się użytkownik. Połączenie słów kluczowych z kategoriami odbiorców pomoże to zidentyfikować w celu dopasowania reklamy, a więc dostarczyć lepsze doświadczenie użytkownikom, zwiększając zaufanie do Google, który pojawia się w naszym życiu coraz częściej.
SEO:W tym roku wiele się działo w branży SEO. Jak zdążyliśmy się przyzwyczaić przez ostatnie lata, Google i tym razem wdrożył zmiany w algorytmach wyszukiwarki. Oprócz szumnie zapowiadanego, choć powolnie wprowadzanego mobile-first indexingu (kto obecnie nie ma wersji mobilnej strony?), byliśmy świadkami kolejnych Core Update’ów, a czas ładowania strony stał się czynnikiem rankingowym w mobilnych wynikach wyszukiwania.Jednak najistotniejszym wydarzeniem, które wpłynęło na widoczność witryn i ruch z wyszukiwarki było bez wątpienia Medic Update. Aktualizacja dotknęła sekcji contentowych nie tylko witryn z kategorii zdrowie/medycyna, ale również stron wpływających na dostatek i życie użytkownika, tzw. YMYL (Your Money, Your Life). Wiele z nich odczuło skutki tego wdrożenia: wzrosty i spadki pozycji trwały przez kilka miesięcy i niewielu udało się odzyskać wcześniejsze pozycje.
Update poprzedziła aktualizacja wytycznych oceny stron dla zespołu tzw. raterów (Search Quality Team), czyli pracowników Google, którzy ręcznie oceniają witryny. Od teraz głównym wyznacznikiem autorytetu witryny jest jej eksperckość, autorytet i wiarygodność, w skrócie EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Warto wspomnieć również o zapowiedzianym zamknięciu platformy Google+ w przyszłym roku, które dodatkowo zostanie przyspieszone po wykryciu poważnego błędu bezpieczeństwa.
Sukces rokuSEM:W końcu zauważalnie rośnie świadomość znaczenia atrybucji i wielu reklamodawców faktycznie zaczyna patrzeć nie tylko na ostatnią styczność swoich klientów z reklamą, lecz na całą ścieżkę zakupową. W ramach Google Ads standardem staje się model atrybucji oparty na danych, który jednak wymaga większej ich ilości. Ale nawet jeśli danych brakuje, można użyć innych modeli opartych na wielu kontaktach z reklamą. One również pozwalają docenić znaczenie poszczególnych kampanii searchowych występujących na ścieżce.
SEO:Sukcesem roku jest zmiana podejścia do oceny witryn przez wyszukiwarkę. Wspomniany wcześniej Medic Update uwzględnił w algorytmie czynniki, które wcześniej Google dodał, albo zaktualizował w wytycznych dla zespołu raterów (Search Quality Team). Jest to odpowiedź na częste zarzuty z poprzednich lat, że gigant tylko pozornie walczy ze spamem i fake newsami. Wdrażając Medic Update Google udowadnia, że stawia na użyteczność treści dla użytkowników, szczególnie w witrynach YMYL (choć nie tylko) – tych, które wpływają na ich zdrowie i życie. Od nich w szczególności wymaga eksperckości, autorytetu i wiarygodności (EAT).
Warto wspomnieć również o wielomiesięcznej misji bezpieczeństwa. Oznaczanie stron w liderującej na świecie przeglądarce Google Chrome jako niezabezpieczonych, wraz z wieloma wcześniejszymi zapowiedziami, wpłynęło na wzrost wykorzystania HTTPS przez witryny. Już blisko 9 na 10 rezultatów na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki (SERP) wykorzystuje szyfrowany protokół.
Porażka / rozczarowanie rokuSEM:Mnie osobiście rozczarowało przymusowe przełączenie na nowy interfejs Google Ads, który wciąż jest niestabilny i niedopracowany. Owszem – już wcześniej niektóre nowe funkcjonalności mogliśmy wykorzystywać tylko w nim, ale wciąż pozostawała możliwość powrotu do poprzedniej wersji, w której można było szybciej (nie tylko ze względu na przyzwyczajenie) wykonać pewne operacje. Teraz jest to już niemożliwe.W dodatku wciąż nie została udostępniona darmowa wersja Google Attribution. A konkurencja nie śpi: Facebook już zaprezentował własne narzędzie atrybucyjne, czym prawdopodobnie zwiększy zainteresowanie swoimi rozwiązaniami analitycznymi, a tym samym reklamowymi.
SEO:Porażką roku jest projekt Google o nazwie Dragonfly. Jego celem jest stworzenie wyszukiwarki dedykowanej na rynek chiński. Wedle założeń jej algorytm ma blokować treści nieakceptowane przez władze Chin. Wizja podbicia nieosiągalnego dotąd rynku, czyli osiągnięcia dodatkowych, gigantycznych dochodów, przyćmiewa wartości, jakimi dotąd kierowała się firma (słynne motto Google „Don’t be evil!”). Trudno jest zaakceptować tak ocenzurowaną wersję wyszukiwarki – tym bardziej w imię profitów. Pracownicy firmy mają podobne przekonania – w proteście przeciw takiej polityce firmy zorganizowali strajk.
Człowiek rokuSEM:Moim zdaniem człowiekiem roku jest najbogatszy człowiek świata według Forbes – Jeff Bezos. Nie ze względu na majątek, lecz ze względu na rosnące znaczenie stworzonego przez niego Amazon.com w działaniach reklamowych sklepów internetowych w obsługiwanych krajach, a przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Rozwiązania reklamowe Amazon stają się nieodłączną częścią aktywności marketingowych e-sklepów. Jeśli Google – pierwsza wyszukiwarka na świecie – twierdzi, że tuż za nią jest YouTube, to śmiało można nazwać wyszukiwarką również Amazon, a w Polsce, odpowiednio, także Allegro.
Serwis / kampania / projekt rokuSEM:Bardzo spodobała mi się kampania litewskiego dostawcy usług VPN Nord VPN z case study, z którym można zapoznać się na Think with Google. Nord VPN wykorzystał nowy format – TrueView for Action, który poza wyświetleniem filmu reklamowego na YouTube, wyświetla kartę końcową zachęcającą do wykonania akcji, a po tym, dopóki oglądamy ten sam film, wyświetla się pasek przypominający o wyświetlonej reklamie. Wynikiem jest wzrost interakcji i efektywności kampanii na YouTube.
Efekt? Uzyskanie 5-krotnie tańszych konwersji z YouTube, niż z kampanii w wyszukiwarce czy sieci reklamowej. Jest to niesamowity wynik. Pewnie nie w każdej branży uda się osiągnąć podobny, ale wciąż ten case przemawia do mnie i zachęca do wykorzystywania tego formatu.
Premiera, nowość rokuSEM:Google stara się uatrakcyjnić swoje możliwości reklamowe, tworząc nowe formaty – m.in. poprzez wspomniany wyżej TrueView for Action. Natomiast nowym jak dotąd sposobem na zachęcenie reklamodawców jest model płatności za konwersję w sieci reklamowej. Nie wierzysz, że GDN konwertuje? No to masz możliwość przekonania się – nie zapłacisz, jeśli nie będzie konwersji. Z rozwiązania można skorzystać tylko spełniając określone kryteria. Natomiast i tak to rozwiązanie nie jest dla wszystkich, bo sprzedaż produktu za 1000 zł a za 15 zł to nie to samo. Ale być może niedługo pojawią się nowe bezpieczne możliwości dla „nieufnych”.
SEO:W tym roku nowości branżowe mogliśmy znaleźć głównie wśród narzędzi udostępnianych przez Google. Ku uciesze specjalistów SEO PageSpeed Insights oraz Google Search Console uległy znacznej przebudowie. Pierwsze z nich umożliwia badanie znacznie szerszego zakresu parametrów wydajności strony oraz oceny osiągów. W drugim zaś rozszerzono zakres raportów, w tym okresu raportowania oraz dodano nowe funkcjonalności, takie jak zgłaszanie poprawienia niektórych błędów na stronie czy szczegółowe sprawdzanie informacji o stronach znajdujących się w indeksie Google.
Trend rokuSEM:W tym roku obserwowaliśmy kontynuację trendu rozwoju Machine Learning Google w kierunku automatyzacji procesów optymalizacyjnych. Poza Uniwersalnymi Kampaniami Aplikacji już teraz możemy wykorzystywać Inteligentne Kampanie Zakupowe oraz Display, w których Google stara się ograniczyć potrzebę zaangażowania specjalistów Google Ads. SEMowcy są więc już kimś więcej niż „specami do ustawiania AdWordsów” (po takich zmianach reklamodawca będzie w stanie ustawić podstawowe kampanie samodzielnie) – są przede wszystkim konsultantami, którzy znają ten kanał i powinni wiedzieć, jak go najlepiej wykorzystać, pomagając rozwijać biznesy reklamodawców poprzez jeden z najważniejszych kanałów marketingu internetowego. Do tej pory nie zostały zautomatyzowane jedynie kampanie wideo oraz, jeszcze nie w całości, reklamy w wyszukiwarce. Ale o tym za chwilę.
SEO:Przede wszystkim uczenie maszynowe (Machine Learning). Poznaliśmy liczne przykłady już działających prototypów, które wkrótce mogą zostać wdrożone do algorytmów wyszukiwarki Google.
Drugi główny trend to wyszukiwanie głosowe (Voice Search) i lawinowo rosnące wykorzystywanie tej funkcji przez użytkowników, a w kontekście branży SEO – konieczność dostosowania działań do charakterystycznych zapytań głosowych. Tym bardziej, że Asystent Google w języku polskim już działa!
Rośnie też znaczenie technicznego SEO i UX. Obecnie większość podmiotów zwraca uwagę na czas ładowania podstron poprzez dobór szybszych serwerów, odchudzanie grafik, skracanie HTML, CSS i JS, na bezpieczeństwo (HTTPS) oraz optymalizację czasu wizyty po wejściu z SERP (dwell time). Jako tło warto wspomnieć kontynuowanie przez Google dostosowywania wyników mobilnych do potrzeb i zachowań użytkowników oraz Map Google w kontekście wizytówek firm.
Prognoza na 2019 rokSEM:Zdecydowanie w zbliżającym się roku będzie pojawiało się więcej opcji zautomatyzowanych przez Google. Być może pojawią Inteligentne Kampanie Wideo – nie sądzę jednak, że już w 2019 roku uda się zautomatyzować kampanie w wyszukiwarce. Można byłoby powiedzieć, że dynamiczne kampanie w wyszukiwarce są takim odpowiednikiem, jednak dobór zapytań do kierowania reklamy w tym przypadku w znacznej mierze zależy od jakości strony internetowej, jej optymalizacji i treści. Prawdopodobnie zakończenie procesu automatyzacji będzie się kończyło właśnie postępami w tym kierunku, ale warto pamiętać o tym, że i tak kluczowy pozostaje człowiek. To on będzie zarządzać autopilotami, wtedy gdy ręczne sterowanie będzie zbędne.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z inmedium.pl, Semahead, MediaCom, Netim, Sunrise System, Artefakt, Vesreo, Fabryki Marketingu, Delante, PromoTraffic, Result Media, Whites i Deva Group
Robert Nowak, specjalista SEM agencji inmedium.pl
Wydarzenie roku 2018Na świecie - Zamknięcie Google+Spójrzmy prawdzie w oczy - Google nie radzi sobie najlepiej w socialach. Prób było kilka, czy to naturalnie wyrastających ze struktur firmy (Google Buzz, Orkut), czy też przejęć i zakupów (Jaiku, Meebo). Skumulowały się one w ostatecznym projekcie - Google+. Niestety największym problemem była niechęć użytkowników do korzystania z tej platformy społecznościowej. Nie pomagała nawet natarczywa i wszędobylska integracja z innymi usługami Google. Jasne, znalazły się grupki ludzi ochoczo korzystających z tego rozwiązania, ale nigdy nie była to skala, która mogłaby spowodować pojawienie się choć kropelki potu na czołach dyrektorów Facebooka. W końcu - w tym roku - Google wywiesiło białą flagę i podjęło decyzję o zamknięciu platformy Google+. Przesadnym byłoby stwierdzenie, że kończy się jakiś etap w historii SM, bo trudno powiedzieć, że dla Google'a w ogóle się on rozpoczął.
W Polsce - Gary Vaynerchuk w PolsceWiększości ludzi, którzy śledzą temat marketingu internetowego i social media, nazwisko Vaynerchuk jest dobrze znane. Dla jednych Gary Vaynerchuk to wyrocznia i prawdziwy prorok marketingu, dla innych po prostu wulgarny pozer. Nie ukrywam, że lubię bezpośredniość i podejście Gary'ego do marketingu - całkowicie pragmatyczne i bez owijania w bawełnę. Właśnie dlatego niezmiernie ucieszyła mnie wiadomość, że udało się go ściągnąć do Polski po raz pierwszy. Choć nie było mi dane uczestniczyć w tym wydarzeniu, uważam za bardzo wartościowe to, że odwiedził nasz kraj i z właściwą sobie bezpośredniością otworzył oczy wielu marketerów na to, jak reklamować w 2018 roku.
Sukces roku 2018Na świecie - Rosnący trend long form contentuCieszy mnie niezmiernie, że po ostatnich latach, kiedy skupiano się na kondensowaniu i kompresowaniu treści do jak najmniejszej postaci, long form content w końcu zaczyna zyskiwać na popularności. Obszerne artykuły, trwające od 30 minut do 3 godzin podcasty i videocasty pokroju Joe Rogan Experience, Imponderabilia Karola Paciorka lub 7 metrów pod ziemią, dogłębnie poruszają wzięte na tapet tematy, pozwalając na merytoryczną dyskusję, nawet w przypadku zagadnień trudnych i wzbudzających skrajne emocje.
W Polsce - Wprowadzenie zakazu geoblokowania w UEMoże zbyt wybiegam w przyszłość lub mam za bardzo optymistyczne nastawienie do tego tematu, ale uważam, że zakaz geoblokowania zakupów w krajach UE, może być bardzo dobrym stymulantem dla polskich producentów. Wyobrażam sobie, że nasze produkty, których jakość w wielu przypadkach nie odbiega od europejskich gigantów, zaczną trafiać na nowe rynki zbytu właśnie dzięki brakowi tego rodzaju barier.
Porażka / rozczarowanie roku 2018Na świecie - FacebookFacebook z pewnością na długo zapamięta rok 2018. Po skandalu z Cambridge Analytica, kilku kradzieżach danych użytkowników i ostatnich wyciekach na temat rzekomych sekretnych umów i sprzedaży informacji dotyczących korzystających z portalu, Facebook zanotował poważne straty wizerunkowe. To mogą być pierwsze poważne ciosy dla dalszej ekspansji, które mogą doprowadzić do zachwiania obecnej dominacji. Choć na horyzoncie nie widać jeszcze żadnej realnej alternatywy, informacje tego typu mogą skutecznie motywować, konkurencyjne podmioty i nowych graczy wkraczających na rynek, do budowy antyfacebooka, który może zdeklasować obecnego giganta platform społecznościowych.
W Polsce - stały wzrost liczby osób korzystających z programów do blokowania reklamJest to na pewno trend, który nie cieszy żadnego marketera. Z roku na rok rośnie odsetek ludzi korzystających z blokerów reklam. Mimo wielu zmian na rynku reklamy, polegających choćby na eliminacji najgroźniejszych ich form, wielu użytkowników nadal nie wyobraża sobie przeglądania witryn internetowych bez adblocka lub ublocka. Niepokoić może także to, iż odsetek ludzi rozważających instalację blokera, także wzrasta. Dla wielu z nich nawet jedna reklama może okazać się kroplą, która przeleje czarę goryczy i skłoni ich do podjęcia tego kroku.
Człowiek roku 2018Nie wiem, czy znalazłbym kogoś, kto w tym roku w moich oczach odznaczył się czymś, za co można byłoby mu nadać tytuł człowieka roku, więc to miejsce pozostanie puste.
Serwis / kampania / projekt roku 2018Na świecie - „Labels are for Clothes, Not People” River IslandBardzo spodobał mi się w tym roku motyw przewodni kampanii River Island. Wyszli oni poza pewien utarty stereotyp modela/modelki, pokazując, że piękna nie wolno postrzegać według jednego, powszechnie przyjętego kanonu, a niepełnosprawność fizyczna, umysłowa, czy wiek nie stanowią żadnej bariery i nie świadczą o inności.. Lubię kampanie z wyrazistym przekazem, które w prawdziwy i szczery sposób przesuwają granicę tego, co jest normą.
W Polsce - kampania sklepu About YouJest to jedyna kampania, która w tym roku w Polsce przykuła moją uwagę, głównie za sprawą intensywnej ekspozycji komunikatów reklamowych w telewizji. Format polegający na stopniowym wzbudzaniu zainteresowania odbiorcy i odliczaniu do premiery portalu bez zdradzania jego tematyki, mimo upływu czasu wciąż się sprawdza . Przypomina mi to trochę kampanię Heyah w 2004/2005 roku.
Premiera, nowość roku 2018Na świecie - Rebranding Google AdsNa pewno dużą nowością był cały rebranding Google AdWords w Google Ads. Poszło zaskakująco gładko jak na markę istniejącą na rynku prawie 18 lat i tak mocno kojarzoną z marketingiem internetowym. Cały proces zbiegł się z odświeżeniem interfejsu i wdrożeniami nowych funkcji. Na pewno wprowadziło to świeże tchnienie, choć nie wszyscy są w pełni zadowoleni z niektórych zastosowanych rozwiązań.
W Polsce - Apple Pay i Google Pay w ofercie polskich bankówDla mnie bardzo fajną nowością w tym roku było rozszerzenie Google Pay i wprowadzenie Apple Pay do oferty polskich banków. Sądzę, że jest to rozwiązanie, które w prosty sposób może przyczynić się do zwiększenia konwersyjności użytkowników mobilnych. Integracja płatności ze stronami w dużym stopniu ułatwi dokonywanie transakcji za pomocą telefonu. Patrząc na to, jak przyjęły się płatności zbliżeniowe kartą, przejście na płatności zbliżeniowe telefonem to tylko jeden mały krok. Dla konsumentów płatności zbliżeniowe telefonami to czysta wygoda, a dla programistów wprowadzenie sposobów wygodnych transakcji w sklepach online, to tylko kilka dodatkowych linijek kodu.
Trend roku 2018Na świecie - nacisk na materiały wideoWidać, iż każdy w tym roku próbuje uszczknąć dla siebie trochę YouTube'a. Nowe rozwiązania wideo w tym roku pojawiły się na Instagramie (IGTV) i Facebooku (Facebook Watch), a duży rebranding przeszła platforma TikTok (dawniej musical.ly). Wszystkie wyżej wymienione starają się odebrać użytkowników królowi wideo. Nie sposób nie zauważyć też, że jest to bardzo dobry okres - znani youtuberzy coraz częściej mówią o zmęczeniu presją, jaką wywiera YT, a sama platforma przeżyła wiele potknięć związanych z demonetyzacją twórców i coraz większą presją ze strony UE (tzw. Artykułem 13).
W Polsce - ruch mobilny wypiera desktopNie jest to dla nikogo tajemnicą, a trend ten jest widoczny od kilku ostatnich lat, jednak zawsze były branże, w których desktop jeszcze silnie się trzymał. Takich bastionów jest jednak coraz mniej. Na przestrzeni tego roku w praktycznie każdej branży, na potrzeby której prowadzimy kampanie, dominacja ruchu mobilnego jest coraz wyraźniejsza. Wartości od 60-75 proc. ruchu mobilnego są już coraz częściej codziennością i nikogo już nie dziwią. W wielu branżach to już nie jest nawet trend „mobile first” - to czasem jest już „mobile only”.
Prognoza na 2019 rokNa świecie - wyszukiwanie głosowe i asystenci głosowiNa światowej scenie trendy w SEM są wyraźnie już zarysowane - prężnie rozwijają się asystenci głosowi i wyszukiwanie głosowe. W Polsce ten trend jest raczej słaby, bo jednak większość z dostępnych asystentów nie współpracuje z językiem polskim, jednak inteligentne, kontekstowe i automatyczne zapytania do wyszukiwarek wiodą prym na bardziej zaawansowanych technologicznie rynkach. Wszystkie firmy technologiczne, mocno inwestują w ten segment rynku, w którym widać jeszcze bardzo duży potencjał do rozwoju.
W Polsce - reklama internetowa przegoni telewizyjnąJest to już zapowiadane od kilku lat, ale według najnowszych szacowań, 2019 rok ma realną szansę być pierwszym rokiem, w którym wydatki na reklamę internetową przegonią te na reklamę telewizyjną. To na pewno kamień milowy, sądzę jednak, że dla nikogo nie będzie to zaskoczenie. W Polsce widać bardzo duże zmiany, jeśli chodzi o oglądanie telewizji. Duża liczba młodych ludzi posiada odbiorniki nie po to, by oglądać klasyczną telewizję, ale by streamować rzeczy z YouTube'a czy Netflixa. Sądzę, iż za kilka lat pojawią się pierwsze zwroty w budżetach reklamowych firm, które wraz ze zmianą wieku swoich managerów, zaczną zadawać sobie pytanie - czy telewizja się jeszcze liczy w reklamie?
Andrzej Brandt, PPC team leader w Semahead
Wydarzenie rokuLifting wizualny i nazewniczy ekosystemu reklamowego Google'a. Przeistoczenie Google Adwords w Google Ads i konsolidacja narzędzi reklamowych to znak dojrzałości biznesowej największej wyszukiwarki na świecie - po 18 latach najpierw, w zeszłym roku, porzuciliśmy stary interfejs Google Adwords (nie bez bólu), by w tym roku finalnie porzucić samą nazwę. Nie bez przyczyny - Adwords to w 2018 roku nie tylko reklama na frazy kluczowe, od czego wzięła się pierwotna nazwa. Dziś to gigantyczny ekosystem łączący reklamy wideo, mobile i display. Ads brzmi prościej, klarowniej - ale przyjęcie się nowej nazwy to kwestia wielu lat - wszak wszyscy przywykliśmy do Adwords i długo jeszcze na korytarzach działów marketingu słychać będzie to słowo.
Sukces rokuWielkie, średnie i małe marki w YouTubie. Trend dużych inwestycji budżetowych w reklamę w formacie wideo rozpoczął się na zachodzie już dobrych kilka lat temu. Mam wrażenie, że w 2018 wreszcie przekonali się do tego nie tylko polscy giganci, ale również małe i średnie przedsiębiorstwa. Nic dziwnego - nawet budżetowo niewielka kampania w YT ma sens.
Porażka / rozczarowanie rokuTrend automatyzacji w ekosystemie Google'a to z jednej strony błogosławieństwo, z drugiej przekleństwo. Koniec dopasowania ścisłego we frazach kluczowych i brak możliwości precyzyjniejszego dopasowania reklam elastycznych to małe rzeczy, które kosztują nas specjalistów sporo dodatkowej pracy, a i tak wszystkiego dopilnować nie sposób. To tu między innymi ucieka Google'owi konkurencja.
Człowiek rokuOficjalny Support Google’a i wsparcie agencyjne. Odnoszę wrażenie, że po latach mizernego, niemal nijakiego wsparcia dostaliśmy w końcu od Google’a nową jakość. Oficjalny support szybciej i sprawniej rozwiązuję bieżące problemy, konsultanci dużo lepiej znają produkt, zaś sam zespół agencyjny wypuścił narzędzia i know-how, który jakościowo podniósł poziom naszej współpracy o lata świetlne.
Karol Dziedzic, Marcin Wsół i Marcin Lejman - za stworzenie facebookowych grup branżowych dotyczących reklam w ekosystemie Google’a. Z powoli obumierającego oficjalnego forum Google’a większość użytkowników trafiła właśnie na niezwykle prężnie działające grupy FB. To stąd większość branży dowiaduje się o nowinkach, dyskutuje nad case’ami i wymienia się wiedzą. To też solidny wgląd w polską branżę SEM, jej problemy i trendy.
Premiera, nowość rokuCoraz dokładniejsze opcje kierowania na odbiorców - system Google'a już raczej nie dogoni precyzją kierowania ekosystemu Facebook'a, ale takie nowinki jak kierowanie na „zdarzenia z życia” czy „niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach” to znaczące usprawnienia behawioralnych metod targetowania w Google'u.
Trend rokuAutomatyzuj albo giń - efektywna praca nad dużymi kontami Google Ads to już nie tylko opcja. To konieczność - tam, gdzie jesteśmy w stanie zapewnić systemowi odpowiednią dużą ilość danych, tam machine learning dostarcza wzrosty.
Prognoza na 2019 rokDalsza automatyzacja podstawowych elementów kampanii Ads, jak reklamy, dobór fraz kluczowych i stawek. Ciężar pracy specjalistów opierać się będzie, w coraz większej części, na strategicznym doborze kanałów zamiast na dopieszczaniu stawek czy fraz kluczowych.
Drugi trend na kolejny rok to efektywna praca na danych i modelowanie atrybucji. W 2019 atrybucja „last click” winna umrzeć śmiercią naturalną, a marketingowiec powinien zrobić wszystko, by spojrzeć na swój biznes przez pryzmat całej ścieżki zakupowej użytkownika.
Katarzyna Jakubów-Tyka, kierownik działu SEO w Netim
Wydarzenie rokuGłośnym echem w branży odbiła się aktualizacja algorytmu Google związana między innymi z domenami YMYL (Your Money, Your Life) nazwana początkowo Medic Update. Spadki, jakie miały wtedy miejsce, wiązano mocno z zaktualizowanymi wytycznymi dla raterów Google, w których podkreślono wagę atrybutów EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Istotnym wydarzeniem była też zapowiedź zamknięcia Google+ i długo zapowiadane wdrożenie mobile-first index.
Sukces rokuZ mojej perspektywy sukcesem był SEO MeetUp we Wrocławiu, gdzie zdecydowanie od wielu lat brakuje branżowych spotkań, motywujących do wymiany wiedzy, integracji między firmami i realizacji wspólnych projektów. Mam nadzieję, że to spotkanie było pierwszym z wielu kolejnych w moim mieście.
Porażka / rozczarowanie rokuZarówno porażką jak i rozczarowaniem było RODO. Porażką w odniesieniu do szumu medialnego jaki wywołało, a rozczarowaniem niewielkie zmiany w praktyce względem poprawy prywatności i bezpieczeństwa danych.
Sporą wpadką było też wyindeksowanie przez Google serwisu SearchEngineLand. Zaskakującą porażką jest też niedopilnowanie prawidłowych przekierowań 301 przy zmianie struktury czy domeny w przypadku dużych e-commerce jak rossmann.pl (nowy serwis) czy saturn.pl (zmiana w MediaMarkt).
Człowiek rokuCieszy mnie powstawanie coraz większej ilości świetnych narzędzi wspierających pracę w SEO tworzonych przez Polaków dlatego warto wspomnieć o Sławomirze Czajkowskim z Surfer. Rozwijane intensywnie w minionym roku narzędzie pozwala analizować czynniki rankingowe dla słów kluczowych i na tej podstawie optymalizować stronę. Zespół Surfer pomaga też rozwijać świadomość wagi optymalizacji strony organizując webinary, publikując obszerne case study oraz organizując spotkania branżowe.
Ważną postacią jest też Bartosz Góralewicz, który wraz ze swoim zespołem rozpracowuje niuanse problemów indeksacji i świetnie reprezentuje polskie SEO na arenie międzynarodowej wygrywając w European Search Awadrs 2018 w kategorii Best Small SEO Agency.
Serwis / kampania / projekt rokuMyślę, że na uwagę zasługuje nagrodzona w ramach semKRK awards kampania x-kom.pl (mimo ostatnich spadków widoczności), która pokazała, że w SEO można osiągać wzrosty szybko. Sprytnie wykorzystano możliwości, jakie daje real time marketing i Google News w połączeniu z premierami rozpoznawalnych produktów w ofercie sklepu.
Premiera, nowość rokuWażną nowością minionego roku była nowa wersja Google Search Console (mimo pewnego rozczarowania czasem jej implementacji i ilością komunikatów temu towarzyszących). Wdrożono przede wszystkim możliwość analizy danych z 16 miesięcy w raporcie „Skuteczność” (dawniej „Analityka wyszukiwania”) oraz nowe rodzaje wskazywanych stanów witryny w raporcie „Stan w indeksie” (dawniej „Stan indeksowania”).
Trend rokuOptymalizacja stron pod kątem wyszukiwania na urządzeniach mobilnych weszła w zakres podstawowych działań w ramach strategii SEO. Mobile-first index nie był rewolucją, ale zdecydowanie wyznaczył trend motywując do takich działań jak:- optymalizacja stron pod kątem poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych,- pracy nad krótszym czasem ładowania,- szerszym wykorzystaniem możliwości jakie szczególnie dla wyników mobilnych daje wdrożenie oznaczeń danych strukturalnych.
Nieodłączne stało się też budowanie eksperckiego contentu i dzielenie się nim w procesie budowy profilu linków i zwiększania widoczności. Wzrosła świadomość efektywności kompleksowych treści i ich przewagi nad dużą ilością płytkich opracowań.
Prognoza na 2019 rokBardzo widocznym trendem jest skierowanie uwagi w stronę pogłębionej analizy danych i rozwiązań ją ułatwiających wynikające między innymi z:- rosnącej wagi poprawnej indeksacji w kontekście crawl budżet,- metodycznego podejścia do analizy fraz jako elementu przewagi konkurencyjnej w optymalizacji strony,-wpływu intencji użytkowników na strategie działań SEO,- machine learning algorytmu Google Rank Brain.
Coraz głośniej mówi się też o rozwoju voice search (chociaż nie tak dynamicznym jak zakładano rok temu) oraz wadze visual content (video, grafika) w strategii działań SEO. Sposób wyszukiwania ewoluuje i nie bez powodu YouTube jest drugą największą wyszukiwarką.
Marcin Kolonko, SEM & social associate director w MediaComBłażej Piotrowski, response SEO manger w MediaCom
Wydarzenie rokuRebranding Google Adwords i platformy DoubleClick - jak podkreśla Google to nie tylko zmiana nazwy. To także swoiste pozycjonowanie obu produktów: Google Ads jako narzędzia, które dzięki automatyzacji i rozwiązaniom machine learning stanie się jeszcze bardziej dostępny dla mniejszych reklamodawców oraz GMP, gdzie integracja systemu reklamowego z danymi daje olbrzymie możliwości komunikacji największym markom.
Zamieszanie spowodowane wejściem w życie RODO. Przełom maja i czerwca dla branży marketingu online miał okazać się prawdziwym koszmarem, do którego firmy nie zdążyły się przygotować. Nic takiego nie miało miejsca, a samo rozporządzenie uporządkowało wiele procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych
W obszarze SEO wydarzeniem roku była aktualizacja algorytmu Google dotycząca stron określanych mianem YMYL (Your Money Your Life). W wyniku aktualizacji nastąpiła duża zmiana pozycji stron o tematyce medycznej. Kluczem uzyskania lub utrzymania wysokich pozycji po aktualizacji jest wiarygodność publikowanych informacji. Metoda oceny informacji została opisana skrótem E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Sukces rokuZ naszej perspektywy niewątpliwym sukcesem było zdobycie przez MediaCom nagrody The Drum Search Awards Europe w kategorii PPC - Best Retail/ecommerce Campaign za strategię i kampanię przygotowaną dla marki Bose. Działania skupione na stworzeniu strategii 360, która zwiększy skuteczność działań w wyszukiwarkach (Google i Bing) oraz zagospodaruje potencjał wynikający z dużej liczby użytkowników poszukujących produktów na stronach resellerów, takich jak Amazon.
Porażka rokuPrzyjęcie dyrektywy ACTA2 - jedna nieudana przymiarka nie zniechęciła europejskich urzędników przed zapędami regulacji rynku cyfrowego. Pod pretekstem ochrony praw twórców przeniesiono odpowiedzialność za publikacje treści na media online, co może wymuszać na nich „profilaktyczną cenzurę”.
Człowiek rokuMiano człowieka roku należy się Randowi Fishkinowi twórcy serwisu moz.com, który jest jednym z najaktywniejszych członków społeczności SEO na świecie. Na konferencji Brighton SEO otwarcie skrytykował monopolistyczną politykę Google w kontekście wykorzystywania przez wyszukiwarkę treści i wyświetlania ich bezpośrednio na stronie z wynikami wyszukiwania. Rezultatem tych działań jest zmniejszenie wolumenu ruchu organicznego, a twórcom wartościowych treści trudniej jest wypracować zysk za swoje działania. Jego wkład w rozwój marketingu w wyszukiwarkach wzrośnie wraz z planowanym uruchomieniem usługi SparkToro do segmentacji konsumentów.
Projekt rokuSerwis Jet.com zanotował wzrost ROI, rok do roku, w ramach marketingu w wyszukiwarkach o 76 proc., przy wzroście kosztów na poziomie 2,5 proc. Wynik udało się osiągnąć dzięki szczegółowej segmentacji użytkowników i precyzyjnemu dopasowaniu słów kluczowych do treści reklam. Istotną rolę w uzyskaniu wyników miało wykorzystanie reklam produktowych.
Nowość rokuRozwój produktowy YouTube’a jako platformy będącej w stanie coraz lepiej adresować potrzeby konsumentów na każdym etapie ścieżki decyzyjnej. Serwis wideo - nadal druga co do wielkości wyszukiwarka - rokrocznie dostosowuje ofertę produktową tak, aby zachęcić reklamodawców zorientowanych bardziej perfomance’owo. Udoskonalone możliwości planowania (obecny w interfejsie Reach Planner), wprowadzenie targetowania Custom Intent, rozwój formatów w kierunku znanych z searcha extensions czy prace nad ulepszonym pomiarem zakupów offline przyczyniają się do repozycjonowania YT w oczach marketerów.
Trend rokuZmiana stron z wynikami wyszukiwania, szczególnie na urządzaniach mobilnych, która spowodowała wzrost liczby wyszukiwań bez kliknięć, na urządzeniach mobilnych, o 20 proc. w porównaniu z 2016 r.Google wyróżnia na przykład za pomocą „Featured snippet” wartościowe źródła informacji i wykorzystuje jako odpowiedzi przy wyszukiwaniach głosowych i z Asystenta Google.
Automatyzacja zarządzaniem kampaniami paid search. Stopniowe poszerzanie zakresu funkcjonalności konta Google Ads które można zautomatyzować skutkuje uwolnieniem czasu, jaki opiekun kampanii może przeznaczyć na budowanie strategii obecności w searchu.
Prognoza na 2019 rokCoraz wyraźniejsza obecność Voice Search w strategiach searchowych. Od pewnego czasu mówi się 20 proc. udziale Voice Search w całkowitej liczbie zapytań, a przewidywania na najbliższe lata sięgają 50 proc. Dane charakteryzują głównie search w US, ale zbliżająca się oficjalna premiera obsługi języka polskiego w Asystencie Google zapewne „podkręci” liczby także dla naszego rynku.
Dla marketerów oznacza to dopasowanie kontentu do wymagań wyszukiwań głosowych (pomoc w konkretnych, rozbudowanych zapytaniach użytkowników, naturalny język) oraz przystosowanie aplikacji do współpracy z Asystentami . Z pomocą przychodzi Google, udostępniając takie narzędzia jak Actions on Google czy Dialogflow.
Bartosz Rybacki, kierownik działu pozycjonowania w Sunrise System
Wydarzenie rokuGoogle I/O 2018 - jak zwykle, jedno z najważniejszych wydarzeń dla wszystkich zainteresowanych nowościami i kierunkiem, w jakim zmierza Google. Poza nowinkami technicznymi (jak np. Asystent w Wear OS) z wystąpień ekspertów można było sporo się dowiedzieć na temat kierunku, w którym zmierza wyszukiwarka. A to oczywiście bezcenna wiedza dla wszystkich specjalistów SEO.
Sukces roku w Polsce i na świecieBardzo trudno jest wskazać jeden punkt, jeden wycinek w świecie online, który przechodzi niezwykle dynamiczne zmiany. Wyróżniając jeden „sukces”, pominąć by trzeba dziesiątki innych, co byłoby zarówno niesprawiedliwe, jak i niemiarodajne. Wstrzymuję się więc od „oddania głosu” w tej kategorii.
Porażka / rozczarowanie rokuTradycyjnie - nie chcemy się skupiać na nieudanych kwestiach, porażki to czasem jedyny sposób na nauczenie się czegoś nowego, również o branży i jej potencjale.
Człowiek roku w Polsce i na świecie Branża SEO w Polsce i na świecie składa się z ogromnej liczby świetnych specjalistów, którzy niemal codziennie dzielą się swoją ogromną wiedzą. Ograniczanie się tylko do jednej osoby byłoby więc niesprawiedliwe w stosunku do innych, dlatego też pozwolę sobie nie wskazywać konkretnego specjalisty.
Serwis / kampania / projektNie mogę tutaj nie wspomnieć o projekcie Contact LEADer. „Na wierzchu” to prosta, lekka i sprawnie działająca wtyczka na stronę, ułatwiająca kontakt z potencjalnymi klientami. Natomiast „pod spodem” to prawdziwy kombajn marketingowy, z mnóstwem bardzo przydatnych funkcji, które można idealnie skroić do swojej strony. Świetny projekt, świetna funkcjonalność - i za to bezsprzecznie należą się (nieskromne) słowa uznania.
Premiera, nowość rokuW połowie roku byliśmy świadkami ogromnego rebrandingu Google Adwords na Google Ads. Miało to miejsce przy okazji wprowadzenia Google Marketing Platform. Zmiany te mogą obrazować ciekawy trend: Google zbroi się do walki z Facebookiem o reklamodawcę. Wprowadzenie zintegrowanej platformy może dać im realną przewagę nad coraz śmielej poczynającym sobie Facebookiem w walce o wpływy z budżetów reklamowych marek. A jest o co walczyć, bo jak wiemy w zeszłym roku 60 proc. całego budżetu reklamowego przeznaczonego na reklamę w Internecie na rynku USA trafiło właśnie do tych dwóch firm.
Kolejną ważną premierą, jaka miała miejsce w 2018 roku, było wprowadzenie nowego GSC (Google Search Console). Panel, z którego korzysta chyba każdy specjalista SEO, został wzięty na warsztat i zyskał nie tylko bardziej intuicyjny wygląd, ale również nowe funkcjonalności i raporty, dające pełniejszy obraz witryny i jej skuteczności w sieci.
Trend rokuLokalizacja wyników mobilnych, nawet na zapytania globalne, to niezwykle silny i ważny trend, mający bezpośrednie przełożenie na strategie marketingowe. Wyszukiwarka coraz chętniej wskazuje wyniki z „okolicy” użytkownika smartfona.
Obserwowaliśmy też dalszy mocny rozwój sektora e-commerce, do którego przenoszą się małe i średnie, ale również najmniejsze firmy. To oczywiście ogromna szansa dla firm zajmujących się marketingiem online - w tym dla SEO.
Na to wszystko należy nałożyć coraz większe znaczenie opinii w zdobywaniu klienta (a więc również działalność tzw. influencerów). Oceny i opinie stały się poniekąd rozchwytywanym towarem i coraz więcej firm inwestuje spore środki właśnie w ten element marketingu online.
Antytrendem 2018 roku były zdecydowanie tzw. fake newsy (obecne głównie na Facebooku, ale również w Google), co wywołało zdecydowane działania ze strony największych graczy na rynku. Rozwiązania algorytmiczne oraz powołane zespoły specjalistów z pewnością będą miały wiele pracy z fałszywymi informacjami, dostępnymi w sieci również w przyszłości.
Prognoza na 2019 rokGoogle sukcesywnie wprowadza rozwiązania zmieniające wyszukiwarkę na „przewodnika” po informacjach dostępnych w sieci. Coraz więcej informacji otrzymujemy bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, a jednocześnie Google często automatycznie sugeruje kolejne zapytania/tematy i odpowiedzi.
Wypadkową takiego podejścia będzie coraz większa obecność elementów rozszerzonych i wyników opartych na Grafie Wiedzy Google. A wszystko to bazuje na coraz „sprytniejszych” algorytmach i automatach Google, korzystających zwykle z osiągnięć maszynowego uczenia się.
Niezmiennie - maksyma „content is king” będzie niezwykle ważna we wszelkich działaniach SEM i SEO. Dobrej jakości treści to wciąż podstawa wszelkich działań, bez której nie ma co myśleć o sukcesie w Google i poza nim.
Koniecznie trzeba też śledzić zmiany i nowości związane z wyszukiwaniem głosowym. Co prawda, już rok 2018 miał być przełomowy w tym względzie (zdaniem Google), więc warto do tematu podchodzić z dystansem. Niemniej jednak najbliższe miesiące i lata z pewnością przyniosą znaczny rozwój również tej technologii.
Maksymilian Melion, Google ads strategist w Verseo
Wydarzenie rokuCEE Agency Day w Rydze. Co roku Google organizuje spotkanie najprężniej rozwijających się agencji w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja była szczególnie ważna z uwagi na pierwsze ogłoszenie małej, aczkolwiek rewolucyjnej zmiany nazwy środowiska reklamowego Google z AdWords na Google Ads. Dalszą konsekwencją było wyłączenie starego panelu AdWords oraz szereg zmian w funkcjonalnościach oraz nazewnictwie produktów Google’a.
Porażka / rozczarowanie rokuRozczarowaniem roku jest niewątpliwe zastąpienie starego panelu AdWords (aktualnie Google Ads) produktem, który w dalszym ciągu jest niedopracowany i nie posiada części funkcjonalności.
Człowiek rokuNa świecie: Brian Halligan, CEO & co-founder HubSpot - w świetny sposób potrafi opisać mechanizmy zachodzące w świecie marketingu. Jego produkt zmienił tradycyjne myślenie o systemie CRM postrzeganym wcześniej jako suchy zbiór danych teleadresowych klientów. HubSpot to narzędzie, które pozwala zrozumieć cały proces zakupowy klienta, scala działania różnych działów, a także pozwala lepiej zrozumieć czym jest sprzedaż i marketing w XXI wieku.
W Polsce: Sergey Butko - Co-founder and Chief Marketing Officer w CallPage - współtwórca wyjątkowo udanego start up’u, który w krótkim czasie zrewolucjonizował rynek e-commerce w Polsce. Callpage pozwolił nam na zyskanie dużej wiedzy o zachowaniu użytkownika w sieci, a także ułatwił komunikację między firmą, a potencjalnymi klientami.
Trend rokuŚwiat: Machine learning odgrywa coraz większą rolę w kampaniach SEM. Google w tym roku wprowadziło szereg nowych typów kampanii opartych o algorytmy samouczące się.
Polska: Nie będzie zaskoczeniem, że od kilku lat obserwujemy stale rosnący wzrost znaczenia ruchu z urządzeń mobilnych. Już blisko połowa ruchu w sieci pochodzi z komórek i tabletów! Polacy w dalszym ciągu są przyzwyczajeni do finalizowania transakcji na komputerach, natomiast zaczyna się to zmieniać. Już coraz częściej, także i u nas, konwersje pochodzą bezpośrednio z ruchu mobilnego. W przypadku naszych kampanii, w trakcie black friday, finalizacja transakcji na urządzeniu mobile sięgnęła 49%!
Serwis / kampania / projekt rokuJestem zadowolony z naszego autorskiego rozwiązania, jakim są banery dzwoniące. To nic innego jak baner wykorzystujący sieć reklamową jak każda inna reklama graficzna. Istota zmiany polega na tym, że można wykonać z niego bezpośrednie połączenie do reklamodawcy, tak jak w przypadku “słuchawek” umieszczonych na standardowych stronach internetowych. Takie rozwiązanie jest szczególnie przydatne np. dla cyklicznych wydarzeń reklamujących wymianę opon na zimowe czy akcje serwisowe.
Premiera, nowość rokuZdecydowanie zaskoczeniem jest zawężanie wyników wyszukiwania (w niektórych przypadkach) w Google czasami do jednej odpowiedzi na zadane pytanie czy wpisaną frazę. Pozostałe wyniki wyszukiwania dostępne są dopiero po rozszerzeniu listy, co oczywiście już niewiele osób robi. W tym dosyć agresywnym ruchu, Google testuje i jednocześnie pokazuje, że zmierza do dużej personalizacji wyników i stopniowego odchodzenia od szerokiego dostępu do wyników organicznych.
Sukces rokuSukcesem dla branży SEM w Polsce jest zdecydowanie ostatni black friday. Z tego co zauważyliśmy, praktycznie wszystkie agencje i ich kampanie zanotowały naprawdę świetne wyniki oraz zaproponowały bardzo dobre kreacje graficzne i tekstowe.
Prognoza na 2019 rokZ pewnością będziemy świadkami dalszej ekspansji machine learning w kampaniach Google Ads. Szereg czynności w kampaniach SEM ulegnie automatyzacji.
Prawdopodobnie Google dalej będzie sukcesywnie łączyć swoje produkty, tak jak to było w przypadku Google Marketing Platform i zmiany nazwy środowiska reklamowego z AdWords na Google Ads.
Bartosz Studenny, kierownik działu SEO w agencji Artefakt
Wydarzenie rokuPolska: Gdy w restauracji pytasz, do jakiej imprezy okolicznościowej został nakryty stół, a kelner odpowiada, że właściciele nie informują ich z powodu RODO, to znaczy, że coś jest na rzeczy. Tak, stawiam na RODO. 25.05.2018 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego mocno narozrabiało w internecie. Mieliśmy nawet przypadki zamykania biznesów, które były powiązane z przetwarzaniem danych osobowych. Szkoda, bo rozporządzenie, rozporządzeniem, ale jego interpretacje w wielu przypadkach były wręcz absurdalne.
Świat: Ciężko zdecydować się na jedno wydarzenie. Jeśli chodzi o samo Google, to wybieram zamknięcie projektu Google+. Niby wszyscy się tego spodziewali, ale jednak trudno zaakceptować fakt, że taka firma pokpiła własny serwis społecznościowy.
A z innej beczki, to uważam, że wielu powinno brać przykład z Rockstar Games, które wypuściło „Red Dead Redemption 2”, nie wydając jednocześnie worków pieniędzy na promocję, nie bombardując game play’ami, bannerami itp..
RDR2 to dowód na to, że dobry produkt obroni się sam. A dzięki właśnie takim produkcjom, postrzeganie gier się zmienia i do wielu dociera, że ta branża powinna być traktowana poważnie. RDR2 w trzy dni zarobiło 725 mln dolarów! I w ten sposób może pochwalić się najlepszym weekendem otwarcia w historii branży rozrywkowej. Czyli „Avengersi” i inne „Gwiezdne wojny” mogą się schować, bo to „gierka o kowbojach” potrząsnęła rynkiem rozrywkowym.
Porażka / rozczarowanie rokuPolska: Mundial i rozczarowanie postawą naszych piłkarzy. Wstyd.
A jeśli mam dać przykład jak nie należy robić e-PRu, to przypomnę Willę Karpatię (z miejscowości Murzasichle) i komentarze właścicieli na profilu FB. Było wesoło i żenująco zarazem.
Świat: Afera Cambridge Analytica czyli Facebook i udział w zmanipulowaniu wyborów prezydenckich w USA. Niby nie ma alternatywy dla tego giganta, ale takie zdarzenia nie umykają jednak użytkownikom. Przynajmniej raz w miesiącu czyta się, że kolejna grupa internautów zmieniła ustawienia aplikacji, zwiększając prywatność, odinstalowując aplikację, a nawet usuwając swoje konta.
Czy FB się kończy? Na pewno nie, ale wciąż nie mogę nadziwić się jak wiele firm ma swoje witryny wyłącznie w postaci fanpage’a na FB. Kiedy się zorientują, że to był zły pomysł?
Człowiek rokuPolska: w branży marketingu nikogo takiego nie widzę (albo kogoś przegapiłem), dlatego wychodzę poza nią i typuję Roberta Kubicę i jego powrót do F1. Mam nadzieję, że facet doczeka się porządnej produkcji w Hollywood na swój temat.
Świat: Prymitywnie pokieruję się pieniędzmi. Jeff Bezos i pierwsze miejsce w rankingu „Forbesa” Najbogatsi Ludzie Świata. Na czołowych miejscach tej listy są również takie postacie jak Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook), Larry Ellison (Oracle), Larry Page (Google), Serger Brin (Google). To jasno pokazuje w jakiej branży jest naprawdę duża kasa.
Serwis/kampania/projekt rokuPolska: Duża i skuteczna kampania marki About You. Reklamy w internecie, telewizji, radio, prasie na billboardach. Wejście na nasz rynek kosztowało słono, ale myślę, że cel został osiągnięty.
Świat: To co wciąż robi Netflix zasługuje na uznanie. Jeśli mówimy o VOD czy streamingu filmów, to mamy na myśli Netflixa. Dziś jest dostępny w 190 krajach (ponad 137 mln subskrybentów!), a wyniki finansowe zaskakują pozytywnie nawet samych udziałowców (w tym roku znów wzrosty). Netflix dąży do monopolu w swojej branży jaki w wielu krajach prezentuje na przykład Google wśród wyszukiwarek internetowych.
Premiera, nowość rokuZarówno w Polsce jak i na świecie Google wprowadziło nowe Google Search Console (początek roku) oraz po 18 latach zmieniło nazwę „Google AdWords” na „Google Ads”. Użytkownicy GSC po raz kolejny musieli się przyzwyczajać do nowych funkcji i nowego interfejsu. Użytkownicy GA musieli tylko przywyknąć do nowego logo.
Trend rokuW Polsce i na świecie podobnie. Jeśli chodzi o SEO, to bez zaskoczenia - content marketing. To jest trend, który od lat obowiązuje i wciąż nabiera na wartości. Z efektywnym pozycjonowaniem musi iść w parze dobrej jakości treść. Dla jednych stron jest to kilkadziesiąt tysięcy znaków, a dla innych limitów brak. Ważne, że właściciele stron rozumieją, iż trzeba dostosować się do rynku i coraz chętniej inwestują w content marketing.
Dorzucę jeszcze Mobile First Index, czyli osobny algorytm do oceny witryny w wersji mobilnej. Kto się spóźnił z dostosowaniem witryny do urządzeń mobilnych, musi to zrobić, jeśli chce być widoczny w wynikach wyszukiwania na tych urządzeniach.
Prognoza na 2019Prognoza na kolejne 12 miesięcy dla SEO czyli wróżenie z fusów to:- nadal content marneting;- rosnące znaczenie Mobile First Index;- dalsze zmniejszanie obszaru wyników naturalnych;- jeszcze większa geolokalizacja wyników.
Paweł Gontarek, SEO director w Fabryce Marketingu
Wydarzenie rokuWszystkie wydarzenia, które pozwalają na wymianę doświadczeń, są ważne. Szczególnie netowrking i możliwość wysłuchania branżowych newsów. Z polskich wydarzeń za cenne uważam Festiwal SEO, organizowany przez Artura Strzeleckiego w Katowicach, oraz SemKRK, który organizowany jest przez Krzyśka Marca w Krakowie. Z zagranicznych - BrightonSEO.
Sukces rokuMoim zdaniem największym sukcesem jest to, że coraz częściej firmy polskie pokazują się na świecie w ramach różnorodnych wydarzeń, związanych zarówno z SEO, jak i SEM. Bluerank czy Elephate doskonale prezentują Polskę na arenach międzynarodowych.
Porażka / rozczarowanie rokuPorażka to zmiana interfejsów w GSC i Ads - co prawda niby są lepsze, bo wyświetlają się na urządzeniach mobilnych, ale przyzwyczajenie do „starego” bierze górę. W dodatku nowości są mocno niedopracowane.
Człowiek rokuCzłowiek roku na świecie? Aleyda Solis. W Polsce? Artur Strzelecki oraz Krzysztof Marzec - to osoby, które non stop krzewią wiedze SEO i organizując wartościowe konferencje.
Serwis / kampania / projekt rokuTrudno mi wyznaczyć najlepszy serwis, kampanię czy projekt, ponieważ nie obserwuję rynku pod tym kątem.
Premiera, nowość roku Z ciekawością śledzę zagadnienia softów SEO na rynku Polskim, gdzie rozrasta się Senuto (szybciej z tymi nowościami!), Semstorm, ale również nowe narzędzia w postaci SurferSEO. Nowością jest również konferencja SearchConference, organizowana przez Roberta Niechciała w Sopocie - jeszcze nie brałem w niej udziału, ale liczę, że jest to coś ciekawego, innego, niż mieliśmy do tej pory.
Trend rokuJak zwykle - trendem utrzymującym się jest (i będzie) wzrost ruchu z urządzeń mobilnych i nieustający nacisk na działania onsite na serwisach internetowych. Fakt, która może wywołać szeroki uśmiech - linki to już jedynie dodatek. Optymalizacja treści i serwisu ma coraz większe znaczenie w SEO.
Prognoza na 2019 rokCoraz większa wagę należy przywiązywać już nie tylko do samego czystego SEO, ale znaleźć wspólną drogę z UX. Synergia Seo i UX być musi - mimo że dość często stoją do siebie w opozycji.
Małgorzata Tarnawska, senior SEO specialist w Delante
Wydarzenie rokuTen rok w branży był czasem sporej liczby aktualizacji w Google. W drugiej połowie roku obserwowaliśmy kilka dużych zmian w algorytmie, które odbiły się na wynikach wielu stron. Na początku sierpnia pojawiła się aktualizacja algorytmu, o której wciąż jest głośno. Mowa oczywiście o „Medic Update”, który mocno namieszał (i wciąż miesza) w SERP-ach, nie tylko branży medycznej.
Z kolei we wrześniu ważnym wydarzeniem były 20. urodziny Google. Jubileusz giganta znalazł też odzwierciedlenie w branży SEO, bo właśnie wtedy pojawiła się tak zwana „urodzinowa aktualizacja Google”, która również odbiła się na wynikach wyszukiwania. Cóż… ponoć jak świętować, to z hukiem ;)
Sukces rokuSami wiecie, jak trudno dziś rozstać się ze smartfonem. 2018 zdecydowanie był rokiem mobile, m.in. w całości zostało wdrożone mobile first-indexing. Większość stron otrzymała powiadomienie w Search Console o tym, że dla strony wprowadzono indeks mobilny. Zmiana była zapowiadana od dawna. Od teraz algorytmy Google oficjalnie biorą pod uwagę przede wszystkim to, co znajduje się na wersji mobilnej w rankingu ustalania pozycji. Stąd tak ważne jest teraz posiadanie responsywnej wersji strony. UX & SEO - here we meet again.
Porażka / rozczarowanie rokuMoim zdaniem tym, co mogło rozczarować użytkowników internetu (ale nie tylko), była ustawa o RODO. Było o niej bardzo głośno, wiązała się również z wieloma negatywnymi skutkami. Np. przyczyniła się do zamknięcia wielu sklepów - wiele z tych, które pochodzą spoza UE, zrezygnowało z dostosowania się do RODO i wybrało łatwiejszą opcję: zamknięcie się na rynek europejski.
Negatywnym wydarzeniem była też afera Cambridge - w marcu 2018 pojawiły się informacje na temat tego, że firma Cambridge Analytica mogła wpływać na wynik wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Niestety zrobiono to z wykorzystaniem danych ok. 50 mln użytkowników Facebooka bez ich wiedzy i z naruszeniem regulaminu. W tym samym czasie problemy miał również Google, w którym po odkryciu błędu w zabezpieczeniach G+ zdecydowano o zamknięciu serwisu.
Do sporych wpadek zaliczyć można także omyłkowe wyindeksowanie portalu Search Engine Land przez Google.
Człowiek rokuRand Fishkin.Wszyscy znamy go nie tylko ze świetnych WhiteBoard Friday. Jego odejście z MOZ, z którym był mocno kojarzony od kilkunastu lat, i skoncentrowanie się na własnym start-upie SparkToro było bardzo odważnym posunięciem. To na pewno poszerzenie pewnych horyzontów, zwłaszcza że Rand jest świadomy zmian zachodzących w Google, stara się do nich szybko dostosować i za nimi nadążać. A do odważnych świat należy!
Serwis / kampania / projekt rokuKampanią w Polsce, która się wyróżniła, moim zdaniem była promocja nowej płyty Dawida Podsiadły. Nie była to kampania SEO (wprawdzie w dziedzinie SEO trudno mówić o kampanii), ale przekonało mnie to, jak sprytnie łączyła działania online z outdoorowymi. Spójność osobowości artysty z koncepcją marketingową była tak przekonująca, że podbiła nie tylko nasze serca w Delante! Są fale! ;)
Na świecie bardzo głośno było także o buntowniczej kampanii Banksy’ego, która wywołała ogromną falę RTM-ów. Zniszczenie legendarnego obrazu odbiło się szerokim echem i zostało wykorzystane przez największe światowe marki - IKEA, McDonald’s czy też eBay.
Premiera, nowość rokuNowości roku dotyczyły przede wszystkim Google Ads. Razem ze zmianą nazwy z Google AdWords wprowadzonych zostało sporo nowych funkcji. Również Google Analytics 360 i Double Click zostały zastąpione przez Google Marketing Platform.
Trend rokuNa Trend 2018 składa się według mnie kilka elementów: mobile, wiarygodność i jakość contentu oraz (to już bardziej na świecie) voice search.
Widać, że Google mocno idzie w stronę dopasowania wyników tak, by były one jak najwyższej jakości i szybko odpowiadały na zapytania użytkowników. By jeszcze bardziej ułatwić nam życie i dopasować się do tego, że coraz częściej korzystamy z wyszukiwarki na smartfonach, Google wprowadza coraz większe zmiany pod tym kątem. By oszczędzić nasz czas, coraz więcej wyników jest pokazywanych już na stronie wyszukiwania - stąd też po wpisaniu zapytań otrzymujemy gotowe odpowiedzi w postaci: wskazówek dojazdu, pogody, wyszukiwarki lotów itp.
Google idzie też dalej w rozwoju voice search, który w Polsce nie jest jeszcze aż tak popularny jak na świecie, jednak zyskuje coraz więcej zwolenników. Google chce jak najbardziej dopasować do nas odpowiedzi na pytania, których szukamy, stąd też wiarygodność źródeł treści będzie miała coraz większe znaczenie.
Prognoza na 2019 rokJeżeli chodzi o prognozę na 2019 rok, to zapowiada nam się kontynuacja wyżej opisanych trendów. Możemy się również spodziewać po Google próby zatrzymywania użytkownika dłużej na stronie wyników wyszukiwania (non-click results). W USA jest to już coraz bardziej popularne i widoczne poprzez pokazywanie bezpośrednio w SERP-ach Google Maps, Hotels, Flights, Direct Answers czy wyników dotyczących filmów, biletów na koncerty i ofert pracy. Wygląda na to, że wyszukiwarka chce zmonopolizować rynek i konkurować z największymi serwisami, takimi jak Booking.com czy LinkedIn.
Więc SEO nie będzie dotyczyć już tylko rankowania jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, ale także wyświetlenia się w nich w odpowiedni sposób i w odpowiednim miejscu.
Maciej Matowicki, SEO expert w PromoTraffic
Wydarzenie rokuW 2018 roku byliśmy świadkami wielu ciekawych wydarzeń w Polsce i na świecie jeśli chodzi o SEO. W Polsce niezmiennie najpopularniejszy jest Festiwal SEO, chociaż w 2018 miałem przyjemność obserwować go z drugiej - jako prelegent. Dodatkowo warto podkreślić semKRK. Event, który ciągle się rozwija i podobnie jak w roku poprzednim można było odwiedzić trzy razy.
Jeśli chodzi o wydarzenia zagraniczne, to według mnie cały czas warto wybrać się na jedną z konferencji SMX, gdzie można spotkać najbardziej znanych marketerów i osoby pracujące w Google. Oczywiście nie zapominajmy też o Marketing Festivalu czy BrigthonSEO. Sukces rokuPo zapowiedziach Mobile First Indexing, w 2018 roku w końcu mogliśmy tego doświadczyć. Na przełomie marca Google zaczęło wysyłać pierwsze powiadomienia i do teraz obserwujemy, jak mocno mobile wpływa na rankingi.
W kontekście zmian w SEO w 2018 doświadczyliśmy również nowej odsłony Google Search Console, które już na początku roku oficjalnie zostało udostępnione większemu gronu webmasterów. Systematyczny rozwój narzędzia spowodował, że wyszło już ono z fazy „beta”.
Porażka / rozczarowanie rokuWraz z rozwojem Google Search Console stracimy dostęp do niektórych raportów starej wersji. Nowa wersja moim zdaniem to jeszcze ciągle wersja „beta”.
Drugim rozczarowaniem jest fakt, że Google tak późno zabiera się za „porządki” związane z treścią. Od lat produkujemy duże ilości treści z myślą o „użytkowniku”, często jednak ich jakość daje do myślenia.
Człowiek rokuCiężko jest mi wskazać jedną osobę, bo zarówno w Polsce i na świecie jest kilku pionierów, którzy wpływają na rozwój branży SEO. Warto wspomnieć Bartosza Góralewicza, który reprezentuje Polskę na świecie propagując wiedzę na temat technicznego SEO, za co został wyróżniony na ramach Search Engine Roundtable.
Serwis / kampania / projekt rokuWarto jeszcze raz wyróżnić Bartosza i agencję Elephate, która zwyciężyła w European Search Awadrs 2018 w kategorii Best Small SEO Agency. Jest to wielkie wyróżnienie pokazujące, że nie tylko z Black Hat SEO Polska słynie.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na narzędzie Senuto, które rozwija się w środowisku międzynarodowym. Dając nam również możliwość pomocy klientom w ekspansji na rynki zagraniczne.
Premiera, nowość rokuE-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trust), czyli idea większego zaufania do jakości treści, która zyskała na popularności po ostatnich dużych aktualizacjach w wyszukiwarce Google. W Polsce mało znane zjawisko, jednak po ostatnich aktualizacja już na dobre powinno zagościć w naszych SEOwych sercach.
Trend rokuZ jednej strony w rok 2018 wchodziliśmy z erą mobile, z drugiej strony obecność AI i machnie learningu wymuszają na nas większe inwestycje w analizę danych.
Ostatnie aktualizacje i to, co obserwujemy w wynikach wyszukiwania w niektórych branżach dają sporo do myślenia. O ile o jakość naszych treści będziemy wstanie zadbać, to już o zrozumienie i odpowiednią interpretację przez algorytm może być trudno. Dlatego analiza danych to jest główny trend, który obserwuję w 2018 roku.
Prognoza na 2019 rokMoim zdaniem 2019 będzie kontynuacją działań z 2018 i dbaniem o użytkownika, przez co zaobserwujemy jeszcze bogatsze wyniki wyszukiwania i bezpośrednie odpowiedzi Google. Być może Google nas czymś zaskoczy. Drugim aspektem, nad którym warto zastanowić się w kontekście SEO, to sposób, w jaki patrzymy na dane. Dostęp do odpowiednich danych i ich interpretacja to również kierunek w SEO, za którym trzeba podążać. Ostatnim elementem, o którym warto wspomnieć, jest rola contentu. Jak budować autorytet poprzez treści i czy Google będzie w stanie algorytmicznie dostarczyć użytkownikom wartościowej odpowiedzi na zadanie pytanie. Na te pytania powinniśmy znaleźć odpowiedź w 2019.
Przemysław Cygan, SEO manager w Semahead
Wydarzenie rokuW kwietniu Google w końcu wdrożyło długo zapowiadany Mobile First-Index, co wywołało spore zamieszanie w branży SEO. Wbrew wcześniejszym opiniom zmiany nie przełożyły się na duże zawirowania w wynikach wyszukiwania. Prawdopodobną przyczyną był fakt, że długo zapowiadana zmiana algorytmu zachęciła właścicieli serwisów do dostosowania ich do urządzeń mobilnych już wcześniej. Warto wspomnieć, że wiele serwisów do tej pory nie otrzymało powiadomienia o uruchomieniu indeksu mobilnego.
Sukces rokuSukcesem całej branży jest rosnąca świadomość i wiedza klientów z zakresu SEO. Spotkania branżowe, szkolenia czy artykuły eksperckie spowodowały, że klienci są coraz lepiej wyedukowani, znają bolączki swoich serwisów i potrafią jasno sprecyzować ich cele. Przyczyniły się do tego również częste aktualizacje algorytmu Google, które wymusiły na specjalistach tłumaczenie klientom zachodzących zmian.
Porażka / rozczarowanie rokuZa rozczarowanie roku można uznać niedawne usunięcie serwisu Search Engine Land z wyników wyszukiwania Google. Przez błąd wewnętrznych systemów, algorytm zidentyfikował witrynę jako zhakowaną. Co ciekawe, witryna nie otrzymała wcześniej żadnego ostrzeżenia przed całkowitym usunięciem jej z indeksu.
Premiera, nowość rokuPremierą roku określiłbym narzędzie Lighthouse od Google, które zmieniło nieco podejście do optymalizacji ładowania witryny. W narzędziu znajdziemy ciekawe metryki, przykładowo czas, po którym wyświetla się główna treść strony, czy czas potrzebny do jej pełnej interaktywności. Stosunkowo niedawno Page Speed Insights otrzymało aktualizację swojego silnika, który jest teraz oparty właśnie o Lighthouse.
Trend rokuRok 2018 zapamiętamy jako rok mobile. Mobile First-Index oraz fakt, że ruch z urządzeń mobilnych wyprzedził desktopy spowodował, że bardzo duży nacisk kładzie się na wygodę użytkowania i dostępność treści na mobile. W tym roku zanotowaliśmy również wiele aktualizacji algorytmu, które wprowadziły spore zawirowania w wynikach wyszukiwania. Zmiany umocniły trend tworzenia wartościowych treści i budowania serwisów z myślą o użytkownikach.
Prognoza na 2019 rokWedług mnie będzie to rok, w którym mocno skupimy się na zachowaniu użytkowników, szczególnie tych korzystających z urządzeń mobilnych. Dopracowanie serwisu i skoncentrowanie się na zaangażowaniu użytkownika będzie szczególnie ważne. Drugi aspekt to analiza danych, czyli wyjście ze sprawdzonych schematów i oparcie swoich decyzji o twarde dane.
Maciej Kapuściński, traffic & web development director w agencji Result Media
Wydarzenie rokuNa sytuację na rynku bardzo wpłynęło wprowadzenie Facebook Attribution oraz rozwój kanałów efektywnościowych w social media. Tym samym bardzo zyskały na jakości działania marketingowe. Mamy mnóstwo narzędzi oferujących atrybucję konwersji, jednak mało z nich jest oferowanych bezpłatnie dla reklamodawców. Oczywiście idzie za tym zdecydowanie mniejsze wsparcie produktowe, a sam Facebook Attribution jest narzędziem do samodzielnego obsługiwania przez użytkowników.
Ważnym dla specjalistów SEM i SEO wydarzeniem w 2018 roku było wprowadzenie możliwości zbiorczego, realizowanego w jednym panelu monitorowania kompletu planowanych i obsługiwanych mediów. Jakość i wydajność pracy bardzo poprawiło to, że w tym samym panelu można śledzić wpływ innych mediów na rentowność kanałów społecznościowych.
Porażka rokuRewolucja, jaką od 2011 roku chciało rozkręcić Google, w tym roku poniosła ostateczną klęskę - gigant z Mountain View ogłosił koniec Google+. Ten kanał społecznościowy po wielu latach z racji minimalnego zainteresowania został skreślony z listy projektów. Statystyczny użytkownik Google+ spędzał na tym portalu zaledwie 5 sekund. Oficjalny koniec nastąpi wprawdzie w 2019 roku, jednak dla użytkowników nie zrobi to większej różnicy. Historia portalu jasno pokazuje, że nie wystarczy być największym gigantem internetu żeby z sukcesem wprowadzać w życie każdy plan.
Człowiek rokuSzef Amazona. Z punktu widzenia branży reklamy internetowej duże znaczenie miał fakt, że w 2018 roku Jeff Bezos zaczął tworzyć z Amazona platformę reklamową
Serwis/kampania/projekt rokuKampania Google Pay w kanałach online i offline. Google edukuje użytkowników, że korzystanie z jego rozwiązań jest bardzo wygodne oraz bezpieczne. Usługa uruchomiona w listopadzie 2016, dopiero w 2018 doczekała się swojej pierwszej zakrojonej na taką skalę kampanii reklamowej.
Trend rokuHasłem przewodnim w 2018 roku było wideo online. Ten trend jest jak najbardziej widoczny zarówno po stronie wydawców, jak i reklamodawców. Zaczęło powstawać też coraz więcej materiałów video dedykowanych tylko i wyłącznie pod mobile.
Premiera, nowość rokuRelacje na YouTube wskazują że cały digital idzie w stronę konsumpcji wideo. Idąc za przykładem Instagrama, Google również postanowił wprowadzić funkcjonalność korzystną dla influencerów, czyli pionowe wideo. Nie mogło być inaczej w czasie kiedy prędkość internetu tak dynamicznie się polepsza, a za tym rosną potrzeby błyskawicznego dostępu do informacji. 2019 rok pokaże czy oferta wideo od Google będzie realnym zagrożeniem dla Instagram TV
Prognoza na 2019Automatyzacja, sztuczna inteligencja. Coraz więcej o tym mówimy, coraz bardziej świadomie zaczynamy korzystać z takich rozwiązań. Chat boty zaczną być jednym z głównych kanałów komunikacji z e-commercowym klientem. Poza coraz bardziej zaawansowaną rozmową z wirtualnym doradcą zapewne częściej pojawiać się będą opcje bezpośredniej płatności poprzez chat bota.
Konrad Łęcki, senior SEO specialist / team leader SEO w agencji Whites
Wydarzenie rokuZdecydowanie najbardziej angażującym branżę wydarzeniem w mijającym 2018 roku była sierpniowa aktualizacja algorytmu określana jako „Medic Update”. Wiele serwisów na całym świecie, także w Polsce, odnotowało wtedy istotne zmiany pozycji oraz związane z tym spadki bądź wzrosty zasięgu organicznego. Nie mniejszym zaskoczeniem była późniejsza korekta algorytmu, która miała miejsce pod koniec września. Wiele serwisów, które w sierpniu zanotowały spadki sięgające nawet 50 proc. ruchu organicznego, we wrześniu wróciło na swoje pierwotne pozycje i w przeciągu raptem kilku dniu powróciło do pierwotnych poziomów ruchu. Wiele innych witryn, które z kolei zanotowały w sierpniu wzrosty zasięgu organicznego, po wrześniowej aktualizacji powróciło do pierwotnego, niższego poziomu ruchu. Oczywistym jest, że tak istotne zmiany następujące bez ostrzeżenia i w krótkich odstępach czasu, miały bardzo duży wpływ zwłaszcza na te biznesy, w których wielkość sprzedaży wynika wprost z zasięgów internetowych i widoczności w Google.
Mój sukces rokuMam ogromną przyjemność uczestniczyć w projekcie, który z uwagi na oryginalną (bo podyktowaną obostrzeniami prawnymi branży farmaceutycznej) strategię SEO i absolutnie bezkonkurencyjne wzrosty zasięgowe, zajął w tym roku II miejsce na konferencji semKRK, w kategorii Kampanie SEO. Współpraca Whites z Neuca w ramach projektu Apteline.pl trwa już kolejny rok i przynosi kolejne sukcesy zarówno zasięgowe, jak i sprzedażowe. Dwa lata wspólnej pracy mojego teamu SEO z deweloperami i redaktorami Apteline przyniosło efekt w postaci zwiększenia widoczności serwisu z 231 do 31 300 słów kluczowych w TOP50 oraz od 0 do 10 100 słów kluczowych w TOP10. Najnowsza estymacja zasięgu organicznego zakłada osiągnięcie poziomu 1 mln UU w okolicach maja 2019 roku. Korzystając z okazji chciałbym serdecznie podziękować wszystkim osobom biorącym udział w tym projekcie, zarówno po stronie Whites jak i Neuca.
Rozczarowanie rokuTegoroczne aktualizacje algorytmu pokazały wyraźnie, że zwiększający się stale udział uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w kształtowaniu algorytmów wyszukiwarki, nadal nie jest jeszcze na poziomie gwarantującym dostateczną jakość wyników wyszukiwania. Chociaż firma Google skorygowała błędne działanie wdrożonych w sierpniu zmian w algorytmie, to jednak wiele wartościowych serwisów bardzo ucierpiało na tych zmianach, notując na ponad miesiąc spadki sięgające 50 proc. ogólnej widoczności w wyszukiwarce. Z punktu widzenia użytkownika Google zmiana ta była równie niekorzystna, ponieważ przez wspomniane kilka tygodni na najwyższych pozycjach wyszukiwarki mógł on zobaczyć niewłaściwe wyniki: nieaktualne porady zdrowotne, artykuły archiwalne zamiast aktualnych, treści skrajnie niskiej jakości czy też powielające się wyniki z tej samej strony internetowej. Dobrze, że nad całokształtem algorytmu czuwają kompetentne osoby i błędne decyzje są wycofywane. Niedobrze, że tak duże zmiany widoczności następują gwałtownie a na ich korektę trzeba czekać kilka tygodni.
Trend rokuWspomniane wyżej zmiany algorytmu zdecydowanie zdominowały dyskusję SEO w tym roku, jednak aktualizacji było znacznie więcej. Bardzo ważną zmianą, choć trochę pomijaną z racji dużo wcześniejszych zapowiedzi i przygotowań do tego tematu, była marcowa aktualizacja Mobile First Indexing. Temat ten tylko pozornie wydaje się takim „odgrzewanym kotletem”, o którym mówi się już od wielu lat. W rzeczywistości rok 2018 to moment w którym już finalnie znaleźliśmy się w realiach, w których smartfon i tablet generują większe zasięgi niż desktop. Google obserwowało ten trend od dawna i wskazywało na jego wagę w rekomendacjach dla webmasterów. Marzec 2018 to moment w którym ranking mobilny stał się ważniejszy dla optymalizacji stron niż ranking desktopowy. Od tej chwili specjaliści SEO i webmasterzy optymalizują strony głównie pod mobile, a jedynie dodatkowo pod desktopy, a nie na odwrót jak wcześniej.
Czego można się spodziewać w kolejnych latach?Jakiś czas temu wykonano w Google doświadczenie polegające na stworzeniu trzech botów. Eve i Bob komunikowały się między sobą w taki sposób, aby podsłuchujący ich bot Alice, nie mógł tej wiadomości odszyfrować. Początkowo szyfrowanie wiadomości przez Eve i Boba szło opornie bo każdy ich komunikat był błyskawicznie rozszyfrowywany przez Alice. Jednak w pewnym momencie Eve przygotował taki sposób szyfrowania, że wiadomość mógł odczytać Bob, natomiast Alice mimo wszelkich wysiłków nie był w stanie jej odszyfrować. Interesujące jest to, że długość przesłanej wiadomości została skrócona do rekordowych 16 bitów, ale nie to jest najciekawsze w tej historii. Inżynierowie Google, opisując wyniki badania przyznali, że mimo swojej biegłej znajomości tematu, nie potrafią zrozumieć na czym polega stworzona przez ich bota metoda szyfrowania.
Wydarzenia, o których mowa, miały miejsce w roku 2016. Obecnie kończy się 2018 i zaczyna 2019. Biorąc pod uwagę fakt, że uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja rozwija się w tempie niemalże wykładniczym, można śmiało założyć że coraz więcej analiz będzie dla nas ludzi kompletnie niezrozumiałych. Będziemy się opierać na danych zgromadzonych i przetworzonych przez maszyny, na wnioskach przez nie opracowanych. Żaden z pracowników Google nie będzie w stanie wyjaśnić szczegółów działania algorytmu wyszukiwarki, bo algorytm będzie się opierał na tak dużej liczbie danych i zależności pomiędzy nimi, że tłumaczenie tego nie będzie miało większego sensu. Jak w tej sytuacji będzie wyglądała realizacja usług SEO w przyszłości? Niewątpliwie również ona będzie coraz mocniej oparta na gigabajtach analizowanych danych i prawidłowościach rejestrowanych automatycznie przez oprogramowanie. Tworzenie i realizacja strategii SEO-wych będą z jednej strony prostsze i skuteczniejsze, z drugiej wymagające zupełnie innego podejścia. Dla klienta działanie algorytmów stanie się trudniejsze do zrozumienia, a specjalista SEO będzie jeszcze bardziej niż dotychczas kimś w rodzaju tłumacza pomiędzy maszyną a człowiekiem.
Krzysztof Marzec, dyrektor zarządzający Deva Group
Wydarzenie rokuW mojej wypowiedzi skupię się mocno na swojej branży (SEM) i tym, co dotyczyło nas bezpośrednio. Wydarzeniem, które wywarło na mnie największe wrażenie, było Premier Partners Awards w Dublinie, gdzie Polskę reprezentowali dumnie ambitni specjaliści, zasiadający przy trzech pełnych stołach. Choć nikt nie przywiózł do Polski głównych nagród, to zaznaczyliśmy swoją obecność i znów zdobyliśmy motywację do dalszej walki. W części szkoleniowej, niestety mocno zabezpieczonej podpisanymi NDA, pojawiło się sporo nowości. Wyznaczają one jasny trend zmian w Google na rzecz automatyzacji, niby przewidywalne, ale niektóre nowinki będą dużym zaskoczeniem dla branży.
W Polsce jesteśmy mega dumni z naszego semKRK. W tym roku odbyły się trzy edycje, dwie małe po 300+ osób i jedna duża (nazywamy ją bardzo oryginalnie: BIG) na 480 osób. Wyniki ankiet, tempo w jakim rozchodzą się wejściówki i bardzo pozytywny odzew, nie tylko z branży sprawił, że w tym roku jeszcze ambitniej podchodzimy do tematu naszego barcampu.
Porażka / rozczarowanie rokuZero zmian w praktyce w kontekście wejścia RODO/GDPR. Straciliśmy czas na ustalenie zapisów, wdrożyliśmy procedury, zmarnowaliśmy mnóstwo czasu na klikanie formułek na stronach i ...wielkie nic. Nawet dziś dostałem ofertę spam-mailingu, nazywaną ambitnie cold-mailingiem, niezamówioną i oczywiście przetwarzającą moje dane osobowe bez mojej zgody. To demotywuje i jeśli nie pojawią się pierwsze publiczne upomnienia to tematyka prywatności nadal będzie polem do nadużyć.
Serwis / kampania / projekt rokuJako sędzia na European Search Awards mam tę przyjemność, że mogę oceniać prace kolegów z całej Europy. Na wyróżnienie zasługuje na pewno niskobudżetowa kampania Sempai dla Kams, w której z 500 euro udało się wygenerować 12 000 euro przychodu oraz bardzo ciekawa kampania Blueclaw dla Myracing.com & The Queens Winnings, gdzie za pomocą połączenia SEO i PR osiągnięto spore wzrostu pozycji. Na scenie semKRK w ramach semKRK Awards sędziowie wyróżnili najbardziej Adequate za kampanię dla Sellektora oraz x-kom.pl za wyniki w SEO.
Premiera, nowość rokuKierowanie po słowach kluczowych na YouTubie. W skrócie: zamiast walczyć o słowa kluczowe w Google wyświetli film reklamowy osobie, która wpisała w Google jakieś konkretne słowo kluczowe. Doskonałe narzędzie do lepszego pokazania produktów i ekonomicznego podejścia, szczególnie w trudnych i drogich niszach.
Trend rokuI w Polsce i na świecie - wyszukiwanie głosowe. Wiem, że bez dostosowanych asystentów to jeszcze nie to, ale wystarczy zauważyć, jak dzieci wchodzą w zupełnie inną interakcję ze swoim smartfonem niż dorośli. I choć, tak jak w innych przypadkach, to tylko kwestia czasu, aby inne grupy wiekowe nadgoniły, tak tu najmocniej widać niezrozumienie ze strony najmłodszych, kiedy wpisuję tekst zamiast go powiedzieć. Zarówno w strategiach SEO, jak i Google Ads czeka nas spore wyzwanie aby dostosować kampanię, strony docelowe i samą ich użyteczność do nowej jakości interakcji. W maju 2016 roku Google mówiło, że 20 proc. zapytań mobilnych to zapytania głosowe. ComScore szacuje, że do 2020 połowa wszystkich zapytań będzie głosowa. A asystent Google dla języka polskiego wcale nie jest tak odległy, jak się niektórym to wydaje.
Prognoza na 2019 rokTu jedna podpowiedź: zrób krok wstecz. Popracuj u podstaw ze swoją stroną. Wykonaj audyt techniczny SEO, audyt użyteczności, analizę szybkości ładowania i testy na rozdzielczościach pod urządzenia mobilne. Następnie przeczytaj kilka wpisów o SEO w content marketingu i zastanów się, czy robisz to dobrze i czy treści powstają u Ciebie zgodnie ze strategią budowania zasięgu. Na koniec wyciągnij wniosek z tego, że Google dawno spektakularnie nie karał za pozyskiwanie linków i wielu specjalistów znów idzie na łatwiznę, dlatego poproś agencję/swój dział SEO o raport linków i zapytaj, jak zostanie ulepszony w 2019 roku. Po tych trzech krokach wypadniesz lepiej niż 60 proc. Twojej konkurencji, która goni za nowinkami, a zaniedbała podstawy, które od lat niezmiennie procentują na sukces.
Krystian Kucharski, performance director i członek zarządu Promo Traffic
Wydarzenie rokuW 2018 roku byliśmy świadkami wielu ciekawych wydarzeń w Polsce i na świecie jeśli chodzi o świat płatnej części reklamy PPC oraz analityki Internetowej. W Polsce i Krakowie na popularności zyskiwał SEMKrk, który ciągle się rozwija i zrzesza coraz więcej SEMitów z całej Polski. Jeśli chodzi o wydarzenia zagraniczne, to z pewnością Google CEE Agency Day, które odbyło się w tym roku w Estonii. Samo wydarzenie opiewało o największe problemy branży SEM, których rozwiązaniem ma być Google Marketing Platform. Przedstawiono na nim plany rozwoju nowej platformy, w której skład wchodzą najważniejsze rozwiązania Google.
Drugim wydarzeniem bardziej szczegółowo opisującym zmiany był na przełomie października i listopada tego roku Google Marketing Platform Partners Summit - w poprzednich edycjach Google Analytics Summit. Pierwszy raz pod nową nazwą zjazd miał miejsce w San Francisco i zebrał w jednym miejscu ponad tysiąc przedstawicieli agencji partnerskich Google z całego świata. Dzięki tym wydarzeniom coraz mocniej widzimy perspektywę machine learning, Jednoczesny rozwój algorytmów samo-uczących się, dający coraz szersze i lepsze sposoby ich wykorzystania, pozwala z optymizmem spoglądać na przyszłość branży marketingowej, a coraz większe inwestycje Google w Machine Learning tylko to potwierdzają. Jestem przekonany, że rozwój technologii pozwoli na coraz częstsze stosowanie strategii data-driven przez marketerów, a tym samym zwiększy jeszcze bardziej efektywność i rentowność narzędzi Google.
Sukces rokuZ naszej, agencyjnej perspektywy włączenie i rozwój wcześniej wspomnianego Google Marketing Platform. Wszystkie najważniejsze narzędzia w jednym miejscu: Google Display&Video, Google Optimize, Google Attribution czy Google Data Studio. Będzie duże pole do popisu w 2019 roku przy wdrażaniu testów i metod analizy.
Porażka / rozczarowanie rokuGoogle i Facebook odpowiadają już za ponad 60 proc. wydatków reklamowych na świecie, a mimo wszystko ciągle brakuje mi rozwiązań, które w prosty sposób przedstawią właścicielom biznesów online modele atrybucji i wielokanałowość. Przy tak ogromnych budżetach, ścieżka zakupowa klientów jest coraz dłuższa, wymaga głębszych analiz, a każdego roku wszyscy zastanawiamy się jak śledzić zachowania użytkowników pomiędzy urządzeniami. Miejmy nadzieję, że Google Marketing Platform jeszcze bardziej rozwinie te zaawansowane pojęcia, a to co dziś dla przedsiębiorców i firm ecommerce jest zaawansowane i trudne do zrozumienia, stanie się zdecydowanie łatwiejszym pojęciem. Przypominam, że wg. Google, dziś tylko 2 proc. marek na świecie w pełni rozumie i wykorzystuje potencjał data-driven.
Człowiek rokuCiężko jest mi wskazać jedyną osobę, bo zarówno w Polsce i na świecie jest kilku pionierów, którzy w dużym stopniu wpływają na rozwój branży SEM i PPC. Warto wspomnieć Macieja Lewińskiego, który reprezentuje Polskę na świecie propagując wiedzę na temat analityki internetowej. Krzysztof Marzec, który jako ekspert SEO / SEM coraz mocniej rozwija wydarzenie SEMKrk i zrzesza coraz więcej SEMitów.
Z biznesowego punktu widzenia w branży e-commerce zwróciłbym również uwagę na Rafała Brzoskę i inPost, który z roku na rok wygenerował wzrost blisko 50 proc., tworząc paczkomatowy abonament z usługą Allegro Smart. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w ciągu kilku miesięcy w kwestii dostaw paczek z Chin do Polski wiele ma się zmienić możemy przewidywać kolejny ogromny wpływ na rozwój polskiego e-commercu.
Serwis / kampania / projekt rokuSkupiłbym się raczej na narzędziowni SEO i SEM. Na tym poziomie warto zwrócić uwagę na polskie narzędzie Senuto, które rozwija się w środowisku międzynarodowym. Dając nam tym samym możliwość pomocy klientom w ekspansji na rynki zagraniczne. Kolejnym zestawem rozwiązań są narzędzia automatyzujące pracę specjalistów na plikach produktowych, narzędzia uczące się i wykorzystujące AI oraz machine learning. Jest ich coraz więcej na rynku, warto testować, zależnie od problemów, które chcemy rozwiązać.
Premiera, nowość rokuPewnie wyjdzie ze mnie skrzywienie zawodowe, ale za serwis czy nowość roku znów uważam Google Marketing Platfrom i wszystkie narzędzia skupione w jednym środowisku.
Prognoza na 2019 rokMyślę, że rok 2019 będzie rokiem kolejnych zastosowań AI i coraz głębsza inwestycja w Machine Learning. To te rozwiązania będziemy wykorzystywać coraz częściej w pracy.
Ponadto dominacja Facebooka i Google’a w wydatkach reklamowych (na całym świecie stanowią już ponad 60 proc) pokazuje dominację podejścia data-driven. Kampanie na tych platformach są tak skuteczne z powodu zaawansowanych możliwości targetowania i możliwość szybkiej optymalizacji. Z drugiej strony wg. Google, dziś tylko 2 proc. marek na świecie w pełni rozumie i wykorzystuje potencjał data-driven. To przestrzeń na kolejny rok, rozwój podejścia data-driven, ułatwienie dostępu do zaawansowanych rozwiązań reklamowych i zastąpienie zasięgu, marketingiem opartym o dane.











