Marki obniżą wydatki reklamowe o 50 mld dolarów w 2020 r.

Globalne wydatki na reklamę spadną w tym roku o ponad 8 proc. w efekcie poważnych cięć spowodowanych wybuchem pandemii koronawirusa. Najbardziej ucierpią na tym media tradycyjne, najmniej internet, a media społecznościowe odnotują wzrost o prawie 10 proc.

bcz
bcz
Udostępnij artykuł:

Wydatki na reklamę w skali świata zmniejszą się o 49,6 mld dolarów do 563 mld dolarów, a więc o 8,1 proc. Jest to spowodowane cięciami inwestycji w wyniku pandemii koronawirusa - wynika z nowego raportu WARC "Global Advertising Trends". Dane, na podstawie których stworzono nowe prognozy, pochodzą z 96 rynków na całym świecie.

Wszystkie kategorie produktów odnotują spadające inwestycje reklamowa, ale największe cięcia wydatków dokonają się w sektorach:

  • Podróże i turystyka (-31,2 proc.)
  • Wolny czas i rozrywka (-28,7 proc.)
  • Usługi finansowe (-18,2 proc.)
  • Handel detaliczny (-15,2 proc.)
  • Motoryzacja (-11,4 proc.)

grafika

- Odnotowujemy trzy wyraźne fazy obecnego spowolnienia. Najpierw był to natychmiastowy paraliż w sektorach takich jak podróże, rozrywka i handel detaliczny, w połączeniu z ograniczeniami po stronie podaży dla marek CPG (towary konsumpcyjne, z ang. consumer packed goods). W kolejnej fazie recesyjny wiatr wywrze ogromną presję na sektor usług finansowych, a także na konsumenta, którego dochody są obecnie znacznie zmniejszone - mówi James McDonald, dyrektor ds. data content w WARC.

- Wreszcie, gdy świat podejmie wstępne kroki w kierunku ożywienia gospodarczego, większy nacisk zostanie położony na opiekę zdrowotną i dobre samopoczucie, co będzie wiązało się z większymi wydatkami reklamowymi w sektorze farmaceutycznym - dodaje.

Największe cięcia w tradycyjnych mediach

Cięcia wydatków najboleśniej odczują tradycyjne media, w których przychody z reklam spadną w tym roku o 16,3 proc., czyli 51,4 mld dolarów w porównaniu z ubiegłym rokiem.

  • Kino (-31,6 proc.)
  • Outdoor (-21,7 proc.)
  • Czasopisma (-21,5 proc.)
  • Gazety (-19,5 proc.)
  • Radio (-16,2 proc.)
  • Telewizja (-13,8 proc.)

Media cyfrowe najmniej odczują recesję, ale wydatki na reklamę wzrosną zaledwie 0o ,6 proc., co daje łączną sumę 36,5 mld dolarów. Dla porównania, lutowa prognoza WARC przewidywała wzrost wydatków o 13,2 proc.

grafika

W mediach społecznościowych wzrost o 10 proc.

W internecie tylko ogłoszenia drobne odnotują spadek (-10,3 proc.), co związane jest głównie z zawieszeniem rekrutacji. Największy wzrost przewidywany jest w mediach społecznościowych.

Media społecznościowe (+ 9,8 proc.)Wideo online (+ 5,0 proc.)Wyszukiwanie online (+ 0,9 proc.)

Jak dodają analitycy WARC, mimo znacznych spadków wydatków reklamowych w 2020 r., recesja w tym sektorze będzie łagodniejsza niż w 2009 r., kiedy rynek reklamy skurczył się aż o 12,7 proc. (o 60,5 mld dolarów).

Rekordowo wysokie wydatki podczas kampanii prezydenckiej w USA powstrzymają tam spadek rynku reklamy do -3,5 proc. w 2020 r.

grafika

Alphabet zgarnie 25 proc. rynku reklam

Choć ten rok nie będzie tak lukratywny dla duopolu Facebooka i Google jak poprzedni, zachowają swoje silne pozycje.

Prognozuje się, że przychody z reklam holdingu Alphabet (w wyszukiwarce Google, YouTube i stronach, które obsługują reklamy Google) wzrosną w tym roku o zaledwie 1,6 proc. do 137,1 mld dolarów przed odliczeniem kosztów pozyskania ruchu, które wyniosły około 30,1 mld dolarów w 2019 r.

Oznacza to, że amerykański holding zgarnie prawie jedną czwartą pieniędzy (24,4 proc.) wydanych na reklamę na całym świecie. To mniej o 12,9 mld dolarów w stosunku do prognozy WARC sprzed epidemii.

Analitycy uważają, że Facebook będzie miał przychody z reklam w wysokości 77,6 mld dolarów, co stanowi wzrost o 11,5 proc. w stosunku do 2019 r. Chociaż jest to mniej o 5,3 mld dolarów w porównaniu z prognozą WARC sprzed pandemii, Facebook prawdopodobnie będzie miał 13,8 proc. udziałów w globalnym rynku reklam.

- Z kryzysu mogą wynikać szanse zarówno dla reklamodawców, jak i właścicieli mediów - każda marka powinna przeanalizować założenia dotyczące pozycji konkurencyjnej ich firmy - uważa Brian Wieser, znany analityk branży marketingowej, prezes agencji reklamowej GroupM.

bcz
Autor artykułu:
bcz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"