Mindshare z 1 proc. wzrostem wpływów i o 55 proc. mniejszą stratą, nowi klienci dali 49,2 mln zł przychodów

Dom mediowy Mindshare Polska (GroupM) zwiększył przychody w 2017 roku o  1,1 proc., do 411,13 mln zł. Spółka znacząco zmniejszyła stratę netto - o 55 proc., do 2,09 mln zł. Rozszerzenie współpracy z Sanofi i pozyskanie do obsługi Castoramy, Ferratum i 21st Century Fox zasiliło spółkę przychodami w wysokości 49,2 mln zł. O 92,5 proc. spadły przychody agencji z tytułu prowizji.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Mindshare z 1 proc. wzrostem wpływów i o 55 proc. mniejszą stratą, nowi klienci dali 49,2 mln zł przychodów
Adrian Kawecki

Mindshare Polska osiągnął w 2017 roku przychody ze sprzedaży usług na poziomie 411,13 mln zł. Było to 1,11 proc. więcej niż w 2016 roku. Wpływy z usług świadczonych w Polsce wyniosły 384,76 mln zł (spadek o 0,46 proc. wobec 2016 roku), a z tych zagranicznych – 26,36 mln zł (wzrost w skali roku o 30,9 proc.).

grafika

Agencja z tytułu usług mediowych miała w ub.r. 391,68 mln zł wpływów (wzrost rok do roku o 0,73 proc.), Znacząco spadły w omawianym okresie przychody z tytuły prowizji – o 92,5 proc., z 14,85 mln zł w 2016 roku do 1,12 mln zł w ub.r. Wzrosły natomiast tzw. przychody pozostałe (w których mogą być tzw. kick-backi). Wzrost ten wyniósł 592,6 proc. - z 2,97 mln zł w 2016 roku do 20,57 mln zł w ub.r.

grafika

Koszty spółki z działalności operacyjnej pozostały w ub.r. na poziomie zbliżonym do wyniku z 2016 roku – wzrosły o zaledwie 0,9 proc., z 404,99 mln zł do 408,71 mln zł.

Składały się na nie m.in. wydatki na: tzw. usługi obce – 394,64 mln zł (wobec 393,10 mln zł rok wcześniej), wynagrodzenia – 9,74 mln zł (wobec 8,36 mln zł rok wcześniej), ubezpieczenia – 2,07 mln zł (wobec 1,77 mln zł rok wcześniej).

Zysk ze sprzedaży wyniósł 2,42 mln zł, czyli 44,9 proc. więcej niż w 2016 roku (1,67 mln zł). Mimo to spółka zanotowała stratę z działalności operacyjnej w kwocie 1,35 mln zł. Była on o 66,5 proc. mniejsza niż rok wcześniej, kiedy wyniosła 4,03 mln zł.Strata brutto spadła w skali roku o 55,5 proc., z 5,46 mln zł do 2,43 mln zł, a stratę netto udało się pomniejszyć o 54,7 proc., z 4,62 mln zł w 2016 roku do 2,09 mln zł w ub.r.

Jak wyjaśnił zarząd spółki w sprawozdaniu finansowym, strata z działalności operacyjnej była skutkiem sporu sądowego, jaki Mindshare prowadził z Aflofarm Farmacja Polska w związku z nieuregulowaniem przez tego klienta należności za zakup czasu reklamowego w telewizji w okresie listopad-grudzień 2015 roku. Przyczyniła się do niej również decyzja o uregulowaniu zaległego podatku wraz z odsetkami za 2016 i 2017 roku z tytułu prowadzenia rachunku bankowego typu tzw. cash pool na podstawie umowy, która obowiązywała w 2016 i 2017 roku. Jego dysponentem jest podmiot zarejestrowany w Belgii. Zaległy podatek w kwocie 328,6 tys. zł i odsetkami w wysokości 26,7 tys. zł zapłacono 31 stycznia br. To spowodowało wzrost wydatków o 378 proc. w stosunku do roku 2016.

Zatrudnione 94 osoby

W 2017 roku w Mindshare były zatrudnione 94 osoby, wśród nich Adrian Kawecki, jako prezes i Joanna Kazak jako członek zarządu. Wynagrodzenie tych dwóch osób wynosiło w ub.r. 970,56 tys. zł.

grafika

Władze spółki w złożonym sprawozdaniu finansowym wyjaśniają, że istotny wpływ na kondycję finansową firmy ma ogólna sytuacja na rynku reklamowym, zwłaszcza na rynku mediów.

Coraz gorsza pozycja TVP

Zwrócono uwagę, że w dalszym ciągu na rynku telewizyjnym umacnia się pozycja oligopolu z powodu słabnącej pozycji telewizji publicznej.

Dodatkowo w połowie 2017 roku nastąpił skokowy spadek oglądalności (ATV), co wpłynęło niekorzystanie na podaż czasu reklamowego.

Ta sytuacja pogłębia tendencje inflacyjne oraz prowadzi do zmian w sposobie zakupu kampanii reklamowych (transfer z zakupów pakietowych w kierunku zakupu cennikowego).

To z kolei implikuje dodatkowe ryzyka po stronie domów mediowych. W ocenie zarządu jest wielce prawdopodobne, że w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na telewizyjny czas reklamowy sytuacja presji inflacyjnej przeniesie się także na rok 2018.

Czas na reklamę w internecie

W związku z rosnącą rola internetu i tym, że na rynku reklamowym pozycja internetu staje się równoważna pozycji telewizji przewagą agencji na rynku muszą być posiadane kompetencje specjalistyczne oraz eksperckość w tym obszarze. Dlatego Mindshare w ub.r. kontynuował strategię wspierania innowacji i rozwoju real-time marketingu inwestując w rozwój kompetencji, narzędzi i partnerstw w obszarze digital marketingu, zarówno we współpracy z GroupM jak i w ramach firmy. W strukturze agencji powołano zespół FAST – grupę specjalistów z zakresu mediów real-time. Konsekwencją tego było wejście w obszar współpracy e-commercowej oraz zaawansowany technologicznie projekt współpracy performance'owej dla kilku klientów.

Agencja nawiązała również strategiczne partnerstwo z Google, w ramach której rozwija kompetencje digitalowe pracowników,a także uzyskała preferencyjny dostęp do nowości rynkowych rozwijanych przez Google.

W ub.r. władze spółki skupiały się przede wszystkim na ustabilizowaniu współpracy z nowymi klientami, wśród których są Unilever, Castorama, Nokia, Ferratum, Merlin.pl, 21st Century Fox, rozwoju działów specjalistycznych, takich jak FAST, ustabilizowaniu polityki HR we współpracy z GroupM oraz wewnętrznej integracji kadry w konsekwencji skokowego zatrudnienia w 2016 toku.

Spółka była również zaangażowana w spór sądowy z Aflofarm Farmacja Polska i podejmowała szereg kroków mających na celu zakończenie sporu w drodze mediacji.

W połowie ub.r. rozstrzygnięto na korzyść Mindshare przetarg na obsługę firmy farmaceutycznej Sanofi, natomiast w listopadzie ub.r. agencji udało się pozyskać w przetargu obsługę T-Mobile.

W związku z pozyskaniem nowych klientów, zarząd agencji przystąpił do natychmiastowego kompletowania zespołów do obsługi tych klientów. Te wygrane w ocenie zarządu bardzo korzystanie wpływają na wzrost i rozwój biznesu oraz pozwalają planować dalsze inwestycje w roku bieżącym.

Istotnie na kondycję finansową spółki w tym roku, jak i w latach kolejnych mogą wpłynąć takie wydarzenia z ub.r., jak rozszerzenie współpracy z Sanofi, rozpoczęcie współpracy z Castoramą, 21st Century Fox, Ferratum, które zasiliły spółkę łącznymi przychodami w kwocie 49,2 mln zł i pozwoliły agencji wygenerować wzrost wpływów sprzedażowych mimo spadków budżetów innych klientów.

W tym roku Mindshare spodziewa się dalszego wzrostu cen mediów. Agencja chce ustabilizować współpracę z nowo pozyskanymi klientami, sfinalizować rekrutacje do zespołów klienckich T-Mobile i Sanofi oraz zrealizować warunki kontraktowe dla tych klientów w obliczu zmian w politykach handlowych wszystkich grup telewizyjnych.

Atrakcyjny pracodawca

Planuje te wzmocnić zespół FAST, Exchange, Business Developement (w zakresie danych i analityki). Będzie też inwestować w dział HR, by wzmacniać pozycję Mindshare jako atrakcyjnego pracodawcy. Ponieważ organiczny wzrost rynku mediowego jest niski (jednocyfrowy), spółka upatruje możliwości rozwoju głównie w akwizycji nowych klientów oraz poszerzeniu zakresu działalności poprzez tworzenie nowych produktów.

Budżet z 2018 roku zakłada dalszy wzrost przychodów netto w związku z obsługą klientów pozyskanych w ub.r. oraz znaczącą poprawę zysku brutto.

Na początku sierpnia do grona klientów Mindshare, w wyniku globalnych decyzji, dołączył Mondelez International, właściciel takich marek, jak Milka, Oreo, Prince Polo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+