Podsumowanie roku w internecie i reklamie mobilnej, prognozy na 2017 rok

W kolejnej części podsumowania 2016 roku w branży mediów i marketingu zajmujemy się internetem mobilnym i reklamą mobilną. O tej branży wypowiadają się przedstawiciele firm Cube Group, MoBehave, Spicy Mobile, Grupie Kwanko, Kohe Studio, Warappa, Mobiem i Mobext.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Podsumowanie roku w internecie i reklamie mobilnej, prognozy na 2017 rok

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-co-zdarzylo-sie-w-2016-roku-co-przyniesie-2017 ##

Michał Gąś, strategy manager w Cube Group

grafika

Wydarzenie rokuKluczowych wydarzeń na świecie było wiele. Najsilniejszy wpływ na mobile mieli obaj giganci:•    Facebook na F8 dał sygnał do jeszcze większego podkręcenia tempa rozwoju w mobile’u. AI, VR, streaming – to już nie są nowości, ale rozmach Facebooka we wprowadzaniu ich w życie jest imponujący!•    Google w ramach kontynuacji strategii Micro Moments i Mobile First zafundował internautom już drugi „mobilegeddon”, czym wymusił poprawę UX wszystkich stron mobilnych.

Polski dotyczą oba powyższe tematy, co samo w sobie jest dobrą informacją. Z tematów wyłącznie polskich rewolucyjny potencjał widzę w obowiązku rejestracji kart pre-paid - da to operatorom większą wiedzę o abonentach, a zmniejszając rotację numerów, sprawi, że nie trzeba będzie wciąż na nowo segmentować dużej grupy konsumentów - na pewno pozwoli to uzyskać lepsze dane do wykorzystania w reklamie mobilnej.

Sukces rokuInternet rzeczy rozbudzał wyobraźnię branży mediowej już od dawna i w poprzednim roku był ważnym trendem, ale niestety rozwój IoT wydawał się ograniczać do zainteresowania smartwatchami, healthwatchami i „innych watchami”. W tym roku wspomniana jednokierunkowość rozwoju IoT została przełamana, głównie dzięki zainteresowaniu goglami wirtualnej rzeczywistości, zwłaszcza po zaprezentowaniu tej technologii na kwietniowym F8.

Trendy wyszukań z ostatnich tygodni wskazują, że gogle będą w tym roku równie popularnym prezentem, co tablety i smartfony kilka lat temu. Ale sukcesem roku jest dla mnie nie tyle popularność VR, co sam fakt, że rośnie popularność kolejnego typu urządzenia z kategorii IoT. I że nie skończyło się na jednym typie urządzeń, ale rok po roku IoT pokazuje nowe oblicze. Jest to tym ważniejsze, że IoT powinien w najbliższym czasie stać się ważnym źródłem big data dla segmentu mobilnego. Czekam na kolejne nowinki, na następne przydatne urządzenia – oczywiście spięte ze smartfonem.

Porażka, rozczarowanie rokuW zeszłym roku rynek reklamowy został zmrożony wynikami Ad Blocking Report. Tegoroczny raport był poświęcony wyłącznie mobile’owi, a jego wyniki są alarmujące. Blokowanie reklam mobilnych – rok wcześniej śladowe – może za rok osiągnąć poziom desktopu. A mobile nie jest jeszcze nasycony reklamami w takim stopniu jak desktop. Porażką jest to, że po szoku wywołanym pierwszym raportem o adblockingu na desktopach, nie udało się odwrócić tego trendu dla mobile’u. Warto podkreślić jednak, że IAB intensywnie zaangażował się w wypracowanie i upowszechnienie standardów mających poprawić komfort użytkowników konsumujących treści reklamowe; na efekty jeszcze chwilę będziemy musieli poczekać.

Człowiek rokuCzłowiekiem roku byli już internauci, a teraz w moim odczuciu nadeszła pora na marketerów. W ostatnim roku nastąpiła bardzo głęboka zmiana pod względem poziomu wsparcia dla kanału mobilnego ze strony marketerów. Wśród prowadzonych działań widać już nie tylko reklamę displayową, ale wyraźnie zauważalne są inwestycje contentowe, które skutecznie tworzą customer experience. Dzięki temu mobile stał się już teraz ważnym etapem ścieżki zakupowej klientów.

Serwis, kampania, projekt rokuTrudno powiedzieć, czy „Pokemon Go” zakończył się powodzeniem, czy klapą. Faktem jest to, że trwał krótko. Na pewno jednak wprowadził mobile do codziennego życia na skalę, jaka dotąd nie miała miejsca. Otworzył przy tym zupełnie nowe możliwości reklamowe przed marketerami. Fenomen aplikacji był krótkotrwały, ale nie wyobrażam sobie, żeby obecnie nie pracowano nad jego kopią, z tym że lepiej przystosowaną do potrzeb reklamodawców.

Premiera, nowość rokuNie widzę w ostatnim roku nowości, która odkryłaby mobile na nowo – było natomiast dużo obietnic, na których spełnienie niecierpliwie czekamy.

Trend rokuMobile najpierw służył do prasówki i sprawdzania maili, potem był ROPO i showrooming, a dziś mobile jest pełnoprawnym kanałem sprzedażowym - 40 proc. udziału w Black Friday w USA mówi samo za siebie. W Polsce jest tylko nieznacznie gorzej.

Prognoza na 2017 rokKluczowym trendem mobilnym będzie wykorzystanie danych. Desktopowe Big Data rozwija się dynamicznie, ale w mobile wyzwanie jest znacznie większe. Dlaczego? Mobile ma funkcjonalności, które pozwalają uwzględniać informacje o położeniu i przemieszczaniu się użytkowników, a to pozwala zestawiać korzystanie z mobilu np. z odwiedzaniem sklepu stacjonarnego albo kontaktem z kampanią OOH – mobilne big data muszą być znacznie silniej zindywidualizowane do potrzeb konkretnego klienta. A dalszy rozwój płatności mobilnych otworzy drogę do pełniejszej integracji obu kanałów sprzedaży, online i offline.

 

Dawid Wałęga, CEO MoBehave

grafika

Wydarzenie rokuPo raz kolejny dzięki możliwościom, jakie daje Internet mogliśmy zbiorowo wyrazić swoją opinię i niezadowolenie oraz szybko zareagować na pojawiające się kontrowersje. Takim wydarzeniem był m.in. „Czarny protest”, który zalał Polskę i odbił się szerokim echem w mediach na świecie.

Sukces rokuIndahash - bardzo udany debiut (polski i międzynarodowy) startupu, który umożliwił agencjom szybką i zautomatyzowaną współpracę z tysiącami Instagramerów. Świetny przykład, jak z prostego pomysłu może zrodzić się duży sukces. Wystarczyło „zaledwie” wstrzelić się we właściwy czas, z odpowiednim zespołem i realizacją. Brawo!

„Wish” serwis zakupowy skupiony głównie na mobile - po utrzymaniu dynamicznego wzrostu biznesu otrzymał po raz drugi z rzędu 500 mln dofinansowania. Szacowana wartość firmy na chwilę obecną to 3,5-5 mld dolarów, co nie ma sobie równych w branży mobile.

Porażka, rozczarowanie rokuZarówno z perspektywy lokalnej jak i globalnej, nie da się nie wspomnieć o błędzie w wyliczaniu statystyk wyświetleń filmów na Facebooku (pomijanie w algorytmie wyświetleń filmów krótszych niż 3 sekundy). Jak podają eksperci zawyżenie było na poziomie 60-80%, co trudno nazwać drobną pomyłką. Takie rzeczy, na taką skalę po prostu nie powinny się dziać.

Na pewno na szacunek zasługuje sam fakt ujawnienia błędu, co niestety nie jest tak oczywistą postawą w dzisiejszym świecie.

Z lokalnego podwórka rozczarowały mnie tegoroczne realizacje Wardęgi. Wysoki poziom realizacji niestety nie pokrywa się z pomysłowością scenariuszy.

Człowiek rokuTu nie mam konkretnego typu. W moim odczuciu coraz mniej sukcesów, przełomowych projektów czy trendów jest zasługą jednej osoby. Za dużymi rzeczami stoją duże zespoły, a nie wielkie nazwiska. Kalejdoskop ludzi świata mediów od lat wydaje się nie zmieniać. Natomiast pojawiają się w nim osoby, które zwracają uwagę ze względu na pomysł, jaki za nimi stoi. W 2016 na pewno warto pod tym katem zapamiętać Mateusza Macha - twórcę komunikatora dla osób niewidomych.

Serwis, kampania, projekt roku„Legendy polskie” - przemyślany i zrealizowany na wysokim poziomie cykl filmów krótkometrażowych, które wnoszą oddech świeżości do branży. Powielane schematycznie koncepty, którymi trudno wzbudzić zainteresowanie konsumentów odejdą do historii? Allegro wyznaczyło nowy kierunek, za którym podążą inni? Na pewno pozytywny efekt wizerunkowy został osiągnięty, a brand udowodnił, co oznacza w praktyce slogan powtarzany od lat: „content is king”. Na dokładkę Allegro kończy rok ze świąteczną realizacją w zupełnie innym charakterze. Wysokie oceny w kraju i za granicą potwierdzają, że jeśli chodzi o korzystne dla brandu i atrakcyjne dla odbiorcy wykorzystanie treści, to Allegro wie jak to się robi.

Premiera, nowość rokuCzekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. W 2016 w Polsce wystartował Netflix! Zachwytom nie było końca, kolejny mały kamyczek do ogródka dobrodziejstw, jakie przychodzą do nas z Zachodu. W samej premierze najbardziej podoba mi się sam fakt, że stajemy się społeczeństwem, które chce płacić za treści. Nawet, jeśli w pierwszej połowie roku nie było polskiej wersji usługi ani tłumaczeń na nasz język, to i tak debiut uważam za sukces.

Trend rokuŚwiat. W kolejnym „roku mobile” światowe statystyki potwierdziły, że udział konsumpcji Mobile przewyższa desktop. Według StatCounter w październiku 2016 udział komórek i tabletów w konsumpcji Internetu na świecie po raz pierwszy w historii przekroczył udział desktopów. Podobne dane w 2014 prezentowało badanie Morgan Stanley, a bieżące analizy statystyk odwiedzin stron www pokazują, że trend jest niezmienny od wielu lat i wg naszej opinii będzie się utrzymywał nadal.  

Polska. Wykorzystanie danych! Jest ono powiązane z przechodzącą przez nasz rynek transformacją programatyczną i z pewnością nie jest chwilową modą. Te dwa zjawiska są w tym roku jeszcze silniej widoczne zarówno z poziomu branży mediowej: konferencje, nowe firmy w branży, zmiana w ofertach, etc. jak i z poziomu reklamodawców. To dzięki danym i ich wykorzystaniu realna staje się obietnica składana od kilku lat – jednego ekosystemu mediów cyfrowych. Jeden ekosystem, który ma na celu dystrybucję właściwej treści do właściwego użytkownika, we właściwym miejscu i czasie.

Prognoza na 2017 rokZ pewnością utrzyma się trend wykorzystania danych i wzrost udziału zakupu programatycznego. Co to oznacza dla rynku? Większy nacisk na jakość i bezpieczeństwo brandów w ramach kampanii digitalowych. A poza tym - zmiana myślenia na temat tego, kim jest użytkownik Internetu i jak się z nim komunikować.

W przyszłym i kolejnych latach trend będzie się utrzymywać a wręcz nasilał, co wpłynie z pewnością na pozycje niektórych graczy czy oferty rozwiązań mediowych, jakie będą dostępne dla marketerów.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Spicy Mobile, Grupie Kwanko, Kohe Studio, Warappa, Mobiem i Mobext.

Rafał Karczewski, członek zarządu Spicy Mobile

grafika

Wydarzenie rokuPierwsza połowa 2016 r. należała bez wątpienia do PBI oraz GfK Polonia. O nowym badaniu, a właściwie jego braku, mówiono i pisano wiele. Przez kilka miesięcy branża musiała sobie radzić bez danych, a w pewnym momencie już chyba wszyscy przestaliśmy wierzyć, że kiedykolwiek zobaczymy te wyniki. Ostatecznie, wrócono do współpracy z Gemius. Po co było to całe zamieszanie? Nie wiem.

Z wydarzeń światowych z zapartym tchem śledziłem wybory w USA. To było medialne show, któremu należy się uznanie za sposób komunikacji, podgrzewanie atmosfery i finalnie, za wyniki oglądalności (nie tylko w USA). Mam wrażenie, że emocje towarzyszące wyborom były większe niż na olimpiadzie w Rio.

Sukces rokuW Polsce - sprzedaż Allegro za rekordowe 3,25 mld dol. To największa transakcja w historii polskiego internetu. Choć Allegro od lat może pochwalić się bardzo dobrymi wynikami, uzyskana przez Naspers kwota robi wrażenie.

Na świecie - sukces aplikacji „Pokemon Go” i wykreowanie masowej mody na szukanie Pokemonów. Zebranie danych o tylu użytkownikach, w tym pozyskanie danych o ich lokalizacji (użytkownicy sami z siebie włączali GPS) – jest po prostu genialne. Myślę, że w 2017 r. firma równie efektywnie zacznie na tym zarabiać.  

Porażka, rozczarowanie rokuNajwiększą porażką i rozczarowaniem było dla mnie badanie Planet GfK, które miało zastąpić dotychczasowy standard badań internetu i wnieść nową jakość. Było dużo szumu i obietnic, były duże nadzieje na nowe rozdanie i nowe podejście. Jak się skończyło? Wszyscy wiemy.

Z wydarzeń międzynarodowych rozczarowała mnie natomiast premiera iPhone’a 7. Apple nie pokazało nic nowego poza doskonałym marketingiem. Odnoszę wrażenie, że kolejność wypuszczania nowych modeli jest zbyt szybka dla inżynierów.

Człowiek rokuW Polsce tytuł człowieka roku należy się Annie Streżyńskiej za konsekwentną realizację celów oraz pomysł przygotowania do wprowadzenia elektronicznego dowodu osobistego. Wraz z zapowiadanym na 2017 r. mID, w jednym urządzeniu będą mogły znaleźć się wszystkie nasze dokumenty. Telefon stanie się spersonalizowanym i bezpiecznym kluczem dostępu do wszelkich usług: komercyjnych oraz e-administracji. Ta perspektywa bardzo mnie cieszy. To niewątpliwy krok naprzód, który ułatwi nam wszystkim funkcjonowanie.

Na świecie człowiekiem roku jest Donald Trump. Zresztą niedawno otrzymał ten tytuł od magazynu „Time”. Podziwiam jego wiarę w siebie i w wygraną. Niezłomność, mimo krytyki, zasługuje na szacunek.

Serwis, kampania, projekt rokuKibicuję pomysłowi, który powiedzie nas do… gwiazd. Dzięki projektowi Breakthrough Starshot, za którym stoją Stephen Hawking, Mark Zuckerberg oraz Jurij Milner, już za około 20 lat nakładem 10 miliardów dolarów wyruszymy w kosmos, celem znalezienia śladów życia. Jednym z najbardziej prawdopodobnych kierunków jest gwiazda Alpha Centauri, oddalona od Ziemi o ponad cztery lata świetlne, czyli 40 bilionów kilometrów. Z tym projektem jakoś nic nie może się równać, nawet wzruszająca do łez świąteczna kampania Allegro, którą ogląda się z ogromną przyjemnością. Z ciekawszych i jednocześnie bardzo praktycznych projektów na rynku mobile, warto wspomnieć o Traficar, czyli wdrożonym w Krakowie systemie car-sharingu. Auto wypożycza się poprzez aplikację, a płaci tylko za pokonaną trasę. Nad car-sharingiem zastanawia się też poważnie Warszawa. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, usługa będzie dostępna w stolicy w połowie przyszłego roku.  

Premiera, nowość rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie, wyobraźnię wszystkich fanów gier komputerowych rozpala kolejna część sagi Wiedźmin. Najnowsza część rozeszła się aż w sześciu milionach egzemplarzy w ciągu zaledwie sześciu pierwszych tygodni obecności na rynku – to ogromny sukces polskiej firmy, która za chwilę może znaleźć się w pierwszej trójce największych producentów gier na świecie. Za sukcesem sprzedażowym stoją realne pieniądze. Wycena rynkowa CD Projekt RED przekroczyła w tym roku miliard dolarów. To ogromna motywacja dla wszystkich innych podmiotów działających w obszarze nowych technologii i know-how w Polsce. Moim zdaniem w tej branży tkwi ogromny potencjał, który powinniśmy rozwijać.

Trend rokuTrendem roku jest dla mnie wirtualna rzeczywistość. Sprzęt do VR jest coraz bardziej dostępny cenowo, a sami producenci stale inwestują w nowe akcesoria. Przed tym rynkiem widzę także duży potencjał marketingowy. Możliwości, jakie oferuje VR w reklamie, są ogromne. Myślę więc, że w najbliższych latach będziemy świadkami dynamicznego rozwoju tej technologii oraz jej silniejszej obecności w kampaniach reklamowych. Wirtualna rzeczywistość to także rozrywka, która – jak mam nadzieję – zagości w naszych domach dzięki coraz mniejszym wymaganiom sprzętowym, możliwości spięcia VR ze smartfonem czy wykonania hełmu z… papieru.

 

Michał Sołtys, regional director Central Eastern Europe w Grupie Kwanko

grafika

Wydarzenie rokuW branży mobile najuważniejszym wydarzeniem zdecydowanie jest Mobile World Congress w Barcelonie. To największe wydarzenie w branży mobile. MWC to ponad 2000 firm przedstawiających najnowsze trendy i technologie, które definiują przyszłość mobile we wszystkich jego aspektach. Doskonała okazja do networkingu i inspiracji.

Sukces rokuWielkim sukcesem dla branży jest fakt, że w 2016 ruch z urządzeń mobilnych przekroczył 50 proc. całego ruch w internecie i nie wygląda na to, aby ten trend miał się zatrzymać lub zwolnić w 2017 roku. Szanse, że potencjalny klient będzie miał pierwszy kontakt z marką właśnie na urządzeniu mobilnym są coraz większe, a wszyscy wiemy jak ważne jest pierwsze wrażenie.

Coraz więcej marek stara się zadbać o to, aby poprzez personalizację i doskonałe doświadczenie klienta robić na nim „bombowe wrażenie” i potraktować go w sposób wyjątkowy.

Porażka, rozczarowanie rokuRozczarowaniem roku jest dla mnie fakt, że wciąż jest stosunkowo mała liczba marketerów, którzy potrafią zintegrować działania mobile w swojej strategii digital. Powodem niedoceniania kanału mobilnego jest fakt, że choć użytkownik korzysta ze swojego smartfona do wielu czynności zakupowych, takich jak wyszukiwanie produktów, porównywanie cen, poszukiwanie inspiracji zakupowych i informacji o produkcie, bardzo często zakup finalizuje na desktopie. Z reguły marketerzy koncentrują się na tym ostatnim etapie procesu zakupowego zapominając, że dzisiaj ścieżka zakupowa klienta jest długa i kręta i trzeba zadbać o to, by jego doświadczenie było satysfakcjonujące również na urządzeniach mobilnych. W przeciwnym przypadku może nie dojść do ostatniego etapu. Czyli klient przysłowiowo „odpadnie” po drodze.

Serwis, kampania, projekt rokuW okresie wakacyjnym byliśmy świadkami wielkiego sukcesu i kulturowego fenomenu aplikacji „Pokemon Go” wykorzystującej Augmented Reality. Ta gra była wielkim hitem i została zainstalowana na 650 mln telefonów w przeciągu 80 dni. Myślę, że to tylko początek i w 2017 roku co raz więcej marek będzie w kreatywny sposób korzystać z możliwości Augmented Reality.

Trend rokuMoim zdaniem trednem mijającego roku była geolokalizacja i marketing oparty na lokalizacji klienta, czyli personalizacja relacji z klientem na podstawie miejsca, w którym się znajduje. Jak wiadomo urządzenia mobilne pozwalają na precyzyjne ustalenia lokalizacji klienta, a co za tym idzie przesłanie mu komunikatu dopasowanego do jego lokalizacji i sytuacji w jakiej się znajduje. Dobrym przykładem są tutaj beacony, których liczba wyniosła już 5 mln na koniec pierwszego kwartału 2016, a korzystają już z nich największe sieci handlowe. Beacony pomagają przyciągnąć klienta do sklepu offline, ale również służą do zbierania unikalnych informacji na temat zachowania klientów.

Prognoza na 2017 rokW 2017 roku przewiduję, że marki będą koncentrować  swoje wysiłki na personalizacji doświadczenia klienta. Będzie to dotyczyć zwłaszcza urządzeń mobilnych. Smartfon to urządzenie bardzo osobiste i zawsze pod ręką, dlatego marki muszą zadbać o to, by użytkownik dostał to czego potrzebuje w odpowiednim miejscu i chwili. Konsument chce być traktowany w sposób wyjątkowy a smartfon daje nieograniczone możliwości nawiązania dialogu, zrozumienia oczekiwań użytkownika i budowania jego zaangażowania. To będzie spore wyzwanie dla marketerów i specjalistów od Big Data.

Marcin Piwnicki, założyciel i dyrektor kreatywny w Kohe Studio - kohe.pl

grafika

Wydarzenie rokuZnaczne zwiększenie zaangażowania użytkowników w aplikacje i strony mobilne. Rozwiązania ułatwiające nam życie i dostarczające rozrywki, które kilka lat temu wydawały się nierealne, są wdrażane każdego dnia. I tak w tym roku dzięki aplikacji w samej Polsce zyskaliśmy możliwość wynajęcia samochodu tak łatwo jak roweru, zdalne zarezerwowanie kolejki w urzędzie, znalezienie miejsca parkingowego w zatłoczonym mieście, czy sprawniejsze monitorowanie parametrów naszego zdrowia. Trend ten przekłada się na rosnący udział mobile w nakładach na reklamę w tym roku.

Sukces rokuNajwiększym sukcesem w Polsce i na świecie moim zdaniem jest przygotowana przez Nintendo, gra na smartfony „Pokemon Go”. Gra zaangażowała miliony użytkowników. W samej Polsce ok 1,5 mln i jest jedną z najpopularniejszych gier tego roku pod względem zasięgu. Do pogratulowania twórcom, że udało się na tyle zmotywować użytkowników by wyszli z domu i grając jednocześnie aktywnie spędzali czas.

Porażka, rozczarowanie rokuW skali światowej na pewno porażką można nazwać wybuchową aferę związaną ze smartfonem Galaxy Note 7. Zmniejszyło to zaufanie klientów do marki co bezpośrednio przełożyło się na spadek akcji i pogorszenie sytuacji finansowej całej firmy Samsung.

W Polsce do największych rozczarowań można zaliczyć „dobrą zmianę” w mediach publicznych i idący za tym brak poparcia i zaufania społeczeństwa. Spodziewano się pewnych zmian, ale nie tak radykalnych i tak opłakanych w skutkach.

Człowiek rokuMierząc osiągniętym sukcesem to na pewno prawowitym kandydatem na to stanowisko będzie Robert Lewandowski. Wielkie sukcesy sportowe, kontrakty reklamowe i pomysły biznesowe.

Mając na myśli innowacje wpływające na nasze życie obok świetnych inżynierów, którzy tworzą m. in. narzędzia wspierające przeprowadzanie skomplikowanych operacji czy gadżety jak np. podwodne drony, warto wymienić 18-letniego Mateusza Macha, który stworzył pierwszą na świecie aplikację dla niesłyszących.

Serwis, kampania, projekt rokuMoim zdaniem rok 2016 należał do Allegro. Początek roku to start serii o polskich legendach. Ciekawa współczesna aranżacja, zrealizowana konsekwentnie na wysokim światowym poziomie. Koniec roku to kampania sprzed kilku tygodni, którą już zdążył zachwycić się cały świat „Czego szukasz w Święta? English for beginners”. Biznesowo - Allegro utrzymało pozycję lidera pomimo ekspansji zagranicznych serwisów takich jak np. Aliexpress.

Premiera, nowość rokuPremierą roku na skalę światową na pewno było wejście na rynek platformy Netflix. Wprowadzenie serwisu na Polski rynek pozostawiało dużo do życzenia, ale powoli się to zmienia.

Natomiast na naszym podwórku ciekawym i odważnym przedsięwzięciem było stworzenie telewizji internetowej WP. Telewizja ta posiada pełne zaplecze dziennikarskie porównywalne z telewizyjnymi serwisami informacyjnymi.

Trend rokuNiewątpliwie pogłębiającym się trendem w tym roku w Polsce i na świecie jest technologia VR. Stała się jeszcze bardziej przystępna, bo w końcu gogle można nabyć w dyskoncie kupując produkty na śniadanie. Powstaje coraz więcej aplikacji i gier wykorzystujących tę technologię. Firmy coraz chętniej sięgają również po prezentację swoich produktów wykorzystując VR.

 

Dariusz Skrzypkowski, CEO i partner w Warappa

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce - świętowanie 25-lecia internetu. „25 lat temu Polska po raz pierwszy nawiązała ze światem połączenie sieciowe przy pomocy protokołu internetowego IP, czyli internetu”.

Na świecie: próba rozpoczęcia wykorzystywania blockchainu - technologii/systemu strukturyzowania i szyfrowania danych dotychczas stosowanego w kryptowalutach - w systemach związanych z codziennym funkcjonowaniem gospodarki, czyli próba zwiększenia bezpieczeństwa w transakcjach bez udziału osób trzecich.

Sukces rokuW Polsce: Startup Callpage automatyzujący proces dzwonienia do klienta z strony WWW - wystarczy kliknąć, podać numer a ktoś oddzwoni w kilkadziesiąt sekund. Powiększają grono klientów, pozyskali inwestora, rozwijają się i zwiększają sprzedaż sobie oraz swoim klientom.

Na świecie: Canva - startup i oprogramowanie do tworzenia prostych grafik. Pozyskują nowe finansowania, mają co raz więcej odbiorców, bo do tworzenia prostych kreacji nie trzeba zatrudniać/zlecać pracy grafikowi.

Porażka, rozczarowanie rokuW Polsce: Kampania „Nie odkładaj macierzyństwa na potem”. Jak się okazało, uwypukliła ona społeczne podziały, wynikające z różnego rozumienia tego czym jest rodzina. Kampania okazała się zbyt bezpośrednia i infantylna, a do tego nie pozostawiała przestrzeni na przemyślenia i interpretacje. Była również zbyt krytyczna, co w konsekwencji doprowadziło do tego, że spotkała się z ostrą krytyką w sieci.

Na świecie - Quora i jej nowy model zarabiania. Twórcy po siedmiu latach tworzenia jednej z największych stron na świecie uznali, że nie będą tworzyć nowego modelu zarabiania na swoim contencie i po prostu zdecydowali się na reklamy.

Człowiek rokuW Polsce - niepodzielnie Michał Sadowski, z jego sposobem komunikacji w internecie z klientami/fanami, za otwartość finansową firmy, pokazującą nieustanny wzrost, za ekspansję międzynarodową i mega ciekawy produkt wspierający działanie biznesu oraz umożliwiający mierzenie zasięgu marki w SM. Chapeau bas!

Na świecie - Jeff Bezos, za całokształt - za tworzenie w internecie prawie perfekcyjnego marketu i konstruowanie produktów łączących świat realny z światem online.

Serwis, kampania, projekt roku

W Polsce - telewizja WP dostępna w internecie, na mobile oraz w tradycyjnych odbiornikach. Stworzenie telewizji w ramach największego polskiego portalu - to na pewno projekt roku.

Na świecie - Samsung Gear - pierwszy porządny produkt VRowy pozwalający poczuć namiastkę wirtualnej rzeczywistości na mobile. Jak na swoją cenę oraz możliwości telefonów - najwyższa jakość.

Premiera, nowość rokuNa świecie i w Polsce - „Pokemon Go”. Poza tym, że jest to po prostu gra, która wyciąga ludzi z domów, pozwala ona również tworzyć ciekawe reklamy mobilne, wykorzystujące to, że „Pokemon Go” przyciąga ludzi do konkretnych miejsc, na przykład w okolicę restauracji czy pubów, które wykupiły u siebie zwiększony ruch pokemonów.

Trend rokuFirmy działające w reklamie mobilnej coraz częściej chcą sięgać po rozwiązania z dziedziny rzeczywistości rozszerzonej. Szczególnie zainteresowane są branże FMCG oraz te, które zajmują się wystrojem wnętrz. Są to dziedziny, w których można użyć produktów jako elementów aplikacji, albo z pomocą rzeczywistości rozszerzonej atrakcyjnie przedstawić je klientowi. Ten trend będzie się rozwijał zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Eliza Durnakowska i Marek Naruszewicz, członkowie zarządu Mobiem

grafika

Wydarzenie rokuWydarzenie mijającego roku najłatwiej rozpatrywać z własnej perspektywy. Dla nas, dla Mobiem, było to dołączenie do grupy Interia, co pozwoliło na pełniejsze wykorzystanie naszego potencjału i wzmocnienie działań w mobile marketingu.

Zaś na lokalnym rynku znaczącym wydarzeniem była największa transakcja w historii polskiego internetu - sprzedaż Allegro za niebagatelną kwotę 3,25 mld dolarów.

Sukces rokuSukces roku: pierwsza myśl to kampania, którą przeprowadziliśmy wspólnie z agencją Mets dla Leroy Merlin. Kampania „Dwa Światy Leroy Merlin” to pierwsza tego typu akcja w Polsce, wykorzystująca beacony na niespotykaną dotąd skalę. Jednak co najważniejsze, zbierająca tak dużą ilość interesujących danych o użytkownikach, które w połączeniu z narzędziami Big Data dają nowe możliwości komunikacyjne w świecie reklamy online.

Przechodząc na rynek globalny, za sukces uznajemy dwie kwestie:- przekroczenie magicznej liczby 1 miliarda użytkowników mobilnych korzystających z aplikacji Facebook;- rozwój rynku mikropłatności, które są coraz powszechniej stosowane w mobilnych grach i aplikacjach.

Porażka, rozczarowanie rokuPorażką w rozumieniu globalnym jest Samsung Galaxy Note 7, pierwsze na tak dużą skalę niepowodzenie Samsunga.

Rozczarowaniem z kolei jest Twitter w rozumieniu spadku użytkowników oraz wewnętrznych problemów, takich jak niska dynamika wzrostu oraz brak pomysłu na wykorzystanie potencjału tego medium.

Człowiek rokuWedług nas Elon Musk pozostaje jedną z najbardziej wpływowych postaci współczesnego świata. Teraz to on wyznacza trendy. Charakteryzują go nieszablonowe podejście do rzeczywistości oraz konsekwencja w działaniu, dzięki czemu on i jego firmy znajdują się na drodze nieustannego rozwoju.

Serwis, aplikacja, projekt rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie „Pokemon Go”. Aplikacja wykorzystująca niedocenioną technologię AR trafiła na odpowiedni grunt w doskonałym czasie i miejscu. Pokazała i udowodniła, że skutecznie można połączyć świat wirtualny i realny.

Z naszego punktu widzenia, jako praktyków branży, pokazała również, jakimi użytkownikami są Polacy – rozwiniętymi technologicznie, lubiącymi ciekawostki, niebojącymi się eksperymentować. Staliśmy się harduserami produktów i usług mobilnych. To doświadczenie otwiera jeszcze ciekawsze możliwości dla reklamodawców, którzy w swoich planach komunikacyjnych mają wpisane działania mobilne.

Dodatkowo uważamy, że również z tego projektu można wyciągnąć ważną naukę: aby produkt szybko się „nie wypalił”, warto dynamicznie dostosowywać go do oczekiwań współczesnego rynku.

Premiera, nowość rokuZa debiut roku na polskim rynku uznajemy wprowadzenie nowego systemu płatności Android Pay. Polska stała się miejscem, gdzie Google uruchomił swoją usługę w pełnym wymiarze (nie jako program pilotażowy). To potwierdzenie tego, o czym wspominaliśmy powyżej - jesteśmy technologicznie rozwiniętym społeczeństwem.

Trend rokuMimo iż rok 2016 nie był przełomowym czasem dla rynku mobile, to trudno mówić o jednym trendzie. Według nas warto wspomnieć o kilku ważnych tendencjach.

1. Konsolidacja - więksi gracze szukają podmiotów, dzięki którym mogą poszerzyć obszar swoich działań i kompetencji. Rynek znów się jednoczy.

2. Wideo content - krótkie formy wideo oraz streaming święcą triumfy wśród użytkowników urządzeń mobilnych. Zapewne trend ten będzie się wzmacniał, oczywiście kosztem oglądalności tradycyjnej telewizji.

3. Gry mobilne - to trend, który nie rośnie w siłę jakoś spektakularnie, jednak sukcesywnie poszerza się portfolio mobilnych gier oraz ich zwolenników.

4. Fit & Health - nie chodzi tylko o prowadzenie aktywnego i zdrowego trybu życia, ale również o kontrolowanie wszelkich osiągnięć. Oczywiście najprościej robić to z telefonem w dłoni. Dlatego ćwiczymy, odchudzamy się ze wsparciem „mobilnym”. MOBIEM dostrzegło ten trend już jakiś czas temu, stąd pojawienie się w naszym portfolio w ostatnich latach kilku aplikacji z tej kategorii, m.in. FitMan, Pierwsza Pomoc itp.

Prognoza na 2017 rokJeśli chodzi o rynek mobile, w związku z planowaną polityką Google’a, który ma zamiar wprowadzić zakaz reklam full page na stronach mobilnych, przewidujemy większe zainteresowanie reklamami w aplikacjach.

Można również przypuszczać, że w związku z globalną sytuacją na rynku oraz różnymi zawirowaniami społeczno-ekonomicznymi rynek marketingowy będzie szukał oszczędności. Zapewne to będzie doskonały moment do jeszcze częstszego korzystania z programmatica, który teoretycznie pozwala na uzyskanie wyższej efektywności w zakupie reklam, a co za tym idzie zwiększenia oszczędności dla klientów. Oczywiście programmatic sprawdza się w reklamie display, jednak nie wszystko da się zaplanować automatycznie. Takie formaty, jak notyfikacje czy rich media wymagają indywidualnego podejścia do działania.

 

Tomasz Szulkowski, head of Mobext

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku w skali globalnej był fenomen gry „Pokemon Go”. Wyraźnie wskazuje na to podsumowanie wyników wyszukiwania w Google, wyprzedzając premierę iPhone’a 7 oraz wybory w USA tudzież odejścia sławnych celebrytów…. Co ciekawe, zainteresowanie tym produktem spadło dosyć szybko praktycznie do zera, co obrazuje historia zapytań w Google Trends. To potwierdza tezę, że mobile jest bardzo zmienny i globalny.

grafika

W przypadku naszego lokalnego podwórka „Pokemon Go” również królował w wyszukiwarce…

grafika

PS. W czwartek 22.12 ukazała się informacja, że „Pokemon Go” ostał zdetronizowany przez inną japońską grę „Super Mario Rum”, która dokonała tego w zaledwie 4 dni [sic!].

Sukces roku: PolskaNajważniejszym sukcesem naszego kraju było ponowne zaistnienie jako „zielona wyspa” – tym razem w innym znaczeniu. W październiku StatCounter opublikował globalne zestawienie z ciekawa informacją - ruch mobilny w Polsce jest wyższy niż na tzw. desktopie!

grafika

Po krótkiej analizie można uznać, że są przesłanki do takiego stanu rzeczy:1)    Internet w Polsce jest tani: wg raportu Komisji Europejskiej „ceny usług internetowych w Polsce są o 25% niższe w porównaniu do średniej ceny we wszystkich państwach EU (EU28), pomimo tego, że koszt telefonów jest znacznie wyższy. Jeszcze lepiej wypadają oferty dla tabletów i laptopów - są średnio o 40 % tańsze w porównaniu do średniej EU28. Największa różnica pojawiła się przy ofertach z pakietem 20 GB - były one w Polsce o przynajmniej 70% tańsze.”.

2)    Interface urządzeń mobilnych jest o wiele bardziej przyjazny dla dzieci i seniorów – co poszerza organicznie zasięg userów.

3)    Serwisy mobilne pozbawione są nadmiaru treści, które w wersji desktop agresywnie ścigają się o uwagę widza. Wystarczy porównać stronę główną dowolnego portalu w wersji dektop i mobile. Mobile to sam konkret – wszystko co najważniejsze w wygodnej do czytania formie, przekonuje wiele osób, że wygodniej konsumuje się treści w tym kanale.

Sukces roku: światOmnichannel - trend w biznesie retail, który został wykreowany w głównej mierze dzięki mobile. W przeciwieństwie do wielu trendów o których się zazwyczaj tylko mówi, w tym przypadku sieci handlowe zainwestowały sporo wysiłku i kapitału w adaptację swojego modelu biznesowego do wymogów współczesnego konsumenta. Co ważne, Polska nie pozostaje w tyle, nasze środowisko innowatorów to czołówka Europy, a może i świata.Dużo się czyta o omnichannelowym podejściu wdrażanym w masowych sieciach handlowych i korzyściach z nich płynących.

Ale co ciekawe, również biznes dotychczas osadzony stricte w e-commerce zmienia swój model przechodząc do ….. offline! I to z podejściem, które może narzucić ton dotychczasowym liderom tradycyjnego handlu. Przykładem jest chociażby nowo otwarty sklep Amazon Go.

Porażka rokuBadania mobile - porażka projektu pt. Planet Gfk, ale również wciąż niepełnowymiarowa wersja Megapanelu, pozbawiona części dot. aplikacji. Przez ten fakt, istotna część rynku reklamowego jest pominięta, co zniekształca rankingi popularności. Trzeba jednak oddać sprawiedliwie, że nie jest to łatwe do przeprowadzenia ze względów technicznych – mam na myśli w głównej mierze zachęcenie globalnych wydawców do zaangażowania się.

Człowiek rokuElon Musk - wizjoner, który wyznacza nowe cele w rozwoju technologii, sięgając poza horyzont, dosłownie i w przenośni – Space X, Internet globalny.

W Polsce? Ponownie Trio z WP: Michał Brański, Krzysztof Sierota, Jacek Świderski - za uruchomienie WP TV, która stanowi przyczółek do nowej hybrydowej oferty. Potwierdzeniem właściwej strategii biznesowej jest informacja o dywersyfikacji zysków.

Trend rokuProgrammatic i marketing automation, czyli automatyzacja działań w branży reklamowej – począwszy od zakupu mediów poprzez algorytmy budujące spersonalizowaną komunikację i promocje. Żeby nie być gołosłownym przytoczę cytat jednego z polskich producentów obuwia: Chcemy, żeby w ciągu najbliższych 2 lat, 50 proc. decyzji było podejmowane przez algorytmy. Dzięki naszemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie punktowo celować z rabatami, obniżkami cen i specjalnymi ofertami.[…] Klient, który wchodzi do sklepu Gino Rossi, wie, czego się spodziewać i co chce kupić. Inicjatywa, by dać mu zniżkę, leży po naszej stronie i jesteśmy to w stanie zrobić w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony zrozumienie klienta, znajomość preferowanego czasu zakupów i ulubionych produktów pozwoliło nam znacznie obniżyć koszty marketingu. Zamiast sprawdzać, kiedy klient porzuca zakupy, jesteśmy w stanie dotrzeć do niego w chwili, gdy właśnie chce coś kupić

Prognoza na 2017Oprócz wspomnianego powyżej trendu programmatic i marketing automation, który z pewnością utrzyma się przez kilka najbliższych lat, warto wspomnieć o dwóch kolejnych:Rozwój płatności mobilnych – Polska jest jednym z liderów w Europie, co stanowi istotny atut w rozwoju m-commerce i rozwoju modeli atrybucji [dzięki Device ID będzie można spasować informacje o kliknięciu w banner z transakcją zakupu w POS opłaconym via smartfon].

grafika

Virtual Reality - w 2016 roku nastąpił wysyp technologii do korzystania z wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem smartfona. Począwszy od Samsung Gear VR, poprzez HTC Vive do całej masy producentów oferujących w elektromarketach sprzęt w kwocie ok 200 zł. To otwiera spektakularne możliwości komunikacji dla marketerów – wykorzystuje je już firma Inditex, właściciel marki Massimo Dutti.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech