Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów

Wydatki reklamowe netto na polskim rynku telewizyjnym w pierwszej połowie br. wzrosły w skali roku o 3,3 proc., do 1,983 mld zł. W dużych stacjach rosła sprzedaż spotów, a spadały wydatki na sponsoring i product placement.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Polska reklama telewizyjna w górę o 3,3 proc., duże wzrosty mniejszych kanałów z multipleksów
fot. Shutterstock.com

Z szacunków Starcom MediaVest Group (SMG) wynika, że w pierwszym kwartale br. reklama telewizyjna odnotowała wzrost o 3,7 proc., zaś w drugim - o 3 proc. (przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy).

W okresie od kwietnia do czerwca br. stacje telewizyjne zarobiły blisko 32,5 mln zł więcej niż w drugim kwartale 2014 wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W drugim kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej - o 12 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 5 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aflofarm-i-unilever-z-duzymi-wzrostami-budzetow-reklamowych-w-dol-procter-gamble-top-10 ##

grafika

Według SMG przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w drugim kwartale br. o 3,9 proc. - o  ponad 37 mln zł. W całym pierwszym półroczu przychody z emisji spotów rosły w tempie 4,1 proc. ( zwiększyły się o 70,5 mln złotych).

Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od kwietnia do czerwca br. cztery główne stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie 2 proc. przychodów ze sprzedaży (2,8 proc. w całym pierwszym półroczu). Przychody ze sponsoringu i lokowania produktu w tych czterech stacjach spadły o 1,3 proc.

grafika

- W drugim kwartale tego roku przychody reklamowe stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły o 26,1 proc. (nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu). Udział tych kanałów w rynku reklamy tv w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc. wobec 16 proc. między kwietniem a czerwcem 2014 roku - opisuje Anna Lembas, analityk mediów w Starcom Mediavest Group.

W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej rosną przychody TV Puls, TVN7 i TV4 przy czym to właśnie TV4 może pochwalić się największym wolumenowym wzrostem przychodów. Trzycyfrowy wzrost przychodów odnotował również Fokus TV, zaś blisko 60 proc. wzrostu odczuły Stopklatka i Polsat Sport News. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w drugim kwartale br. o 1,6 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 22,2proc. z 22,5 proc. w drugim kwartale 2014 roku). - Zauważamy, że ten segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach - dodaje Anna Lembas.

grafika

Według prognoz należącego do SMG Starlinka przedstawionych na początku br. wzrost całego rynku reklamowego w Polsce w całym bieżącym roku może wynieść od 2,7 do 3,3 proc. (zobacz szczegóły).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online