Polski biznes bezradny wobec zagrożenia dezinformacją. Tylko połowa firm ma opracowane wytyczne

Aż 64 proc. respondentów specjalnej edycji badania Kryzysometr uznało, że zagrożenie dezinformacją dla ich organizacji jest wysokie lub bardzo wysokie. Jednocześnie niewiele ponad połowa ankietowanych (51 proc.) deklaruje, że ich firmy mają tylko ogólne wytyczne na wypadek zagrożenia dezinformacją.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Polski biznes bezradny wobec zagrożenia dezinformacją. Tylko połowa firm ma opracowane wytyczne
Pixabay

Najnowszy Kryzysometr agencji Alert Media Communications pokazuje, że 62 proc. badanych przedstawicieli organizacji doświadczyło dezinformacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Aż jedną trzecią z nich dotknęła ona wielokrotnie.

Jedynie 24 proc. nie miało do czynienia z przypadkami dezinformacji dotyczącymi swojej działalności.

Dezinformacja zaczyna celować bezpośrednio w biznes. Już nie tylko politycy czy instytucje publiczne stają się celem – firmy także, niezależnie od branży. Ataki reputacyjne, podszywanie się pod marki, manipulacje w e-commerce czy deepfaki to nowe narzędzia uderzające w wiarygodność i stabilność organizacji. Ten temat przestaje być marginesem w zarządzaniu kryzysowym, a staje się jednym z kluczowych wyzwań dla biznesu i administracji na najbliższe lata

komentuje Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications i autorka badania

Dezinformacja problemem przez media społecznościowe

Tę sytuację potwierdzają liczby: tylko co 10. badana osoba nie wie, czy jej organizacja zetknęła się z dezinformacją, a zaledwie 7 proc. respondentów uważa, że problem jest marginalny. Świadomość – w miarę zagrożenia – rośnie.

Badani eksperci komunikacji in-house są zgodni, że największym zagrożeniem dla ich organizacji są media społecznościowe. To w nich, zdaniem prawie wszystkich (94 proc.) badanych, najłatwiej rozprzestrzeniają się treści manipulacyjne, memy lub celowe przekłamania, które w szybkim czasie mogą dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców. Ponad połowa respondentów (53 proc.) zagrożenie widzi również w mediach tradycyjnych, które większości odbiorców kojarzą się z rzetelnością i autentycznością przekazu.

Źródłem dezinformacji mogą być również fałszywe opinie i recenzje w e-commerce i na portalach opinii (37 proc.), a nawet komunikacja wewnętrzna (29 proc.).

Ataki na reputację. Czego najbardziej obawiają się firmy

Największy lęk wśród polskich firm i organizacji budzą ataki na reputację – wskazało je aż 64 proc. respondentów. Powielane nieprawdziwe informacje, skandale wyssane z palca, oszczerstwa to pociski, które skutecznie mogą zlikwidować fundament każdej marki, jakim jest zaufanie do niej.

Niewiele mniej, bo prawie połowa ekspertów ds. komunikacji (40 proc.) obawia się również politycznych i ideologicznych narracji, w które mimowolnie może zostać wciągnięta ich firma czy organizacja, a także podszywania się pod markę poprzez fałszywe strony internetowe, phishing czy zakładanie fałszywych profili w social mediach, co również dotkliwie godzi w zaufanie.

Kto i w jak jest przygotowany na walkę z dezinformacją?

Za świadomością problemu powinny iść realne działania przygotowawcze – starannie wypracowane procedury na wypadek zagrożenia dezinformacją, jasne wytyczne, a przede wszystkim przeszkoleni pracownicy, którzy będą odpowiedzialni za działania pro- i reaktywne.

Tymczasem tylko nieco ponad połowa (51 proc.) firm ma ogólne wytyczne dotyczące działań w obliczu fałszywych informacji, a zaledwie 13 proc. badanych posiada szczegółowy plan kryzysowy na wypadek sytuacji dezinformacyjnych.

Mimo realnego zagrożenia niemal co piąta organizacja (19 proc.) przyznaje, że dopiero planuje stworzyć taki dokument, a aż 17 proc. organizacji planu nie posiada i w ogóle nie zamierza go opracowywać.

Być może takie nieprzygotowanie wynika z faktu, że zdaniem 83 proc. ankietowanych to przede wszystkim rząd i podległe mu jednostki, np. NASK czy Ministerstwo Cyfryzacji, są odpowiedzialne za walkę z dezinformacją. 70 proc. współodpowiedzialność za to zadanie widzi w mediach i platformach społecznościowych, a co drugi badany twierdzi, że walkę z dezinformacją w swoim obszarze powinna prowadzić każda firma i organizacja.

W 9. edycji badania Kryzysometr – Komunikacja w czasach dezinformacji wzięło udział 107 specjalistów, managerów i dyrektorów komunikacji oraz rzeczników prasowych z największych polskich firm, instytucji, samorządów oraz organizacji pozarządowych. Badanie, przeprowadzone przez agencję Alert Media Communications, zostało zrealizowane w czerwcu 2025 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK