Polski rynek z niższą widocznością reklam, ale z dłuższym kontaktem odbiorców z reklamami

Z danych firmy Meetrics wynika, że w III kwartale 2017 roku do 27,5 sekundy wzrósł na polskim rynku średni czas kontaktu z reklamą. To wynik lepszy od średniej europejskiej wynoszącej 14,5 sekund. Średnia widoczność reklam natomiast zmniejszyła się na naszym rynku do 55 procent.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Meetrics jest dostawcą rozwiązań do weryfikacji i poprawy widoczności, jakości oraz skuteczności kampanii reklamowych. Firma publikuje swoje raporty dotyczące wybranych krajów europejskich od 2016 r. Polska dołączyła do tego grona w II kwartale br., kiedy w czerwcu Meetrics uruchomiła w naszym kraju swój oddział i po raz pierwszy uwzględniła w swoim raporcie „Viewability Benchmark Report” polski rynek.

Zgodnie z raportem na 7 europejskich rynkach w III kwartale br. średnia oglądalność reklam wyniosła 55 proc. i była niższa o 2 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem. Znacznie obniżył się z kolei czas obcowania odbiorców z reklamami – do 14,5 sekundy (25,5 sekundy w II kwartale br.).

grafika

Z raportu „Viewability Benchmark Report”, wynika że średni czas kontaktu z reklamą w Polsce wzrósł (w porównaniu z poprzednim kwartałem) z 17,4 sek. do 27,5 sek.

Pod względem tego parametru nasz kraj ma lepszy wynik od średniej europejskiej, jednak są rynki na których odbiorcy są bardziej zaangażowani w oglądanie reklam – np. w Austrii to 32,8 sekundy, a w Niemczech 28,5 sekundy.

W III kwartale br. Polska znalazła się w środku stawki jeśli chodzi o wskaźnik Viewability, który plasuje się na naszym rynku na poziomie 55 proc. W Niemczech ten wskaźnik wynosi 58 proc., a we Francji 59 proc. Najniższy poziom Viewability wynoszący 52 proc. jest notowany na rynku brytyjskim, a najwyższy we Włoszech - 68 proc. i w Austrii - 67 proc.

Jeśli chodzi o formaty reklamowe to najlepsze wskaźniki jeśli chodzi o średnią widoczność reklam osiągnęły na polskim rynku reklamy Halfpage (62 proc.) i Skyscraper (58 proc.). Reklamy Billboard i Superbanner osiągnęły poziom po 50 proc., a reklamy Medium Rectangle 40 proc.

Z kolei w przypadku średniego czasu kontaktu z reklamą najlepiej wypadły formaty: Skyscraper (49,4 sek.) i Halfpage (30,5 sek.). Dalsze w kolejności były reklamy: Superbanner (27,2 sek.) oraz Medium Rectangle (22,6 sek.). Najniższymi wskaźnikami charakteryzował się format Billboard (12,7 sek.).

W obecnym raporcie po raz pierwszy pojawiły się również dane dotyczące kategorii wideo na wybranych rynkach, w tym także po raz pierwszy w Polsce. Średnia widoczność reklam (Viewability) w tej kategorii w Polsce wyniosła 47 proc. natomiast średni czas kontaktu z reklamą wideo wyniósł 15,1 sekundy.

grafika

W komentarzu do raportu Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics w Polsce wskazuje na niektóre przyczyny wyników zanotowanych na polskim rynku reklamowym.

- Przyczynami są: mniejsze niż w poprzednim kwartale obłożenie wydawców, mocniejsze wykorzystywanie przez marketerów jakościowych powierzchni reklamowych oraz bardziej widocznych formatów reklamowych – ocenia Tomasz Piątkowski. - Taki wysoki czas kontaktu z reklamą może wydawać się zaskakujący, ale trzeba pamiętać, że jest to średnia dla wielu formatów reklamowych, także tych wyświetlanych na stałe w danym okresie.

Poniżej dane dotyczące rynku reklamowego w pozostałych poza Polską krajach badanych w III kwartale br. przez Meetrics.

grafika
grafika
grafika
grafika
grafika
grafika

W październiku br. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opracował standard widoczności reklam w internecie – viewability. Ma on zapewniać jednolity sposób weryfikacji efektywności kampanii reklamowych online na naszym rynku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"