##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##
Marek Łapczyński, wiceprezes i client service director w John Pitcher

Wydarzenie rokuW Polsce na rynku reklamowym w tym roku nie wydarzyło się wiele znaczących ruchów. Wydarzeniem istotnym i zauważalnym było podtrzymanie trendu przejęć, którym w tym roku nie oparł się Gong.
Mijający rok nie obfitował w spektakularne kampanie, czy transfery. Według mojej oceny nie pojawiły się przełomowe narzędzia, czy choćby odmienny sposób wykorzystania znanych kanałów czy sposobów komunikacji. Był to raczej rok stagnacji.
W szerszej perspektywie, na świecie, dużym wydarzeniem było powołanie przez Google firmy Alphabet. Ich biznes jest już tak wielki i obejmuje tak wiele dziedzin, że musieli powołać spółkę nadrzędną. Warto zauważyć także ciągły rozwój mediów społczenościowych i stale rosnącą ich rolę w kształtowaniu postaw, trendów a nawet polityki.
Sukces rokuBrand 24 - to jest chyba ich historyczny rok, zarówno w Polsce jak i w działaniach i rozwoju biznesu globalnego, czego najlepszym dowodem jest współpraca z Białym Domem. Chapeau bas Michał!

Drugie wydarzenie - powrót PZL (choć datowany na koniec 2014, to de facto 2015 był ich rokiem), rynek bez tej ikony polskiej reklamy nie był taki sam.
Porażka rokuPolska - hurtowe rozdawnictwo mieczy na jednym z krajowych festiwali.
Na świecie z kolei nie da się pominąć kłopotów, w obliczu których stoi w tym momencie Yahoo. Kiedyś pionier i potęga, a dzisiaj nie wiadomo czy nie pójdzie śladami MySpace, Netscape czy Altavisty.
Człowiek rokuMichał Sadowski - myślę, że nie muszę zbyt mocno argumentować tego wyboru. Wystarczy spojrzeć na to, w jaki sposób prowadzi swój zespół, z którym co rusz odnosi kolejne sukcesy.
Kampania / projekt rokuDopalacze - jako antykampania roku, a wręcz ilustracja „kryterium: cena” przy wyborze wykonawcy. Tak straszne, że aż śmieszne.
Trend rokuDalszy rozwój analityki w działaniach komunikacyjnych/reklamowych.

Z drugiej strony wprost z naszego podwórka to fakt, że zarówno w spółkach publicznych, jak i w urzędach, jest coraz więcej ludzi świadomych reklamy, którzy często gęsto biją wiedzą i kompetencjami marketerów z firm prywatnych. I to jest trend, który pokazuje, że ta świadomość reklamowa się zwiększa.
Prognoza na 2016 rokDalszy stały wzrost udziału reklamy internetowej w wydatkach – ale tu nie trzeba być wróżką aby takie wnioski wyciągnąć. O prognozowanie się nie pokuszę, ponieważ to zawsze wróżenie z fusów, a w pracy opieramy się raczej na twardych i konkretnych danych ze szczyptą intuicji.
Warto też wspomnieć o tym, ze prognozy są optymistyczne, ale rynek reklamowy jest ściśle powiązany z ogólną koniunkturą. Jeżeli ta się pogorszy, a jesteśmy na kursie zmian o których nie wiemy jak się odbiją na gospodarce, to wydatki marketingowe idą pod nóż jako jedne z pierwszych.

Olgierd Cygan, agency managing partner w Deloitte Digital CE

Wydarzenie rokuDużym wydarzeniem nie tylko dla nas było wejście firmy doradczej Deloitte na środkowoeuropejski rynek digital marketingu. Należąca do Deloitte globalna agencja interaktywno-konsultingowa Deloitte Digital kupiła agencję interaktywną Digital One i tym samym rozpoczęła działalność na rynku środkowoeuropejskim. Od 20 października br. Digital One działa jako część Deloitte Digital Central Europe. Krok ten rozpoczął budowę nowej kategorii usług specjalistycznych, lepiej odpowiadających nowym realiom rynku oraz potrzebom w dziedzinie marketingu.
Sukces rokuSukcesem roku, i tym razem zdecydowanie dla nas, było na pewno pozyskanie, już teraz przez Deloitte Digital, obsługi regionalnej brandu Pepsi na kraje regionu wschodnioeuropejskiego. Przygotowujemy kampanie oraz amunicje digital dla Rosji, Ukrainy, Polski, Rumunii oraz Turcji. Ponadto kampanijnie dołączają inne kraje spośród 23 w regionie. Jest to duże wyróżnienie dla nas i zwieńczenie 15-letniej pracy z brandem Pepsi.

Sukcesem, ale i pewnym zaskoczeniem branżowym jest gigantyczny wzrost popularności celebrytów internetowych, którzy w twardo mierzonej oglądalności pokonują ze sporym zapasem celebrytów telewizyjnych. Szczególnie w młodej grupie docelowej. A mimo to nadal wielu zwolenników starego porządku ich nie dostrzega.
Porażka rokuTradycyjne sieci reklamowe nadal, mimo upływu lat, nie wiedzą jak sobie poradzić kompleksowo z digitalem. To, co dla wielu z nich kończy się porażką, na szczęście dobrze wychodzi tym agencjom, dla których digital stanowi chleb powszedni.
Smartwatche nie zadomowiły się na rynku tak jak wielu tego oczekiwało. Chociaż należy dać im trochę więcej czasu, to tradycyjnych zegarków raczej nie wyprą.
Człowiek rokuRobert Bednarski kierujący Facebookiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Właściwy człowiek na właściwym miejscu.

Kampania rokuMoże nie do końca kampania roku, ale przynajmniej wśród moich znajomych na FB furorę zrobił film DC Shoes „Robbie Maddison's Pipe Dream” - czy można jeździć motocyklem po wodzie?
Trend rokuJednym z najgorętszych trendów tego roku były urządzenia typu wearables, a co za tym idzie także rozwój Internetu Rzeczy. Mamy wysyp smartwatchy, niezwykle popularne są też opaski elektroniczne monitorujące całodobową aktywność użytkowników - niedługo mogą one stać się równie powszechne, co smartfony. Ten trend przybierał na sile zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, ale w Polsce również zaczął być już widoczny. Zobaczymy, w którą stronę się rozwinie i jakie efekty przyniesie branży reklamowej.

Prognoza na 2016 rokZdecydowane przyspieszenie rynku digital związane z prostym faktem wzmożonej konsumpcji tego medium przez ludzkość. Treści będą tworzone na różne ekrany - telewizja będzie ważna - ale nie dominująca. Z jednej strony będą systemy automatyzujące (bardzo przydatne), ale jednocześnie w cenie będzie indywidualizm i przystosowanie do oczekiwań pojedynczych klientów. Słowem krajobraz będzie jeszcze bardziej sfragmentaryzowany i będzie wymagał coraz większego know-how i zaangażowania.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli agencji Eura7, Veneo, Streetcom Polska, Cube Group, Infinity Group, Lubię to - linked by Isobar, Biura Podróży Reklamy, Grupy Adweb, Content House, Kamikaze, Imagine, Byss.pl, NuOrder, Grey Group Poland, MOSQI.TO, Digital Kingdom, NoMonday i VML Poland.

Łukasz Wołek, prezes i dyrektor zarządzający Eura7
Wydarzenie rokuReklama na Instagramie. Marketingowe wykorzystanie Instagrama to jedna z naszych specjalności i dlatego wraz z klientami niecierpliwie czekaliśmy na pojawienie się rozwiązań reklamowych w tym serwisie. W dobie spadających zasięgów komunikacji na Facebooku naturalne jest, że Instagram, z 60-krotnie większym zaangażowaniem użytkowników, jest jednym z najlepiej rokujących kanałów społecznościowych.
Sukces rokuUsługi Brand 24 dla Białego Domu. Polska firma zdobyła uznanie u jednego z najbardziej prestiżowych klientów świata. To nie jedyny międzynarodowy sukces w branży. Takie wydarzenia jak sukces Brand 24, czy amerykańska nagroda Davey dla naszych działań pokazuje, jak wielki potencjał kreatywny i technologiczny tkwi w polskiej branży interaktywnej.

Porażka rokuW Polsce - bez wątpienia casus Żytniej Extra. Przypomina on, że poważne podejście do social mediów to obowiązek każdej marki. Na świecie - chyba ogromny kryzys komunikacyjny Volkswagena, do którego grupa nie była przygotowana.
Człowiek rokuW Polsce człowiekiem roku jest Michał Sadowski z Brand24. Nie tylko osiągnął największy skok w całej branży, ale przy tym zachował klasę.
Na świecie można powiedzieć o dwóch osobach: Marku Zuckerbergu, który zdecydował się przeznaczyć fortunę na działalność charytatywną, oraz o Evanie Spiegelu, założycielu Snapchata - człowiek młodszy niż większość ludzi w branży stworzył kultową już aplikację i także ma już fortunę.
Kampania / projekt rokuTak już jakoś jest, że branża detaliczna atakuje ogromnym ładunkiem emocji na Boże Narodzenie. Rok temu Sainsbury’s odwołała się do Wielkiej Wojny, w tym roku - niemiecka Edeka pokazała historię umierającego dziadka. W ten sposób nie tylko wzmacnia się markę, ale i buduje zasięgi. A na tym Edeka zna się od dawna.
Trend rokuGify zawojowały „internety”. Możemy wyróżnić 3 fale - najpierw animowane memy zaczęły masowo pojawiać się na blogach, Tumblerze, i wielu serwisach internetowych. Potem Facebook umożliwił wyświetlanie animowanych obrazków w swoim serwisie. Trzecią falę mamy obecnie – cinematografiki i wszechobecny John Travolta, który rozglądał się już po sklepach, urzędach, a nawet mityngach partyjnych.
Prognoza na 2016 rokDalszy wzrost znaczenia mediów społecznościowych w komunikacji. Reklama na Instagramie, zakupy na Facebooku, integracja kolejnych narzędzi i aplikacji społecznościowych. Będziemy korzystać z formatów rich-mediowych w obrębie serwisów społecznościowych, a „sprzedaż przez fejsa” w końcu stanie się rzeczywistością. Wraz z tymi trendami nasili się tendencja zaniku zasięgów organicznych, co jeszcze przyspieszy inwestycje marketerów w social media.
Beata Mordarska, prezes agencji Veneo
Wydarzenie rokuPolska: Podjęcie przez PBI decyzji o zmianie, po ponad 10 latach, firmy dostarczającej badania Internetu w Polsce. Jak ta zmiana wpłynie na rynek dowiemy się dopiero w 2016 roku.Ponadto otwarcie przez Facebooka biura w Polsce. Dowodzi to dojrzałości segmentu social media na polskim rynku reklamy internetowej.
Świat: Oficjalny koniec Flasha. Bannery reklamowe tworzone we Flashu ostatecznie przechodzą do historii na rzecz kreacji reklamowych na bazie HTML5.
Sukces rokuPolska: Zdobycie i utrzymanie przez Grupę Wirtualna Polska pozycji nr 1 wśród polskich wydawców internetowych.
Świat: SnapChat. Zdobył na tyle dużą liczbę użytkowników, że zaczyna się stawać znaczącym kanałem marketingowym.
Porażka rokuPolska: „KacVegas? Scenariusz pisany przez Żytnią” - reklama wódki "Żytnia" na Facebooku z wykorzystaniem archiwalnego zdjęcia działaczy "Solidarności", niosących śmiertelnie postrzelonego przez ZOMO kolegę.Ponadto utrata przez Grupę Onet pozycji nr 1 wśród polskich wydawców internetowych, co jeszcze kilka lat temu wydawało się absolutnie niemożliwe.
Świat: Twitter. 2015 rok pokazał, że Twitter ostatecznie przegrał z Facebookiem i innymi serwisami tego typu. Liczba użytkowników przestała rosnąć, a spółka została zmuszona do przeprowadzenia masowych zwolnień.
Człowiek rokuPolska: Youtuber.Świat: Mark Zuckerberg. Postać wielce kontrowersyjna, ale obietnica przekazania na cele charytatywne 45 mld dolarów musi robić wrażenie.
Kampania / projekt rokuPolska: Wśród ciekawszych kampanii 2015 roku na uwagę na pewno zasługuje „Podwórko NIVEA”.
Świat: Primaaprilisowa niespodzianka od Google - gra Pac-Man na stronach Google Maps, udostępniona jednocześnie na całym świecie. Z kolei ważnym projektem było wprowadzenie Instagram Ads połączonych z mechanizmami Facebooka.
Trend rokuPolska: Wzrost znaczenia kanału mobilnego we wszystkich segmentach rynku.Niestety dla polskich wydawców większość pieniędzy z reklamy mobilnej zabierają firmy globalne.
Świat: Wzrost znaczenia kanału mobilnego we wszystkich segmentach rynku.W USA w przedziale wiekowym 16-30 korzystanie ze smartfonów wyprzedziło sumaryczną konsumpcję pozostałych mediów (zawierającą telewizję i klasyczny Internet!). Zaś we wszystkich grupach wiekowych czas korzystania z Internetu poprzez smartfon jest już większy niż czas korzystania z Internetu za pomocą komputera stacjonarnego i laptopa.
Prognoza na 2016 rokDalszy wzrost znaczenia kanału mobilnego. Dalszy rozwój nowych form reklamowych, w tym reklamy programmatic, reklamy natywnej oraz Content Marketingu. A także ewolucja Search Engine Optimization (SEO) na rzecz Search Experience Optimization (SXO).
Urszula Jaworowska, account director w Streetcom Polska
Wydarzenie rokuŚwiat: Reorganizacja w Publicis Groupe. W ten sposób nastąpiła zmiana podejścia do dotychczasowych modeli biznesowych i oferowanych usług.
Polska: Deloitte Digital w Polsce. Wejście na polski rynek silnego, globalnego gracza (przez Advertising Age uznany za drugą największą agencję interaktywną na świecie). Polski rynek po raz kolejny został zauważony i doceniony przez światowych graczy.
Sukces rokuŚwiat: Snapchat to sukces nie tylko w zakresie narzędzia do budowania siatki społecznej (pozwala na więcej poprzez większą prywatność), ale również przeprowadzania świetnych kampanii reklamowych. Snapchat koncentruje się na promowaniu nie tego, co jest popularne (jak Facebook czy Google), ale tego, co ma znaczenie dla użytkowników. To idealne narzędzie do stosowania w kampaniach WOMM.
Polska: poruszenie kwestii hejtu w internecie, zwrócenie uwagi na ten problem oraz jego eskalację. Kanalizacja w akcji „Hejt Stop”.
Porażka rokuŚwiat: Google +, który w zasadzie nie funkcjonuje jako sieć społeczna, natomiast sam Google wprowadza coraz to nowsze rozwiązania, zwłaszcza w zakresie foto.Polska: afera ze zdjęciem Extra Żytnia i jej dalsze konsekwencje prawne.
Człowiek rokuŚwiat: W zakresie digitalu ciężko wskazać konkretne osoby, raczej trzeba byłoby wyróżnić teamy kreatywne, które coraz częściej sięgają po digital, i zaczynają doceniać ten obszar w zakresie marketingu.
Polska: W Polsce to również nie był rok jednego człowieka. I w moim mniemaniu to dobrze. Mamy na rynku coraz więcej kreatywnych głów, które generują pomysły na światowym poziomie.
Kampania / projekt rokuŚwiat: Under Armour „I will what I want” z Gisele Bündchen - willbeatsnoise.com, Świetny i prosty pomysł. Wykorzystanie komentarzy na temat modelki i wzbudzenie dyskusji online. A do tego niesamowity oddźwięk w internecie. Jednym z najbardziej spektakularnych efektów kampanii - oprócz 1,5 miliarda impresji był wzrost sprzedaży o 28 proc.
Polska: Kampania „Smutny autobus”, która wzbudziła wiele kontrowersji oraz dyskusji. Umiejętność pozyskania earned media. W ciągu doby od startu kampanii mówiły o niej wszystkie media (tradycyjne i społecznościowe). Kampania okazała się wielkim sukcesem, ponad 2 mln wyświetleń klipu, statystycznie co trzeci autobus zarejestrowany w Polsce został sprawdzony przez aplikację.
Trend rokuŚwiat: Coraz większe zaangażowanie reklamy w problemy i tematykę społeczną czy sprawy kobiet (#EmpoweringWomen): „#LikeAGirl”, „Choose Beautiful” oraz wspominana już kampania „I will what I want”.Polska: Wideo marketing i działania z youtuberami, coraz efektywniejsza współpraca.
Prognoza na 2016 rokŚwiat: dalsza konsolidacja agencji i zmiana tradycyjnego podziału oferowanych usług.Polska: kampanie będą coraz bardziej holistyczne, crossmediowe. Oparte na jednej spójnej idei, która połączy jeszcze mocniej, jako nośnik, różne dostępne kanały: np. Instagram, YouTube, Snapchat; marketing rekomendacji.
Agata Kozanecka (e-commerce strategist w Infinity Group) i Mariusz Bednarko (strategy director Infinity Group )
Wydarzenie rokuCiekawe wydarzenie w Polsce to Konferencja E-commerce Standard 2015 w Warszawie prowadzona przez praktyków e-commerce dla praktyków e-commerce.Prezentacje świeżych i sprawdzonych pomysłów, które zadziałały na rynku, tzn. pomogły sprzedawać więcej oraz możliwość osobistych rozmów z praktykami pracującymi z największymi markami na polskim rynku o tym co działa, a co nie.
Z ciekawych wydarzeń na świecie warto odnotować wejście YouTube na rynek z płatnym abonentem Red. YouTube Red chce nadawać filmy i seriale, a więc de facto wejść w obszar telewizji. Zapowiada się ciekawa konkurencja z Netflix czy Hulu.
Sukces rokuPozytywnie można ocenić zmianę portalu o2.pl. Warto na to zwrócić uwagę z kilku powodów. Za zmian interfejsu dużego portalu stoi głębsza strategia stworzenia produktu, który odpowie na potrzeby internautów z pokolenia millenialsów, szczególnie ich młodszej części. Konsekwentnie jest to egzekwowane na poziomie kontentu, który skupia się na krótkich newsach, treściach z social mediów i multimediach. Portal wychodzi też poza standardowe ramy integrując na stronie głównej wtyczki z kanałami TV, radiem, czy quizami w zaskakującej formie interaktywnych narożników. A wszystko wzbogacone o opcje personalizacji. Generalnie cała zmiana zamknięta jest w ciekawym koncepcie rebrandingu „Serce internetu”.
Jeżeli dodamy do tego fakt, że Grupa Onet wystartowała z portalem Noizz.pl czyli odrębnym projektem dedykowanym do tej samej grupy internautów to widzimy, że topowi wydawcy zauważają zmianę pokoleniową w nawykach korzystania z internetu i próbują na tę zmianę odpowiadać.
Człowiek rokuTravis Kalanick, założyciel start-upu Uber, odpowiedzialny za rewolucję na rynku „usług taksówek” na świecie i w Polsce.Stworzył innowacyjny model biznesowy dla „taxi”, całkowicie osadzony w świecie online. Aplikacja Uber, dzięki której na bazie geolokalizacji widzimy najbliższych kierowców, zamawiamy kurs i dokonujemy płatności to rzeczywiście coś nowego, zwłaszcza w Polsce.
Kampania / projekt rokuSerwis www stworzony przez Google w oparciu o technologię Google Virtual Tour o najsłynniejszym studio nagraniowym na świecie - Abbey Road Studios w Londynie.Dzięki swojej technologii, Google otworzył wirtualne drzwi do studia przed całym światem i umożliwił niezwykle realne i interaktywne doświadczenie, odbywane w pełni online.
Zapewne w najbliższej przyszłości takich projektów będzie więcej. Pozwolą one np. na zwiedzanie najlepszych muzeów na świecie bez wychodzenia z domu, albo uczestniczenie w niecodziennych wydarzeniach ( jak choćby wielkie koncerty), z dowolnego miejsca na ziemi.
Trend rokuTrend roku 2015 to zdecydowanie omnichannel, czyli integracja i przenikanie wszystkich kanałów sprzedaży i komunikacji z użytkownikiem, tak aby zapewnić mu spójny proces zakupowy i komunikacyjny we wszystkich punktach styku z firmą. Dzisiejszy klient chce móc zapoznać się z produktem oraz zakupić go w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie, np. stojąc rano w korku chciałby obejrzeć na smartfonie produkty potrzebne na kolację i zachować je w koszyku, następnie złożyć na nie zamówienie na laptopie w przerwie na lunch w pracy, a potem odebrać je wygodnie w sklepie pod domem. Jakie korzyści może przynieść omnichannel? Z dostępnych danych wynika, że 48 proc. detalistów, którzy postawili na strategię omnichannel commerce, odnotowało wzrost przychodów, a 25 proc. potwierdziło wzrost zysków.
Prognoza na 2016 rokDo tej pory większość firm skupiała się na przystosowywaniu swoich serwisów www do rozdzielczości urządzeń swoich klientów, wykorzystując RWD (Responsive Web Design). Celem było zapewnienie jak najwyższego user experience bez względu na wielkość ekranu urządzenia z którego korzysta klient. Kolejnym krokiem będzie AWD (Adaptive Web Design), czyli dopasowywanie user experience do typu urządzenia z którego korzysta użytkownik, co przeniesie jakość interakcji z serwisem www na kolejny poziom. Przykładowo użytkownik, który wejdzie do naszego serwisu z systemu iOS zostanie rozpoznany i będą mu serwowane treści właściwe tylko dla tego systemu, np. w celu pobrania aplikacji, będzie widoczny tylko link do sklepu iTunes, a nie do sklepu GooglePlay, właściwego dla systemu Android.
Porażka rokuDużo się mówi o fajnych trendach, ale wciąż trochę mało się je praktykuje.
Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group
Wydarzenie rokuNajwiększym wydarzeniem w Polsce jest dla mnie zdecydowanie konsolidacja rynku internetowego przez największych graczy, głównie jednak Grupę Wirtualna Polska (Domodi.pl , Allani.pl, finansowysupermarket.pl, grupa NextWeb Media, stacje radiowe open.fm i polskastacja.pl). Widać jak bardzo grupa ta „zbroi się”. To bardzo ciekawe zjawisko, biorąc pod uwagę, że jeszcze dwa lata temu portal o2.pl kojarzył się głównie ze swoim sztandarowym produktem, czyli serwisem Pudelek.pl, a w tej chwili wyrasta w wielu branżach na absolutnego lidera w zakresie reklamy internetowej w Polsce!
Kolejną historyczną akwizycją było przejęcie grupy NetSprint przez fundusz Dirlango należący do Łukasza Wejcherta. Dlaczego historyczną? Myślę, że tu też mamy małe „zbrojenie się” i tworzenie większego holdingu internetowego przez byłego prezesa Onetu.
Mówiąc o legendach, nie można też pominąć sprzedaży kultowego komunikatora GG przez Naspers do funduszu Xevin Investment. Co będzie dalej z GG, czas pokaże. To jednak wciąż ogromna siła z ponad 3 mln wiernych użytkowników miesięcznie!
Ostatnim ciekawym wydarzeniem jest fakt, że biznesy online (głównie e-commerce) wchodzą do telewizji! Nigdy wcześniej nie było tak wielu reklam telewizyjnych biznesów internetowych. Myślę, że mocno przyczyniło się do tego Zalando, które wdrażając swoją strategię w Polsce, udowodniło jak bardzo w handlu internetowym liczy się mocna marka oraz zaufanie, a w dalszym ciągu to telewizja wśród grupy o największym potencjale nabywczym będzie medium budującym markę i zaufanie.
Na świecie takim ważnym wydarzeniem było przekroczenie jednego dnia 9 mld dol. sprzedaży online przez chiński serwis aukcyjny Alibaba. To był absolutny symbol powolnej dominacji internetowej gospodarki azjatyckiej nad zachodnią.
Sukces rokuNajwiększym sukcesem w Polsce jest osiąganie pewnej dojrzałości przez rynek reklamy internetowej. Nareszcie rynek zorientował się, że im więcej użyteczności dla internauty, im mniej upierdliwej i intruzywnej reklamy banerowej, tym lepsze efekty. Rynek nauczył się, czym jest content marketing i reklama natywna i że nie polega to na nachalnym tworzeniu dawnych „artykułów sponsorowanych”.
Sukcesem także nazwałbym większą elastyczność wydawców względem modeli rozliczania. Stało się coś, czego reklamodawcy pragnęli od dawna: zrozumienia przez wydawców, że reklama internetowa musi im się opłacać! Musi przynosić wymierne korzyści, a nie tylko przyczyniać się do generowania im zysków. Może dlatego taki wzrost popularności modelu CPS (Cost Per Sale) wśród wydawców.
Last but not least: RTB i dane. Zgodnie z zapowiedziami mamy coraz więcej także w Polsce dostępnych danych „3rd party data”. Coraz więcej podmiotów dzieli się danymi, RTB coraz szybciej rośnie – według ostatnich szacunków jednego z czołowych systemów DSP rynek polski warty jest około 150 mln złotych, ale najważniejsza jest dynamika! Wciąż czekamy jednak na więcej case studies oraz przykładów, jak bardzo przekłada się to na performance!
Porażka rokuUpadek Merlin.pl. Jak można było zmarnować potencjał pierwszej internetowej księgarni w kraju, który wyprzedzał rynek?! Kiedyś prawie każdy, kto rozpoczynał przygodę z e-commerce, rozpoczynał ją właśnie od Merlina! Można tu winić tylko złe zarządzanie.
Walka z AdBlockiem, która jest absolutnie śmieszna. Jestem zdecydowanie za uczynieniem internetu bardziej przyjaznym miejscem, gdzie reklama nie będzie tak nachalna i irytująca, ale nie jestem za walką z faktem, że internauci się bronią. Odkąd upowszechniły się dekodery telewizji cyfrowej czy kablowej z funkcją nagrywania, coraz częściej słyszy się, że wiele osób ogląda np. filmy w telewizji z przesunięciem czasowym po to, aby mogli przewinąć przerwę na reklamy. Czy chcemy tego samego właśnie w internecie? Znajdzie się w końcu sposób, który będzie prawie nienamierzalny.
Kolejną porażką wszystkich agencji jest brak przygotowania do momentu eliminacji formatu SWF (Flash) w reklamie internetowej przez Google’a. Przeglądarka Chrome przestała wspierać Flash i praktycznie z dnia na dzień sieci reklamowe, wydawcy wycofali przyjmowanie formatów flashowych, przerzucając się na HTML5. Niestety jak się okazało nie jest to takie łatwe, bo agencje interaktywnie nie radzą sobie z nowym formatem, nie zdążyły wykształcić ludzi, którzy perfekcyjnie się na nim znają. Dodatkowym problemem jest fakt, że sami wydawcy nie potrafią określić się co do spójnych standardów HTML5.
Ostatnią porażką jest problem atrybucji desktop <-> mobile. W dalszym ciągu nierozwiązana jest kwestia skutecznego remarketingu cross-device oraz mierzenia m.in. wpływu aktywności niemierzalnych wprost na sprzedaż.
Człowiek rokuNie chcę wymieniać tych samych nazwisk, więc dla mnie np. człowiekiem roku w internecie jest chociażby... para, która mieszkała w jednym budynku tylko 3. piętra od siebie, a poznała się dzięki… Tinderowi! Bo rzeczywistość właśnie teraz zmienia się na naszych oczach – i trzeba to dostrzec.
Trudno też nie zauważyć, że polski internet już sam zdecydował, kto będzie człowiekiem roku 2015. Jest nim Aleksander Kwaśniewski - który od dawna nie jest prezydentem, ale wciąż pojawiają się o nim memy - i to coraz nowsze i mocniej zyskujące na popularności. To najlepszy dowód na to, że internauci nie zapominają.
A na poważnie, oczywiście na uznanie zasługuje Rafał Brzoska za konsekwentne wspieranie e-commerce’u swoimi rozwiązaniami logistycznymi i w kraju, i za granicą oraz za inwestycje w pierwszy polski system do marketing automation SalesManago. Chciałbym, abyśmy w Polsce mieli swojego znanego SaaS-a i zasłynęli na świecie jako specjaliści od nowych trendów (marketing automation) tak jak np. Ela Madej i jej Base CRM. Naturalnie naszych startupów za granicą mamy sporo, ale dotykamy teraz najbardziej branży reklamy internetowej.
Kampania / projekt rokuPowiem przewrotnie - kampania „Nie odkładaj macierzyństwa na potem” (wideo - a jakże!). Mimo że nie pojawiła się wyłącznie w internecie, ale to właśnie dzięki internetowi dowiedział się o niej cały kraj. Jej wykonanie wzbudziło tak wiele kontrowersji, że w całej Polsce pojawiło się mnóstwo dyskusji nie tylko na temat samego spotu oraz jego treści, ale w ogóle całej idei. Kampania odniosła gigantyczny sukces, ponieważ dość niskim budżetem osiągnięto taki szum, jakiego nie odniosłaby żadna inna kampania komercyjna, a już z pewnością nie odniosłaby, gdyby była kolejną nudną kampanią społeczną z gadającymi głowami. Kampanie społeczne wymagają silnych emocji i trzeba „mieć jaja”, aby zrobić taką, która te silne emocje wywoła i będzie początkiem dyskusji w społeczeństwie.
Można by nawet powiedzieć, że celowo została przerysowana, aby ludzie zaczęli o niej mówić. Nie oceniam jej wartości merytorycznej, ale tego, jaki cel mieli jej twórcy – pobudzić społeczeństwo do dyskusji na temat późnego macierzyństwa. No i udało się! Bo czy pamiętacie inną kampanię wzbudzającą więcej emocji w 2015?
Trend rokuSmutnym trendem jest fakt, że desktop przegrywa z mobile’em coraz szybciej. Jednak to desktopów używamy w pracy, to na desktopie wciąż siedzi grupa z największym potencjałem nabywczym.
Kolejnym trendem jest automatyzacja zakupu reklamy (głównie za pomocą umacniania się RTB).
Branże starej daty takie jak przewóz osób (taksówki) zmieniają swoje oblicza i przenoszą się do online’u. Tradycyjne korporacje będą miały coraz gorzej albo będą musiały – jak to się mówi - być „connected”. Wszystkie inne, gdzie niezbędne jest zadzwonienie i umówienie np. terminu spotkania zaczną się automatyzować i internetyzować. Jednym słowem mocno widoczna jest zmiana modeli biznesowych i ekonomicznych, a będzie to się działo jeszcze mocniej.
Utrzymanie się e-mail marketingu na niezmiennym poziomie. To jest segment rynku reklamy internetowej, który podziwiam za stabilność. Stary poczciwy e-mail był, jest i będzie. Nic na ten moment nie zapowiada, aby reklama w tym kanale miała zacząć przynosić gorsze ROI od innych. Powiem więcej, zaczyna on rozwijać się w kierunkach, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla reklamy display (remarketing, RTB).
Świat zmierza w kierunku e-commerce - i w tym samym kierunku wszyscy powinniśmy podążać. Rozpoczynanie i domykanie transakcji w 100 proc. w kanale online.
Prognoza na 2016 rokNie będę tutaj specjalnie odkrywczy, jeśli powiem, że rok 2016 będzie znowu należał do aplikacji mobilnych. Z pewnością umocnią się obecne trendy, czyli zobaczymy dalszy wzrost udziału RTB w zakupach reklam, ale o tym już było.
Odczuwamy wszyscy w branży wzrost znaczenia e-commerce i to się także będzie przekładało na powstawanie:a) nowych technologii / usług pomagających e-commerce,b) serwisów internetowych, które będą miały na celu jeszcze lepsze ułatwianie zakupów internetowych.
Z roku na rok wszystko zmierza ku jeszcze lepszej efektywności, dlatego nadejdą z pewnością ciężkie czasy dla tradycyjnych wydawców z bardzo drogimi redakcjami. Owszem content wysokiej jakości jest bardzo potrzebny i zdecydowanie brakuje go w internecie, ale wszystko „musi się klikać”.
Dalsza konsolidacja rynku przez największych graczy jest nieunikniona, ale myślę, że także w 2016 będą czekały nas jakieś ciekawe przejęcia przez wydawnictwa prasowe, które w internecie nie radzą sobie albo radzą sobie bardzo słabo. Nie wierzę w to, że mimo trendu spadku sprzedaży będą one dalej „reanimować trupa” i udoskonalać swój produkt zamiast wszystkie zyski reinwestować w poprawienie / stworzenie kanału internetowego na bardziej angażującym poziomie.
Branża z zaciekawieniem przygląda się także nowemu badaniu internetu GfK Polonia na zlecenie PBI, które zadebiutuje w 2016 roku. Tutaj wiele może się wydarzyć. Czy nowa metodologia spowoduje wywrócenie w przypadku niektórych kategorii rankingu do góry nogami? Tego nie wiemy, ale jeżeli zmiany będą na tyle istotne, że wpłyną na wyniki, to także będzie implikować dalsze konsekwencje.
Dwie rzeczy, co do których jestem pewien, że zawitają do Polski i zaczną się rozpychać:a) Mocniejsze wejście trendu „wearables”, czyli świata podłączonego do internetu we wszystkim, co nie jest desktopem, smartfonem, laptopem czy tabletem.b) Zakupy instant / same-day-delivery. To coś, na co Polacy bardzo mocno czekają. Mamy w tej chwili bardzo konkurencyjny rynek aplikacji do przewozu osób. W każdym dużym mieście taksówka, która nie jest podłączona do internetu poprzez Ubera, MyTaxi i iTaxi, traci po prostu ogromną część przychodów, a będzie tracić jeszcze więcej. Nie widzę żadnej przeszkody do tego, aby tak jak uberESSENTIALS w USA połączyć dużą sieć sklepów (mniejszych, nie hipermarketów) z jedną z aplikacji i móc zrobić zakupy „awaryjne” z dostawą do domu. Teraz praktycznie każdy liczący się hipermarket ma zakupy internetowe z dostawą do domu, ale lista sklepów, które dostarczą to tego samego dnia jest mocno ograniczona.
To się tyczy także wielu innych branż oraz usług, które bardzo często potrzebne są tu i teraz, a klienci są w stanie zapłacić extra za dostawę tego samego dnia. Naturalnie dostawa towarów jeszcze tego samego dnia dronami to na razie „science-fiction”, ale wszystkie inne metody transportu tylko na to czekają.
Maciej Skrzypczak, COO w Lubię to - linked by Isobar
Sukces rokuZa granicą: Sukces szeroko pojętej sharing economy. W grudniu tego roku wycena Ubera osiągnęła poziom 68 mld dolarów, a Airbnb nie posiadając nieruchomości jest warte więcej niż Hyatt Worldwide. Bam!
W Polsce: Grupa Wirtualna Polska. Jacek Świderski z myśliwcem na slajdzie otwierającym prezentację obwieszcza 10-krotnie poprawione wyniki, zwiększenie przychodów w rok o ponad 100 mln zł, udane akwizycje i wejście w rynek telewizyjny. Super!
Porażka rokuZa granicą: porażka Marissy Mayer we wskrzeszeniu Yahoo - pioniera internetu. Dziś mówi się o sprzedaży core biznesu webowego, a największą wartością giganta staje się 15% udziału w Alibabie.
W Polsce: Fala rasistowskich komentarzy w społecznościach po zamachach we Francji. Internet katalizuje nienawiść i sprawia, że ludzie stają się mniej odpowiedzialni za słowa. Do tego hejt staje się narzędziem walki politycznej. Pięć tysięcy Polaków polubiło mem z muzułmanami i torami do Birkenau.
Wydarzenie rokuTak, to teraz - mieliśmy rok mobile! W Polsce i na świecie. W połowie roku mobilni użytkownicy Google wygenerowali więcej zapytań niż ci korzystający z desktopów, a w trzecim kwartale tego roku Facebook oficjalnie ogłosił, że jest firmą mobile-first. Uff.
Człowiek rokuW Polsce i na świecie: youtuber. Wyrosło nam ich w zeszłym roku wielu, a ci popularni stali się popularni jeszcze bardziej, stając się typowymi role models dla młodych. Marki stoją w kolejkach, by pojawić się w ich świecie.
Kampania rokuZa granicą: Emoji Delivery od Dominos. Jako wielbiciel i smakosz pizzy nie mogę inaczej ;)W Polsce: Świąteczna kampania Allegro. Za cudowne wykonanie, emocje i wszystkich kolegów, którzy popłakali się ze wzruszenia.
Trend rokuAutentyczność - w Polsce i na świecie. Szukamy jej coraz częściej, w każdej sferze życia. Doceniamy prawdziwość, lokalność. Slow life, minimalizm, prostotę. Jednocześnie przestają działać na nas tradycyjne zabiegi marketingowe, stajemy się bardzo wyczuleni na język i formę reklamy, umiemy skutecznie ją ignorować. To ogromne wyzwanie dla marek, szczególnie tych zarządzanych przez wielkie koncerny.
Prognoza na 2016 rokZdecydowanie wirtualna rzeczywistość (VR) i wideo360. W Polsce i na świecie. Już teraz te treści są wspierane przez Facebooka i YouTube, ale prawdziwa zabawa dopiero nadchodzi. Facebook już w pierwszym kwartale 2016 pokaże nad czym pracował w kontekście Oculus Rifta. Swoje zabawki launchują również Steam, Samsung, HTC, Playstation. Adopcja powinna być szybka, wie to każdy, kto choć raz miał na głowie headset. Content wideo w mediach społecznościowych wchodzi na nowy poziom. Szykuje się fascynujący rok!
Robert Sosnowski, dyrektor zarządzający agencji Biuro Podróży Reklamy
Wydarzenie rokuW tym roku miało miejsce kilka wydarzeń, które choć może drastycznie nie zmieniają jeszcze rynku reklamy internetowej, to na pewno będą mieć wpływ na jej kształt w przyszłości. W listopadzie br. Yahoo wprowadziło dla części osób używających ad-blockera, blokowanie dostępu do skrzynki, Google wprowadziło RankBrain, Amazon otworzył pierwszą fizyczną księgarnię zaprzeczając temu, że cały handel przenosi się do sieci i dodatkowo kupił Twitcha czym zmusił Google do otwarcia YouTube Gaming.
W Polsce ciekawym ważnym wydarzeniem była nowelizacja ustawy o prawie autorskim - zwłaszcza w zakresie dozwolonego użytku, która zmienia możliwości press clippingu. Nowe wymogi licencyjne spowodują zmiany na rynku monitoringu mediów, które w zasadzie już powoli można obserwować. Nowe serwisy, fuzje i przejęcia, a do tego postępujące zniecierpliwienie odbiorców reklam i coraz większy nacisk na to, by przekaz reklamowy był targetowany tak precyzyjnie, by stał się poszukiwaną przez konsumentów informacją, która zwiększa ROI sprawia, że przyszłość reklamy internetowej wygląda ciekawie.
Sukces rokuJeśli chodzi o świat to zdecydowanie Snapchat. Brandy jeszcze nie wiedzą dokładnie jak to jeść ale wszyscy o tym mówią i chcą spróbować. Ciekawe na ile zainteresowanie marketerów i kampanie omnichannel’owe przełożą się na wzrost świadomości i zasięgu Snapchata. Bo marki bardzo pomogły swego czasu Facebookowi. Czy tak będzie ze Snapchatem? Zobaczymy.
Jeśli chodzi o Polskę to takim sukcesem jest chyba rozwój Grupy Wirtualna Polska.
Porażka rokuChyba za taką należy uznać wpadkę z Żytnią. Ale nie chciałbym się nad tym rozwodzić, bo dość wylano krytyki na markę, agencję i osobę, która wyprodukowała ten wpis. Mam nadzieję, że z tego przypadku uda się branży wyciągnąć pozytywne wnioski. A ludziom zaangażowanym w tę wpadkę życzę żeby szybko się zrehabilitowali i odnieśli sukcesy.
Człowiek rokuJeśli chodzi o świat, to ciężko mi wskazać taką jedną osobę.W Polsce to chyba Michał Brański i jego partnerzy biznesowi. Nadal zastanawiam się jak to możliwe, że firma z mniejszym potencjałem (Grupa o2) kupuje większą (Wirtualną Polskę) i potem kupuje kolejne poważne aktywa digtalowe. Szanuję i podziwiam.
Kampania rokuWiele było świetnych konceptów. Można je obejrzeć wśród laureatów festiwali reklamowych Cannes Lions i Epica. Tylko, że nie zawsze za świetnym konceptem stoi znakomity wynik. Kampania, którą chciałbym dziś, trochę przekornie, wyróżnić - przynajmniej w kontekście zasięgu - to „Friends Furever”, kampania Androida z początków roku. Świetne wyniki jeśli chodzi o spontaniczną, wirusową dystrybucję, zasięgi i zaangażowanie. Co ciekawe pomysł był dość prosty czy wręcz banalny - w końcu zwierzęta (zwłaszcza te puchate) wywołują pozytywne emocje a spoty czy zdjęcia z nimi są chętnie „szerowane”. Tęgie głowy szukają daleko a sukcesy są czasami na wyciągnięcie ręki.
Jeśli chodzi o Polskę, to tutaj powiem nieskromnie, że za udaną kampanię 2015 roku uważam Szlachetny Projekt filmowy zrealizowany dla Szlachetnej Paczki. Stworzyliśmy i zareklamowaliśmy plakaty 5 fikcyjnych filmów, które nigdy nie weszły na ekrany. Ale historie wokół których zbudowaliśmy plakaty są prawdziwe. W kampanii wzięło udział 12 aktorów. Były billboardy, wywiady z aktorami (radiowe i wideo), konferencja prasowa, w spisku wzięli udział bloggerzy i dziennikarze oraz media. Wszystko po to żeby pokazać, że wokół nas dzieją się rzeczy równie poruszające jak w filmach. Hasło akcji po revealu brzmiało: „Nie bądź widzem, tylko reżyserem”. Na plakatach filmowych w rolę reżyserów wcielili się wolontariusze Szlachetnej Paczki.
Trend roku2015 roku przyniósł rozwój w wielu obszarach reklamy internetowej. To pokłosie przebodźcowania jakim podlegają konsumenci, rozwoju analityki internetowej i Big Data oraz konieczności coraz bardziej precyzyjnego targetowania przekazu reklamowego, by nie został zignorowany bądź - co gorsze - nie zirytował odbiorcy. Na pewno ważnym trendem na świecie stał się niszowy jeszcze w Polsce wi-fi marketing, który pozwala nie tylko pozyskać klienta, ale również poznać jego zwyczaje i zyskać lojalność. Zyskuje event marketing łączony z dystrybucją treści online w czasie rzeczywistym (co umożliwiają i wspierają narzędzia social mediowe - choćby takie jak Snapchat czy Periscope.
W Polsce tegorocznym trendem jest na pewno rozwój blogosfery i vlogosfery. Wykorzystanie przez marketing i marki blogów - czy tych autorskich czy współpraca z blogerami zewnętrznymi - nie jest oczywiście nowością, ale ten rok przyniósł kilka ciekawych kampanii w tym zakresie przy jednoczesnym utrzymaniu zaufania społecznego dla blogosfery. Stąd coraz większa popularność platform do współpracy z blogerami takich jak reachblogger.pl . Ożywa e-mail marketing, rozwija się brand journalism.
Prognoza na 2016 rokZarówno w Polsce jak i na świecie w 2016 roku będziemy obserwować rozwój takich trendów jak real time performance marketing, omnichannel czy adaptowanie niestandardowych nośników. Zmienić się będzie musiało oblicze SEO - Google już testuje umieszczanie czterech reklam Adwords ponad wynikami organicznymi oraz wprowadza systemy uczące się do swojego algorytmu (RankBrain).
Zaczyna się tez coraz bardziej poważna walka z Adblockerami. Na pewno też obserwować będziemy rozwój narzędzi analitycznych (i prawdopodobnie branża odczuje brak specjalistów w tym zakresie). Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że to już nie content, a data is a king.
Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający Grupy Adweb
Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku na portalach społecznościowych głównie, uważam ich umiejętne wykorzystywanie przez Państwo Islamskie. Nie widzę, by branża marketingowa czymkolwiek większym się szczyciła w tym roku, natomiast bez wątpienia social media, zaczęły być ważnym elementem politycznej walki.
Sukces rokuZa sukces roku 2015 w Polsce i na świecie przyjmuję to, że reklama digital stała się nie „niechcianym acz koniecznym dzieckiem”, tylko standardowym elementem większości kampanii. O ile jeszcze niedawno o internecie mówiono wstydliwie, to dziś nasza branża i działania są koniecznym i ważnym elementem każdej kampanii promocyjnej.
Porażka rokuTo był kiepski rok dla niektórych narzędzi marketingowych typu display, ale również niektórych społeczności. Klienci w umiejętny sposób byli w stanie rozgraniczać nowinki, w sumie nieprzydatne marketingowo, od narzędzi istotnie dających konwersję.
Człowiek rokuBędę nudny, ale za człowieka roku uważam Marka Zuckerberga. Nikt inny tak nie elektryzował świata digital swoimi decyzjami i planami dalszego rozwoju kultowego już portalu.
Kampania / projekt rokuNiestety nie wskażę takowej. Głośna była kampania Volvo, ale dużobardziej doceniam niestandardowe kampanie, o których czytam zwłaszcza w mediach zagranicznych i je uznaję za wartościowe, czy wręczinspirujące.
Trend rokuTo był rok mobile oraz wideo. Zwłaszcza szaleństwem była pozycja vlogosfery w Polsce. Na nieszczęście, częściej była ona wielkim „chceniem" niż istotnym wartościowym elementem rynku.
Prognoza na 2016 rokRok 2016 będzie rokiem mobile ;) . Ale nie postrzegany jak dotąd jako coś rewolucyjnego, ale ewolucja, która sprawi, że będziemy coraz chętniej korzystali z aplikacji mobilnych. Rok mądrej sprzedaży, a nie przesadzonych budżetów.
Wiktor Orzeł, content specialist w Content House
Wydarzenie rokuNa świecie: Zamachy terrorystyczne we Francji i bezprecedensowa rola Twittera. Hashtag #PorteOuverte (fr. otwarte drzwi) wskazywał drogę szukającym schronienia Paryżanom. Swoją rolę odegrał także Facebook, który uruchomił specjalną aplikację do oznaczania się jako „bezpieczny”, co na pewno było bardzo istotne dla rodzin, które w chaosie medialnym i komunikacyjnym nie mogły od razu liczyć na szybką informację.
W Polsce: Wzrost roli social mediów w marketingu politycznym i bezprecedensowy sukces Andrzeja Dudy. Postać „znikąd” została wykreowana na męża stanu, po raz pierwszy w historii Polski Internet odegrał tak istotną rolę w wyborach prezydenckich.
Sukces rokuW Polsce: W Polsce zdecydowany sukces odniósł Instagram. Systematycznie rośnie jego zasięg, coraz więcej marek umiejętnie wykorzystuje jego potencjał, także ten reklamowy – od niedawna na platformie udostępniono przestrzeń dla reklamodawców.
Na świecie: Sukces Snapchata. Aplikacja pozornie stworzona głównie dla nastolatków generuje dziennie kilkanaście miliardów różnego rodzaju treści (wideo content, snapy, stories itp.). W samych Stanach 11 proc. zdigitalizowanych (dane z marca 2015 r.).
Porażka rokuW Polsce: Kac „Żytniej” związany z bezprawnym opublikowaniem zdjęcia rannego Michała Adamowicza, który zmarł w wyniku ran postrzałowych podczas strajków sierpniowych w Lublinie 1982 r. Choć niektórzy upatrują w całym zamieszaniu pewnego rodzaju celowości, wszak marka pojawiła się we wszystkich internetowych serwisach, a także w prasie papierowej, to nie trzeba odpalać Brand24, żeby uzmysłowić sobie procent negatywnych komentarzy. Porażka tym bardziej dotkliwa, że ostatecznie zarzuty postawiono osobie, która opublikowała zdjęcie na profilu marki, a odpowiedzialność powinna zostać rozłożona na cały pion decyzyjny w agencji. Mamy więc do czynienia z porażką na wszystkich frontach medialnych.
Na świecie: Poważna wpadka wizerunkowa marki Heinz. Nadrukowane na butelkach kody QR odsyłały do strony… porno. Dlaczego? Powód był prozaiczny - zapomniano odnowić domenę, na której znajdował się zakończony już konkurs.
Człowiek rokuW Polsce: Trudno wyróżnić jedną postać. Moim zdaniem na tę nagrodę zasługuje cały sztab odpowiedzialny za produkcję najnowszej odsłony „Wiedźmina”. Takiego marketingu dla Polski i na taką skalę nie mieliśmy chyba nigdy.
Na świecie: Mark Zuckerberg - ta postać nie wymaga dłuższego komentarza. Mark skutecznie kreuje naszą rzeczywistość wirtualną i na razie trudno wskazać kogoś, kto mógłby go zdetronizować.
Kampania rokuNa świecie: Kampania #lastselfie dla WWF. Świetnie wykorzystanie trendu na selfie oraz natywnych funkcji Snapchata. Na ekranie użytkownika wyświetlało się zdjęcie jednego gatunków zwierząt, który grozi wyginięciem. Zanim snap znikał z ekranu pojawiało się okienko z możliwością udostępniania zdjęcia na Twitterze, dotacji lub „adopcji” zwierzaka. W zaledwie tydzień kampania dotarła do 50% aktywnych użytkowników Twittera. KPI kampanii został zrealizowany w zaledwie trzy dni.
W Polsce: Kampania „Włącz myślenie” i spot Zgazu Tanoga dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, promujący bezpieczną jazdę. Z pomysłem, bez zbędnego nadęcia, z dobrymi zdjęciami i pozytywnymi emocjami. Tak powinno się robić kampanie społeczne, tym bardziej cieszy fakt, że na naszym rodzimym rynku pojawiają się tego typu produkcje.
Trend rokuW Polsce i na świecie: content marketing, big data. Obydwa te trendy zdecydowanie wysuwają się na pierwszy plan, zarówno jeśli chodzi o nasz rodzimy rynek, jak i światowy. Marketerzy coraz lepiej umieją zbierać i – co najważniejsze – skutecznie korzystać z pozyskiwanych danych coraz skuteczniej docierając do wybranych odbiorców między innymi dzięki rosnącej siły content marketingu, który nie tylko generuje sprzedaż, ale jest doskonałym narzędziem do pozyskiwania wartościowych leadów. Warto zwrócić także uwagę na wielokanałowość sprzedaży, czyli omnichannel - ten trend jeszcze jest w Polsce mało znany, ale z czasem na pewno będzie zyskiwał na znaczeniu.
Prognoza na 2016 rokW Polsce i na świecie: Internet of Things, wearables, augmented reality, czyli wszystkie te technologie, które „nakładają” wirtualny świat na naszą rzeczywistość. Dobrym przykładem jest tutaj Windows Holographic, którego prezentacja przypominała film z gatunku science fiction. Z czasem tego typu rozwiązania będą coraz bardziej powszechne, a pewnie już całkiem niedługo wejdą na stałe, jako element naszej rozbudowanej rzeczywistości, zmieniając jednocześnie zupełnie nawyki konsumenckie, a także kanały marketingowego dotarcia do odbiorcy. Świat nowych możliwości powstaje na naszych oczach, a rok 2016 może okazać się przełomowy jeśli chodzi o tego typu rozwiązania.
Michał Ryszkiewicz, dyrektor zarządzający Kamikaze
Wydarzenie rokuPremiera Windows 10 w Polsce i na świecie. Dlaczego? Chyba po raz pierwszy poszło całkiem gładko, bez większego kryzysu i fali krytyki. Jak to się udało? Po raz pierwszy produkt nie został wcześniej monstrualnie napompowany. Nie oczekiwaliśmy totalnej rewolucji, a wręcz przeciwnie – Microsoft uznał kilka swoich wcześniejszych błędów i wyszedł naprzeciw przyzwyczajeniom użytkowników. W dobie social media, serwisów opinii i siły rekomendacji, obietnica marki po prostu nie może wyprzedzać produktu i wydaje mi się, że marketerzy MS odrobili tę lekcję bardzo dobrze.
Sukces rokuAplikacja Makeup Genius! Amerykański L’Oréal stworzył aplikację, która pozwala na ekranie własnego smartphone’a wypróbować kosmetyki koncernu, a także całe gotowe propozycje makijażu. Pomysł stosunkowo prosty, wykonanie absolutnie fenomenalne (aplikacja radzi sobie z głupimi minami i pełnym uśmiechem), w efekcie fantastyczna interakcja z marką i produktami. W moim odczuciu pierwszy projekt marketingowy z wykorzystaniem augmented reality o tak szerokim zasięgu. Aplikacja zrobiła furorę na całym świecie - od USA, przez Chiny, aż po Australię. L’Oréal trafiając dzięki aplikacji na listę 50 najbardziej innowacyjnych firm roku w rankingu Fast Company udowadnia, że staje się digitalowym liderem swojej kategorii.
Porażka rokuWynik wyborów w Polsce. Nie chodzi mi tu o sam fakt zwycięstwa PiSu, bo nie o sympatiach politycznych jest to podsumowanie. Za porażkę uznaję to co się dzieje z wizerunkiem Polski na arenie międzynarodowej. Przez ostatnie lata Polska konsekwentnie budowała swoją markę. Zielona wyspa to przekaz, który bardzo skutecznie docierał do naszych zagranicznych kontrahentów na zachodzie i realnie przekładał się na wzrost PKB. Z kolei najmłodsi członkowie UE uznają Polskę za prymusa integracji europejskiej - wzorują się na nas wdrażając programy pomocowe, tak jak my kiedyś wzorowaliśmy się na Irlandii. Mam wielka nadzieje, że obecna władza zaprezentuje skuteczność nie tylko we wdrażaniu swoich najbardziej kontrowersyjnych pomysłów, ale poszuka szybko rozsądnych i profesjonalnych scenariuszy dla odwrócenia niekorzystnego wizerunku.
Człowiek rokuPeter Szulczewski, twórca aplikacji zakupowej Wish, który pokazał jaki potencjał e-commerce drzemie w kanale mobilnym i jaką moc zakupową mają social media. Serwis powstał 5 lat temu i według szacunków odwiedza go ok. 100 mln użytkowników. Inwestorzy wyceniają jego wartość na ponad 3 mld dolarów. Podczas grudniowego Cyber Monday to właśnie Wish był zakupowym numerem jeden w wielu krajach. Według nieoficjalnych informacji Szulczewski odrzucił niedawno ofertę przejęcia przez Amazon, wartą 10 miliardów dolarów.
Kampania / projekt rokuPodobało mi się w tym roku wiele kampanii z całego świata, ale wytypuję ‘po sąsiedzku’. Pozostaję pod wrażeniem ‘Łódź Pozdrawia’. Dlaczego? Bo udowadnia, że marketing terytorialny można robić inaczej, lepiej, odważniej, mniej sztampowo, z poczuciem humoru. A także dlatego, że kampania wciągnęła i zaangażowała samych mieszkańców, pozwoliła bawić się formą i treścią w ramach szerokiej formuły ‘pozdrowień’. Intuicja mówi mi, że ma może nawet większą siłę rażenia do środka niż na zewnątrz.
Trend rokuZacieranie granic kompetencji między agencjami kreatywnymi, interaktywnymi, socialowymi, a domami mediowymi to główny trend w branży marketingowej w 2015 roku. Dostępność i skuteczność produktów Google, a także zasięg sieci AdWords stworzył agencjom digital niesamowite możliwości. Jeszcze 2-3 lata temu standardem - czasem naturalnym uzupełnieniem, a czasem wręcz punktem wyjścia dla realizowanych przez nas działań marketingowych w internecie był obszerny mediaplan, często z utajnionymi informacjami o kosztach. Dziś sprowadzenie użytkowników jest jednym z naszych zadań – czasem wprost wynika z briefa, a czasem jest aktywnie proponowane przez agencję. Domy mediowe oczywiście nie pozostają nam ‘dłużne’ i coraz aktywniej ‘wchodzą w buty’ agencji - widziałem w tym roku wiele przykładów aktywacji i konkursów, których organizatorem był dom mediowy. Do niektórych warsztatowo czy kreatywnie można mieć jeszcze pewne zastrzeżenia, ale niektóre były na wysokim poziomie.
Prognoza na 2016 rokW przyszłym roku nie spodziewam się istotnych game-changerów. Gorącym hasłem może stać się Atlas - to Facebook rzuci Google rękawicę w obszarze reklamy display. Początek 2016 to planowana premiera platformy DSP (demans-side-platform), czyli odpowiednika DoubleClicka. Trzymam za to kciuki, bo konkurencja przyniesie reklamodawcom pozytywne efekty, ale biorąc pod uwagę tempo i poziom wsparcia dla wdrażania produktów reklamowych Facebooka spodziewam się, że realnie Altas rozkręci się w 2017.
W 2016 strategie marketingowe będą coraz bardziej zorientowane wokół tworzenia, dystrybucji i promocji wartościowej treści, w oparciu o solidną analizę popularnych zapytań w Google i Youtube. Marketerzy docenią (w końcu J) znaczenie mobile w kampaniach reklamowych i coraz odważniej będą testować technologie (beacony, RTB, programmatic). Kolejne marki usługowe przewartościują rolę social media w swoich działaniach w kierunku kanału obsługi klienta.
Filip Iwański, CEO agencji Imagine
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku, szczególnie w kontekście reklamy digitalowej jest śmierć Flasha i przejście na HTML. Wywołało to spore zamieszanie na rynku, wiele firm sobie z tym nie poradziło, wielu innym otworzyło to nowe drzwi.
Sukces rokuDla branży sukcesem są niewątpliwie zwiększające się wydatki marketerów na działania w internecie. Mamy (jako internet) niekwestionowane drugie miejsce w torcie wydatków reklamowych i powoli gonimy lidera, czyli telewizję. Co to oznacza? Nasze działania są skuteczne, zaś telewizja dla wielu grup staje się powoli passe. Z internetu, wraz z kolejnymi zmianami pokoleniowymi korzystać będzie coraz więcej osób, a za 30 lat będą korzystać wszyscy i będzie to podstawowe medium komunikacyjne (a co za tym idzie - reklamowe). Inna sprawa, że obydwa te media (Internet i telewizję) powinniśmy łączyć w naszych działaniach, zaś najlepsze efekty przynoszą reklamy wielokanałowe. więc podsumowując, cieszymy się ze wzrostów i patrzymy optymistycznie w przyszłość, bo prognozy są równie dobre.
Porażka rokuGwałtowne zniknięcie wsparcia dla Flasha mocno zamieszało na rynku. Zamieszało podwójnie, bo z dnia na dzień musieliśmy zrezygnować z reklam flashowych, a z drugiej strony przestały działać interaktywne elementy na wielu stronach opartych na tym rozwiązaniu. Co prawda strony te i tak wymagały przebudowy z racji archaiczności zastosowanych rozwiązań opartych na Flashu, ale na pewno było to utrudnienie dla wielu użytkowników. Oczywiście zmiana ta była nieuchronna i w gruncie rzeczy potrzebna, ale gwałtowność samej sytuacji okazała się dużym problemem.
Człowiek rokuW tej kategorii nie widzę króla. Sporo osób zasługuje na wyróżnienie, ale tron zostaje pusty.
Kampania rokuRok 2015 przyniósł naprawdę wiele ciekawych kampanii. Gdybym miał wskazać jedną - to mocno utkwiła mi w głowie kampania „Podwórko Nivea”. Z dwóch powodów. Po pierwsze, była to akcja niebanalna, mocno wizerunkowa, ciekawa. Po drugie, miałem okazję obserwować z bliska jakie zaangażowanie wywołała w lokalnej społeczności walczącej o zwycięstwo. Inicjatywy oddolne, chałupnicza produkcja plakatów, masowe wykorzystanie Social Mediów - ręce aż same składały się do oklasków.
Trend rokuWideo zaczyna rządzić, zarówno to przenoszone z telewizji do sieci jak i to dedykowane do kampanii interaktywnych. Jest to też bardzo ważny trend w web designie. Jeśli to tego dorzucimy social media, to wideo absolutnie zawłaszcza coraz większą przestrzeń i zaczyna wyznaczać kierunki rozwoju digitalu.
Prognoza na 2016 rokMyślę, że kreatywne wykorzystanie wideo będzie również najważniejszym trendem w nachodzącym roku. Mamy tu jeszcze duże pole do popisu. Patrząc też na trendy w social mediach, gdzie materiały wideo mają być najlepiej widoczne dla użytkowników, właściwie nie powinno się robić już kampanii bez tej formy wyrazu.
Radosław Dąbrowski, dyrektor kreatywny agencji Byss.pl
Wydarzenie rokuW Polsce szerokim echem odbiła się sprawa feralnego postu na facebookowym profilu Żytniej. Czy prokuratorskie zarzuty postawione jego autorce zmuszą do refleksji zarówno klientów, jak i agencje social media? Oby. Globalnym wydarzeniem jest bez wątpienia zmierzch technologii Macromedia Flash, która przegrała m.in. z HTML5. Nie sposób też pominąć umiejętnie podsycanego oczekiwania na premierę kolejnej części „Gwiezdnych Wojen”.
Sukces rokuNa rodzimym podwórku warto pogratulować DDB&tribal licznych, zasłużonych nagród i wyróżnień, szczególnie zaś brązowego lwa i złotego bębna, którymi uhonorowano aplikację „Move Update” stworzoną przez agencję dla McDonald’s. Świetne połączenie aktywności fizycznej w „realu” ze światem gier mobilnych. Globalny sukces to „Blind Test Drive” – kampania zrealizowana przez Innocean z USA. Jej celem była prezentacja systemów aktywnie dbających o bezpieczeństwo jazdy w które wyposażono nowego Hyundaia Genesis. Efekt jest brutalnie, technologicznie piękny.
Porażka rokuW wielkim świecie jedną z wpadek roku zaliczył Heinz. Ktoś zapomniał na czas opłacić domenę serwisu do której pierwotnie kierował kod QR na opakowaniach, więc natychmiast przejęły ją demony trybu incognito i zamiast witryny konkursu na nową etykietę ketchupu Heinz, widziało się treści pikantne z zupełnie innych względów. Porażka niegodna gracza z tak wysokiej ligi. Lokalna wpadka to przede wszystkim antydopalaczowe „wyroby spotopodobne” Generalnego Inspektoratu Sanitarnego. Tłumaczenia autorów oparte na twierdzeniu, iż „nieważne co mówią, ważne, że mówią”, niech starczą za komentarz.
Człowiek rokuW Polsce ten zaszczytny tytuł przyznałbym dyrektorowi wykonawczemu Brand24, Michałowi Sadowskiemu. Dobry pomysł i konsekwentnie realizowana strategia przynoszą efekty. Najlepszy dowód to fakt, iż Brand24 jest jednym z partnerów promującej edukację akcji „Better Make Room”, prowadzonej przez Michelle Obama.
Na świecie show ukradły w 2015 roku dwie osoby: Kayvon Beykpour i Joe Bernstein - twórcy Periscope, czyli triumfującej obecnie aplikacji do streamowanych transmisji wideo.
Kampania rokuW Polsce warto wyróżnić nagrodzoną Grand Prix podczas tegorocznej Kreatury kampanię „Sprite True Teens” obmyśloną i zrealizowaną przez agencję Gong. Bardzo mądre wykorzystanie wideo. Wyrazisty, a przede wszystkim autentyczny portret młodego pokolenia. Bardzo podoba mi się także piosenka o zdrowiu. Zamiast pana Koracza z wdziękiem zaśpiewały ją narządy wewnętrzne. Mowa oczywiście o klipie autorstwa VML i TFC dla kampanii „Jak działa zdrowy człowiek” prowadzonej przez Ministerstwo Zdrowia.
Na świecie wskazałbym kampanię „#Likeagirl”, przygotowaną dla Procter& Gamble przez Leo Burnett. Pożytecznie odwracający stereotyp, świetny koncept, którego jakość potwierdza złoty lew w Cannes.
Trend rokuTrudno wyróżnić pojedynczy trend w Polsce czy za jej granicami. Prędzej można by ogólnikowo mówić o głównych nurtach rozwoju branży: z jednej strony to dążenie do dalszego zwiększania efektywności działań oparte na personalizacji kontaktów z konsumentem poprzez wiedzę o nim i jego preferencjach. Z drugiej powrót do klasyki, czyli storytelling, reklama natywna oraz spokrewniony z nimi kontent, który coraz częściej przybiera postać łatwo przyswajalnych treści wideo.
Prognoza na 2016 rokWedług najnowszego raportu IAB w 2016 roku wydatki na reklamę on-line będą w Europie wyższe niż budżety przeznaczone na reklamy telewizyjne. To chyba najlepsza prognoza nie tylko dla polskiej branży, a zarazem potwierdzenie potencjału reklamy w sieci.
Podejrzewam także, iż rosnąca świadomość Internautów w kwestiach ochrony prywatności może nieco spowolnić ewolucję rozwiązań opartych o wykorzystanie big data.
Michał Siejak, dyrektor zarządzający w agencji NuOrder
Wydarzenie rokuDla nas wydarzeniem roku było wyklarowanie sytuacji udziałowej NuOrder i jego rebranding, który jest na finiszu, do tego rozwój działu performance marketingu i dostęp do platformy DoubleClick.
Sukces rokuZ naszej agencyjnej perspektywy ogromnym sukcesem są wyniki prowadzonej przez NuOrder i Unique One - Narodowej Loterii Paragonowej, czyli 17,5 mln zgłoszeń paragonów w miesiąc! Na polu jeszcze bardziej prywatnym mały sukcesik marki wallbeing.com - ecommerce’a z autorskimi plakatami polskich twórców.
Porażka rokuMówią, że o porażkach nie powinno się mówić publicznie, więc zostawmy je tym, którzy je odnieśli.
Człowiek rokuSundar Pichai, czyli świeżo mianowany szef Google’a - ze względu na władzę jaką skupił w swoich rękach, od jego decyzji zależy los gigantycznej ilości firm z naszej branży.Z naszych rodaków - Peter Szulczewski, któremu Amazon zaoferował 10 mld dolarów za serwis wish.com. Dodajmy, że ofertę odrzucił, co czyni tą wycenę jeszcze ciekawszą.
Kampania / projekt rokuPrzyznam, że dużo bardziej cenię długoterminowe sukcesy marek niż pojedyncze kampanie, tym bardziej, że z reguły nie mamy dostępu do informacji o ich twardych rezultatach.Z perspektywy biznesu mówienie o kampaniach bez głębokiej znajomości ich rezultatów ma znikomy sens i może się ograniczać wyłącznie do kreacji.
Trend rokuBig data - nawet jeśli wykorzystanie tego potencjału nie jest jeszcze standardem, to zapewne będzie w przyszłości.Inna sprawa, że przestaję wierzyć w te wszystkie trendy i wracam do źródeł, czyli fundamentalnej zasady biznesu w ogóle, która zawiera się w zdaniu: Albo dowozisz konsumentowi wartość, albo nie, a wtedy nawet wykorzystanie jakichkolwiek trendów i modnych nowości nie pomoże.
Prognoza na 2016 rokGoogle zapewne jeszcze bardziej utwardzi swoje stanowisko w kwestii SEO.Dodatkowo zakładam, że jeszcze mocniej będzie wchodziło w segment reklamy dla ecommerce, poza tym jest zmuszone do ostrej walki o przychody z mobile’u.Facebook będzie kontynuował wprowadzanie nowych narzędzi i formatów pozwalających mu się komercjalizować.
Rafał Ryś, deputy creative director Grey Group Poland
Wydarzenie rokuPojawienie się w sieci zdjęcia martwego Ayalna Kurdi, syryjskiego chłopca wyrzuconego przez morze. Myślę, że to był ten moment, w którym nasze problemy pierwszego świata przestały mieć znaczenie.
Przyjście na świat Maximy Chan Zuckerberg. Bo tylko falą oksytocyny u Marka Zuckerberg można tłumaczyć pomysł rozdania 45 mld dolców? No chyba, że jest tak jak mówią niektórzy.
Sukces rokuKibicuję polskiemu wzornictwu więc muszę też wymienić debiut tylko.com. Jest to aplikacja pozwalajaca zaprojektować i zamówić sobie ładne mebelki. Sukces designerski doceniony przez inwestorów.
Porażka rokuNieprzebrana fala nienawiści, która zalała internet w związku z uchodźcami i bezradność wszystkich. Nikt nie ma pomysłu jak temu zaradzić. I to jest chyba największa porażka.Publikacja danych 32 mln klientów serwisu Ashley Madison. Tak , tak, wiem. Sami są sobie winni.
Człowiek rokuElon Musk, założyciel m.in. Tesli. Człowiek, który był pierwowzorem postaci Starka z Iron Mana, w tym roku udowadniał, że ma lepsze pomysły niż scenarzyści z Holywood. Była kiedyś reklama Toyoty z silnikiem diesla, na której płakał arabski szejk. Dziś szejkowie płaczą, słysząc Elona.
Kampania rokuPaczki wdzięczności dla Kawy Prima. Zintegrowana kampania dzięki której generyczna dla mnie kawa zyskała super tożsamość.
Całuśna akcja „Świat pod jemiołą” dla LOT-u - świetna wizerunkowo akcja dla firmy o ciężkawym wizerunku, doskonale wykorzystująca możliwości fb. Za co zresztą została doceniona pierwszą polską i do tego złotą nagrodą FacebookAward.
Kampania firmy Under Armour “I will what I want” z Gisele Bundchen.
Trend rokuWideo 360. W tym roku wrzucanie zdjęć z Oculusem na głowie było już zdecydowanie demode. Za sprawą googlowych kartoników wirtualna rzeczywistość 3D weszła pod strzechy i da nam w przyszłości dużo fanu.
Prognoza na 2016 rokCzasem słońce, czasem deszcz.
Magdalena Szmidt, szefowa MOSQI.TO
Wydarzenie rokuPowrót do przeszłości, rozumiany jako majstersztyk marketingu politycznego.
Sukces rokuSnapchat - śmiało wkroczył do świadomości ludzi, a firmy coraz częściej to zjawisko wykorzystują. Nowe narzędzie to nowe możliwości i pomysły, a ten rok był z pewnością tego dowodem. Nawet premiera nowego teledysku Madonny do utworu „Living for Love” odbyła się na Snapchacie, przy pomocy nowej funkcji Discover. Dopiero dzień później klip został umieszczony na Youtubie. Kombinują sprytne głowy, kombinują. ;)
Porażka rokuKryzys migracyjny, a konkretnie totalnie niezrozumienie genezy problemu uchodźców: skąd są, dlaczego potrzebują pomocy i dlaczego muszą uciekać.Komunikacyjnie to ogromna porażka, skoro syta Europa (w tym Polska) ma problem z odróżnieniem Muzułmanina od terrorysty.Chciałabym, by branża odkładając na chwilę merkantylny światek swojego podwórka, zastanowiła się jak ten problem, przynajmniej od strony komunikacji rozwikłać.
Człowiek rokuSkuteczną receptę na zostanie człowiekiem roku, a może nawet dekady pokazał nam Mark Zukerberg. Niezależnie od pobudek (optymalizacja podatkowa + chęć zabezpieczenia dziecka) cały świat grzmiał jaki to tata i mama Zukerbergowie łaskawi - 99 proc. akcji Facebooka przekazali na naprawę świata. Oby im się udało!
Kampania / projekt rokuPamiętam, tylko te z którymi coś mnie łączy, więc chyba nie fair o nich wspominać. ;)
Trend rokuCoraz więcej globalnych koncernów zaczyna udawać startupy.
Prognoza na 2016 rokNiektórzy klienci zaczną nieśmiało przesuwać budżet z Facebooka do bardziej kontrolowanych środowisk „własnych społeczności”. Przyglądajmy się.
Gustaw Rozmarynowski, new business director i partner w Digital Kingdom
Wydarzenie rokuWydarzenie roku brzmi dumnie i powinno być zarezerwowane dla zdarzeń, które branża będzie pamiętać (przynajmniej przez następne 12 miesięcy). W roku 2015 w Polsce możemy więc mówić raczej o wydarzeniach wartych odnotowania, którymi były: kolejna akwizycja dokonana przez Dentsu Aegis Network (włączenie Marketing Wizards w struktury iProspect), Dołączenie Gong do Group One, Facebook Award po raz pierwszy dla Polskiej kampanii… Nie umniejszając nikomu sukcesu, są to wydarzenia mające marginalne znaczenie.
Niekwestionowanym wydarzeniem roku mającym długofalowy wpływ na gospodarkę, a więc na całą branżę reklamową były wybory prezydenckie i parlamentarne. Wybór 19% Polaków, wśród, których prawdopodobnie jest bardzo niewielu przedstawicieli branży reklamowej przez najbliższe 4 lata będzie miał na nią większy wpływ niż wszystkie połączone „wydarzenia roku” ostatnich lat. Jeśli ktoś uśmiecha się teraz pod nosem i nie wie co mam na myśli to znaczy, że nie był ostatnio na spotkaniach briefingowych w Sztokholmie, Brukseli, Londynie - cóż byliśmy blisko roli partnerów biznesowych z Polski, wracamy (jako cała branża) do kategorii „ciekawostka” z dziwnego kraju.
Sukces rokuKampania prezydencka Andrzeja Dudy - w szczególności rola mediów interaktywnych. Pomimo odmiennych osobistych sympatii politycznych, z perspektywy stricte komunikacyjnej był to majstersztyk. Strategicznie zaplanowany i konsekwentnie realizowany plan, którego efektem, przekładając na język reklamy, było zdobycie 51,55% rynku w ciągu zaledwie 3 miesiące od launchu oraz zdetronizowanie lidera kategorii - najbardziej zasłużone Effie, które nigdy nie zostanie wręczone.
Na świecie natomiast wielkim sukcesem i dowodem na to, że 1+1= 11 jest Snapchat. Stale rosnąca liczba użytkowników i kolejne pogłoski o potencjalnych inwestorach pokazują, że odrzucenie oferty Facebooka sprzed dwóch lat (bagatela 3 miliardy dolarów) było nie tylko szaleństwem, ale przede wszystkim rozważną decyzją biznesową.
Porażka rokuUdostępnienie API dla reklamodawców na Instagramie, a dokładniej pogoń za wrzuceniem byle jakiej reklamy, byle szybciej, byle JUŻ na instagram wśród polskich agencji i marketerów. Pomimo starań Facebooka, uruchamianiu „wzorowych” kampanii testowych mających stanowić benchmark dla pozostałych reklamodawców…. Cóż, nie wyszło. Instagram został potraktowany, jako kolejna platforma dla kampanii display. Bez strategii i dopasowania do specyfiki kanału. Alleluja i do przodu!
Na świecie porażką roku jest zakup AdBlocka, przez firmę która z wiadomych przyczyn woli pozostać anonimowa oraz wprowadzenie Acceptable Ads program. Oszukiwanie się, że tryb rozszerzenia „allow some non-intrusive advertising” nie przerodzi się szybko w platformę RTB jest tak naiwne.
Człowiek rokuBasia Sołtysińska! Gratulowałem wielokrotnie osobiście, więc nie zaszkodzi raz jeszcze. Wiedziała, że nadchodzi era wideo zanim inni o tym pomyśleli, miała siłę i odwagę w podejmowaniu decyzji biznesowych, które sprawiają, że dziś LifeTube to największa sieć partnerska YouTube w Polsce.
Kampania / projekt rokuW Polsce na wyróżnienie zasługuje Republika Kaktusa w Minecraft, innowacyjność i dopasowanie do grupy docelowej na najwyższym poziomie. Doceniam każdą kampanię, która wyłamuje się poza utarte schematy i myślenie klasycznymi paid media. Takie myślenie jest w DNA Digital Kindom, dlatego też projektem roku z mojej subiektywnej perspektywy jest „Żywy Gig” czyli cykl content, który realizujemy dla Polskiego Radia. Ponad 2 miliony wyświetleń na YouTube bez wsparcia mediowego - liczby mówią same za siebie.
Trend rokuSłowo trend ma w sobie coś chwilowego, ulotnego więc lepiej oddaje to słowo „proces”. Jesteśmy więc w kulminacyjnym punkcie procesu zmiany struktur agencyjnych i relacji na linii Klient - Agencja. W 2015 w kończy się definitywnie era przeterminowanego od dawna podziału na agencje ATL, BTL, Digital oraz dominacji agencji sieciowych.
Klienci mają potrzeby pracy z zespołami dedykowanymi rozumiejącymi ich potrzeby we wszystkich touchpointach. Słowem z fajnymi, doświadczonymi ludźmi, którym zależy na tym co robią. Wygrane przetargi przez Lvov i Bridge2Fun pokazują, że za każdym sukcesem stoją ludzie, a nie struktury i sieciowy logotyp.
Prognoza na 2016 rokDalszy rozwój wideo content marketingu oraz wzrost znaczenia wideo na mobile’u.
Marcin Wawoczny, CMO w NoMonday
Wydarzenie rokuOgólnoświatowa premiera „Wiedźmina 3:Dziki Gon”. Żadna wcześniejsza gra nie wzbudzała tyle emocji tak długo przed swoją premierą i prawdziwą gorączkę zaraz po.
Sukces rokuThe Game Awards 2015 - growy Oscar dla „Wiedźmina 3”. I to pierwsza w szeregu wielu innych prestiżowych nagród. Nie mogło być inaczej. Totalna dominacja.
Porażka rokuCo prawda świeża sprawa ale może zdominować kategorię - Żytnia i wpis na FB. Modelowy przykład jak jeden niefortunny i nieprzemyślany wpis może wywołać ogólnokrajową aferę, z zarzutami prokuratorskimi włącznie. Włącz myślenie. To potwierdzenie, że większość firm nie dostrzegają potencjału komunikacji z klientami w mediach społecznościowych ale również zagrożeń i często działania w SM są traktowane bez należytego przygotowania.
Człowiek rokuMichał Sadowski i nawiązanie współpracy pomiędzy Brand24 i Białym Domem. Kolejna polska firma która konsekwentnie zdobywa nowe rynki zagraniczne i staje się rozpoznawalna właśnie zdobyła kolejny ważny przyczółek. Brawo.
Kampania rokuNie tyle jedna co zestaw kilku zdominowanych przez jeden wspólny mianownik. Minionki blokują Dublin, Minionki przejmują McDonalda, Minionki w paczkach tic taców, Minionki w rękach Prezesa i wrednego sprzedawcy bankowego. Minionki zawładnęły umysłami.
Trend rokuW branży swoją pozycję ugruntował storytelling. W świadomości klientów agencji stał się równie popularny co gęsta broda na męskich twarzach. Każdy chciałby nosić, nie każdemu zawsze pasuje. Trzeba o tym pamiętać i edukować. Moda przemija, styl pozostaje.
Prognoza na 20162016 będzie w Polsce i na świecie rokiem nowinek technologicznych które staną się potencjalnymi nowymi platformami sprzedażowymi. Przede wszystkim okaże się jak branża technologiczna wykorzysta potencjał drzemiący w możliwościach połączenia zalet wearables, IoT, beaconów, Big Data, VR i druku 3D w różnych konfiguracjach. Ktoś z tego kotła wyczaruje niezłą magię.
Daniel Przygoda, creative w VML Poland
Wydarzenie, kampania i zarazem trend rokuOto w świecie zdominowanym przez młode, częstokroć puste, gwiazdki pokroju Justina Biebera, zalanym wizerunkami setek tysięcy młodych ludzi wdzięczących się do obiektywów swoich smartfonów ktoś urbi et orbi pokazał, że twarz przeorana kilkudziesięcioma latami jest nadal czymś świeżym, czymś szlachetnie przyciągającym.
Starość ona wywarła na mnie największe wrażenie. A dokładniej akcja kilku różnych marek modowych, które w pierwszym kwartale roku 2015, zupełnie niezależnie, postanowiły zaangażować do kampanii starsze kobiety. Czym nie tylko zwróciły uwagę na siebie, ale też sprowokowały dyskusję o miejscu starości w świecie, który szaleńczo próbuje udawać, że nigdy się nie zestarzeje. Który bardzo często, jakby zawstydzony, spycha „niedołężną” starość na margines. Zresztą zobaczcie sami.
Dom mody Celine angażuje 80 letnią Joan Didion. W kilka dni późnej Saint Laurent startuje z kampanią, w której pojawia się 71 Joni Mitchell, a Kate Spade publikuje reklamę z udziałem 93 letniej Iris Apfel.
I co ważne - to nie była sezonowa ciekawostka. Zwyczajnie nie może nią być. Społeczeństwa tzw. bogatego Zachodu się starzeją, więc i marki muszą zacząć uczyć się do tych coraz starszych ludzi mówić, być przy nich, opowiadać świat ich językiem. Poza tym starość, nawet bez reklamiarskiego podkręcania, jest ciekawa - wystarczy popatrzeć na ludzi, którzy pojawiają się na łamach bloga advancedstyle.blogspot.com.
Dla mnie taką symboliczną klamrą spinającą te kilka małych, ale wielkich wydarzeń, które na koniec układają się w pewien trend są życzenia świąteczne 73-letniego CEO Publicisa, pana Maurice Levy. W tym mocno autoironicznym spocie zawarł on wszystko to co w reklamie jest nośne, a zarazem pokazał, że poczucie humoru i luz jest ponadczasowy.
Sukcesy rokuDwie historie. „This Girl Can” - brytyjska kampania mająca za zadanie zachęcić kobiety do uprawiania sportu z bardzo sprawnym spotem promującym całą akcję:
Super, że od czasu do czasu ktoś mówi wprost o tym, że wygląd nie jest najważniejszy. Że przypomina iż to co się liczy to pasja, charakter i wola walki. http://www.thisgirlcan.co.uk/
I druga - Reebok „Be More Human”. Oto sport jest tym, co odmienia życie, sprawia, że ludzie stają się lepsi. Podoba mi się takie pozycjonowanie aktywności fizycznej. Kuźnia charakteru, a nie tylko mięśni. Nie dla pustaków, a dla tych, którzy chcą być lepszymi ludźmi, obywatelami, partnerami, pracownikami, czy rodzicami. Ciało niejako schodzi na drugi plan, a to co pojawia się na pierwszym to duch, to wola, chęć działania i pozytywnej zmiany.
I tak z zupełnie innego świata - jak pokazać loterię w sposób ujmujący i taki, który sprawi, że spot zechce obejrzeć prawie 5 milionów osób nie tylko w kraju gdzie owa loteria jest organizowana? Wystarczy stworzyć poczciwego bohatera o dobrym sercu i uczciwym, skromnym, a nawet nudnym życiu:
Porażka rokuAutorzy kampanii chcieli dobrze, a wyszło… Spot intryguje, ale jego koniec to cios kijem bejsbolowym w potylicę. Przychodzi znienacka i ścina z nóg. A potem człowiek nie pamięta nic. Może i dobrze. Rzecz poszła na SuperBowl i wywołała gigantyczny szum, ale nie o taki szum chodziło autorom kampanii:
Mikołaj Szymański, CEO w Kerris group
Wydarzenie rokuKampania prezydencka Andrzeja Dudy - niezbyt znanego posła, któremu udało się wywrócić scenę polityczną do góry nogami. Umiejętne wykorzystanie licznych kanałów komunikacji przyniosło rezultaty, które przerosły najśmielsze oczekiwania. Wyszedł z tego świetny projekt do portfolio, szkoda że nie na stałą obsługę. Na rangę wydarzenia roku zasługuje również otwarcie Google Campus Warsaw - piątej na świecie tego typu placówki. Trzymamy kciuki, by rok 2016 przyniósł nam wiele ciekawych inicjatyw.
Sukces rokuGrupa WP utarła nosa Grupie Onet odnotowując największe zasięgi w wielu kategoriach. Nic nie trwa wiecznie, nawet dominacja takiego giganta jak Onet, który przez lata pozostawał niekwestionowanym liderem boleśnie deklasując konkurencję. Jak widać, konsolidacja rynku popłaca, tak samo jak śmiałe inwestycje w e-commerce. Warto też wspomnieć o świetnie radzących sobie na globalnym rynku polskich firmach np. LiveChat Software, której wartość rynkowa przekroczyła już 800 mln zł.
Dla naszego zespołu do największych sukcesów należą zrealizowane projekty wpisujące się w aktualne trendy. Począwszy od aplikacji wykorzystujących wirtualną rzeczywistość, jako wsparcie sprzedaży Toyoty i Lexusa. Poprzez akcję „#UberDRIVEPL” mającą na celu aktywizację nowych i obecnych klientów Ubera - promowaną online, a odbywającą się offline. Skończywszy na wykonaniu platformy Pozamiatane.pl wpisującej się w trend przenoszenia do świata e-commerce kolejnych usług. Ponadto cieszy nas fakt, że nawiązaliśmy w tym roku długofalową współpracę z Porsche, które będąc marką premium, doceniło jakość niesieciowej agencji z polskim kapitałem.
Porażka rokuMerlin.pl, nazywany czasem naszym rodzinnym Amazonem odszedł po długiej i bolesnej agonii. Trwa wprawdzie proces reanimacji, w który zaangażowała się firma Topmall, jednak wizerunek marki jest chyba nie do uratowania. Porażką jest również to, że ponad 90 proc. stron polskich internetowych z sektora MSP nie jest przyjaznych urządzeniom mobilnym. Tymczasem, jak oznajmił wiceprezes ds. wyszukiwarki Google Amit Singhal, już ponad 50 proc. całkowitej aktywności w wyszukiwarce pochodzi z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że świadomość zmian jakie spowodowała rewolucja mobilna wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie komunikacją marketingową polskich firm wciąż jest niewystarczająca.
Człowiek rokuNa naszym podwórku zespół Wirtualnej Polski na czele z Jackiem Świderskim, Michałem Brańskim i Krzysztofem Sierotą. Patrząc globalnie na ten tytuł zdecydowanie zasłużył Elon Musk, choć jego można byłoby wymieniać co roku.
Kampania / projekt rokuZdecydowanie Star Wars. Wszystko zaczęło się rok temu od intrygującego teasera. Od tamtej pory aż do dnia premiery przebudzenie mocy czuło się we wszystkich możliwych kanałach komunikacji. Jedna z ciekawszych akcji odbyła się w Nowym Yorku. Korzystając z aplikacji Uber można było przejechać się autami Hot Wheels w stylistyce zbroi szturmowców Imperium. Zazdrościmy!
Trend roku 2015Ciężko wskazywać mobile jako trend - wykorzystanie smartfonów i tabletów powinno być już oczywistością, a mimo wszystko zbyt często jest ofiarą cięcia kosztów. Coraz więcej mówi się o wirtualnej rzeczywistości, internet of things oraz sztucznej inteligencji. Trendy te z pewnością się nasilą.
Warto podkreślić też rozwój shared economy w przeróżnych segmentach rynku. Powstaje coraz więcej startupów bazujących na tym modelu biznesowym.
Ciekawą zmianę można było zaobserwować na rynku agencji interaktywnych. Duże firmy coraz częściej powierzają swoją komunikację mniejszym podmiotom. Taką decyzję podjęły m.in. Orange Polska i Kompania Piwowarska.
Prognoza na 2016 rokWedług IAB w 2016 wydatki na reklamę internetową w Europie po raz pierwszy będą wyższe od tych, na reklamę telewizyjną. To zrozumiałe w kontekście rosnących możliwości performance marketingu.
Wydatki na responsywne strony internetowe i reklamy mobile będą nadał dynamicznie rosły. Z pewnością zobaczymy coraz więcej aplikacji wykorzystujących technologię nie tylko rozszerzonej, ale również wirtualnej rzeczywistości oraz popularyzację takich urządzeń jak Oculus Rift. Czeka nas również rozwój wideo 360 stopni - filmy w tym formacie można od niedawna oglądać w serwisie YouTube i na Facebooku.
Z zaciekawieniem spoglądamy również na współpracę świata korporacji i startupów, czego rezultatem są nie tylko wykupy spółek, ale fundusze inwestycyjne powstające przy korporacjach jak TVN Ventures, czy inicjatywy jak K2disruptionlab.











