Przełomowe badanie treści w internecie. Wiadomo, ile tworzy AI, a ile ludzie

Ponad połowa treści w sieci została wygenerowana przez sztuczną inteligencję – wynika z raportu firmy Graphite, zajmującej się optymalizacją SEO.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
Przełomowe badanie treści w internecie. Wiadomo, ile tworzy AI, a ile ludzie
Ponad połowę treści w internecie stworzyła AI.

Z badania wynika, że już 52 procent treści w internecie to sprawka AI. Szybki wzrost tego typu treści nastąpił po uruchomieniu Chata GPT. Graphite podkreśla, że choć objętościowo AI przejęło palmę pierwszeństwa, to większość treści od sztucznej inteligencji wcale nie pojawia się wysoko w wynikach Google czy w odpowiedziach ChatGPT.

Badanie oparto na próbie 65 tysięcy artykułów w języku angielskim z archiwów CommonCrawl (udostępnia publicznie ogromne archiwa danych z sieci). Wykazało, że w listopadzie 2024 r. liczba tekstów generowanych przez sztuczną inteligencję przekroczyła liczbę tych pisanych przez ludzi.

Warto zwrócić uwagę, że już w rok po premierze ChatGPT, czyli w listopadzie 2023, artykuły generowane przez AI stanowiły niemal 39 procent całości publikowanych tekstów. W praktyce oznacza to, że około 61 procent treści pochodziło wówczas od ludzi.

W ciągu kolejnych miesięcy odsetek treści AI nie wzrastał już gwałtownie. Proporcje ustabilizowały się, co sugeruje, że rynek osiągnął swego rodzaju punkt równowagi. Jak podaje Graphite w chwili obecnej ponad połowa treści w Internecie pochodzi od maszyn.

Do wykrywania treści AI wykorzystano algorytm Surfer's AI detector, oceniający fragmenty tekstu o wielkości 500 słów, klasyfikujące artykuł jako generowany przez AI, jeśli algorytm uznał, że ponad 50 procent fragmentów ma charakter AI.

W testach wstępnych algorytm w przypadku artykułów sprzed listopada 2022 — uznawanych za wyraźnie "ludzkie" — klasyfikował 4,2 proc. jako AI.

Warto dodać, że badanie nie uwzględniało tekstów pisanych przez ludzi, ale silnie wspieranych lub edytowanych przez AI — te mogłyby podnieść faktyczny udział sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady