Niemcy liderem rankingu marek narodowych, Polska spada na miejsce 27.

Niemcy awansowały z miejsca drugiego na pozycję lidera rankingu marek narodowych Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBISM). Polska w porównaniu z rokiem ubiegłym spadła o jedną pozycję, zajmując miejsce 27. na 50 notowanych państw.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Niemcy liderem rankingu marek narodowych, Polska spada na miejsce 27.
Berlin, fot. Shutterstock.com

Pierwszą trójkę rankingu Anholt-GfK Nation Brands IndexSM tworzą państwa europejskie. Liderem ogólnego zestawienia są Niemcy (awans z 2.), Francja (awans z 5.) oraz Wielka Brytania. Z miejsca pierwszego na szóste spadły w tym roku Stany Zjednoczone.

grafika

Ranking opracowano na podstawie syntetycznego zestawienia ocen określających poziom reputacji 50 państw rozwiniętych i rozwijających się w wymiarach: exports, governance, culture, people, tourism, immigration-investment.

Stany Zjednoczone tracą w globalnym postrzeganiu

Największy spadek poziomu globalnej reputacji dotknął USA - w obszarze governance zajmuje 23. miejsce, gdzie jeszcze rok wcześniej plasowały się na pozycji 19.

Spadek pozycji Stanów Zjednoczonych w kategorii Governance oznacza, że jesteśmy świadkami „efektu Trumpa”, czyli konsekwencji przesłania politycznego prezydenta Trumpa, który stawia Amerykę na pierwszym miejscu („America First”). Jednak w tym roku Amerykanie lepiej oceniają swój kraj niż w roku ubiegłym. Podobny spadek w globalnym postrzeganiu reputacji Stanów Zjednoczonych miał miejsce po ponownym wyborze Georga W. Bush’a na prezydenta. Wtedy kraj ten spadł w rankingu na siódme miejsce. Wcześniej Ameryka nigdy nie wypadała poza czołówkę rankingu na dłużej niż jeden rok. Ciekawe jest co pokaże ranking w 2018 roku - komentuje profesor Simon Anholt, który w 2005 r. opracował badanie NBI.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badania-opinii-sa-dla-polakow-wiarygodniejsze-niz-media ##

Stabilnym wizerunkiem we wszystkich badanych obszarach cieszą się Niemcy. Kraj poprawił wynik w wymiarach culture (+1,07), governance (+1,28) i people (+1,34). Niemcy plasują się zatem w pierwszej piątce krajów we wszystkich kategoriach z wyjątkiem tourism.

Poprawa ogólnego wyniku dla Niemiec to efekt korzystnej zmiany postrzegania kraju przez Egipcjan (+5,92), a także Rosjan (+2,26), Chińczyków (+2,17) i Włochów (+2,06). Tylko Amerykanie sklasyfikowali Niemców poza pierwszą dziesiątką, na miejscu 11.

Wielka Brytania odzyskuje pozycję

Lepsze wyniki po zeszłorocznych spadkach wywołanych Brexitem notuje Wielka Brytania. Zyskuje ona miejsce w pierwszej piątce najlepszych krajów w kategorii culture, immigration-investment, exports i tourism. Wielka Brytania uzyskała największą poprawę wizerunku w kategoriach governance (niemal dwa punkty) oraz people.

W przypadku Francji wzrost wskaźników odnotowano przede wszystkim w kategorii governance, w której wynik tego kraju stoi na poziomie dwukrotnej wartości średniej, a także w immigration-investment. Francja jest liderem w kategorii globalnego postrzegania culture, zajmuje drugie miejsce w kategorii tourism oraz piąte w exports.

Japonia dzieli z Kanadą miejsce czwarte, co  jest najwyższym ogólnym wynikiem na przestrzeni ostatniej dekady. Japonia jest dobrze postrzegana zwłaszcza w kategorii exports, gdzie wyprzedza pozostałe kraje. Znaczna poprawa w porównaniu do średniej widoczna jest również w kategoriach governance, culture, immigration-investment.

Polska w porównaniu z rokiem ubiegłym spadła o jedną pozycję, zajmując miejsce 27. na 50 notowanych państw.

- Indeks marek narodowych pozwala naszym klientom zrozumieć na jakiej pozycji plasują się ich kraje w kwestii ich obecnego wizerunku, dynamiki i potencjału oraz z czego to wynika. Zmiana globalnej percepcji marki narodowej jest wyzwaniem i następuje powoli. Zrozumienie negatywnych opinii i aktywne komunikowanie o podejmowanych działaniach i zmianach sprawia, że kraje te mogą wpływać na stronnicze i nieaktualne ich postrzeganie - komentuje Vadim Volos, senior vice president of public affairs and consulting w GfK.

W ramach tego przeprowadzanego raz do roku badania GfK dokonuje pomiaru wizerunku 50 krajów w kategoriach Governance, People, Culture, Immigration-Investment, Exports, Tourism. Próbę stanowi 20 185 osób w wieku +18 lat w 20 krajach. Tegoroczne badanie zrealizowano w dniach 7-25 lipca 2017 roku. 50 krajów, które brały udział w badaniu, podzielone według regionów:

Ameryka Północna: Stany Zjednoczone, Kanada
Europa Zachodnia: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Irlandia Północna, Norwegia*, Szkocja, Szwecja. Szwajcaria, Włochy, Wielka Brytania
Europa Środkowo-Wschodnia: Rosja, Polska, Czechy, Węgry, Turcja, Ukraina
Region Azji i Pacyfiku: Japonia, Korea Południowa, Chiny, Indie, Tajlandia, Indonezja, Singapur, Tajwan, Australia, Nowa Zelandia
Ameryka Łacińska: Argentyna, Brazylia, Meksyk, Chile, Peru, Kolumbia, Ekwador
Bliski Wschód i Afryka: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Kenia, Nigeria, Katar.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"