Badanie, którego celem było zrozumienie, jak polscy konsumenci postrzegają sprzedawców detalicznych, EY-Parthenon przeprowadził już po raz trzeci. Chodzi o kontekst zarówno poszczególnych kategorii produktowych, jak i ogólnego doświadczenia zakupowego. Oceniono 83 różnych sprzedawców detalicznych. Odpowiedzi udzieliło ponad 3,5 tysiąca osób.
Analizie poddane pięć kluczowych segmentów handlu: artykuły spożywcze i produkty pierwszej potrzeby, zdrowie i uroda, dom i ogród oraz sprzęt AGD i RTV.
W tegorocznej edycji po raz pierwszy uwzględniono również sklepy z odzieżą i sprzętem sportowym. Pozwoliło to na lepsze zrozumienie zmian w zachowaniach konsumentów oraz ich rosnącego zainteresowania zakupami w segmentach lifestyle i aktywności fizycznej.
Sklepy oceniono pod względem ogólnego doświadczenia zakupowego. Najważniejszymi kryteriami wyboru były: zaufanie do marki, szeroki wybór oraz stosunek jakości do ceny.

Na czele Allegro, Rossmann i Empik
Numerem jeden okazało się Allegro (77,3 proc. wskazań). Na drugim miejscu znalazł się Rossmann (75,6 proc.). Podium zamyka Empik (72,2 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się Decathlon, Action, Media Expert, Smyk, IKEA, Castorama, Lidl, Leroy Merlin, Biedronka, RTV Euro AGD, Dbam o Zdrowie i Hebe.
Warto dodać, że podium jest dokładnie takie samo jak w zeszłorocznej edycji: Allegro, Rossmann i Empik. Biedronka awansowała o 10 miejsc względem poprzedniego roku. Poprawiła oceny w kategoriach ceny, zaufania i szerokiego wyboru.
Wśród największych wygranych są Action (skok o 5,4 p.p.), Black Red White (+4,9 p.p.) i Biedronka (4,8 p.p.). Najwięcej pod względem odsetka wskazań stracił Carrefour (-5,2 p.p.), Hebe (-4,2 p.p.) oraz Żabka (-3,9 p.p.).

Są też wyniki z podziałem na poszczególne kategorie. Oto ich liderzy:
Artykuły spożywcze i pierwszej potrzeby
- Lidl (66,1 proc.)
- Biedronka (65,3 proc.)
- Dino (60,8 proc.)
Zdrowie i uroda
- Rossmann (75,6 proc.)
- Dbam o Zdrowie (64,3 proc.)
- Hebe (64,1 proc.)
Dom i ogród
- IKEA (66,6 proc.)
- Castorama (66,3 proc.)
- Leroy Merlin (65,3 proc.)
RTV i AGD
- Media Expert (69,6 proc.)
- RTV Euro AGD (64,9 proc.)
- x-kom.pl (62,0 proc.)
Odzież i obuwie
- 4F (64,0 proc.)
- Sinsay (62,3 proc.)
- Reserved (61,2 proc.)
Sprzęt i ubrania sportowe
- Decathlon (71,3 proc.)
- Martes Sport (62,0 proc.)
- Sportano (59,0 proc.)











