Robert Musiał: najbardziej odporne na zmiany technologiczne są tabloidy i czasopisma kobiece

- Prasa, jak każde medium, zmienia się i dostosowuje do potrzeb swoich odbiorców. Dlatego też uważam, że nie można patrzeć na to medium tylko z perspektywy sposobu dystrybucji treści - czy jest to wersja papierowa czy cyfrowa. Obecność w internecie to kolejny, naturalny etap rozwoju prasy - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Robert Musiał, członek zarządu Agory.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Prasa, jak każde medium, zmienia się i dostosowuje do potrzeb swoich odbiorców. Dlatego też uważam, że nie można patrzeć na to medium tylko z perspektywy sposobu dystrybucji treści - czy jest to wersja papierowa czy cyfrowa.

Wydawca prasowy dostarcza czytelnikom jakościowe  treści - pogłębioną analizę tematu oraz weryfikację informacji. Obecnie, dzięki większej liczbie dostępnych kanałów dystrybucji, docierają one do większej niż kiedykolwiek liczby użytkowników. Obecność w internecie to więc kolejny, naturalny etap rozwoju prasy.

Warto też zauważyć, że siła współczesnej prasy polega również na tym, że coraz sprawniej wykorzystuje ona zarówno online (w tym materiały wideo i serwisy społecznościowe typu Facebook czy Twitter), adresując treści do czytelników portali otwartych oraz do tych zamkniętych za paywallem, jak i offline - trafia do ludzi przyzwyczajonych do tradycji,  wybierających wersję papierową, bo dla nich ważnym elementem procesu czytania jest dotyk i zapach papieru oraz szelest przewracanych stron dziennika. Dla efektywnego funkcjonowania współczesnego wydawcy prasy istotne jest właściwe połączenie strategii wydawniczych na wszystkich platformach, w tym na papierze, a nie całkowita transformacja do świata cyfrowego i rezygnacja z wydań papierowych. Sprawne wdrożenie takiego rozwiązania daje wydawcom możliwość rozwijania oferty na wszystkich platformach dystrybucji i w rezultacie niesie ze sobą szansę na wzrost czytelnictwa prasy.

Oczywiście, patrząc na wydawanie gazet z biznesowego punktu widzenia, w ujęciu długoterminowym znaczenie kanału cyfrowego będzie rosło, a papierowego stopniowo się zmniejszało. Nadal jednak większość wydawców odnotowuje największe przychody z wydań papierowych - dzięki nim mogą rozwijać i zmieniać modele biznesowe tak, by sprostać zarówno oczekiwaniom czytelników, jak i wyzwaniom, jakie niesie ze sobą nowoczesna technologia.

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że zmienia się sposób konsumpcji mediów i to, w jaki sposób my jako użytkownicy tych mediów funkcjonujemy. Coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych i sięga po prasę w innej formie niż papierowa. Trend ten jest nieodwracalny, ale daje szansę wydawcom prasy na dystrybucję i sprzedaż swoich treści w formie cyfrowej. Jak pokazują przykłady wydawców z USA czy Niemiec, połączenie rozwoju w sferze cyfrowej z wydaniami w formie papierowej jest szansą dla wydawców na udane funkcjonowanie we współczesnym, wymagającym otoczeniu rynkowym.

Nie wyobrażam sobie scenariusza, w którym prasa drukowana znika z rynku. Choć w odległej przyszłości może być tak, że gazeta w formie papierowej będzie dobrem luksusowym.

Z obserwacji wielu wydawców wynika, że najbardziej odporne na zmiany związane z przechodzeniem z formy papierowej na cyfrową są wydawnictwa tabloidowe i czasopisma kobiece, choć powody ku temu są różne w każdym z przypadków. Ale nawet takie tytuły nie są w stanie rozwijać się na przekór globalnym trendom. Jestem jednak całkowicie przekonany, że prasa - niezależnie od sposobu dystrybucji treści - pozostanie dla czytelników atrakcyjnym medium. Jak pokazuje np. badanie zrealizowane na zlecenie Izby Wydawców Prasy, to właśnie prasa kojarzy się odbiorcom z autorytetem, profesjonalizmem, uczciwością i wiarygodnością.

Dla wielu czytelników we współczesnym świecie pełnym informacji i nowych tematów to  prasa jest medium porządkującym i pogłębiającym wiedzę na dany temat. Jej lektura pozwala odbiorcom na zorientowanie się, co w danym momencie jest ważne i stanowi przedmiot dyskursu publicznego. Co więcej, czytelnicy prasy podkreślają olbrzymie znaczenie jej roli kulturotwórczej. To właśnie prasa pozwala na zapoznanie się z opiniami różnych środowisk i - według ankietowanych - skuteczniej niż większość mediów pomaga w wyrobieniu sobie poglądów na ważne kwestie. Odbiorcy doceniają też selekcję informacji oraz ich weryfikację dokonywaną przez redakcje.

Robert Musiał, członek zarządu Agory nadzorujący m.in. segment prasowy

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu