Rynek reklamowy urósł o ponad 4 proc. Coraz większe wydatki spółek państwowych

Wydatki na reklamę telewizyjną w Polsce wzrosły w I połowie br. względem tego samego okresu roku ubiegłego o 4,1 proc. - wynika z raportu o rynku reklamy opracowanego przez Publicis Groupe. Na wzrost rynku istotny wpływ mają wydatki spółek z udziałem Skarbu Państwa.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy urósł o ponad 4 proc. Coraz większe wydatki spółek państwowych
fot. Shutterstock.com

W drugim kwartale 2023 r. rynek reklamy telewizyjnej kontynuował pozytywną tendencję z pierwszego kwartałuy, a dynamika inwestycji reklamowych jeszcze przyspieszyła - w okresie od kwietnia do czerwca rynek reklamy tv wzrósł o 4,3 proc., podczas gdy w pierwszym kwartale analitycy Publicis Groupe estymowali wzrost rynku na 4 proc. Tym samym w pierwszym półroczu 2023 r. rynek reklamy TV wzrósł o 4,1 proc.

Według analityków Publicis Groupe, przychody z reklamy spotowej w 10 największych stacjach wzrosły w pierwszym półroczu br. o 1,8 proc., zaś w pozostałych o 8,1 proc.

grafika

 

Wysoki popyt na kampanie tv, podwyżki cen reklam

Stacje telewizyjne rekompensują sobie spadki w inventory inflacją cen - w grupie wiekowej 16-59 spoty reklamowe podrożały średnio o 9,3 proc. Ponadto na wzrost rynku mają istotny wpływ wydatki spółek Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę wszystkie formy reklamy rynek wzrósł o 4,1 proc., jednak jeśli wyłączymy z analizy wydatki spółek Skarbu Państwa wzrost ten wynosi 3,4 proc.

W pierwszym półroczu 2023 roku czas spędzony przed telewizją przez osoby w wieku 16-59 lat zmalał o 17 minut rok do roku, wynosząc 3 godziny 21 minut. Największy udział i największy wzrost udziału w oglądalności obserwowany jest w przypadku poza telewizyjnych źródeł sygnału, takich  jak kanały, które nie są indywidualnie raportowane przez Nielsen (np. HBO), a ponadto streaming z domowej sieci internetowej (np. Youtube, Player, Netflix), biblioteki VOD operatorów udostępniane na życzenie subskrybenta, oglądalność programów tv oglądanych powyżej 7 dni od daty emisji nagranych na dysku. Udział powyższych źródeł w oglądalności wyniósł 14,6proc.  w pierwszej połowie 2023 roku – o 2,5 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Spośród 10 największych kanałów telewizyjnych dwie stacje z najwyższym udziałem: TVN i Polsat mają średnio odpowiednio 8,2proc. i 7,9proc. udziału (Nielsen; SHR of PUT, TG: All1659). W pierwszym półroczu wzrosły udziały w oglądalności stacji TVN, TVP2, TV4 i Puls 2, największy spadek odnotowano w przypadku TVP1.

Rynek reklamy tv wzrośnie o 1,5 proc.

Prognozy na drugie półrocze przewidują korektę pozytywnych tendencji, z możliwym 1,5 proc. wzrostem na całym roku.

- Rynek reklamy telewizyjnej w pierwszym półroczu br. odnotował dość wyraźny wzrost. Mimo spadającej oglądalności, stacje telewizyjne były w stanie zrekompensować spadki dostępnego inventory dzięki inflacji cen. Warto zwrócić uwagę, że to TVP stanowi obecnie o sile tego rynku, bo ich wpływy rosną wyraźnie szybciej. Uważamy, że wynik po pierwszym półroczu stanowi solidną bazę na cały bieżący rok, jednak w drugiej połowie roku spodziewamy się spowolnienia dynamiki wydatków i estymujemy, że w 2023 r. rynek telewizyjny wzrośnie o 1,5 proc. – mówi Iwona Jaśkiewicz – Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"