Rynek reklamowy w Polsce 2,2 proc. w górę, globalnie - 4,2 proc. Internet zyskuje kosztem prasy i telewizji

W br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wzrośnie o 2,2 proc., a na całym świecie - o 4,2 proc. - prognozuje Zenith Dużo zyska reklama internetowa (głównie dzięki wzrostom w wideo i mobile’u), a spadki zanotuje reklama prasowa. W najbliższych latach reklama internetowa wyprzedzi telewizyjną.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy w Polsce 2,2 proc. w górę, globalnie - 4,2 proc. Internet zyskuje kosztem prasy i telewizji
fot. Shutterstock.com

Według Zenith wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniesie w br. 7,061 mld zł, o 2,2 proc. więcej niż w ub.r. Podobne dane przedstawił niedawno Starcom: 2,3 proc. wzrostu w minionym kwartale i 2,5-3 proc. w całym br.

- Inwestycje w reklamę rosną w powolnym, ale stabilnym tempie. Wzrostowi rynku reklamowego sprzyja rosnąca gospodarka - pierwszy kwartał w gospodarce pozytywnie zaskoczył wynikami, nastąpiło oczekiwane odbicie w inwestycjach, rośnie prywatna konsumpcja, kwitnie rynek pracy. Podobnie wygląda sytuacja na globalnym rynku - wydatki reklamowe rosną stabilnie, w tempie poniżej dynamiki globalnego PKB - opisuje Justyna Mazur, partner zarządzający w Zenith. - Reklamodawcy są ostrożni, jednak jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Zenith wśród kluczowych klientów z całego świata, w tym z Polski, część branż ufnie patrzy w przyszłość, spodziewając się wzrostu swojego biznesu, co i nam daje powody do optymistycznych prognoz - zaznacza.

Analitycy Zenith oceniają, że wydatki reklamowe w telewizji zwiększą się w br. o 0,6 proc., czyli o 1 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Wynika to z ograniczenia inwestycji przez największych marketerów.

Za to nakłady na reklamy internetowe wzrosną o 11,8 proc., przede wszystkim dzięki rozwojowi reklamy wideo i programmatic oraz coraz większym wydatkom firm z sektora e-commerce. Według Zenith zagrożeniem dla dalszego stabilnego wzrostu jest natomiast stale rosnąca popularność adblocków.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/europejski-rynek-reklamy-online-rosnie-dwucyfrowo-w-polsce-o-14-6-procent ##

Reklama radiowa zanotuje spadek o 2,5 proc. Analitycy Zenith tłumaczą to przepełnieniem bloków reklamowych. Z kolei prognozowany spadek wartość reklamy zewnętrznej o 1,1 proc. jest związany głównie ze skutkami wprowadzenia ustawy krajobrazowej: malejącą liczbą nośników wskutek porządkowania przestrzeni miejskiej.

Wydatki na reklamę prasową zmaleją o kilkanaście proc.: w dziennikach o 16,9 proc., a w czasopismach - o 14,5 proc. Spadki tego rzędu następują od kilku lat.

Reklama radiowa zyska 3,8 proc. na wartości. Wynika to m.in. ze świetnej frekwencji w kinach.

Globalnie rynek reklamowy zyska 4,2 proc.

Zenith prognozuje, że na całym świecie wydatki reklamowe wyniosą w br. 559 mld dolarów, o 4,2 proc. więcej niż przed rokiem. W ub.r. roczna dynamika wzrostu była wyższa (4,8 proc.), co było związane m.in. z Euro 2016 w piłce nożnej, igrzyskami olimpijskimi i wyborami prezydenckimi w USA.

Zdecydowanie największymi rynkiem reklamowym pozostają Stany Zjednoczone, gdzie nakłady w br. wyniosą 190,8 mld dolarów. To więcej niż łączne wyniki siedmiu kolejnych krajów pod tym względem.

W br. telewizja będzie mieć 36,6 proc. udziału w globalnym rynku reklamowym, a internet - 34 proc. (z czego 15,1 proc. - internet mobilny, a 18,9 proc. - stacjonarny). Do 2019 roku udział telewizji zmaleje do 32,6 proc., a internetu wzrośnie do 41,8 proc. Przy czym internet mobilny z 26,3 proc. udziału znacznie wyprzedzi internet stacjonarny (15,5 proc.).

Na internet mobilny w latach 2016-2019 przypadnie 76 mld dolarów wzrostu wydatków reklamowych, a na telewizję - jedynie 5,4 mld dolarów. Internet stacjonarny w tym ujęciu zanotuje spadek o 8,8 mld dolarów, dzienniki - o 7,5 mld dolarów, a magazyny - o 5 mld dolarów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamy-internetowej-w-polsce-raport-za-2016-rok ##

grafika

Ożywienie w Ameryce Łacińskiej i Europie Środkowo-Wschodniej

W analizie Zenith czytamy, że sytuacja gospodarcza w krajach Ameryki Łacińskiej się polepsza: Brazylia wyszła z najdłuższej od lat 30. XX wieku recesji, a Argentyna, dzięki ożywieniu w gospodarce, zaczyna wreszcie radzić sobie z inflacją. Wzrost w regionie Europy Środkowo-Wschodniej także nabiera tempa po tym jak konflikty i sankcje uderzyły w rynki Rosji, Ukrainy i Białorusi w 2015 roku.

Według prognozy Zenith rynek reklamowy w regionie Ameryki Łacińskiej wzrośnie w br. o 4,1 proc. (w ub.r. odnotował spadek o 0,2 proc.), a w regionie Europy Środkowo-Wschodniej o 7,3 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. w ub.r.).

Region Azji Pacyficznej liderem globalnego wzrostu

Wydatki na reklamę na rynkach regionu Azji Pacyficznej wzrosną w latach 2016-2019 o 30 mld dolarów, przynosząc tym samym 43 proc. wzrostu globalnego rynku reklamowego w tym okresie. Ten region przyniesie ponad połowę więcej środków na reklamę niż drugi najszybciej rosnący - Ameryka Północna, którego wartość w tym samym czasie urośnie o 20 mld dolarów (29% wzrostu globalnego rynku). Region Europy Zachodniej urośnie o 8 mld USD (11 proc. wzrostu), Europy Środkowo-Wschodniej o 4 mld dolarów (6 proc.), a Ameryki Łacińskiej - o 3 mld dolarów (4 proc.).

Do 2019 roku wartość wydatków reklamowych w regionie Azji Pacyficznej sięgnie 33,4 proc. sumy globalnych wydatków (wobec 32,1 proc. w ub.r.), stanowiąc tym samym po raz pierwszy więcej niż 1/3 światowego rynku reklamy. Rynek reklamowy regionu Azji Pacyficznej będzie nadal mniejszy niż rynek Ameryki Północnej, który w 2019 roku będzie stanowił 36,6 proc. światowego rynku, ale różnica miedzy nimi się zmniejsza. Jeszcze w 2013 północnoamerykański rynek reklamowy był wart o 35 mld więcej niż rynek Azji Pacyficznej, ale w 2016 różnica spadła do 27 mld dolarów, a według prognozy Zenith w 2019 zmniejszy się do 18 mld dolarów.

Brytyjski rynek ciągnie w dół Zachodnią Europę

W latach 2011-2016 Wielka Brytania wyróżniała się dynamiką wzrostu na tle rynków Europy Zachodniej. Brytyjski rynek rósł średnio o 7,3 proc. rocznie, podczas gdy średni roczny wzrost na pozostałych rynkach regionu wynosił zaledwie 0,4 proc. Jednak spowolnienie gospodarcze, rosnąca inflacja i niepewność związana z wyborami parlamentarnymi i zbliżającymi się negocjacjami w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej przyczyniły się do dużego obniżenia dynamiki wzrostu wydatków reklamowych w br.

Według Zenith brytyjski rynek reklamowy wzrośnie w br. zaledwie o 0,9 proc. (podczas gdy w ub.r. zyskał 9,6 proc.), wobec 2,4 proc. wzrostu na pozostałych rynkach Europy Zachodniej. Spadek wzrostu w Wielkiej Brytanii ciągnie w dół wzrost wydatków całego regionu z 4,6 proc. w ub.r. do 2 proc. w br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów