Samoregulacja w reklamie

Początek nowej ery w świecie reklamy

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Czołowi reprezentanci europejskiego świata reklamy spotkali się 25 czerwca b.r. w Brukseli w celu ustalenia priorytetów i zasad wspólnych działań w podnoszeniu świadomości społeczeństw rozszerzonej Unii Europejskiej z zakresu samoregulacji w dziedzinie reklamy. Wytyczne zawarte w podpisanym na zjeździe porozumieniu (Advertising Self-Regulation Charter) dotyczą budowania efektywnych systemów samoregulacji w reklamie i  mają wpłynąć na wzrost zaufania do reklamy adresatów przekazów reklamowych, konkurentów oraz europejskich społeczeństw. W spotkaniu organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Standarów w Reklamie (EASA) udział wzięło 130 uczestników, w tym również przedstawiciele stowarzyszenia Interactive Advertising Bureau Europe, które aktywnie wspiera działalność rynku reklamy interaktywnej.

Spotkanie w Brukseli zapoczątkowało nową erę w tworzeniu europejskiego systemu samoregulacji w reklamie -  ma ona być w najbliższym czasie skuteczną alternatywą dla szczegółowych regulacji prawnych w tym sektorze. Uczestnicy spotkania zdają sobie sprawę, że samo ustawodawstwo nie jest w stanie zagwarantować równych szans wszystkim uczestnikom wspólnego rynku - może jedynie stworzyć podstawy prawne, w ramach których stosowane będą rozwiązania samoregulacyjne. Samoregulacja może efektywnie wspierać istniejące systemy prawne, które w rzeczywistości są często zbyt mało elastyczne w obliczu szybkich zmian na rynku reklamy, a ponadto trudno jest wyegzekwować przestrzeganie tych praw. Jako inicjatywa "oddolna", najlepiej sprawdzająca się na szczeblu narodowym, samoregulacja może również stać się uniwersalnym i odpowiadającym najwyższym standardom zbiorem zasad zapewnienia odpowiedniego balansu pomiędzy możliwościami otwartego rynku, a pożądanym wysokim poziomem ochrony praw konsumenta. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, jeżeli zasady wykorzystywane przez poszczególne państwa zgodne będą z ogólnymi wytycznymi międzynarodowymi.Według przedstawicieli rynku reklamy konsekwentne dążenie do powszechnego wykorzystywania samoregulacji na rynku reklamowym przez konsumentów, rząd oraz społeczeństwa ułatwić powinno przyjęcie wspólnych zasad i standardów w europejskich systemach samoregulacyjnych. Systemy te mają bowiem realizować wspólne cele, natomiast metody ich osiągania mogą się różnić. Wynika to z odmiennych tradycji kulturowych, biznesowych i uwarunkowań prawnych poszczególnych państw.

Do zasad zawartych w podpisanym na spotkaniu porozumieniu należą m.in.:" Stosowanie reguł samoregulacji do wszystkich form reklamy i wszystkich podmiotów działających w tym sektorze, " Stałe wspieranie działań na rzecz rozwoju samoregulacji poprzez finansowanie proporcjonalne do wydatków na reklamę ponoszonych rocznie w danym państwie," Tworzenie wszechstronnych i skutecznych przepisów dla działań reklamowych, które:" Oparte będą o międzynarodowe kodeksy określające działania marketingowe i reklamowe," Można będzie odnieść do wszystkich form reklamy." Otwarty dialog z reprezentantami różnych grup interesu podczas prac nad tworzeniem kodeksów samoregulacyjnych," Natychmiastowe i skuteczne rozpatrywanie wszelkich skarg dotyczących zasad prowadzenia reklamy, bez obciążania kosztami konsumentów," Oferowanie szkoleń, służenie radą i pomocą z zakresu samoregulacji w reklamie dla przedstawicieli rynku w celu podnoszenia standardów," Uwzględnienie w opiniowaniu kwestii spornych z zakresu samoregulacji zdania osób niezależnych, niezwiązanych zawodowo z branżą , bezstronnych arbitrów," Faktyczne egzekwowanie realizacji postanowień przyjętych kodeksów samoregulacji poprzez m. in. upublicznienie podejmowanych decyzji, " Dążenie do podnoszenia świadomości istnienia rozwiązań samoregulacyjnych w branży reklamowej wśród konsumentów oraz przedsiębiorców.

W sytuacji, kiedy treści reklamowe przeróżnej formy stały się integralną częścią naszego życia, wydaje się być pewne, że rynek potrzebuje standardów i uregulowań, które będą w stanie elastycznie dostosowywać się do szybkiego rozwoju form komunikacji marketingowej. Potrzebę tę zauważa też szef stowarzyszenia EASA, organizator spotkania, Christopher Graham, który mówi, że " jeżeli zależy nam na zaspokojeniu potrzeb 25 krajów członkowskich Unii Europejskiej, należy kontynuować wysiłki na rzecz samoregulacji w reklamie. Rozwój mediów czyni reklamodawstwo przedsięwzięciem z obszaru kilku mediów równocześnie. W tej sytuacji samoregulacja nie powinna już dotyczyć tylko Europy i zagadnień reklamy w poszczególnych środkach przekazu, ale powinna docelowo skutecznie regulować działanie całego światowego rynku."

Możemy mieć nadzieję, że postanowienie podpisane na spotkaniu w Brukseli jest początkiem faktycznego wprowadzania i kontroli spójnych rozwiązań samoregulacyjnych w Europie, co przyniosłoby z pewnością korzyści dla całej branży reklamowej, a przede wszystkim dla samych konsumentów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online