- Silny bazowy wzrost zysku przed uwzględnieniem opodatkowania i pozycji nadzwyczajnych o 25,4 mln GBP (21,5%) zrównoważony inwestycjami w nowe rodzaje działalności wysokości 9,0 mln GBP oraz kosztami słabszych kursów wymiany walut na poziomie 11,0 mln GBP
- Zysk przed uwzględnieniem opodatkowania i pozycji nadzwyczajnych wzrósł o 5% do 123,5 mln GBP
- Koszty pozostały pod kontrolą, nastąpiła też poprawa efektywności dzięki wskaźnikowi kosztów do dochodów na poziomie 38,8% po uwzględnieniu kosztów nowych rodzajów działalności
- Utrata wartości wyrażona jako procent przychodu pozostała w pożądanym zakresie 28,1%
Stały wzrost liczby klientów i udzielanych kredytów, chociaż uległ on spowolnieniu w trakcie czwartego kwartału
- Liczba klientów i udzielanych kredytów wzrosła odpowiednio o 2% i 5% rok do roku
- Przychód za rok wzrósł o 13%
- W ostatnich tygodniach roku wzrost poniżej oczekiwań

Nowe produkty, kanały oraz dalsza ekspansja geograficzna przyczynią się do wyższych poziomów wzrostu w roku 2015 i latach późniejszych
- Zezwolenie na rozpoczęcie działalności w Hiszpanii oczekiwane w najbliższym czasie
- Ekspansja geograficzna kontynuowana jest w Meksyku, na Litwie i w Bułgarii
- Na działalność pozytywny wpływ ma program Transformacja dla wzrostu (T4G)
- Wdrożonych zostało wiele nowych produktów i kanałów sprzedaży w celu przyciągnięcia nowych i istniejących klientów produktów typu „home credit”
Stworzenie działalności on-line
- Przejęcie MCB Finance Group plc (MCB) w lutym 2015 – doświadczony, dochodowy dostawca kredytów konsumpcyjnych, sprzedawanych on-line w pięciu krajach
- Start działalności spółki Hapi Pożyczki w Polsce
Redukcja docelowego wskaźnika kapitałowego oraz wzrost stopy dywidendy

- Docelowy wskaźnik kapitału własnego do należności zredukowany do 40% z 45%
- Docelowa stopa dywidendy podniesiona do 35% z aktualnych 25%
- Zaproponowany 29% wzrost dywidendy rocznej do 12,0 pensów za akcję
- Finansowanie euroobligacjami o wartości 300 mln euro refinansowane w znacznie niższej stawce; odnowione zostały również instrumenty bankowe o wartości 100 mln GBP.
*Przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych – szczegóły pozycji nadzwyczajnych podano na stronie 10
Komentarz Gerarda Ryana, prezesa spółki
“W roku 2014 osiągnęliśmy silny bazowy wzrost zysku i zainwestowaliśmy w dalszą ekspansję naszego biznesu, dzięki czemu prowadzimy obecnie działalność w trzynastu krajach. W ostatnich tygodniach roku doświadczyliśmy spowolnionego wzrostu w Europie, lecz podjęliśmy starania odwrócenia tego trendu i nadal wprowadzamy na rynek nowe produkty w celu wspierania przyszłego wzrostu. Bardzo cieszymy się również z stworzenia nowego kanału sprzedaży on-line, który naszym zdaniem przyciągnie do nas wielu nowych klientów. Zgodnie z naszą deklaracją o skupianiu się na zyskowności dla udziałowców, wierzymy, że nasz biznes ma duże szanse na znaczny wzrost w roku 2015."

Polska i Litwa
Polska i Litwa osiągnęły dobry wzrost w obszarze należności, ściśle kontrolowały koszty i uzyskały wzrost zysku. Podany zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 14% do 71,0 mln GBP, co stanowiło duży wzrost zysku bazowego o 16,4 mln GBP, zrównoważony inwestycją o wartości 3,8 mln GBP w rozwój naszej nowej działalności na Litwie i rozwój marki Hapi Pożyczki. Ponadto, uwzględnione zostały niekorzystne wahania kursowe w wysokości 3,9 mln GBP.
Po dobrych wynikach w pierwszej połowie roku, dotknęły nas trudniejsze warunki handlowe, ze względu na wzrost działań konkurencji, w szczególności firm udzielających pożyczek chwilówkowych. Czynniki te przyczyniły się do spowolnienia wzrostu, zwłaszcza pod koniec roku, i uzyskaliśmy 1% wzrost liczby klientów do poziomu 848.000 oraz wzrost przyznanych kredytów o 3%. Średni stan należności netto wzrósł o 12%, generując wzrost przychodów o 10%.

Jakość kredytów w Polsce i na Litwie jest dobra, i uzyskaliśmy poprawę o 1,2 punktu procentowego w zakresie utraty wartości aktywów, jako procentu przychodów do 27,3% w porównaniu do roku 2013. 5,5 mln GBP uzyskaliśmy również ze sprzedaży należności nieregularnych w tym roku.
Nadal ściśle pilnowaliśmy kosztów, jednocześnie inwestując na Litwie i w spółkę Hapi Pożyczki, i uzyskaliśmy poprawę o 0,7 punktu procentowego w zakresie kosztów – do 32,7%.
W przyszłości presja konkurencyjna będzie prawdopodobnie rosła, ale planujemy przyspieszenie wzrostu przez zwiększanie oferty produktów oraz ułatwianie klientom dostępu do naszych produktów. Osiągniemy to dzięki połączeniu ofert nowych produktów i wykorzystaniu nowych kanałów dystrybucji (pożyczka z ratą miesięczną, pożyczka dla klientów samozatrudnionych, oraz zwiększanie sprzedaży za pośrednictwem brokerów, którzy są rosnącym kanałem sprzedaży pożyczek konsumpcyjnych w Polsce). Na Litwie posiadamy obecnie pełną infrastrukturę rynkową a dzięki wiedzy na temat innowacji w zakresie produktów i kanałów wyniesionej z Polski planujemy odnotowywać stały wzrost liczby klientów i przyznanych kredytów.

Wyniki operacyjne grupy
Silny wzrost bazowy na poziomie 21,5%
W całym roku osiągnęliśmy zysk wysokości 123,5 mln GBP przed opodatkowaniem i bez uwzględnienia pozycji nadzwyczajnych oraz silny bazowy wzrost zysku wysokości 25,4 mln GBP (21.5%) zrównoważony kosztami inwestycji w dodatkowe nowe przedsięwzięcia biznesowe wysokości 9,0 mln GBP i kosztami niekorzystnych zmian w kursach wymiany walut wysokości 11,0 mln GBP. Osiągnęliśmy również znaczny postęp w zakresie realizacji wszystkich czterech filarów naszej strategii, które będą podstawą dalszego wzrostu.
Wyniki grupy przedstawiono poniżej:
Osiągnęliśmy 2% wzrost w liczbie klientów, która wzrosła do 2,5 mln oraz 5% wzrost udzielonych kredytów. Poziom wzrostu był niższy od zakładanego, w szczególności w czwartym kwartale. Nasze europejskie rynki odnotowały trudniejsze otoczenie biznesowe ze względu na wzrost konkurencji w Polsce i Czechach. Mimo iż przystosowaliśmy się do tych wyzwań, wzrost konkurencji wraz ze zmianami regulacyjnymi na Słowacji miał wpływ na: wzrost liczebności klientów, pewne elementy zachowań windykacyjnych oraz wzrost wartości udzielonych kredytów. Na niektórych z naszych rynków zwiększył się również spadek wartości kredytów, na co odpowiedzieliśmy zaostrzając część warunków ich udzielania.

Wprowadziliśmy szereg działań, w tym promocje dla klientów oraz ułatwienia w udzielaniu kredytów dla wybranych osób w celu odwrócenia niedawnego spowolnienia wzrostu. Towarzyszyć temu będzie ekspansja geograficzna oraz wprowadzanie nowych produktów i kanałów sprzedaży. Zainwestujemy również w nowe kampanie marketingowe, opracujemy nowe instrumenty wspierające wzrost i poprawę produktywności naszych agentów.
Silny wzrost udzielanych kredytów w 2013 i w pierwszej połowie 2014 przyniósł skutek w postaci 15% wzrostu średnich należności netto, co z kolei wygenerowało poprawę przychodu o 13%. Zgodnie z oczekiwaniami, zauważyliśmy pewien spadek przychodów i spodziewamy się kontynuacji tego trendu w 2015, ze względu na wzrost liczby klientów biorących większe i dłuższe kredyty oraz kredyty o preferencyjnych cenach. Niemniej jednak, spodziewamy się kontynuacji silnego trendu wzrostowego przychodu.

Jakość kredytów jest dobra. Pozostając na poziomie 28,1%, utrata wartości w Grupie wyrażona jako procent przychodu odpowiada wynikowi osiągniętemu po pierwszym półroczu 2014 i pozostaje w docelowym zakresie 25% do 30%. W połowie roku zaostrzyliśmy kryteria udzielania kredytów w niektórych przypadkach w Czechach, na Słowacji i w Rumunii w celu redukcji utraty wartości kredytów, która wzrosła ponad nasze widełki docelowe. Mimo iż utrata wartości kredytów jest nieco ponad normą w Meksyku, poziom ten nie daje nam powodów do niepokoju.
Nadal ściśle pilnowaliśmy kosztów, a nasz wskaźnik kosztów do dochodów poprawił się rok do roku o kolejne 0,7 punktu procentowego do 38,8% po uwzględnieniu 5,5 mln GBP kosztów dalszego rozwoju na nowych rynkach – litewskim i bułgarskim – oraz 3,5 mln GBP kosztów rozruchu w Hiszpanii oraz marki Hapi Pożyczki. Wskaźnik kosztów do dochodów skorygowany o te dwie ostatnie nowe inwestycje poprawił się i wynosi 38,3%, co stanowi obniżkę o 1,2 punktu procentowego w stosunku do roku 2013. Koszty centralne obejmowały koszty przejęcia MCB wynoszące 1,1 mln GBP.

Znacząco obniżyliśmy koszt finansowania przez refinansowanie euroobligacjami po niższych stawkach Koszty finansowe były zgodne z tymi w roku 2013, z korzyścią w postaci zrównoważenia kosztów wyższymi pożyczkami w celu finansowania wzrostu przychodów oraz zakupów. Koszty prowizji agentów, zależne w dużej mierze od windykacji, by wspierać odpowiedzialne udzielanie pożyczek, wzrosły o 13% do 90,8 mln GBP, co jest mniej więcej zgodne z rozwojem działalności.
Wyniki w segmentach
Poniższa tabela przedstawia nasze wyniki na każdym z naszych rynków, pokazując wpływ naszych inwestycji w nową działalność oraz słabsze kursy wymiany walut w stosunku do funta szterlinga:
Słabsze kursy wymiany walut miały istotny wpływ na zysk podany za rok 2014. Te walutowe przeciwności utrzymały się w roku 2015 i aktualne kursy wymiany są niższe niż efektywne kursy służące do przeliczania zysków w 2014 r.

Oryginalny raport, w języku angielskim, dostępny jest pod adresem: http://www.ipfin.co.uk/~/media/Files/I/IPF-Refresh/Attachments/presentations-and-publications/statement/25-02-2015.pdf
dostarczył
infoWire.pl











