Spada liczba abonentów płatnej telewizji w USA. "To nieuchronny proces na całym świecie"

Większość gospodarstw domowych w USA korzystających z abonamentów płatnych telewizji zrezygnuje z niego do 2024 roku – wynika z raportu firmy eMarketer. - Stopniowe odchodzenie widzów od płatnej telewizji jest jednak zjawiskiem obserwowanym od kilku lat niemal na całym świecie, choć w Europie nie przebiega tak gwałtownie - zwraca uwagę Juliusz Braun, były prezes TVP w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl.

nb
nb
Udostępnij artykuł:

Z analizy firmy eMarketer wynika, że tylko w tym roku z płatną telewizją w USA pożegna się 7,5 proc. korzystających z niej do tej pory, a liczba abonentów spadnie do 77,6 mln. Jedną z przyczyn podejmowanych decyzji o rezygnacji jest pandemia, która spowodowała, że klienci zaczęli oszczędzać na dodatkowych usługach. Kolejną przyczyną miał być brak wydarzeń sportowych dla których często decydowano się na wykupienie usług premium.

Z badań wynika także, że wzrośnie liczba gospodarstw domowych, które nie płacą za telewizję – z 44,6 mln w 2019 roku – do 51,7 mln w bieżącym roku. Tendencja ta ma utrzymywać się do 2024 roku, kiedy liczba niepłacących za TV przewyższy liczbę abonentów pakietów płatnych.

grafika

"Odchodzenie od płatnej tv to nieuchronny proces"

Według byłego prezesa Telewizji Polskiej i członka Rady Mediów Narodowych Juliusza Brauna spadek liczby abonentów płatnej telewizji w USA obserwowany jest od lat, jednak w  ostatnich miesiącach zjawisko wyraźnie przyspieszyło. - Analitycy wiążą to ze spadkiem atrakcyjności zwłaszcza kanałów sportowych. Ich oferta jest uboższa, bo z powodu pandemii odwołano wiele imprez, choćby Igrzyska Olimpijskie. Nie można też lekceważyć problemów finansowych, jakie dotknęły z powodu koronawirusa wiele rodzin, przyspieszenie decyzji o wyłączeniu płatnej telewizji jest więc efektem wymuszonych oszczędności – zwraca uwagę Juliusz Braun.

Dodaje, że stopniowe odchodzenie widzów od płatnej telewizji jest jednak zjawiskiem obserwowanym od kilku lat niemal na całym świecie, choć w Europie nie przebiega tak gwałtownie. - To proces nieuchronny, obronią się niewątpliwie kanały dostarczające treści, których wartość związana jest z aktualnością, a więc przede wszystkim sportowe i newsowe. W Polsce z płatnej telewizji, zarówno kablowej jak satelitarnej, korzysta wciąż ok. 10 mln gospodarstw domowych, ale liczba ta w ciągu ostatnich kilku lat spadła o ok. 2 mln i niewątpliwie będzie spadać nadal. Zasadnicze przyczyny są dwie: radykalne poszerzenie bezpłatnej oferty dostępnej w naziemnej telewizji cyfrowej i nowe formy korzystania z treści audiowizualnych - zwłaszcza filmów - za pośrednictwem platform VOD – stwierdza członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP.

Jego zdaniem w dłuższym horyzoncie czasowym można się spodziewać dalszego spadku atrakcyjności płatnej telewizji, gdzie „płacimy za dostęp do treści na zasadzie swego rodzaju transakcji wiązanej”. - By oglądać interesujący nas kanał musimy płacić za cały pakiet. Prawdziwym „killerem” są  jednak platformy takie jak choćby Netflix, który w krótkim czasie stał się w Polsce niekwestionowanym liderem na rynku SVoD - według danych KRRiT w grudniu 2019 r. miał 5,3 mln realnych użytkowników, o 2 mln. więcej niż rok wcześniej. Swoją drogą ciekawe, że – odmiennie niż w zachodniej Europie – polska telewizja publiczna nie współpracuje z krajowymi nadawcami komercyjnymi, których traktuje wyłącznie jako konkurentów, ale właśnie z Netflixem – podsumowuje Juliusz Braun.

Spadki również w Polsce

Natomiast Marek Sowa, ekspert rynku mediów ocenia, że liczba gospodarstw domowych z płatną telewizją będzie spadać również w Polsce, ale w wolniejszym tempie niż na rynku amerykańskim.

- Polscy widzowie są bardziej konserwatywni w konsumpcji telewizji, a starzejące się społeczeństwo trudniej przekonać do zmiany przyzwyczajeń. W dającej się przewidzieć przyszłości można przyjąć, że w Polsce będą koegzystować zarówno “tradycyjne” platformy płatnej telewizji (satelitarne i kablowe), jak i rosnąca liczba platform streamingowych. W najbliższych latach wzrost konsumpcji telewizji nieliniowej, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, raczej spowoduje wzrost oglądalności telewizji w ogóle, niż masowe odejście od telewizji płatnej - stwierdza.

Netflix latem zyskał tylko 2,2 mln subskrybentów

Według badania Gemius/PBI we wrześniu br. przeglądarkową wersję Netfliksa odwiedziło 4,9 mln polskich internautów, wykonując 64 mln odsłon.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/netflix-ma-w-polsce-prawie-880-tysiecy-uzytkownikow-w-polowie-roku-ich-liczba-wzrosnie-do-997-tysiecy-imponujacy-wynik-dlaczego-netflix-jak-korzystac-ceny-oferta,7170522930787969a ##

W 2019 roku Netflix wydał na zawartość programową rekordową kwotę 15 mld dolarów - wynika z danych firmy analitycznej BMO Capital Markets. Według prognoz ekspertów serwis nie zamierza ograniczać się w przyszłości w inwestowaniu w treści. W 2020 roku może to być kwota 17,3 mld, zaś w 2028 - 26 mld dolarów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"