KER: Epatująca luksusem reklama Apartu nie narusza dobrych obyczajów

Świąteczny spot firmy jubilerskiej Apart, którego bohaterki opływają w luksusie a święta Bożego Narodzenia spędzają w bajkowej scenerii nie narusza dobrych obyczajów i był prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.

BG
BG
Udostępnij artykuł:
KER: Epatująca luksusem reklama Apartu nie narusza dobrych obyczajów

KER zajmowała się skargą na bożonarodzeniową kampanię firmy Apart pod hasłem "Lubię wracać", której bohaterkami są Julia Wieniawa, Anna Lewandowska i Małgorzata Socha. W spocie pokazano je jak spędzają święta w bajkowej scenerii, opływają w luksusie, są uśmiechnięte i beztroskie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/swiateczna-reklama-apart-kpiny-i-parodie-eksperci-luksus-i-basniowosc-sa-typowe-dla-marek-bizuterii-opinie,7170435177084545a ##

"W tym bogactwie tania, wręcz tandetna"

Autor skargi przyznał, że reklamie tej nie można wprawdzie zarzucić naruszeń etyki - jest droga, lukrowana, opływająca w bogactwie z celebrytkami.

Stwierdził jednak, że "jest nieaktualna, nie na czasie, jest w tym bogactwie tania, wręcz tandetna. Czas pandemii, rząd wprowadza obostrzenia blokujące wyjazdy, odwiedzanie rodziny, wprowadza zasady, że nawet przy wigilijnym stole może usiąść pięć osób. Tysiące ludzi pozostanie w samotności, w strachu, cierpieniu, że zostali sami i muszą być sami. Tysięcy ludzi na skutek zamknięcia branż nie będzie stać na to, żeby szczęśliwie zorganizować święta i nie będą mieć nawet spokojnej głowy,  żeby odpocząć. Tysiące ludzi będzie się martwić, jak przeżyją, skąd wezmą pieniądze. Setki tysięcy ludzi wychodzi na protesty, grożą strajkami. Apart jakby odleciał w kosmos – reklamuje marnotrawstwo (np. porozrzucane i zostawione paczki na śniegu), odrealnienie, oderwanie od świata  (panienki puszczające oko do widza, śmiejące się, biegające w absurdalnych sceneriach kwiatów kwitnących w śniegu w grudniu) i taki chamski policzek w stronę widza, który być może właśnie dostaje wezwanie do zapłaty, a nie ma z czego zapłacić, bo mu państwo odcięło źródła zarabiania pieniędzy" - napisano w skardze. 

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apart-wsparcie-rzad-fundusz-gwarantowanych-swiadczen-pracowniczych-reklama-swiateczna-krytyka,7170418714666625a ##

Dodano, że reklama jest wybitnie seksitowska: "Samotne trzy panie jak lafiryndy holiłódzkie opływające luksusem. Święta to wydarzenie rodzinne, spędzanie wspólnie czasu, wspieranie się. Nie wiem, czy jest na to paragraf w Kodeksie Etyki Reklamy. Może i nie ma na poziomie obrazu i dźwięku  czego się czepiać, ale pod kątem wywierania wpływu i oddziaływania na widza zwłaszcza w takich warunkach, jakie mamy, jest to straszne, nieodpowiedzialne, wręcz okrutne” - uzasadniono.

Apart nie wyraził zgody na uczestnictwo w postępowaniu przed Komisją Etyki Reklamy i  nie udzielił odpowiedzi na zawiadomienie.

Brak naruszenia norm

KER wzięła pod uwagę, że w reklamach dopuszczalna jest przesada i wykorzystanie konwencji bajkowej i nie dopatrzyła się naruszenia zarzucanych norm, oceniając że zaskarżony spot był prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością i nie narusza dobrych obyczajów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele