Tarcza finansowa dla marketingu: najwięcej dostały holdingi Havas, Octopus i Walk

Częściowo bezzwrotne kredyty z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach pierwszej tarczy finansowej otrzymało ponad 30 znanych agencji marketingowych i kilkanaście agencji komunikacyjnych. Zdecydowanie najwięcej - 11,1 mln zł - dostały spółki z Havas Group, wsparcie przyznano też kilku agencjom z holdingów Octopus i Walk.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Tarcza finansowa dla marketingu: najwięcej dostały holdingi Havas, Octopus i Walk
fot. Shutterstock.com

Według zebranych przez Wirtualnemedia.pl danych z rządowego Systemu Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej kredyty z części tarczy finansowej dla małych i średnich firm uzyskało pięć spółek z Havas Group. Arena Media Communications i Fullsix Media dostały po 3,5 mln zł (to maksymalna kwota kredytu z tej tarczy), Socialyse - 2,81 mln zł, Havas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, a Havas PR Warsaw - 339,7 tys. zł, co daje łącznie 11,09 mln zł.

Ponadto z wyjątkiem Socialyse wszystkie te firmy i Havas Engage Warsaw uzyskały umorzenie składek pracowniczych na ZUS, Arena Media Communications i Havas Warsaw oszczędziły w ten sposób po przeszło 100 tys. zł.

Trzy agencje z koncernu Octopus (do jesieni ub.r. działającego pod nazwą MullenLowe Group) dostały w sumie 4,39 mln zł kredytów, z czego Octopus Media 3,5 mln zł. Natomiast pięć spółek z Grupy Walk otrzymało łącznie 3,96 mln zł, w tym Walk Creative - 1,3 mln zł, a Walk Digital - 671,3 tys. zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-pfr-kredyty-dla-firmy-producenckie,7170426445731457a ##

Kredyty dla ponad 30 agencji

Ogółem kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej uzyskało ponad 30 znanych agencji marketingowych i mediowych. Nie uwzględniamy w tej grupie firm z sektora eventowego, który jako zdecydowanie najmocniej dotknięty skutkami epidemii klasyfikujemy osobno.

W grupie beneficjentów pierwszej tarczy są zarówno agencje należące do międzynarodowych koncernów (m.in. McCann Worldgroup, 180heartbeats + Jung v Matt, Grey Group Warszawa), jak i agencje pozasieciowe (Goldensubmarine, Focus Media Group, 2012 Agency, Whites, Just, Brain).

- W McCann Worldgroup Poland zastosowaliśmy pięć składowych, które umożliwiły nam przejście przez pierwszą falę pandemii bez zwolnień pracowników wynikających z przyczyn ekonomicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl szef tej firmy Wojciech Borowski.

Kredyt w ramach tarczy finansowej jest jednym z elementów tego planu. - Nasze główne składowe to: redukcja naszych założeń budżetowych, a w szczególności prognozowanej zyskowności grupy w 2021. Skuteczne uzyskanie wsparcia PFR. Obniżenie etatów wszystkim pracownikom i pensji o 10 proc. na okres 5 miesięcy. Rezerwy urlopowe zostały wykorzystane, a środki z nich uwolnione.  Renegocjacje umów i uzyskanie ulg finansowych od wszystkich naszych dostawców i partnerów biznesowych - wylicza Borowski. Nie ujawnia natomiast, o ile pogorszyły się wyniki McCann Worldgroup Poland, ponieważ agencja należy do koncernu IPG notowanego na giełdzie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-pfr-kredyty-dostacje-dla-branzy-prasowej,7170427277301889a ##

Przedstawiciele kilku innych holdingów i agencji, które uzyskały kredyty z pierwszej tarczy, nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie.

Mało dla domów mediowych i firm outdoorowych

Wśród beneficjentów pierwszej tarczy finansowej niewiele jest firm z branży outdoorowej, która w czasie wiosennego lockdownu załamała się: według danych Publicis Group jej wartość w drugim kwartale br. zmalała rok do roku o 44,8 proc. do 139 mln zł.

Screen Network, wchodzący w skład notowanej na giełdzie grupy 4fun Media, otrzymał z PFR 2,41 mln zł, a Jet Line - 919 tys. zł natomiast należący do Agory AMS uzyskał jedynie umorzenie 3,6 tys. zł składek pracowniczych na ZUS.

Kilka innych firm otrzymało dotacje pomocowe od niektórych samorządów: Ströer Polska uzyskał z tego źródła 58 tys. zł, Cityboard Media - 17,8 tys. zł, Clear Channel Polska - 8,6 tys. zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-2-0-od-pfr-warunki-dotacje-ktore-branze,7170427523647105a ##

Kredyty z PFR trafiły również do nielicznych domów mediowych - oprócz Arena Media Communications jedynie do Media People (873,7 tys. zł). Częściowo wynika to z faktu, że czołowe domy mediowe obracają budżetami klientów wartymi setki mln zł, w związku z czym nie należą do sektora małych i średnich firm i nie mogły wnioskować o finansowanie z pierwszej tarczy. Na liście kredytobiorców nie ma m.in. Starcom (w ub.r. zanotował 1,03 mld zł przychodów), Wavemakera (miał w ub.r. 783,2 mln zł wpływów), SMG Poland, Omnicom Media Group i Initiative Media Warszawa.

W wykazie beneficjentów pierwszej tarczy nie ma też wielu dużych sieciowych agencji, m.in. DDB Warszawa, BBDO Warszawa i Leo Burnett. Są natomiast firmy zajmujące się tworzeniem treści i marketingiem w mediach społecznościowych. Abstra dostała 533,2 tys. zł z PFR, a DDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł. Wiosną ta pierwsza spółka, podobnie jak LTTM należąca do holdingu Mediacap, zwolniła część pracowników.

Z kolei niektóre spółki z holdingów dentsu i Groupe One uzyskały umorzenia składek pracowniczych na ZUS, największe - po ponad 160 tys. zł - Vizeum Polska i Carat Polska.

Agencje marketingowe z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:Arena Media Communications (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 135,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSFullsix Media (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 27,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSOctopus Media - 3,5 mln zł z FPR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSSocialyse (Grupa Havas) - 2,81 mln zł z FPRScreen Network (Grupa 4fun Media) - 2,41 mln zł z PFRMcCann Worldgroup - 1,66 mln zł z PFR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSGoldensubmarine - 1,4 mln zł z PFR, 86,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS180heartbeats + Jung v Matt - 1,32 mln zł z PFR, 46 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk Creative - 1,3 mln zł z PFR, 15,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSBluerank - 1,13 mln zł z PFRFocus Media Group - 1 mln zł z PFRPZL - 960 tys. zł z PFRHavas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, 119,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSJet Line - 919 tys. zł z PFR, 98,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSMedia People - 873,7 tys. zł z PFR, 1,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. WarszawyOctopus Warsaw - 848,6 tys. zł z PFR, 127,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSArtegence - 841,9 tys. zł z PFR, 54,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSAgencja Warszawa - 825,8 tys. zł z PFR, 21 tys. zł umorzonych składek na ZUS2012 Agency - 766,3 tys. zł z PFRGrey Worldwide Warszawa - 742,1 tys. zł z PFRWhites - 674,1 tys. zł z PFRWalk Digital - 671,3 tys. zł z PFR, 21,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSThe Digitals (grupa Mediacap) - 643,1 tys. zł z PFR, 47,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSJust - 622,8 tys. zł z PFR, 16,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrain - 590,5 tys. zł z PFRBoost (grupa Mediacap) - 571,7 tys. zł z PFR, 24,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSAbstra - 533,2 tys. zł z PFRDDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł z PFRGrupa Netsprint - 280 tys. zł z PFR, 25,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk - 216,6 tys. zł z PFR, 19,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSGrandes Kochonos - 148,4 tys. zł z PFR, 39,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSOctopus Activation - 45,4 tys. zł z PFR, 0,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrasil - 36 tys. zł z PFR, 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Vizeum Polska - 165,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSCarat Polska - 164,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSDragon Rouge - 67,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSScholz&Friends Warszawa - 66,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrand New Galaxy - 51,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSMedia Data Mind (Grupa OMD) - 40,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSGroup One - 31,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSChange Serviceplan - 23,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSLabcon - 17,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSAMS - 3,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSProdigious - 89,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSPublicis Lion - 65,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSHavas Engage Warsaw - 73,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSGameset - 25,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSLTTM - 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS

W branży PR największe wsparcie dla Testa Communications

Kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej otrzymało również kilkanaście agencji zajmujących się komunikacją. Testa Communications dostała 1,09 mln zł, 24/7 Communication - 850,9 tys. zł, a 38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł. Ta pierwsza w ub.r. 71 proc. wpływów osiągnęła z obsługi lodowiska na PGE Narodowym, które w obecnym sezonie zimowym nie funkcjonuje.

Natomiast obsługująca głównie marki modowe agencja Fashion Agency Aliganza (dostała 131 tys. zł z PFR) wskutek spowolnienia gospodarczego po wybuchu epidemii straciła siedmiu klientów i musiała zwolnić 9 z 20 pracowników.

Agencje komunikacji z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:Testa Communications - 1,09 mln zł z PFR, 85,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS24/7 Communication - 850,9 tys. zł z PFR, 92,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł z PFR, 39,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk PR - 368,2 tys. zł z PFR, 68,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSHavas PR Warsaw - 339,7 tys. zł z PFR, 34,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSLightscape - 158,4 tys. zł z PFR, 24 tys. zł umorzonych składek na ZUSLighthouse - 144 tys. zł z PFR, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. WarszawyFashion Agency Aliganza - 131 tys. zł z PFR, 4,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSNeuron - 108 tys. zł z PFR, 8,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 7,7 tys. zł z Lubelskiej Fundacji RozwojuITBC Communication - 94,1 tys. zł z PFR, 44,9 tys. zł umorzonych składek na ZUSR4S - 84 tys. zł z PFR, 77,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSInnerValue - 84 tys. zł z PFR, 35,9 tys. zł umorzonych składek na ZUSMartis Consulting - 84 tys. zł z PFR, 19,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSBridge - 36 tys. zł z PFR, 21,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Partner of Promotion - 77,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSKomunikacja Plus - 30,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSGrayling Poland - 119,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSOne Multi (poprzednio Multi Communications) - 326,3 tys. zł z PFRHill And Knowlton Poland - 138,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSFleishman - Hillard - 82,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Małe i średnie firmy o kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej mogły wnioskować od kwietnia do lipca. Kredyty są nieoprocentowane, a od 25 do 75 proc. przyznanego dofinansowania może być bezzwrotne, jeśli korzystający z niego podmiot zachowa wyznaczone kryteria dotyczące m.in. utrzymania stanu zatrudnienia. Natomiast spłata pozostałej części zacznie się 12 miesięcy od otrzymania kredytu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"