Według zebranych przez Wirtualnemedia.pl danych z rządowego Systemu Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej kredyty z części tarczy finansowej dla małych i średnich firm uzyskało pięć spółek z Havas Group. Arena Media Communications i Fullsix Media dostały po 3,5 mln zł (to maksymalna kwota kredytu z tej tarczy), Socialyse - 2,81 mln zł, Havas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, a Havas PR Warsaw - 339,7 tys. zł, co daje łącznie 11,09 mln zł.
Ponadto z wyjątkiem Socialyse wszystkie te firmy i Havas Engage Warsaw uzyskały umorzenie składek pracowniczych na ZUS, Arena Media Communications i Havas Warsaw oszczędziły w ten sposób po przeszło 100 tys. zł.
Trzy agencje z koncernu Octopus (do jesieni ub.r. działającego pod nazwą MullenLowe Group) dostały w sumie 4,39 mln zł kredytów, z czego Octopus Media 3,5 mln zł. Natomiast pięć spółek z Grupy Walk otrzymało łącznie 3,96 mln zł, w tym Walk Creative - 1,3 mln zł, a Walk Digital - 671,3 tys. zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-pfr-kredyty-dla-firmy-producenckie,7170426445731457a ##
Kredyty dla ponad 30 agencji
Ogółem kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej uzyskało ponad 30 znanych agencji marketingowych i mediowych. Nie uwzględniamy w tej grupie firm z sektora eventowego, który jako zdecydowanie najmocniej dotknięty skutkami epidemii klasyfikujemy osobno.
W grupie beneficjentów pierwszej tarczy są zarówno agencje należące do międzynarodowych koncernów (m.in. McCann Worldgroup, 180heartbeats + Jung v Matt, Grey Group Warszawa), jak i agencje pozasieciowe (Goldensubmarine, Focus Media Group, 2012 Agency, Whites, Just, Brain).
- W McCann Worldgroup Poland zastosowaliśmy pięć składowych, które umożliwiły nam przejście przez pierwszą falę pandemii bez zwolnień pracowników wynikających z przyczyn ekonomicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl szef tej firmy Wojciech Borowski.

Kredyt w ramach tarczy finansowej jest jednym z elementów tego planu. - Nasze główne składowe to: redukcja naszych założeń budżetowych, a w szczególności prognozowanej zyskowności grupy w 2021. Skuteczne uzyskanie wsparcia PFR. Obniżenie etatów wszystkim pracownikom i pensji o 10 proc. na okres 5 miesięcy. Rezerwy urlopowe zostały wykorzystane, a środki z nich uwolnione. Renegocjacje umów i uzyskanie ulg finansowych od wszystkich naszych dostawców i partnerów biznesowych - wylicza Borowski. Nie ujawnia natomiast, o ile pogorszyły się wyniki McCann Worldgroup Poland, ponieważ agencja należy do koncernu IPG notowanego na giełdzie.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-pfr-kredyty-dostacje-dla-branzy-prasowej,7170427277301889a ##
Przedstawiciele kilku innych holdingów i agencji, które uzyskały kredyty z pierwszej tarczy, nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie.

Mało dla domów mediowych i firm outdoorowych
Wśród beneficjentów pierwszej tarczy finansowej niewiele jest firm z branży outdoorowej, która w czasie wiosennego lockdownu załamała się: według danych Publicis Group jej wartość w drugim kwartale br. zmalała rok do roku o 44,8 proc. do 139 mln zł.
Screen Network, wchodzący w skład notowanej na giełdzie grupy 4fun Media, otrzymał z PFR 2,41 mln zł, a Jet Line - 919 tys. zł natomiast należący do Agory AMS uzyskał jedynie umorzenie 3,6 tys. zł składek pracowniczych na ZUS.
Kilka innych firm otrzymało dotacje pomocowe od niektórych samorządów: Ströer Polska uzyskał z tego źródła 58 tys. zł, Cityboard Media - 17,8 tys. zł, Clear Channel Polska - 8,6 tys. zł.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tarcza-finansowa-2-0-od-pfr-warunki-dotacje-ktore-branze,7170427523647105a ##

Kredyty z PFR trafiły również do nielicznych domów mediowych - oprócz Arena Media Communications jedynie do Media People (873,7 tys. zł). Częściowo wynika to z faktu, że czołowe domy mediowe obracają budżetami klientów wartymi setki mln zł, w związku z czym nie należą do sektora małych i średnich firm i nie mogły wnioskować o finansowanie z pierwszej tarczy. Na liście kredytobiorców nie ma m.in. Starcom (w ub.r. zanotował 1,03 mld zł przychodów), Wavemakera (miał w ub.r. 783,2 mln zł wpływów), SMG Poland, Omnicom Media Group i Initiative Media Warszawa.
W wykazie beneficjentów pierwszej tarczy nie ma też wielu dużych sieciowych agencji, m.in. DDB Warszawa, BBDO Warszawa i Leo Burnett. Są natomiast firmy zajmujące się tworzeniem treści i marketingiem w mediach społecznościowych. Abstra dostała 533,2 tys. zł z PFR, a DDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł. Wiosną ta pierwsza spółka, podobnie jak LTTM należąca do holdingu Mediacap, zwolniła część pracowników.

Z kolei niektóre spółki z holdingów dentsu i Groupe One uzyskały umorzenia składek pracowniczych na ZUS, największe - po ponad 160 tys. zł - Vizeum Polska i Carat Polska.
Agencje marketingowe z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:Arena Media Communications (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 135,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSFullsix Media (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 27,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSOctopus Media - 3,5 mln zł z FPR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSSocialyse (Grupa Havas) - 2,81 mln zł z FPRScreen Network (Grupa 4fun Media) - 2,41 mln zł z PFRMcCann Worldgroup - 1,66 mln zł z PFR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSGoldensubmarine - 1,4 mln zł z PFR, 86,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS180heartbeats + Jung v Matt - 1,32 mln zł z PFR, 46 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk Creative - 1,3 mln zł z PFR, 15,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSBluerank - 1,13 mln zł z PFRFocus Media Group - 1 mln zł z PFRPZL - 960 tys. zł z PFRHavas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, 119,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSJet Line - 919 tys. zł z PFR, 98,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSMedia People - 873,7 tys. zł z PFR, 1,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. WarszawyOctopus Warsaw - 848,6 tys. zł z PFR, 127,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSArtegence - 841,9 tys. zł z PFR, 54,8 tys. zł umorzonych składek na ZUSAgencja Warszawa - 825,8 tys. zł z PFR, 21 tys. zł umorzonych składek na ZUS2012 Agency - 766,3 tys. zł z PFRGrey Worldwide Warszawa - 742,1 tys. zł z PFRWhites - 674,1 tys. zł z PFRWalk Digital - 671,3 tys. zł z PFR, 21,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSThe Digitals (grupa Mediacap) - 643,1 tys. zł z PFR, 47,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSJust - 622,8 tys. zł z PFR, 16,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrain - 590,5 tys. zł z PFRBoost (grupa Mediacap) - 571,7 tys. zł z PFR, 24,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSAbstra - 533,2 tys. zł z PFRDDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł z PFRGrupa Netsprint - 280 tys. zł z PFR, 25,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk - 216,6 tys. zł z PFR, 19,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSGrandes Kochonos - 148,4 tys. zł z PFR, 39,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSOctopus Activation - 45,4 tys. zł z PFR, 0,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrasil - 36 tys. zł z PFR, 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Vizeum Polska - 165,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSCarat Polska - 164,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSDragon Rouge - 67,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSScholz&Friends Warszawa - 66,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSBrand New Galaxy - 51,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSMedia Data Mind (Grupa OMD) - 40,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSGroup One - 31,4 tys. zł umorzonych składek na ZUSChange Serviceplan - 23,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSLabcon - 17,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSAMS - 3,6 tys. zł umorzonych składek na ZUSProdigious - 89,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSPublicis Lion - 65,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSHavas Engage Warsaw - 73,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSGameset - 25,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSLTTM - 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
W branży PR największe wsparcie dla Testa Communications
Kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej otrzymało również kilkanaście agencji zajmujących się komunikacją. Testa Communications dostała 1,09 mln zł, 24/7 Communication - 850,9 tys. zł, a 38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł. Ta pierwsza w ub.r. 71 proc. wpływów osiągnęła z obsługi lodowiska na PGE Narodowym, które w obecnym sezonie zimowym nie funkcjonuje.
Natomiast obsługująca głównie marki modowe agencja Fashion Agency Aliganza (dostała 131 tys. zł z PFR) wskutek spowolnienia gospodarczego po wybuchu epidemii straciła siedmiu klientów i musiała zwolnić 9 z 20 pracowników.
Agencje komunikacji z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:Testa Communications - 1,09 mln zł z PFR, 85,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS24/7 Communication - 850,9 tys. zł z PFR, 92,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł z PFR, 39,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSWalk PR - 368,2 tys. zł z PFR, 68,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSHavas PR Warsaw - 339,7 tys. zł z PFR, 34,3 tys. zł umorzonych składek na ZUSLightscape - 158,4 tys. zł z PFR, 24 tys. zł umorzonych składek na ZUSLighthouse - 144 tys. zł z PFR, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. WarszawyFashion Agency Aliganza - 131 tys. zł z PFR, 4,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSNeuron - 108 tys. zł z PFR, 8,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 7,7 tys. zł z Lubelskiej Fundacji RozwojuITBC Communication - 94,1 tys. zł z PFR, 44,9 tys. zł umorzonych składek na ZUSR4S - 84 tys. zł z PFR, 77,2 tys. zł umorzonych składek na ZUSInnerValue - 84 tys. zł z PFR, 35,9 tys. zł umorzonych składek na ZUSMartis Consulting - 84 tys. zł z PFR, 19,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSBridge - 36 tys. zł z PFR, 21,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Partner of Promotion - 77,1 tys. zł umorzonych składek na ZUSKomunikacja Plus - 30,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSGrayling Poland - 119,7 tys. zł umorzonych składek na ZUSOne Multi (poprzednio Multi Communications) - 326,3 tys. zł z PFRHill And Knowlton Poland - 138,5 tys. zł umorzonych składek na ZUSFleishman - Hillard - 82,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Małe i średnie firmy o kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej mogły wnioskować od kwietnia do lipca. Kredyty są nieoprocentowane, a od 25 do 75 proc. przyznanego dofinansowania może być bezzwrotne, jeśli korzystający z niego podmiot zachowa wyznaczone kryteria dotyczące m.in. utrzymania stanu zatrudnienia. Natomiast spłata pozostałej części zacznie się 12 miesięcy od otrzymania kredytu.











