Uczeń mówi: nie warto być w szkole uczciwym

Problem nieuczciwości w polskich szkołach to codzienność. Portal edukacyjny Zadane.pl przeprowadził badanie na próbie ponad 6,5 tys. uczniów, pokazując, że w naszych szkołach etyka ma bardzo przewrotne znaczenie. Czy jesteśmy w stanie to zmienić?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Temat uczciwości w polskiej oświacie wraca jak bumerang. Głośno było o wycieku zadań maturalnych, plagiatuje się prace magisterskie i doktorskie. Panuje powszechne przyzwolenie na małe oszustwa pomagające w zdobyciu wykształcenia. Ale tak naprawdę źródło tych procederów jest dużo wcześniejsze. Uczniowie ściągająUczniowiekopiują wypracowania z internetu. Uczniowie podpowiadają sobie na sprawdzianach. Ale czy skala tych zjawisk faktycznie powinna nas alarmować?

Portal edukacyjny Zadane.pl zbadał to zagadnienie i wyniki zebrał w opublikowanym właśnie raporcie pt. „Uczciwość w szkole”. Przepytano ponad 6,5 tys. polskich uczniów na wszystkich poziomach edukacji.

Projekt badawczy serwisu Zadane.pl dostarcza bardzo cennych i użytecznych informacji na temat potrzeb, preferencji, oczekiwań, ale także satysfakcji uczniów jako podmiotów rynku usług edukacyjnych – komentuje raport dr n. hum. Michał Kaczmarczyk z Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. – Może stanowić on wartościowy materiał źródłowy dla osób zarządzających oświatą i decydujących o kierunkach polskiej polityki edukacyjnej.

Jestem uczciwy, inni niekoniecznie?

Najważniejsze pytanie brzmi: czy uczniowie uważają się za uczciwych? Tak. Przeważająca większość  postrzega się jako osoby uczciwe.

Zaskakujące w tym kontekście są odpowiedzi na pytanie: czy uważasz szkolnych znajomych za osoby uczciwe? Okazuje się, że uczniowie wytykają większości kolegów i koleżanek nieuczciwość. Aż 72% ankietowanych uważa, że osoby uczciwe stanowią połowę lub mniej niż połowę jego szkolnych znajomych.

Uczciwość fajna, ale dla frajerów 

Prawie 40% uczniów uważa, że nie warto być w szkole uczciwym. Rysują obraz placówek edukacyjnych jako miejsca, w którym obowiązuje specyficzny etos – solidarności ważniejszej od uczciwości oraz niechęć do osób zwracających uwagę ściągającym.

Ale być może najbardziej niepokojącym wynikiem jest ten, mówiący nam, że 61% tych uczniów określa nieuczciwość jako spryt i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a 53% postrzega osoby uczciwe jako „naiwnych nieudaczników”.

Czy odpowiedzią na pytanie o przyczynę takiego stanu rzeczy jest fakt, że 2/3 ankietowanych deklaruje, że w ich szkole temat uczciwości nie jest w ogóle poruszany?

Zapraszamy do dyskusji na stronie www.uczciwoscwszkole.pl!

Metodologia:

Badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2011 roku za pośrednictwem ankiety internetowej umieszczonej w serwisie Zadane.pl. W analizie uwzględniono odpowiedzi 6595 uczniów wszystkich typów szkół, którzy wypełnili kwestionariusz w całości.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"