2,5 proc. więcej na reklamy w Polsce w 2017 roku. Internetowa pokona telewizyjną

W tym roku rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,5 proc., osiągając na koniec br. wartość 7,083 mld zł netto - wynika z prognozy domu mediowego Zenith (Publicis Media). Globalnie wydatki reklamowe na internet prześcigną nakłady na telewizję.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
2,5 proc. więcej na reklamy w Polsce w 2017 roku. Internetowa pokona telewizyjną
fot. Shutterstock.com

Według analityków Zenith wydatki na reklamę w telewizji w naszym kraju wzrosną w tym roku o 0,6 proc. Mimo niższego tempa wzrostu oraz odpływu części budżetów do internetu, udział telewizji w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

Dwucyfrowo rosnąć będą wydatki na reklamę w internecie - wzrost ma wynieść 11,8 proc. rok do roku. Głównie za sprawą video online i programmatic oraz sektora e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Inwestycje w reklamę video online i w programmatic rosną dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów.

Radio zarobi 2,3 proc. więcej w porównaniu z rokiem ub. Mimo niższej niż w poprzednich latach dynamiki wzrostu, radio utrzymuje swoją stabilną pozycję w media miksie - udział w torcie reklamowym wynosi 7,5 proc. Największy udział w budżetach radiowych mają dwa sektory - handel (elektro- i hipermarkety) oraz farmacja. Wynosi on ponad 50 proc.

Podobnie jak rok temu, także i w tym roku będą odpływać budżety reklamowe z prasy. Trend spadkowy wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie, zarówno w prasie codziennej (-16,9proc.) jak i w magazynach (-14,5proc.). Największe spadki, związane z ograniczeniem inwestycji spółek Skarbu Państwa, odnotowują prasa opiniotwórcza i dzienniki.

Zenith prognozuje, że rynek reklamy zewnętrznej w tym roku skurczy się o 1,1 proc. Jest to skutkiem wprowadzenia ustawy krajobrazowej i porządkowania przestrzeni miejskiej, co powoduje spadek liczby nośników reklamy zewnętrznej. Spada przede wszystkim podaż nośników typu frontlight 6x3 i billboard. Jednocześnie dynamicznie rośnie oferta nośników typu citylight, co ma związek z budową nowych wiat przystankowych w największych miastach Polski.

Z kolei wydatki na reklamę kinową mają wzrosnąć o 1,3 proc.

- Wiele wskazuje na to, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, jedyną pewną rzeczą będzie niepewność powodowana sytuacją gospodarczą i polityczną. Co jednak ważne, wydaje się, że i marketerzy, i konsumenci zdążyli się do tej sytuacji przyzwyczaić i nie podejmują pochopnych decyzji, przez co rok 2017 będzie kolejnym, kiedy wartość rynku reklamowego i PKB będą powoli, ale stabilnie rosnąć. Siłą napędową rynku są nadal stosunkowo dobre nastroje konsumentów - szybko rosnące zarobki, rekordowo niskie bezrobocie i stopy procentowe zachęcają konsumentów do większych i droższych zakupów, a reklamodawców do zwiększenia lub wręcz rozpoczęcia aktywności reklamowej. Co do obaw, nadal aktualne są te, z którymi zmagaliśmy się w 2016 roku, czyli możliwe zmiany w systemie podatkowym, bardziej obciążające dla konsumentów, ograniczenia w systemie Rodzina 500+, zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę, regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków - powiedziała Anna Bartoszewska, managing partner w Zenith.

grafika

Globalnie - 4,4 proc. w górę, internet pokona telewizję

Globalny rynek reklamowy w tym roku wzrośnie o 4,4 proc., osiągając wartość 567 mld dolarów. W 2018 roku prognozowany jest wzrost o kolejne 4,4 proc., a w 2019 - o 4,2 proc..

W tym roku po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę internetową mają przewyższyć wydatki na reklamę w telewizji. Światowy rynek reklamy internetowej urośnie w 2017 roku o 13 proc., a jego wartość na koniec roku wyniesie 205 mld dolarów. Tym samym udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9 proc. (wobec 34 proc. w 2016).

Analitycy Zenith przewidują, że dynamika wzrostu rynku reklamy internetowej będzie malała w kolejnych latach. W tym roku wyniesie 13 proc., w 2018 spadnie do 12 proc., a w 2019 - do 10 proc.

grafika

Social media prześcigną dzienniki w 2019 roku

Według prognoz Zenith suma globalnych wydatków na reklamę w social media sięgnie w 2019 roku 55 mld dolarów, przewyższając łączną kwotę nakładów na reklamę w dziennikach, która wyniesie 50 mld dolarów.

Reklama w mediach społecznościowych jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej - w 2016 roku wydatki na nią wzrosły o 51 proc. i według prognoz Zenith do 2019 roku będą rosły średnio o 20 proc. rocznie. Równocześnie, wydatki na reklamę w prasie codziennej spadają o 5 proc. rocznie, w miarę jak zmniejszają się nakłady dzienników. Ten segment reklamy kurczy się systematycznie od 2007 roku, kiedy osiągnął szczytową wartość 113 mld dolarów, i do 2019 roku jego wartość wróci do poziomu z 1985, i to bez uwzględnienia inflacji.

Rynek reklamowy rośnie dzięki światowym metropoliom

W ramach większego projektu, którego celem było określenie wartości poszczególnych miast dla reklamodawców, Zenith przeprowadził badanie, w którym przypisał wydatki na reklamę do poszczególnych miast, szacując wartość reklam kierowanych do ich mieszkańców w lokalnych, krajowych i międzynarodowych mediach.

Według szacunków Zenith zaledwie 10 miast będzie miało 11-procentowy udział we wzroście globalnych wydatków reklamowych w latach 2016-2019. Są to - w porządku malejącym ze względu na udział - Nowy Jork, Londyn, Los Angeles, Dżakarta, Tokio, Szanghaj, Manila, Pekin, Dallas i Huston. W ubiegłym roku wartość reklamy kierowanej do mieszkańców tych miast wyniosła 61 mld dolarów i według prognozy Zenith w 2019 roku wzrośnie do 69 mld dolarów.

Pierwszych 50 miast z zestawienia opracowanego przez Zenith przyniesie 27 proc.wzrostu na globalnym rynku reklamy, natomiast pierwszych 250 - 50 proc. wzrostu.

Najważniejszym dla rynku reklamowego miastem jest Nowy Jork, gdzie suma wydatków reklamowych kierowanych do mieszkańców wyniesie w 2017 roku 15 mld dolarów. Na kolejnych miejscach plasują się Tokio (13 mld dolarów), Los Angeles (9 mld dolarów), Londyn (8 mld dolarów) i Chicago (6 mld dolarów). Warszawa, z sumą wydatków reklamowych na poziomie 264 mln dolarów, znalazła się na 264 miejscu listy.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów