Wydawnictwo Zwierciadło: więcej z reklam, czasopism i książek, strata wzrosła do 1 mln zł

W 2019 roku Wydawnictwo Zwierciadło osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 15,4 proc. do 24,25 mln zł, zwiększyły się jego wpływy ze wszystkich głównych obszarów działalności: usług reklamowych, czasopism i książek. Koszty operacyjne firmy poszły w górę mocniej, o 19,4 proc., przez co jej strata netto pogłębiła się z 84,2 tys. zł do 1,04 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wydawnictwo Zwierciadło: więcej z reklam, czasopism i książek, strata wzrosła do 1 mln zł

Według sprawozdania finansowego opublikowanego właśnie w KRS przychody sprzedażowe Wydawnictwa Zwierciadło zwiększyły się z 21 mln zł w 2018 roku do 24,25 mln zł w 2019 roku. Wpływy krajowe poszły w górę z 19,36 do 21,44 mln zł, a te z zagranicy - z 380,9 do 504,1 tys. zł.

Ponad 40 proc. przychodów wydawnictwa pochodzi z usług reklamowych i promocyjnych. Rok do roku wpływy w tym obszarze wzrosły o 13,1 proc. - z 8,21 do 9,29 mln zł.

Z kolei przychody ze sprzedaży czasopism (firma wydaje miesięczniki „Zwierciadło” i „Sens”) zwiększyły się o 7,5 proc. do 6,66 mln zł, a z książek - o 14,7 proc. do 5,44 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów zmalały z 575,5 do 555,5 tys. zł.

grafika

Dużo więcej na usługi obce, 20 etatów

Wydatki operacyjne Wydawnictwa Zwierciadło poszły w górę znacząco mocniej niż wpływy - o 19,4 proc., z 20,85 do 24,9 mln zł. Złożył się na to przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych (z 14,45 do 16,76 mln zł) oraz zużycia materiałów i energii (z 1,69 do 3,02 mln zł).

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 3,78 do 4,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 440,8 do 462,9 tys. zł. W 2019 roku średnie zatrudnienie w wydawnictwie wynosiło 19,9 etatów, wobec 20,3 rok wcześniej.

Natomiast koszty amortyzacji zmalały ze 151,6 do 124,6 tys. zł, a pozostałe wydatki rodzajowe poszły w górę z 280,2 do 450,8 tys. zł.

Pozostałe wpływy operacyjne wzrosły z 52,8 do 74 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zmniejszyły się z 509,7 do 393 tys. zł (głównie ze względu na spadek kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych z 430,2 do 81,5 tys. zł).

Rentowność w dół, 6 mln zł od właściciela

Dużo wyższy wzrost kosztów niż przychodów przełożył się na pogorszenie wyników rentowności Wydawnictwa Zwierciadło. Jego wynik sprzedażowy poszedł w dół ze 158,1 tys. zł zysku do 645,7 tys. zł straty, strata operacyjna pogłębiła się z 298,8 do 964,7 tys. zł, strata brutto - z 607,7 tys. zł do 1,21 mln zł, a strata netto - z 84,2 tys. zł do 1,04 mln zł.

Firma zapłaciła w 2019 roku 174 tys. zł podatku dochodowego, a w 2018 roku - 523,5 tys. zł.

W sprawozdaniu spółka podkreśliła, że „podjęła szereg działań naprawczych mających na celu przywrócenie rentowności i działania te są kontynuowane również w roku bieżącym”.

Jedynym udziałowcem wydawnictwa jest cypryjska spółka European Media Essence Limited. Wiosną 2019 roku dokapitalizowała je kwotą 6 mln zł.

Epidemia zmniejszyła rynek reklamowy, stąd oszczędności

W sprawozdaniu wydawnictwo krótko opisały skutki dla jego działalności wynikające z epidemii koronawirusa. - Znaczące spowolnienie gospodarcze związane z pandemią znacznie ograniczy popyt na rynku dóbr i usług, co istotnie przełoży się na obniżenie wydatków przez reklamodawców i przez to na spadek przychodów ze sprzedaży - stwierdziła firma.

Zapowiedziała, że będzie niwelować te konsekwencje, „wprowadzając działania oszczędnościowe”. - W dłuższym horyzoncie czasowym, kurczenie się gospodarki będzie miało negatywny wpływ na rynek reklamowy i sprzedaży czasopism, na którym działa spółka, ale w ocenie zarządu nie spowoduje zagrożenia dalszego funkcjonowania spółki - zaznaczono.

Wydawnictwo podkreśliło, że „na bieżąco dostosowuje swoje działania do aktualnej sytuacji, wdrażając odpowiednie procedury przygotowane i przeanalizowane pod kątem skutków pandemii”.

Firma wyliczyła, że złożyła wnioski o dofinansowanie do kapitału obrotowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, subwencję z Polskiego Funduszu Rozwoju (w ramach tzw. tarczy kredytowej) oraz częściowe umorzenie składek na ZUS, a także „wdrożyła procedury monitoringu spływu należności oraz dodatkowe działania wpierające proces windykacji należności w oparciu o relacje handlowców z klientami”.

Według System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej spółka otrzymała 1,32 mln zł częściowo bezzwrotnego kredytu z PFR oraz umorzono jej 56,8 tys. zł składek na ZUS.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali