Wyższy zysk Kredyt Banku w I kwartale 2011

Grupa Kredyt Banku zarobiła w I kwartale 134 mln zł netto, bez uwzględnienia transakcji sprzedaży części portfela wierzytelności było to ponad 82,5 mln zł netto. Było to możliwe między innymi w rezultacie obniżenia kosztów ryzyka kredytowego, które w I kwartale 2011 roku wyniosły 0,91 p.p. (bez uwzględnienia wpływu transakcji sprzedaży portfela).

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Główne dane finansowe:

  • Zysk netto 134 mln zł za I kwartał 2011 vs 59,6 mln zł za I kwartał 2010
  • Zysk netto (bez uwzględniania transakcji sprzedaży wierzytelności) – 82,5 mln zł
  • Koszty ryzyka (bez uwzględniania transakcji sprzedaży wierzytelności) na poziomie 0,91 p.p. vs 1,29 p.p. w I kwartale 2010
  • Przyrost zobowiązań wobec klientów o 1 mld zł (o 4% w porównaniu do stanu na koniec IV kwartału 2010, i o 8,9% r/r)
  • Wskaźnik kredyty/depozyty 101,7%, poprawa o 4,3 p.p. vs stan na koniec IV kwartału 2010
  • Współczynnik wypłacalności 12,19%

W I kwartale br. Kredyt Bank skupiał się na działaniach związanych z udoskonaleniem procesów w obszarze sprzedaży oraz ryzyka, zgodnie z wdrożoną w ubiegłym roku strategią, zakładającą zyskowny wzrost w wybranych segmentach, produktach i usługach.

Bank zakończył tworzenie fabryki hipotecznej, obecnie trwają prace nad zwiększeniem atrakcyjności produktów hipotecznych.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2011 roku Grupa wypracowała 82,5 mln zł zysku netto bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych, w porównaniu z 59,6 mln zł zysku rok wcześniej. Poprawa wyniku jest przede wszystkim rezultatem obniżenia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw, a także wzrostu wyniku z tytułu odsetek.

Zysk operacyjny w I kwartale bez uwzględnienia transakcji wyniósł 169,4 mln zł (poziom porównywalny z IV kwartałem 2010 roku).

W I kwartale 2011 roku Grupa odnotowała dodatnie saldo odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów finansowych i innych aktywów oraz rezerw w wysokości 11,5 mln zł. Bez uwzględnienia wpływu transakcji sprzedaży portfela (efekt pozytywny w wysokości 80,4 mln zł) byłoby ono ujemne i wyniosłoby 69 mln zł w porównaniu do ujemnego salda w wysokości 97,6 mln zł w I kwartale 2010 roku.

Spadek odpisów w segmencie przedsiębiorstw wiąże się z poprawą otoczenia gospodarczego, co spowodowało niższy poziom odpisów oraz zwiększoną skalę spłat należności z przesłanką utraty wartości. Poziom odpisów w segmencie detalicznym (bez uwzględnienia efektu transakcji) ukształtował się na poziomie porównywalnym do poprzednich kwartałów.

Transakcja sprzedaży portfela wierzytelności miała pozytywny wpływ na zysk netto w wysokości ok. 51,5 mln zł. Zdaniem Banku, w tym przypadku sprzedaż portfela wierzytelności była procesem efektywniejszym niż jego windykacja.

Wynik z tytułu odsetek wypracowany przez Grupę w I kwartale 2011 roku wyniósł 285,4 mln zł i był o 3,2% wyższy niż przed rokiem, głównie z tytułu wzrostu przychodów odsetkowych od papierów wartościowych.

Wynik z tytułu opłat i prowizji w pierwszych trzech miesiącach roku wyniósł 80 mln zł i ukształtował się na podobnym poziomie jak w I kwartale 2010 roku (spadek o 0,4%).

W I kwartale 2011 roku koszty osobowe wyniosły 105 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do I kwartału 2010 roku o 3,6%. Koszty działania Grupy bez kosztów osobowych w tym czasie wyniosły 103,2 mln zł i w porównaniu z I kwartałem 2010 roku ukształtowały się na poziomie wyższym o 6,4%.

W omawianym kwartale wskaźnik koszty do dochodów wyniósł 58,5% i wzrósł w stosunku do I kwartału 2010 roku, co jest efektem wzrostu kosztów funkcjonowania (o 3,3%), głównie w kosztach opłat (wyższa opłata na rzecz BFG) oraz kosztów IT (w związku z toczącymi się w Banku projektami).

Portfel depozytów klientów na koniec I kwartału 2011 roku wzrósł o 8,9% w porównaniu z końcem I kwartału 2010 roku oraz o 4% w porównaniu ze stanem na koniec 2010 roku. W okresie ostatnich 12 miesięcy przyrost depozytów zanotowano przede wszystkim w portfelu rachunków bieżących w kwocie ok. 3 mld zł (konta oszczędnościowe).

Wartość należności od klientów brutto na koniec I kwartału 2011 roku wzrosła o 2,3 mld zł (o 8,5%) w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wskaźnik kredyty/depozyty na koniec I kwartału wyniósł 101,7% wobec 106,0% na koniec 2010 roku.

Aktywność biznesowa

Linia biznesowa: Bankowość detaliczna

W I kwartale 2011 roku Bank kontynuował strategię pozyskiwania depozytów, baza depozytowa klientów indywidualnych wzrosła o 720 mln zł. Blisko 5 tys. klientów z segmentu zamożnych skorzystało z nowego Konta Oszczędnościowe Maximus, deponując ponad 1,2 mld zł. Utrzymała się również wysoka sprzedaż ubezpieczeń inwestycyjnych – Profit Plan za kwotę 102 mln zł, a „Solidny Pakiet” i „Wschodzące Potęgi” – łącznie za 61 mln zł.

W I kwartale przeprowadzono sześć subskrypcji lokat strukturyzowanych, w których zebrano 220 mln zł – czyli niemal 3 razy więcej niż w IV kwartale 2010. 80% dotychczas zakończonych lokat tego typu przyniosło klientom zysk.

Powodzeniem cieszyło się także nowe Indywidualne Ubezpieczenie Oszczędnościowe z regularną składką „Stabilna Przyszłość” – w ciągu I kwartału podpisano ponad 600 umów.

Udział KBC TFI w rynku funduszy inwestycyjnych z ochroną kapitału (wartość aktywów) na koniec I kwartału 2011 roku wyniósł 54%. W I kwartale m.in. pozyskano 81 mln PLN w subskrypcjach funduszy inwestycyjnych zamkniętych, w tym 40 mln PLN na fundusze zagraniczne (Kupon 5 i Kupon 6) oraz 41 mln PLN na FIZ Progresja.

Pod koniec I kwartału rozpoczęto promocję kredytów gotówkowych, w efekcie sprzedano 4.200 kredytów, o łącznej wartości 46,8 mln zł. Dynamika sprzedaży ubezpieczenia do kredytów wyniosła 120% w porównaniuz I kwartałem 2010, a poziom penetracji ubezpieczeniami zwiększył się ponad 3-krotnie.

Linia Biznesowa: Fabryka Produktów Hipotecznych

W I kwartale 2011 roku wartość umów o kredyt mieszkaniowy wyniosła 136,4 mln PLN. Wartość wypłat kredytów mieszkaniowych w tym samym czasie sięgnęła 195,1 mln PLN.

Portfel kredytów mieszkaniowych Banku na koniec marca 2011 roku miał wartość 15,9 mld PLN - udział w rynku wyniósł powyżej 6%.

Spadek sprzedaży kredytów mieszkaniowych w I kwartale 2011 roku w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku oraz trzech ostatnich miesięcy 2010 roku miał charakter przejściowy i był efektem kumulacji kilku zdarzeń. Od końca 2010 roku Bank podejmował działania zmierzające do zapewnienia efektywnej i bezpiecznej sprzedaży kredytów mieszkaniowych w przyszłości: wprowadził nowe, wysokie standardy udzielania kredytów (ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dotyczących dokumentów, zasad szacowania zdolności kredytowej oraz akceptowanych zabezpieczeń) oraz zmiany organizacji procesu udzielania kredytów – pełna centralizacja systemu oceny wniosków kredytowych oraz rozdzielenie i specjalizacja funkcji i zadań w obszarach sprzedaży i analiz kredytowych. Bank zweryfikował także umowy z czołowymi firmami brokerskimi, przeprowadził szkolenia dla pracowników i zewnętrznych kanałów sprzedaży produktów hipotecznych oraz istotnie uatrakcyjnił ofertę kredytową.

Obok koncentracji na gruntownych zmianach organizacyjnych i przebudowie procesu udzielania kredytów mieszkaniowych na spadek sprzedaży wpłynęło też sezonowe spowolnienie koniunktury na rynku kredytów hipotecznych, typowe dla pierwszych miesięcy roku.

Linia biznesowa: Bankowość Przedsiębiorstw

W I kwartale 2011 roku segment SME pozyskał 550 nowych klientów, a segment korporacyjny 153 nowych klientów.

Dynamika przychodów ogółem w I kwartale segmentu SME wyniosła 119% w stosunku do I kwartału 2010, a w segmencie Korporacyjnym było to 103%. W obu segmentach główny nacisk położono na wzrost przychodów z tytułu prowizji i opłat. Wynik osiągnięty w tym obszarze w segmencie SME był o 14,4% wyższy w stosunku do I kwartału roku ubiegłego, a w segmencie Korporacyjnym o 3,7%.

W ubiegłym roku KB postanowił dodatkowo wzmocnić SME tworząc zespół dedykowanych doradców zajmujących się pozyskiwaniem nowych klientów. Obecnie funkcjonuje 10 zespołów mobilnych, ściśle współpracujących z centrami msp w regionach.

Wraz z początkiem roku Kredyt Bank zaoferował klientom SME 4 pakiety - Pakiet Plus, Pakiet Komfort, Pakiet Super i Pakiet Premium. Każdy z pakietów zawiera zestaw produktów i usług najczęściej wykorzystywanych przez klientów w zależności od ich aktywności.

* Nowe uruchomienia

Pełna prezentacja wyników finansowych Grupy dostępna jest na stronie www.kredytbank.pl

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"