Wzrasta liczba programów lojalnościowych w Polsce

Badania przeprowadzone przez Roland Berger Strategy Consultants

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Według firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultant poziom nasycenia instrumentami lojalnościowymi na polskim rynku jest razie niższy niż w Europie Zachodniej, jednak ich ilość gwałtownie rośnie. W niedługim czasie należy oczekiwać zaostrzenia się walki o miejsce w portfelach konsumentów.

Z badania przeprowadzonego przez Roland Berger Strategy Consultants w listopadzie 2003 roku, w 110 polskich przedsiębiorstwach* wynika, że głównymi celami, jakie stawiają sobie polskie firmy wprowadzając programy lojalnościowe są: zwiększenie udziału w rynku, obniżenie wskaźnika klientów rezygnujących z ich usług/produktów oraz uzyskanie informacji marketingowej o uczestnikach. Nie bez znaczenia jest również sterowanie zachowaniami klientów oraz cross selling (współpraca partnerów polegająca na wzajemnej sprzedaż oferowanych produktów).

Najczęściej stosowanym narzędziem są programy bonusowe (53% badanych firm), w których klient ma możliwość zbierania punktów i realizacji nagród (w wielu wypadkach u licznych partnerów), najczęściej przy pomocy elektronicznej karty. Pozostałe instrumenty, takie jak karty klienta, kluby klienta i couponing, mające za zadanie przywiązać klienta do firmy, stosowane są zdecydowanie rzadziej (odpowiednio 21%, 18% i 8% badanych firm). Programy bonusowe najczęściej stosują linie lotnicze, hotele i biura podróży (93% badanych firm) oraz stacje paliwowe i ogólnopolskie sieci usługowe (80% badanych firm).

Spośród firm uczestniczących w programach lojalnościowych kluczową rolę odgrywają inicjatorzy - tj. firmy organizujące programy wokół siebie. Dysponują one wystarczająco dużą bazą klientów, rozpoznawalną marką oraz możliwością zapewnienia odpowiedniej infrastruktury informatycznej. Zdaniem Roland Berger Strategy Consultants o skali wymiernych korzyści uczestników programu decyduje jednak właściwy dobór partnerów, którzy dają wspólnym klientom możliwość zarówno kumulowania punktów, jak i realizacji nagród.

Na podstawie doświadczeń w krajach UE można stwierdzić, iż jednym z kluczowych partnerów są banki. Wynika to z faktu, iż karty płatnicze stanowią idealną platformę dla programów lojalnościowych. Coraz większa popularność kart wielofunkcyjnych wynika przede wszystkim ze względów praktycznych - konsumenci mają w portfelu miejsce na maksimum pięć kart, a i tak skłonni są korzystać z nie więcej niż trzech. Karta bankowa to również wygodne narzędzie dla inicjatora programu lojalnościowego, umożliwia bowiem zbieranie szczegółowych informacji o użytkowniku i jego zachowaniach, co pozwala na stworzenie ściśle zindywidualizowanej oferty, uwzględniającej specyficzny profil każdego klienta.

Z badań Roland Berger Strategy Consultants wynika, że warunkiem koniecznym, by program lojalnościowy osiągnął sukces jest uzyskanie akceptacji klientów. Jest to możliwe, gdy spełnione są następujące warunki:

1. Zaangażowanie emocjonalne - najlepiej, gdy oferowany produkt niesie ze sobą ładunek emocjonalny. Przykładem może być możliwość podróżowania, która dla wielu jest silnym magnesem i dzięki temu jest podstawą sukcesu programów organizowanych przez towarzystwa lotnicze. Z kolei próby przeniesienia emocji na stosunkowo "nijaki" produkt, jak np. elektryczność, nawet przy pomocy atrakcyjnych nagród, okazałaby się prawdopodobnie kompletnym nieporozumieniem;

2. Możliwość szybkiego uzyskania nagród - nawet najbardziej atrakcyjna nagroda oddalona w czasie traci na sile przyciągania. Co ciekawe, w przeprowadzonym przez Roland Berger Strategy Consultants badaniu różnice w czasie koniecznym do realizacji nagrody o wartości ok. 200 złotych sięgały kilku miesięcy w wypadku programów organizowanych przez firmy z tej samej branży. Szybkiemu gromadzeniu punktów sprzyja także jak największa ilość i atrakcyjność partnerów w programie;

3. Proste mechanizmy komunikacji - możliwie najprostsza procedura rejestracji uczestnika, łatwość rezerwacji/ odbioru nagród, wygodny dostęp do informacji o stanie zgromadzonych punktów, a także możliwość łączenia punktów przez np. członków rodziny to charakterystyczne cechy wiodących programów;

4. Wielofunkcyjna karta - czasy, kiedy prawdziwa "talia" kart kredytowych w portfelu świadczyła o statusie wydają się mijać - w dobie rosnącego natłoku wszelkiego rodzaju kart bankowych, ubezpieczeniowych, lojalnościowych zaczyna liczyć się maksymalna wielofunkcjonalność kart. Z tego powodu idealnym wręcz partnerem w programach lojalnościowych stają się banki. Bankowa karta płatnicza bądź kredytowa jest idealnym narzędziem do rejestrowania transakcji, informacji o ilości punktów i wreszcie wykorzystania dla celów CRM, w taki sposób, że korzyści z jej wielofunkcjonalności uzyskuje zarówno klient, jak i firma uczestnicząca w programie. Z kolei korzyścią dla banku są prowizje za opłaty związane z transakcją oraz wytwarzające się przyzwyczajenie do korzystania z tej, a nie innej karty płatniczej.

Odpowiedź na pytanie "Czego potrzebuje klient?" to jednak nie wszystko. Równie istotna jest wiedza na temat tego, jakie instrumenty podnoszenia lojalności pasują do strategii i zasobów danej firmy. Dobrze zaprojektowany program lojalnościowy powinien być integralnym elementem miksu marketingowego firmy. Niezbędne jest dokładne zaplanowanie działań - jasne sformułowanie celów i adresatów programu, sposobów komunikacji, ustalenie budżetu, planu wdrożenia, procedur kontroli i wprowadzania korekt, a także skoordynowanie programu z innymi działaniami marketingowymi i środkami promocji. Program powinien też być dostosowany do charakterystyki rynku, na którym działa firma, cech oferowanego produktu i sieci dystrybucji, poprzez którą będzie popularyzowany.

Zdaniem konsultantów Roland Berger Strategy Consultants wśród głównych przyczyn niepowodzeń programów lojalnościowych można wymienić:

brak zaangażowania w program wszystkich działów firmy,

zbyt małą liczbę nagród w stosunku do uczestników programu,

wolną realizację obiecanych korzyści (nagród, usług, przywilejów),

zbyt skomplikowany sposób komunikacji na temat programu,

a także oczekiwanie przez przedsiębiorstwo natychmiastowych korzyści z programu.

Istotnym zagrożeniem przy wdrażaniu programów lojalnościowych jest także brak mierzalnych wyników. O sukcesie programu lojalnościowego można mówić jedynie w wypadku, gdy stopień realizacji celów programu można zmierzyć, a najlepiej wycenić w wartościach pieniężnych Zasadniczym miernikiem są koszty programu na uczestnika i marża realizowana przez firmę na uczestnika. Z poniższego wykresu wynika, iż firmy koncentrują się na stronie kosztowej, nie do końca mierząc realne korzyści.

Na rynku niemieckim, 81% badanych przez Roland Berger Strategy Consultants przedsiębiorstw mierzy wyniki prowadzonych programów, jednak uzyskane dane są niewystarczające do dalszego skutecznego kierowania programem, np. korekty dotychczasowych działań. Z doświadczenia konsultantów Roland Berger Strategy Consultants wynika natomiast, iż tylko te firmy, które potrafią zdefiniować konkretne cele dla programów lojalnościowych oraz konsekwentnie dokonywać pomiaru stopnia ich realizacji i wyciągać wnioski z odchyleń mają znacząco większe szanse na odniesienie sukcesu w walce o miejsce w portfelu klienta.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online