"Zenek" najchętniej oglądanym filmem na polskim Netfliksie. Tomasz Raczek: To mnie nie dziwi

Od piątku 17 lipca na platformie Netflix dostępny jest film „Zenek” o piosenkarzu disco polo Zenku Martyniuku, wyprodukowany przez Telewizję Polską. We wtorek polski obraz znalazł się na pierwszym miejscu TOP10 najchętniej oglądanych filmów na Netfliksie. Tomasz Raczek uważa, że to naturalne. - To mnie nie dziwi, "Zenek" miał również dobre wyniki w kinach, choć nie rewelacyjne - powiedział Wirtualnemedia.pl krytyk filmowy.

Beata Czuma
Beata Czuma
Udostępnij artykuł:
"Zenek" najchętniej oglądanym filmem na polskim Netfliksie. Tomasz Raczek: To mnie nie dziwi
Plakat filmu "Zenek" o Zenku Martyniuku

„Zenek” to jeden z kilku tytułów, które w ubiegły piątek 17 lipca udostępniono na Netfliksie. Pozostałe to „Przeklęta”, „Father Soldier Son”, „Wszystko dla mojej matki” i „Na ustach wszystkich”. Film produkcji TVP po zaledwie czterech dniach okazał się numer jeden na polskim Netfliksie.

Na drugim miejscu w TOP10 znalazł się film "Przeklęta", a kolejne miejsca w rankingu zajęły: "Milf", "Mroczne pożądanie", "The Old Guard", nowe odcinki "Dark", "Fatalny romans", "Aquaman", "Dla ciebie wszystko".

- To mnie nie dziwi, "Zenek" miał również dobre wyniki w kinach, choć nie rewelacyjne. Widzowie, którzy oglądają filmy na różnych platformach w internecie, w wyniku pandemii przestali się już różnić od widzów chodzących do kina. Dawniej było tak, że w internecie szukali filmów przede wszystkim młodzi ludzie, polujący na nowości i treści, których brakowało im w kinach. Od czasu, kiedy kina zostały zamknięte, ta sama publiczność, która kiedyś chodziła do multipleksów, pojawiła się w tych samych proporcjach w internecie. Przed chwilą oglądałem repertuar sieci kinowej Cinema City, która w środę ruszy po przerwie pandemicznej, i zauważyłem, że repertuar kin jest dokładnie taki sam, jak ten dostępny na platformach cyfrowych, takich jak Netflix czy MOJEeKINO.pl. W tej chwili te same filmy można oglądać w internecie i w kinach. Nic więc dziwnego, że w internecie podoba się to, co wcześniej podobało się w kinach - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Raczek, krytyk filmowy i redaktor naczelny miesięcznika „Magazyn Filmowy”.

grafika

Netflix jest kolejną platformą VoD, na której można oglądać „Zenka”. 12 kwietnia film pojawił się w płatnej ofercie serwisu TVP VOD. Na początku kwietnia na Netfliksie pojawił się inny polski hit kinowy z początku br. - „365 dni”. Film zyskał dużą popularność wśród subskrybentów platformy w wielu krajach, za to zagraniczne media mocno go skrytykowały.

„Zenek” miał 504 tys. widzów w kinach

Film „Zenek” zadebiutował w kinach w piątek 14 lutego br. To opowieść o fenomenie muzyki disco polo, a inspiracją do powstania obrazu była biografia Zenona Martyniuka - lidera zespołu Akcent. Produkcja pokazuje, jaką drogę Martyniuk przeszedł, by stać się jednym z najpopularniejszych wokalistów disco polo. Film trafił do dystrybucji w roku 50. urodzin Martyniuka oraz w 30-lecia jego kariery solowej.

W pierwszy weekend kinowej emisji „Zenka” obejrzało 241,1 tys. osób. Ogółem do 8 marca film zgromadził 504,4 tys. widzów (w weekend 6-8 marca miał już tylko 10,9 tys. widzów). Był dystrybuowany w 340 kopiach.

W rolę młodego Zenona Martyniuka wcielił się Jakub Zając (młody Florian ze „Stulecia Winnych”), a dorosłego - Krzysztof Czeczot („Dziewczyny ze Lwowa”, „Pitbull”). Żonę piosenkarza - Danutę zagrała Klara Bielawka, jej ojca - Jan Frycz, matkę Zenka - Agnieszka Suchora, a jego ojca - Roman Gancarczyk. Reżyserem filmu jest Jan Hryniak, a autorką scenariusza - Marta Hryniak.

Producentem i dystrybutorem „Zenka” była Telewizja Polska.Realizacją filmu publiczny nadawca zajął się wspólnie z firmą Lightcraft, koprodukcją Motion Brand. Producentami byli: Piotr Galon, Krystyna Świeca, Magdalena Nowacka, a koproducentem Sławomir Moraczyński.

Prace nad "Zenkiem" trwały dwa miesiące, zaczęły się pod koniec października 2019 r. Zdjęcia realizowano głównie na Podlasiu: w Bielsku Podlaskim oraz w rodzinnej miejscowości Martyniuka - Gredele.

Telewizja Polska odpowiadała też za dystrybucję kinową „Zenka”, był to pierwszy film dystrybuowany przez publicznego nadawcę.

Netflix z rekordowym kwartałem

Według badania Gemius/PBI w czerwcu br. przeglądarkową wersję Netfliksa odwiedziło 4,76 mln polskich internautów, wykonując 65,96 mln odsłon.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/netflix-ma-w-polsce-prawie-880-tysiecy-uzytkownikow-w-polowie-roku-ich-liczba-wzrosnie-do-997-tysiecy-imponujacy-wynik-dlaczego-netflix-jak-korzystac-ceny-oferta,7170522930787969a ##

W 2019 roku Netflix wydał na zawartość programową rekordową kwotę 15 mld dolarów - wynika z danych firmy analitycznej BMO Capital Markets. Według prognoz ekspertów serwis nie zamierza ograniczać się w przyszłości w inwestowaniu w treści. W 2020 roku może to być kwota 17,3 mld, zaś w 2028 - 26 mld dolarów.

Beata Czuma
Autor artykułu:
Beata Czuma
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+