Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW) to nasz autorski projekt, który w zupełnie nowy i niespotykany wcześniej sposób porządkuje i mierzy aktywność polskich mediów w internecie. Wyliczamy zsyntezowany wskaźnik, który bazuje na kilkunastu różnych kategoriach internetowej działalności wydawców. Analizujemy aktualnie około 130 marek medialnych polskich portali i około 600 należących do nich profili w mediach społecznościowych. W listopadzie dodaliśmy do zestawienia parę nowych brandów.
Parę nowości
Do tej pory wskaźnik bazował na 11 kategoriach, w których analizowaliśmy wydawców. Zgodnie z zapowiedziami oraz wsłuchując się w komentarze, zdecydowaliśmy się go rozszerzyć o kolejne. Od tego miesiąca do stawki dochodzą trzy nowe i łącznie jest ich 14.
- Cytowania – gotowe, zliczone dane dotyczące cytowalności danych tytułów dostajemy od Mediaboard (narzędzie do monitoringu mediów), który dołącza do Sotrendera, jako partner naszego Wskaźnika. Jak informuje nas Mediaboard, przygotowano zbiór słów kluczowych, które można zastosować dla wszystkich analizowanych mediów, tak żeby wyniki były spójne. Dla wszystkich marek medialnych zastosowano tę samą metodologię, która – jeśli dane medium jest wydawane na kilku platformach – łączy cytowania z portalu, stacji radiowej/telewizyjnej / gazety danego medium. Waga wskaźnika: x1,5
- Średni czas spędzony na stronie – same kliki to nie wszystko, poziom "lepkości" treści też jest istotny, dlatego dla pełniejszego obrazu analizujemy też, na jak długo w skali miesiąca dane medium przyciąga użytkowników. Waga wskaźnika: x1
- Średnia dzienna liczba realnych użytkowników – pozwala zrozumieć stabilny rytm danego wydawcy, eliminując ewentualne zniekształcenia wynikające z pojedynczych pików ruchu. Waga wskaźnika: x1

W tym miejscu przeczytasz dokładne wyjaśnienie, czym jest nasz Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW), dlaczego go zrobiliśmy, a tutaj znajdziesz informacje, jak właściwie go wyliczamy. Natomiast poniżej publikujemy wyniki za listopad 2025.
Dokładne wyniki czekają na dole tego tekstu, ala najpierw 10 wniosków z listopadowej edycji, które rzucają się nam w oczy.
1. Zmiana na czele
Po raz pierwszy Wirtualna Polska wskoczyła na pierwsze miejsce w rankingu, które do tej pory okupował Onet. To głównie zasługa mocnego wyniku na YouTube, aktywności na Facebooku i cytowań, bo na poziomie liczby realnych użytkowników czy średniego czasu spędzonego na stronie oba wydawnictwa są na zbliżonym poziomie.
Ważne: TOP3 wydawców za listopad 2025 wygląda identycznie zarówno według starej, jak i nowej metodologii. Podium byłoby w takiej samej kolejności niezależnie od tego, czy analizowalibyśmy 11 czy 14 kategorii.

2. Ważne cytowania
Patrząc na zmiany w pozycjach względem poprzedniego miesiąca widać, że cytowalność ma znaczenie. A ją robią głównie media informacyjne z autorskimi newsami.
3. Business Insider wraca na szczyt
Business Insider o włos prześcignął Infor.pl i wrócił na miejsce numer jeden w kategorii Biznes.
4. W Technologii bez zmian
Spider's Web konsekwentnie okupuje miejsce nr 1 w kategorii Technologie. To kolejny miesiąc na czele, co pokazuje, że nie było w tym przypadku. Wydawca średniej wielkości skutecznie walczy tutaj z większymi koncernami medialnymi. To o tyle ciekawe, że w tym tygodniu dowiedzieliśmy się, że Komputer Świat ma zostać niebawem wchłonięty w struktury Business Insidera.
5. Przetasowania w lifestyle'u
Zmiany za to w lifestyle'u, gdzie Glamour z nr 1 spadł aż o cztery pozycje. Dla Burdy to jednak niewielka strata, bo na czele zamieniła się z Elle Polska, które należy do tego samego wydawnictwa. Lekkiej zadyszki dostało Zwierciadło, które miało bardzo mocny debiut w WWW, ale z miesiąca na miesiąc notuje nieco słabszą pozycję.

6. "Kochaj Filmweba swego"
Filmweb od początku zestawienia rozgościł się na miejscu numer jeden w kategorii "Rozrywka" i nie planuje go oddać. Ma bezpieczną przewagę nad resztą stawki i potwierdza swoją mocną pozycję. Ostatnio widać, że coraz śmielej działa sobie w social mediach, bo przez lata był "tylko" bazą filmów. Teraz swoją zaangażowaną społeczność próbuje animować także i tam.
7. Turbulencje w Świecie Gwiazd
Portal należący do wydawnictwa Iberion notuje mocny spadek aż o 25 pozycji w ogólnym rankingu i o 3 w kategorii "Rozrywka". Miesiąc do miesiąca zanotował spadek w każdym z analizowanych wskaźników. Z końcem października z serwisu odszedł redaktor naczelny Karol Nowakowski. Ale to nie jedyny powód, dlaczego Iberion nie ma łatwej końcówki roku.
8. Warszawa w.. tarapatach
Mocne tąpnięcie zanotował też portal Warszawawpigulce.pl. Wypadł z rankingu TOP50, a w kategorii Lokalne spadł o cztery pozycje. Wynik robił głównie skalą portalu, ale w listopadzie zanotował bardzo duże tąpnięcie trafficu i widać tego efekty. Na przestrzeni ostatnich miesięcy ze zbliżonymi spadkami mierzy się wspomniany wyżej Iberion, co pozwala przypuszczać, że wydawnictwa oparte mocno o zewnętrzne źródła ruchu jak Discover i/lub Social nie mają łatwego życia.

9. Lojalność i powracalność
Na uwagę zasługuje "Gazeta Wyborcza", Sport.pl czy portal o2.pl. Choć pod względem liczby realnych użytkowników nie są w czołówce, to jeśli zerkniemy na średnią dzienną liczbę użytkowników każdego z tych portali, to jest tam wyjątkowo mocna powracalność czytelników i czytelniczek. Wygląda na to, ze te marki mają mocno zlojalizowaną grupę użytkowników.
10. Pościg na YouTube
YouTube od jakiegoś czasu stał się "nową zabawką" wielu wydawców. Na tej platformie od dawna króluje Kanał Zero, podobnie jest w tym zestawieniu, gdzie od początku każdorazowo zajmował pierwsze miejsce. Tym razem jest jednak pewne "ale", bo różnice pomiędzy pierwszymi trzema miejscami są naprawdę niewielkie. Tuż za plecami Kanału Zero jest Wirtualna Polska i Telewizja Republika. Jeśli ktoś ma jednak szansę na przegonienie Zero, to raczej Republika, bo wynik WP w tym miesiącu został nieco zaburzony przez wyjątkowo mocną promocję filmów z kampanii na 30-lecie firmy.

Wyniki WWW za listopad 2025
TOP50 – Ogólne
TOP10 – Informacje
TOP10 – Biznes

TOP10 – Lifestyle
TOP10 – Technologie
TOP10 – Rozrywka
TOP10 – Sport











