Agencje reklamowe podsumowują 2016 rok i mówią o prognozach na 2017

Tym razem o najważniejszych wydarzeniach, ludziach, trendach, debiutach, kampaniach 2016 roku oraz prognozach na rok 2017 mówią serwisowi Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji reklamowych i domów produkcyjnych m.in. BBDO, McCann Worldgroup, Agencja 2012, Change Serviceplan, San Markos, MullenLowe Warsaw, Peppermint, Walk i Human Ark.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Agencje reklamowe podsumowują 2016 rok i mówią o prognozach na 2017

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-social-media-w-2016-roku-prognozy-na-2017-rok-wydawcy ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-co-zdarzylo-sie-w-2016-roku-co-przyniesie-2017 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-w-internecie-i-reklamie-mobilnej-prognozy-na-2017-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##

Wojciech Borowski, prezes zarządu McCann Worldgroup

grafika

Wydarzenie rokuZakup Banku Pekao SA przez PZU i PFR, co oznacza powrót Polskiego Żubra. Poparcie dla Brexitu w Wielkiej Brytanii i wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, co oznacza postawienie tożsamości narodowej na pierwszym miejscu. Dla globalnych marek to wyraźny sygnał, że muszą coraz silniej lokalizować swoje przekazy.

Sukces rokuWspaniała gra naszej piłkarskiej drużyny w czasie całego Euro 2016. Po latach niepowodzeń doszliśmy bardzo wysoko i mogliśmy być dumni z polskiego zespołu. Wraz z sukcesem piłkarskim, przyszło zwycięstwo wszystkich marek powiązanych z drużyną narodową. Porażka, rozczarowanie rokuSondaże przedwyborcze. Zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Ostatnie w wybory w USA potwierdziły, że wiarygodność sondaży jest niska, jednak nadal są one przeprowadzane i silnie promowane przez media.

Serwis, kampania, projekt roku„The Field Trip to Mars”, czyli genialna kampania zrealizowana przez McCann NY dla firmy Lockheed Martin. Projekt oparty o technologię Virtual Reality podbił tegoroczne Cannes, zdobywając aż 19 nagród.

Trend rokuRunning Man Challenge, „Pokémon Go”, Mannequin Challenge, The "Juju On That Beat" Challenge i inne virale, które ogarnęły zarówno świat, jak i Polskę. Wiele polskich marek pokazało, że trzyma rękę na pulsie dołączając do tych trendów w odpowiednim momencie i kończąc związane z nimi działania we właściwym czasie.

Prognoza na 2017 rokPostrzeganie całego kraju przez pryzmat miejskich konglomeracji nigdy w pełni nie odzwierciedlało rzeczywistości. Mimo tego marki budowały więź z odbiorcami w oparciu o emocje rozpoznane właśnie na wielkich miastach, rozciągając je na cały kraj. Wydarzenia minionego roku na świecie pokazują jednak, że ta praktyka przestaje się sprawdzać i chcąc dotrzeć poza konglomeracje, trzeba będzie poszukać nowych rozwiązań, innego języka i kanałów dotarcia.

 

Artur Leśniak, creative group head w Schulz Brand Friendly

Wydarzenie rokuW mijającym roku wyjątkowo mocne piętno na pracach agencji reklamowych odegrała polityka. Warto zauważyć, że kampania „Vote Leave” była jedną z najbardziej skutecznych kampanii tego roku w Wielkiej Brytanii, spot „Duel” wyprodukowany przez Audi trafił na szczyty rankingów najlepszych reklam, a jedna z topowych agencji na świecie pracowała nad kampanią kandydatki amerykańskich demokratów. To tylko skromny wycinek, bo realizacji z polityką w tle było naprawdę sporo. Polityka napędzała także nasze branżowe podwórko. Zmiana rządu zaowocowała nowym rozdaniem budżetów reklamowych spółek skarbu państwa oraz próbą powołania państwowego domu mediowego. Rok 2017 będzie z pewnością równie ciekawy, głównie za sprawą zapowiedzi zmian zasad reklamowania leków bez recepty.

Sukces rokuBardzo miło jest napisać o sukcesie jednocześnie polskim i światowym! Rozgłos jaki zyskała świąteczna realizacja Allegro to wyjątkowe wydarzenie. Chyba pierwszy przypadek, kiedy nasza rodzima realizacja jest tak szeroko omawiana w zagranicznych mediach. Duże brawa do twórców!

Porażka. rozczarowanie roku  Porażka roku to moim zdaniem zakręt, na jakim znalazła się reklama farmaceutyków i suplementów w Polsce. Mam wrażenie, że duża część branży z niesmakiem dostrzega narastanie problemów etycznych i niski poziom kreatywny naszych realizacji. W skali globalnej na krytyczną refleksję zapracował z pewnością Kevin Roberts, za swoją niefortunną wypowiedział na temat ambicji kobiet pracujących w reklamie.

Człowiek rokuNa świecie numer jeden pozostaje niezmiennie David Droga. Jego agencja ciągle zaskakuje kolejnymi genialnymi kampaniami, a sami pracownicy z pewnością mają trudność ze zliczeniem wszystkich tegorocznych nagród i wyróżnień.

W Polsce bohater w mojej ocenie jest zbiorowy i na taki tytuł zasługują wszyscy, którzy przyczynili się do sukcesu marki Allegro. Ich praca wydatnie poszerza horyzonty zarówno ludzi agencji jak i pracowników po stronie klienta.

Serwis, kampania, projekt rokuRok 2016 należał w mojej ocenie do branży motoryzacyjnej. Szczególnie ujęły mnie działania Audi i Mitsubishi. W przypadku marki niemieckiej, doskonałych kampanii było naprawdę sporo, a w moim prywatnym rankingu wyróżniam pomysł cobrandingu z Airbnb. Mitsubishi natomiast zrealizowało najbardziej epicką reklamę tego roku, spot „Watermopilasgrado” jest doskonały!

Premiera, nowość rokuW Polsce bezsprzecznie wygrało Allegro. Każda kolejna premiera „Polskich legend” porusza internet i niewielu pozostaje obojętnym wobec tych realizacji.

Trend rokuGlobalnym trendem stały się olbrzymie inwestycje w content video. Widzimy niespotykany wcześniej rozmach i efektowność znaną z najlepszych kinowych produkcji. Wszystko w coraz dłuższym formacie i z ogromnym naciskiem na internet. Legendy w interpretacji Allegro doskonale wpisują się w to zjawisko. Dalszy rozwój tego formatu z pewnością będzie stanowił również przyszłoroczny trend.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Peppermint, MullenLowe Warsaw, Agencja 2012, GoldenSubmarine, Heuristica, San Markos, BBDO Warszawa, Point of View, Tank Production, Change Serviceplan, K2 Internet, Walk i Human Ark oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

Łukasz Gujski, strategy director w Peppermint

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce wydarzeniem roku, było zdecydowanie Euro 2016, które w połowie roku, zgodnie z oczekiwaniami zagarnęło całą uwagę reklamodawców. Nie dziwi fakt, że olbrzymia ilość marek, starała się ugrać jak najwięcej dla siebie w trakcie tego wydarzenia, ale dziwi sposób w jaki chciały to osiągnąć. Dominowały standardowe działania bazujące na wykorzystaniu piłkarzy oraz fakt bycia sponsorem mistrzostw albo podszywanie się pod partnera mistrzostw lub wykorzystywanie w kampaniach piłkarzy, którzy z mistrzostwami mieli niewiele wspólnego. Przed, w trakcie i po Euro powstało wiele kampanii nawiązujących do piłki nożnej, ale tych, które zapadły w pamięć można szukać ze świecą. Z perspektywy czasu widać, że jeżeli jakaś marka na tym skorzystała to była to marka Robert Lewandowski.

Wydaje się, że światowym wydarzeniem, które nieoczekiwanie przyćmiło wszystkie inne, były wybory prezydenckie w USA. Można powiedzieć, że tego typu wydarzenie jest dominującym co cztery lata, ale w tym roku nikt nawet w najśmielszych przypuszczeniach nie przewidziałby ich dramaturgii. Niestety potwierdziły one tendencję w światowej polityce XXI wieku, mianowicie populizm, spekulacje, a co najważniejsze zamierzone kłamstwa wypaczyły ich przebieg i wynik. Okazało się, że w dużej mierze za sprawą mediów społecznościowych, szczególnie młodzi ludzie, przestali odróżniać prawdę od fałszu, a nawet najbardziej absurdalna i niedorzeczny news może stać się przyczyną porażki lub wygranej w walce o urząd prezydenta największego mocarstwa na świecie.

Sukces rokuKontynuując wątek, największy osiągnięty sukces 2016 należy się Donaldowi Trumpowi. Kto postawiłby w styczniu 2016 na człowieka, który niewiele wie o polityce światowej, jest gburem, seksistą, człowiekiem, który gardzi islamem i Latynosami, wszędzie widzi spisek i powołuję się na wyssane z palca statystyki (przykładowe bezrobocie w USA, które wynosi ok 5proc., w trakcie kampanii Trumpa skoczyło do 42proc.).

Innym sukcesem za oceanu była zmiana właścicielska i sprzedanie udziałów marki UFC, największej organizacji mieszanych sztuk walki. Za akcję zapłacono 4 miliardów dolarów i jest to największa transakcja w historii sportu. Zarówno rozwój tej organizacji, zainteresowanie z nią związane jest imponujące, ale suma za jaką zastała sprzedana, może świadczyć, że w niedalekiej przyszłości, dyscyplina reprezentowana przez UFC zawita na olimpiadzie. Jeszcze niedawno takie ambicje można by potraktować za żart, ale w czasach kiedy olimpiada jest na wskroś imprezą komercyjną, jest to wielce możliwe.

Rozczarowanie rokuNajwiększą porażkę na świecie zanotowała marka Samsung z ich nowym modelem Galaxy Note 7. Smartfon, który miał być flagowym modelem marki, okazał się mieć wadę fabryczną, która skutkowała samozapłonem lub nawet wybuchem. Po jednej z największych globalnych premier produktowych, marka Samsung chciała, „ugasić pożar” ściągając z rynku wadliwy model, wymieniając go na wolny od wady fabrycznej. Niestety wymienione smartfony dalej płonęły, dlatego marka Samsung zdecydowała się wycofać całkowicie z rynku Galaxy Note 7. Jak to bywa w takich sytuacjach tam gdzie jeden płaczę, drugi się cieszy. Po tak spektakularnej porażce, po raz pierwszy marka Huawei wyprzedziła markę Samsung pod kątem ilości sprzedanych smartfonów z Android, w których liderem była do tej pory marka Samsung.

W Polsce największym dla mnie rozczarowaniem są działania content marketingowe. Od kilku dobrych lat słyszymy jak są istotne i jak bardzo przejmą pierwsze skrzypce w działaniach marketingowych. Mówią o tym specjaliści, pytają i poszukują klienci, a prawdziwych i dobrych działań contenet matketingowych, jak nie ma tak nie było. Nie wiem, czy to agencje contentowe, nie potrafią jeszcze takiej kampanii przeprowadzić, czy może klienci, zbytnio traktują je jako „czysty” nośnik reklamowy, czy może też takie działania, nigdy nie zdominują wydatków reklamowych. Czas pokaże.

Człowiek rokuW Polsce widzę dwóch kandydatów, którzy wdarli się do świadomości Polaków i chyba tam zagoszczą przez kilka nadchodzących lat. Pierwszy to Robert Lewandowski, który obecnie wraz z małżonką stworzył markę Lewandowski. Pan Robert w świadomości Polaków jest już może od dawna, ale obecnie stal się chyba najsłynniejszym Polakiem, uosobieniem sukcesu, talentu i „normalności”. Czy jest jakieś dziecko w podstawówce bez względu na płeć, które nie wie kim jest Robert Lewandowski?. Nie. W moim odczuciu królem był Boniek, a teraz jest Lewandowski. Jest to o tyle ciekawe, że od kiedy obydwaj panowie współpracują i odnoszą sukcesy, to rośnie nam kolejna marka: reprezentacja narodowa w piłce nożnej :). Tak trzymać.

Kolejna kandydatura na Człowieka roku nie powinna zaskakiwać, bo o dominacji blogerów jako największych obecnie influencerów wiemy od dłuższego czasu, ale taka skala sukcesu i rozpoznawalności jaką obecnie ma Krzysztof Gonciarz zaskoczyła chyba wszystkich. Pan Krzysztof pokazał, że polscy blogerzy i youtuberzy nie odbiegają jakością, pomysłem i autentycznością od swoich światowych kolegów.  

Kampania, projekt rokuW tej kategorii także widzę dwóch kandydatów na polskim rynku i co bardzo cieszy, kandydatury dotyczą osiągnięć młodych, niezależnych polskich agencji. Pierwszy kandydat to społeczna kampania „Nie chcę być strażakiem” zachęcająca do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Brawa dla agencji Walk za ciekawy insight oraz odważną egzekucje. Sukcesu kampanii, która przy niewielkich nakładach została dostrzeżona i doceniona w Polsce i za granicą, upatruję w odpowiednim poziomie prowokacji, który przykuł odbiorców do komunikatu, nie polaryzując, a bardziej dając do myślenia, a to jest właśnie środkiem do sukcesu w kampaniach, których celem jest zmiana postaw. Brawo.

Kolejna projekt, który zrobił wrażenie w 2016 to bardziej całoroczne działania marki Allegro, która rozpoczęła rok kontynuacją kampanii „Legendy Polskie”, a zakończyła nokautem, czyli kampanią „Czego szukasz na święta”. Obydwie kampanie to odwaga, konsekwencja i odpowiednie dobranie kanałów i formatów do odbiorców. Bardzo cieszy, że kampania „Czego szukasz na święta” została dostrzeżona i doceniona przez największe światowe media opiniotwórcze, bardzo smuci, że wyłącznie w Polsce pojawiła się dyskusja odnośnie oryginalności pomysłu i ewentualnego plagiatu. Takie polskie piekiełko. Agencjo Bardzo gratulacje.

Premiera, nowość rokuPrzez moment zastanawiałem się czy to nie Evan Spiegel, twórca Snapchata powinien być Człowiekiem roku, ale stwierdziłem, że po zmianach jakie marka Snapchat przechodzi w 2016, pewnie nim zostanie w 2017 roku. Nie chciałbym się rozwodzić, jak marka Snapchat z niepoważnej aplikacji stała się poważnym graczem w mediach społecznościowych, gromadząc w USA 60 proc. wszystkich użytkowników smartfonów w wieku 13-34 lata. Obecnie dużo ważniejsze jest, jak wielki krok milowy zrobiła w całej kategorii mediów społecznościowych. Po pierwsze marka Snapchat, zmieniła nazwę na Snap Inc.. Po drugie całkowicie zmieniła pozycjonowanie marki wychodząc ze świata online w offline, poszerzając portfolio produktów o pierwszy produkt sprzętowy. Obecnie marka Snap Inc. jest pozycjonowana jako „camera company” mając w ofercie aplikacje Snapchat oraz okulary przeciwsłoneczne z wmontowaną kamerą Spectacles. To co jest dla mnie najważniejsze w marce Snap to rozumienie swoich użytkowników i stawianie na trendy, których inni gracze nie widzą. Najlepszym przykładem są same okulary Spectacles, które dzięki ograniczonym funkcjonalnością wideo, nastawieniu na rozrywkę oraz nawiązaniu do branży fashion, dużo szybciej dotrą do swoich młodych, modnych użytkowników, niż wypasione okulary Google’a zostaną zakupione przez bogatych techno fanów.

Trend rokuTrend, który stal się bardzo modny w 2016 roku to livestreaming. Różne platformy społecznościowe od dłuższego czasu wprowadzały ten format, ale po raz kolejny wydaję się, że to Twitter oraz Facebook najwięcej na tym skorzystają, chociażby przez to, że wprowadzają livestreaming w momencie, kiedy technologia jest już intuicyjna, szybka i dostępna dla wszystkich, a skala użytkowników na obu platformach załatwia resztę. Jest to nowy, kolejny format, ale już dzisiaj widzimy, że zastosowanie transmisji na żywo będzie miało dużo większe zastosowanie, niż sobie wyobrażaliśmy.

To kolejny rok, w którym znienawidzony banner (display) wraca w wielkim stylu do łask, a co ważniejsze jeszcze bardziej się umacnia jako skuteczna forma komunikacji. Wszystko za sprawą remarketingu w ramach Google AdWords, dzięki któremu to konkretny produkt, którego szukamy, zaczyna nas „znajdować” online. Co ciekawe, skuteczność kampanii remarketingowych obnaża trochę skuteczność content marketingu, który bez jakiegokolwiek wsparcia nie za bardzo sobie radzi. Panowało przekonanie, że „dobre treści same się obronią”, otóż chyba nie obronią się w takim natłoku informacji. Niebawem możemy spodziewać się kampanii remarketingowych, które będą promowały treści, których szukamy, lub które mogą być nam pomocne przy np. zakupie.

 

Bartek Hanus, strategy director w MullenLowe Warsaw

grafika

Wydarzenie rokuPolskaŚwiąteczny spot Allegro i dyskusja wokół niego, która rozgrzała fora i media społecznościowe. Jeden film, a wywołał tak wiele reakcji: najpierw wzruszenie, później spory o granice plagiatu oraz polską zazdrość, wreszcie narodową dumę, kiedy został zauważony przez media na świecie. Czego byś nie szukał, na pewno znajdziesz coś dla siebie.

ŚwiatWyniki wyborów w USA i referendum dotyczącego Brexitu, które dobitnie pokazały, że marketing polityczny to jednak inny rodzaj marketingu. W marketingu dóbr i usług marki które oszukują konsumentów najczęściej spotyka jakaś kara.

Sukces rokuPolskaOgólnoświatowe zainteresowanie kampanią świąteczną Allegro, która swoją popularnością przebiła tradycyjnie mocne w tej kategorii angielskie marki z Johnem Lewisem na czele.

Świat„Pokemon Go”. Pierwsza aplikacja w historii, której udało się skłonić miliony osób do ruszenia się z kanap i zza biurek i podjęcia długich spacerów.

Porażka, rozczarowanie rokuPolskaPromocja Lidla „Absolutna satysfakcja, albo zwrot pieniędzy”. Trudno rozstrzygnąć, czy bardziej porażający jest brak rozsądku organizatorów, czy brak skrupułów uczestników.

ŚwiatZwrot pięciu Lwów canneńskich przez nagrodzone agencje. Jeśli chodzi o chęć zdobywania nagród kreatywność przekroczyła kolejną granicę. Tym razem przyzwoitości.

Człowiek rokuPolskaSuweren. Osoba tak przychylna politykom, że pozwala im na wszystko z dziesięciokrotnie większą kwotą wolną od podatku włącznie.

ŚwiatMacedońscy twórcy zmyślonych wiadomości produkowanych dla pieniędzy, którzy wpłynęli na wynik wyborów w USA. Tak oto nieskrępowany globalny kapitalizm wygrał z demokracją.

Serwis, projekt rokuPolskaCałoroczna komunikacja Allegro. Przede wszystkim ze względu za odwagę zainwestowania niemałych pieniędzy w coś, co wydawało się już zupełnym przeżytkiem, czyli wizerunek marki. I to wizerunek budowany w oparciu o emocje, zarówno te osobiste (kampania „A Ty? Czego szukasz?”), jak i narodowe (Legendy Polskie). Widocznie nie samymi promocjami smartshopper żyje.

ŚwiatOlimpijskie reklamy Under Armour z kampanii „Rule Yourself”. Przede wszystkim ich odsłona z Michaelem Phelpsem. Mają to wszystko co porusza w sporcie: wysiłek, zmaganie się z własnymi słabościami, dramatyzm. I to pokazane w tak realizacyjnie doskonały sposób (zdjęcia, montaż, muzyka), że nawet sam główny bohater nie mógł się oprzeć emocjom.

Premiera, nowość rokuPolskaPolska kadra narodowa na Mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat po turnieju nie pozostał niesmak, ale niedosyt.

ŚwiatMcCann w Japonii „zatrudnił” robota na stanowisku Dyrektora Kreatywnego. Biorąc pod uwagę seryjną powtarzalność postów na FB i kreacji banerowych można być jedynie zdziwionym, że doszło do tego dopiero teraz.

Trend rokuPolskaWszechobecne przetargi. Wielomiesięczne. Często nierozstrzygnięte lub rozstrzygnięte bez poinformowania wszystkich zainteresowanych o wyniku. Z niekończącą się liczbą agencji biorących udział, pojawiających się i znikających na kolejnych etapach. Mam gorącą nadzieję, że to trend schyłkowy.

ŚwiatWykorzystywanie technologii VR, filmów i zdjęć 360. I to nie tylko w reklamie, ale także w edukacji, czy mediach internetowych. Staje się to tak powszechne, że od ilości przykładów aż może się w głowie zakręcić.

Paweł Fogt, dyrektor zarządzający Agencja 2012

Wydarzenie rokuRestrukturyzacja holdingu Publicis, która w niedługim czasie może zmienić agencyjny krajobraz branży.

Sukces rokuRosnąca siła lokalnych agencji, które z powodzeniem obsługują największe budżety reklamowe.

Porażka, rozczarowanie rokuSłabnąca pozycja agencji sieciowych, które przez lata nadawały ton branży, walka cenowa między agencjami, brak wypracowanych standardów i dobrych praktyk jeśli chodzi o przetargi.

Człowiek rokuMarek Żołędziowski za konsekwentne budowanie największej, polskiej grupy reklamowej.

Serwis, kampania, projekt rokuSukces wieloetapowych kampanii „A ty czego szukasz” Allegro i „Chce się Ż” Żywca, które pokazują, że w dobie digitalizacji i optymalizacji nadal kluczową rolę w zdobywaniu serc i umysłów konsumentów mają chwytające za serce i budujące na emocjach kreacje. Te 2 kampanie pokazują, że to co nadal wygrywa to stara, dobra „Big Idea” oparta na prawdziwych insightach, wzmocniona bardzo dobrą egzekucją kreatywną.  

Premiera, nowość rokuInwestycja Deloitte w Digital One pokazująca, że również w Polsce branża konsultingowa szuka swojej szansy rozwoju poprzez ekspansję na rynku komunikacji i technologii digital. Ciekawe czy wzorem rynku brytyjskiego w Polsce zainwestuje również rywal Deloitte - Accenture.

Trend rokuW Polsce - rosnące znaczenie lokalnych agencji. Nieustająca wiara marketerów w skuteczność wszelkiego rodzaju współpracy z tzw. influencerami. Na świecie - tworzenie nowych, dedykowanych i szytych na miarę struktur do obsługi międzynarodowych budżetów reklamowych i sukcesy takich agencji jak Oliver Group – wiodącej na świecie agencji typu in house, pracującej międzynarodowo dla Pepsi, BMW czy Unilever a także przejęcie europejskiego budżetu kreatywnego Toyoty przez The&Partnership.

Prognoza na 2017 rokJeśli nie nastąpi znaczące osłabienie wzrostu gospodarczego, którą prognozuje część obserwatorów możemy spodziewać się kontynuacji trendów tegorocznych. Więcej budżetów w rękach agencji lokalnych, umacnianie się dużych agencji digital, coraz wyższy poziom kreacji polskich marek działających w najbardziej konkurencyjnych branżach.  

 

Sławomir Skowerski, senior copywriter w GoldenSubmarine

grafika

Wydarzenie rokuPolska:Długo wyczekiwany, wytęskniony start Netflixa. A wraz z tym dostęp do wizualnych smakołyków w postaci filmów i seriali. To zarazem świetny przykład, że w Polsce, (k)raju piratów internetowych, znaleźć można całkiem duże grono ludzi chętnych do płacenia za content na wartościowym poziomie.

Świat: Facebook, Apple, Google i inne wielkie korporacje, czerpiące zyski ze sprzedaży technologii i usług reklamowych, trafiły jakiś czas temu pod lupy europejskich urzędów skarbowych i Komisji Europejskiej. Nie wchodząc w szczegóły - chodzi o niezapłacone (ekhm… zoptymalizowane) podatki. W 2016 roku obserwowaliśmy już pierwsze poważne ruchy w tej sprawie – same Apple może mieć do zapłacenia 13 miliardów euro!

Sukces rokuAllegro jako marka zmieniająca się powoli w polski skarb narodowy. Świetne reklamy, niezły cykl filmów opartych na starych legendach i niebywałym talencie realizacyjnym Tomasza Bagińskiego.   

Na świecie oczywiście „Pokemon Go”. Gra, która wyciągnęła ludzi na powrót do parków i lasów. A do tego świetnie wykorzystująca możliwości rozszerzonej rzeczywistości. Z niecierpliwością czekam na odpowiedź Rockstar Games. „GTA Go” - to by było!

Porażka, rozczarowanieCzarny Piątek po polsku, czyli klasyczne nabieranie konsumentów na zniżki poprzedzone podwyżkami cen. Prezesi firm i księgowi chyba powinni sprawdzić, na czym polega prawdziwe szaleństwo wyprzedaży w USA.  

Jak podaje BBC, zysk Samsunga w III kwartale 2016 roku spadł o 30 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Oczywiście wszystko za sprawą koszmaru wizerunkowego z Galaxy Note 7. Porażka, która jeszcze długo będzie odbijać się czkawką na rynku technologicznym.

Człowiek rokuŚpiewał „Blurred Lines” z T-Mobile, wiązał sznurówki z Lotosem, ubierał się w Vistulę i do tego promował dwie inne marki w ciągu zaledwie kilku czerwcowych tygodni. Kto? Oczywiście Robert Lewandowski! Piłkarz-symbol, który, dzięki świadomym działaniom i odpowiedniej budowie wizerunku, z siebie i żony uczynił markę wartą na rynku grube miliony.

Człowiekiem roku w reklamie na świecie może być tylko jedna osoba - Donad Trump. Selfmade man, który sam siebie zamienił w chodzący baner wyświetlający komunikację odpowiednią do wszystkich grup docelowych.

Serwis, kampania, projekt rokuPolską reklamę, a przy okazji i moją uwagę, podbiły w 2016 roku dwie wielkie kampanie. „Nie chcę być strażakiem” pokazało, jak przy ograniczonych środkach i świetnym pomyśle można zrobić kampanię, która poruszy od góry do dołu cały polski internet. „Wiedźmin: Dziki Gon” pokazał za to, jak mając te środki, można stworzyć projekt, o którym z wypiekami na twarzy będą mówić internauci na całym świecie.

Na świecie w 2016 roku pojawiło się wiele wspaniałych kampanii i reklam - od tańczącej kobiety z Kenzo po stylizowany na trailer spot Burberry. Moją uwagę zwrócił za to szalony rozwój gier onlinowych i wejście ich z butami w świat klasycznej, ATLowej reklamy. Kojarzycie kampanię gry „Mobile Strike - Arnold’s Fight” ze Schwarzeneggerem w roli głównej? Na pewno widzieliście ją w telewizorach. A na YouTubie ma już 102 miliony odsłon!

Premiera, nowość rokuContent marketing w polskim wydaniu, czyli wejście w buty wielkich, światowych stacji telewizyjnych. W efekcie możemy oglądać onlinowo takie perły serialowe jak „Belfer” czy „Artyści”. Mam nadzieję, graniczącą z pewnością, że ten trend będzie się utrzymywał. Bo polscy internauci lubią dobre filmy i chętnie za nie nawet zapłacą.

Premiera roku na świecie to oczywiście serial „Stranger Things”. Nie tylko ze względu na świetną historię. To serial bazujący na naszym sentymencie, przekuwający nasze wspomnienia w swoją siłę. Nostalgia za starymi dobrymi latami 80. i inspiracja wielu nowych reklam.

Trend rokuOczywiście wideo i content marketing. Sprzedawanie ważnych treści i autentycznych emocji i doznań. Wiele firm nauczyło się to robić naprawdę dobrze.

Prognoza na 2017Content marketing i wideo - dalszy rozwój w tym kierunku. Dodatkowo kolejne kroki w kierunku personalizacji i indywidualizacji przekazu reklamowego. A co za tym idzie – coraz mniej naszej prywatności. Kliknąłeś, że lubisz zdjęcie koleżanki wypoczywającej na plaży w Egipcie? Szykuj się na to, że za chwilę zobaczysz szereg reklam z ofertami last minute pod piramidy. Trochę strach.

Marek Staniszewski, właściciel agencji Heuristica

grafika

Wydarzenie rokuPolska: czarny protestŚwiat: wybory w USA, Brexit

Sukces rokuPolska: świąteczna kampania AllegroŚwiat: wygrana Donalda Trumpa Porażka, rozczarowanie rokuPolska: polska scena politycznaŚwiat: Trump jako człowiek roku wg „Time” Człowiek rokuPolska: Dawid PodsiadłoŚwiat: Donald Trump, Dawid Bowie Serwis, kampania, projekt rokuPolska: świąteczna kampania AllegroŚwiat: kampania wyborcza Trumpa Premiera, nowość rokuPolska: nowy serial Canal+: „Belfer”Świat: „Pokemon Go” Trend rokuContent marketing. Prognoza na 2017 rokNajwiększe znaczenie w 2017 będzie miała komunikacja mobilna - w tym głównie live streaming, projekty korzystające z technologii VR oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Nadal bardzo ważny będzie content marketing.

 

Michał Leszczyński, dyrektor strategiczny San Markos

grafika

Wydarzenie rokuPolskaKampania w ramach nowego (poza stricte reklamowego) formatu dla Allegro (Legendy Polskie). To format dopasowany do nowych czasów i nowych odbiorców. Coś mocno nie oczekiwanego dla tej marki i coś co korzystając z prawdziwego konceptu storytellingu opowiada historię wartości tej marki w zupełnie nowych kontekstach, wykraczając nomen omen poza ziemską orbitę jej oddziaływania.

Świat:Jedno słowo i jedna marka. Uber. Po kapitalizacji na poziomie ponad 50mld USD staje się największym prywatnym start-upem w historii. Operuje już w 64 krajach i ma 1.1mln aktywnych partnerów/kierowców. W połączeniu z faktem wciąż budzących kontrowersję przepisów o tym, co jest a co nie jest legalne - tworzy się obraz nowej innowacyjnej ekonomii. Firmy, która nie wytwarzając nic i nie posiadając wiele - aktywowała miliony ludzi do bycia częścią ich biznesu.

Sukces rokuPolska:Sukces może nieoczywisty ale komunikacyjnie - bardzo ważna kampania. Johnnie Walker i ich bardzo silna kampania „Rób to, w co wierzysz” z udziałem m.in. Bogusława Lindy/Sokoła/Dawida Podsiadło. Zaangażowanie takich „nieoczywistych duetów” pozwoliło marce na zdobycie dużych zasięgów w mediach społecznościowych każdej z gwiazd oraz na silny efekt synergii w poszczególnych kanałach. Dodatkowo – taka kolaboracja przyniosła pożądany efekt świeżości i jakości dla i tak silnej i ukonstytuowanej marki-ikony. Całość wpisywała się w bardzo ciekawy trendem konceptów komunikacyjnych i ich działania storytellingowe w ramach braku możliwości wykorzystywania masowych mediów. W tym przypadku ograniczenia wydawały się mieć ogromny pozytywny wpływ na kreatywność tych działań.

ŚwiatDalszy dynamiczny rozwój reklamy mobilnej jako wciąż zwiększający się udział w torcie reklamowym. 25 proc. czasu ludzie konsumują wpatrzeni w ekran smartfonów a tylko 12% wydatków idzie na ten kanał. To oznacza, że wciąż jest ogromny potencjał do wzrostów. To plus stale zwiększające się wydatki na aplikacje mobilne i znajdywanie wciąż nowe możliwości doświadczania marek poprzez ten kanał - dają nadzieje na dalszą kreatywność w tym kanale.

Porażka, rozczarowanie rokuPolskaPromocja Lidla „Gwarancja jakości albo zwrot pieniędzy” - po raz kolejny okazało się, że polski konsument, któremu pozostawi się nieodpowiednio zdefiniowane i zbyt szerokie pole wolności – może spowodować kryzys, o trudnych do przewidzenia konsekwencjach. W tym kontekście nie wiadomo czy większą porażką był brak kilku punktów w regulaminie czy ślepa wiara, że konsument zachowa się odpowiednio i nie wykorzysta tych braków.

ŚwiatPorażką roku uznałbym wybranie Donalda Trumpa na człowieka roku.

Człowiek rokuPolskaTomasz Bagiński za Allegro ale i za wciąż niesłabnący profesjonalizm i pasję w podejściu do wszystkich realizowanych projektów. Wszystko w co jest zaangażowany praktycznie automatycznie staje się wydarzeniem. Z drugiej strony – allegro to pewnie również efekt poszukiwań poza reklamowych dla kogoś, kto przecież ma już nominację do Oskara i współpracę z Hollywood na swoim koncie. W takim przypadku po prostu trzeba starać się codziennie przekraczać naszą szarą reklamową rzeczywistość. On to robi. Brawo i najwyższy szacunek.

ŚwiatBezapelacyjnie Donald Trump. On akurat mógłby w zasadzie pojawić się również w części Sukces i Wydarzenie Roku. Ale najpełniej chyba pasuje tutaj bo poza marketingiem i komunikacją, która w przypadku kampanii prezydenckiej pełnią rolę kluczową – liczy się bardzo element ludzki. Dopiero połączenie tych wszystkich aspektów dało dość jednak nieoczekiwany wymiar w postaci zwycięstwa Trumpa. Czy marketing i komunikacja niosła w tym przypadku „over promise” i czy produkt spełni pokładane w nim oczekiwania? Czas pokaże choć już teraz widać, że produkt w kampanii a produkt „na półce” wydają się być zupełnie różne.

Serwis, kampania, projekt rokuPolskaNowa komunikacja dla kolejnego sklepu wielkopowierzchniowego, który poświęcił bieżący komunikat sprzedażowy na wykreowanie czegoś większego i po prostu – opowiedzenie spójnej historii o marce. Takiej historii, której aż chce się słuchać i czekać na kolejne odcinki. Kto to? Carrefour & Napoleon. Czyli marka z przeciętnej jakości komunikacji cenowej wchodząca na zupełnie osobny inny poziom i kreująca emocje wynikające z dobrze zaplanowanej opowieści. W tej kategorii to zdecydowanie wyróżniająca się kampania z ogromnym potencjałem na kolejne lata.

ŚwiatJedna z ostatnio rozpoczętych kampanii czyli „Ikea. Retail therapy”. Niektórzy mówią o niej jako sukcesie w obrębie tylko kanałów digital i walki i SEO. Ale wydaje się, że to daleko większa kampania, świetnie wykorzystująca aspekt dopasowania oczekiwań i odczytywania ich jako inspirację wprost do tworzenia nowych innowacyjnych produktów. Ikea od zawsze była i jest w tym świetna. Teraz i to po raz kolejny – potwierdza że komunikacja nadąża z powodzeniem za produktami. Czy nie na tym właśnie polega czysta idea marketingu?

Premiera, nowość rokuPolskaNetflix w Polsce. Wejście w styczniu zakończyło dziwny okres z oglądaniem przez polskiego widza słodyczy przez szybę cukierni czyli z brakiem napisów, polskich wersji i wielu innych funkcjonalności. Najlepsza a na pewno – najbardziej rozpoznawalna na świecie platforma VOD jest już u nas i cieszy wiele tysięcy osób, które mają do dyspozycji nowości i najlepsze produkcje stacji.

ŚwiatGra Pokemony (jeszcze gra czy już styl życia?) wykorzystujące technologię augmented reality. Zupełnie nowa jakość połączenia gry z realnym światem, której twórcy już po dwóch tygodniach zorientowali się, że ich innowacyjność w myśleniu o nowych grach przekroczyła możliwości percepcji oczekiwania odnośnie ich odbiorców. Granie w miejscach publicznych, które narażały ich użytkowników na niebezpieczeństwa, czy problemy etyczne z graniem np. na cmentarzach to tylko wycinek problemu. Ale z pewnością to niekończące się wręcz możliwości dla wykorzystania tego w sposób komercyjny i brandowy.

Trend rokuPolskaDalszy dynamiczny rozwój koncepcji storytellingowej, która na stałe właściwie wkomponowała się w ramy każdej strategii komunikacji i bez której to koncepcji trudno wyobrazić sobie teraz dobrą kampanię. Odwieczna chęć słuchania dobrze opowiadanych historii to coś, co znalazło się w centrum poruszających opowieści i dobrze skonstruowanych kampanii. Pewnie dlatego na tej bazie jedną z ciekawszych kampanii w ogóle były „Legendy Polskie” dla Allegro. Choć wydaje się, że również bardziej tradycyjne kampanie i bardziej tradycyjne marki zaczynają wykorzystywać to bardziej praktycznie a mniej teoretycznie. Carrefour & Napoleon? Cóż to jest jeśli nie świetnie opowiedziana historia z podziałem na dobrze zaplanowane wcześniej rozdziały i partytury?

Prognoza na 2017 rokRozwój koncepcji „Post-truth” czyli przewagi emocji, własnych oczekiwań i przekonań ponad obiektywne fakty. Oznaczać to może dalsze zwiększanie się zaangażowania emocji w komunikację i rozwój produktów. Czy to będzie oznaczać, że przewaga produktowa przestanie się liczyć, bo nie będzie w ogóle dostrzegana? Niektóre produkty już teraz pewnie tego dowodzą..

PolskaW ramach dużej dywersyfikacji agencji wyraźnie widać proces ich dalszej dyferencjacji. To z kolej powoduje, że znaczące budżety przemieszczane są do mniejszych, lokalnych agencji i wychodzą z dużych mega brandów globalnych. Np. P&G zredukowało ilość agencji reklamowych i PR o ponad 50 proc. Mieli ich za dużo? Na pewno tak ale również zdecydowanie lepiej i z innymi celami je teraz wybierają. Mniejsze agencje = większa elastyczność + optymalne koszty + większa dedykacja a to może stanowić po prostu o lepszym finalnym efekcie i efektywności prowadzonych działań komunikacyjnych.

ŚwiatWydaje się, że dalej postępował będzie rozwój i zainteresowanie koncepcją influencer marketingu. Wyszukiwanie tej frazy od 2013 roku zwiększyło się ponad 90 razy. Wyraźnie widać, że kampanie wykorzystujące te element są oceniane jako znacząco bardziej efektywne i przynoszące lepsze wskaźniki ROI niż kampanie standardowe. Wiele kampanii nawet jeśli nie planują ich użycie jako głównego elementu i kręgosłupa akcji – projektuje całość działań ze wsparciem influencerów.

Kamil Redestowicz, dyrektor kreatywny BBDO Warszawa

grafika

Wydarzenie i sukces rokuW Polsce - demokracja Facebookowa. Nie jesteśmy pierwsi - Egipcjanie przetarli ten szlak, ale mamy do czynienia z czymś wcześniej niespotykanym. KOD powstał na Facebooku, Czarny Protest powstał na Facebooku. Mam wrażenie, że dla wielu z nas 90% wiedzy politycznej pochodzi z Facebooka. To dobrze, bo zwiększa się świadomość tego, co dzieje się wokół nas, kiedy wychodzić na ulicę, a kiedy można jednak jechać na działkę. Minus jest taki, że przestajemy dogłębnie badać zagadnienia. Wystarczy hasło „jestem gorszego sortu” by tysiące osób powtarzało je, naklejało na zderzaki i tatuowało na klacie nie sprawdziwszy kontekstu. Taki skrót jest stosowany nagminnie przez obie opcje polityczne. Druga plaga to dane bez żadnego pokrycia. Share’owane w nieskończoność zmyślone tabelki o podatkach w Unii Europejskiej vs w Polsce mające udowodnić, że Polska jest w ruinie.

Na świecie - kampania prezydencka w USA. Kampania Obamy robiona przez Droga5 była pięknym przykładem tego, jak wiele znaczy dobra komunikacja. Viral z Sarą Silverman pokazywał zalety Barracka Obamy nad Johnem McCainem w sposób uroczy i bezpretensjonalny. Fast forward to 2016. Znowu Droga 5 z republikanami, ale już bez takiego uderzenia. Brak dobrego pomysłu poza podkreślaniem, że Hillary jest kobietą i że Donald to mizoginiczny dupek. I to dupek, który dużo lepiej operuje w social mediach. Widziałem gdzieś analizę języka używanego przez oboje kandydatów. U Trumpa dominują wyrazy dwusylabowe. Brak zdań podrzędnie złożonych. Hasła reklamowe znów wygrały kampanię. Tylko już nie te urocze. Hard sell.   

Porażka, rozczarowanie rokuW Polsce - to co stało się z pewną agencją na trzy litery. I nie chodzi mi o to, że ta agencja jest porażką. Absolutnie nie. Jest świetna. Porażką i rozczarowaniem jest nasz płytki rynek, na którym dzieją się takie exodusy. Agencja robi świetne rzeczy, prawdopodobnie najlepsze na rynku i dostaje takiego kopa, że się kurczy o połowę. To się nie powinno dziać. To bardzo zła perspektywa na przyszłość dla nas wszystkich, że jesteśmy wszędzie tylko projektowo i nie znamy dnia ani godziny.

Na świecie - Apple. Wszystko co dzieje się ostatnio z jabłkiem jest rozczarowujące. Nowy iPhone, który wygląda, jak stary. MacBook, który ma dotykowy pasek nie wiadomo po co. Serwis Music, który jest taki sam, jak Spotify i Tidal, tylko o dwa lata za późno. Kolejne OSXy, w których zmienia się tylko półka pod ikonki na dole. Bloatware, którego nikt nie używa. Jak żyć.   

Człowiek rokuW Polsce to Pan Generator. Złoto w Cannes, KTRy i wszystko inne. Najładniejsze i najbardziej innowacyjne rzeczy, jakie kiedykolwiek powstały na naszym rynku. I do tego zrobione naprawdę, po coś, do muzeum, na wystawę, a nie do case’u reklamowego. Mam wielką nadzieję, że chłopaki ze swoimi skillsami nie postanowią wyjechać zaraz do Hollywoodu, czy innego Singapuru, bo są wzorem do naśladowania, że jak się bardzo zaciśnie pięści, to można i tutaj robić genialne rzeczy.

Na świecie - mimo kampanii dla Hillary, David Droga. W 10 lat zbudował najciekawszą agencję w Stanach. Myślałem, że nie robią już takich ludzi. Jest ostatnim Mohikaninem w świecie księgowych.

Trend rokuW Polsce to chyba celebryci reklamujący wszystko w ilościach hurtowych. I radykalna prawica.Na świecie też radykalna prawica. I samochody elektryczne.

Prognoza na 2017 rokKontent będzie odmieniany przez wszystkie znane przypadki i kilka nowych.

 

Bogusław Skowron, social media manager, agencja Point of View

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce Euro 2016, które było dominującym tematem w komunikacji social media niemal wszystkich marek. Sukces Polaków we Francji wywołał znacznie większy buzz niż wcześniejsze turnieje w jakich graliśmy, co nie uszło uwadze brandów, które wcześniej w swojej komunikacji raczej stroniły od odniesień do piłki nożnej czy sportu w ogóle.

Na świecie wprowadzenie Instagram Stories. Pomimo całego etycznego kaca jaki towarzyszył skopiowaniu funkcjonalności Snapchata, nowe narzędzie wyraźnie ożywiło serwis i z pewnością przysporzyło mu użytkowników. Chociaż w Polsce jeszcze nie widać zbyt dużego zainteresowania marek tą funkcjonalnością, to na Zachodzie, od momentu wprowadzenia, z powodzeniem korzystają z niej chociażby: NASA, Hiffington Post, GoPro czy Vogue.

Sukces rokuW Polsce reprezentacja narodowa na Euro 2016 we Francji. Nie tylko ze względu na historyczny wynik sportowy, ale również PZPN-owski profil „Łączy nas piłka”, który dzięki nowej strategii pokazywania kadry od kuchni trafił na szczyty rankingów Sotrendera.

Na świecie Livestream on Facebook. Marki i użytkownicy na całym świecie zakochali się w transmisjach live za pośrednictwem Facebooka. Niezależnie od tego, czy transmisje dotyczyły wyborów w USA, przedmeczowych konferencji na Euro 2016 czy zmiany żarówki na szczycie wieży o wysokości 300 m zawsze spotykały się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Siła tej technologii tkwi w jej prostocie co pokazują niezliczone warianty jej wykorzystania przez marketerów niemal od samego początku jej szerokiego udostępnienia. Niektóre wydarzenia jak np. MTV EMA 2016 wykorzystały Facebook Livestream jako jeden z pełnowartościowych kanałów transmisji treści.

Porażka, rozczarowanie rokuNa świecie Twitter. Tegoroczne zapowiedzi o zbliżającym się dniu sprzedaży Twittera pokazały, że obecni właściciele nie mają najmniejszego pomysłu na to jak serwis miałby na siebie zarabiać. Dodatkowo, poza problemami z monetyzacją, Twitter odnotowuje stagnację i powoli zostaje w tyle za innymi społecznościowymi gigantami na rynku. Niezależnie od tego, czy wina tego stanu rzeczy leży po stronie zarządzających czy inwestorów, nic nie wskazuje na to, że Twitter przetrwa cały najbliższy rok pod kierownictwem Jacka Dorseya.

W Polsce Facebook Instant Articles. Polscy wydawcy wciąż nieufnie  podchodzą do narzędzia, które nie przekierowuje bezpośrednio do serwisu własnego. Wydaje się, że powodem tego nie są listopadowe doniesienia o problemach Facebooka z pomiarami zasięgów artykułów, ale zwykła nieufność do przenoszenia czytelników poza własną stronę.

Człowiek rokuW Polsce Michał Pazdan - dawno social media w naszym kraju nie odnotowały efektu medialnych narodzin legendy. Dzięki social media Michał Pazdan ze znanego głównie w Warszawie stopera stał się ogólnopolskim królem memów, wzmianek i wpisów we wszystkich możliwych serwisach nie tylko wśród rasowych kibiców piłki nożnej.

Na świecie Mark Zuckerberg. Rozwój Instagrama, wideo na Facebooku (w tym relacji live), uruchomienie Facebook Instant Articles i Facebook Workplace czy ogłoszenie kolejnych rekordów w liczbie użytkowników to tylko niektóre przykłady ogromu pracy jaki wykonywano w tym roku w Palo Alto i wytłumaczenie dlaczego w tym roku, w przeciwieństwie do poprzednich lat, nikt nie wróży „stopniowego upadku Facebooka” w najbliższym czasie.

Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce „Legendy Polskie” od Allegro. Co prawda sama kampania wystartowała pod koniec 2015 roku, przez co nie mogła znaleźć się w ubiegłorocznych podsumowaniach, ale wygenerowany przez nią ruch przełożył się na cały pierwszy kwartał tego roku.

Kampania budująca zupełnie nową jakość content marketingu na naszym podwórku była promowana i osadzona przede wszystkim w social media. Spoty publikowane na YouTube pobiły rekordy oglądalności a kampania promocyjna ebooków wygenerowała dziesiątki tysięcy pobrań. Nic więc dziwnego, że Allegro zdecydowało się na jej kontynuację również w tym roku.

Na świecie kampania „#ShareYourEars” od Disneya. Disney przeprowadził akcję charytatywną, w której przekazywał 5 dolarów fundacji Make-A-Wish 5$, w zamian za każdą osobę, która na Instagramie lub Twitterze opublikowała swoje zdjęcie z charakterystycznymi uszami Myszki Mickey i oznaczyła je hasthagiem akcji. W ten sposób udało się zebrać aż milion dolarów, co pokazuje, że kreatywne kampanie nadal można robić przy pomocy starych sztuczek i nie trzeba fajerwerków w kreacji, żeby mieć fajerwerki w wynikach.

Premiera, nowość rokuNowość roku, zarówno w Polsce i na świecie to wprowadzenie przycisków reakcji na Facebooku. Długo zapowiadana i oczekiwana przez wielu zmiana w samym rdzeniu serwisu, nadal wywołuje wiele emocji, co pokazuje popularność żebrolajkowych głosowań live wykorzystujących tę funkcjonalność. Póki co nie widać jednak większego przełożenia reakcji na mierzenie statystyk Facebookowych, ale jest to raczej wynikiem malejącego znaczenia kampanii nakierowanych na aktywność w porównaniu do działań zasięgowych.

Trend rokuKomunikacja wideo zarówno w Polsce jak i na świecie. Rok 2016 obfitował w wiele zmian kształtujących wideo w platformach social media. Transmisje live wideo na Facebooku przeszły już do porządku dziennego, WhatsApp rozwija opcje wideo-calling, Instagram walcząc o użytkowników ze Snapchatem wydłużył długość filmów a YouTube umożliwił każdemu oglądanie filmów w technologii VR. Wydaje się, że chociaż w Polsce marki nieco wolniej sięgają po wideo w komunikacji to przyszły rok pokaże stopniową przewagę filmów nad obrazkami również na naszym podwórku.

Magda Olak, managing director i executive producer w Tank Production

grafika

Wydarzenie rokuVirtual Reality - czyli połączenie świata realnego z wirtualną rzeczywistością, w którym obraz ze świata realnego możemy łączyć z obiektami, które kreuje komputer. Na chwilę obecną główne obszary wykorzystania tej technologii to gry oraz symulacje. Już wkrótce technologia Virtual Reality pewnie będzie wykorzystywana w nauce, turystyce, czy .. bliskiej mi - reklamie.

Sukces rokuW tym miejscu przede wszystkim zwrócę uwagę na rekordową skalę działania. Grupa Allegro, do której należą: największy polski serwis aukcyjny Allegro oraz porównywarka cen Ceneo, zostały sprzedane za kwotę 3,25 mld dol. To pierwsza tak duża transakcja. Allegro ma obecnie ma 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, co w 38-milionowym kraju dosyć jednoznacznie wskazuje na dominację w tym segmencie rynku.

Porażka rokuW tym roku, w rankingu sprzedaży telefonów z systemem Android na pierwszym miejscu pojawił się Huawei...a dlaczego? Dlatego, że pionier tej kategorii, czyli Samsung wypuścił na rynek uszkodzone, wybuchające produkty, w związku z czym wycofał produkty i płaci teraz odszkodowania. Na rodzimym rynku w przykrym stylu zakończyła swoje „życie” marka Alma, którą wykończyła konkurencja w postaci dyskontów oraz podatek handlowy.

Kampania rokua) Tyskie. „Tyskiego najlepszego” - za pomysł, połączenie obecnych trendów z całościowym konceptem dla marki oraz za bardzo dobrą realizację (agencja Bardzo)b) „Gitara” Allegro - za świetną realizację prostego pomysłu (kampania została także doceniona i nagrodzona złotem w konkursie Epica Awards 2016) (agencja Bardzo)c) „Nie chcę być strażakiem” - ważna kampania społeczna, już o światowym rozgłosie, zrealizowana, przez Agencję WALK dla Fundacji Integracja. Projekt też został nagrodzony brązem w kategorii PR (podkategorii Public Affairs & Lobbying na Cannes Lions 2016).

Trend roku i prognoza na 2017 rokPrzeniesienie ruchu na Google (51 proc.) oraz zwiększająca się liczba użytkowników, którzy chłoną cały internet na Mobile. To ciekawe zjawisko, które warto obserwować.

 

Anna Roman-Pluta, strategy director w Change Serviceplan (Group One)

grafika

Wydarzenie rokuOczywiście, że wybory w Stanach, ale ja dla odmiany napisze o czymś pozytywnym. Po dwunastu miesiącach intensywnej pracy australijscy licealiści stworzyli generyk Dalaprimu (leku m.in na HIV, toksoplazmozę czy malarię) gdzie koszt jednej tabletki wynosi 2 dolary. Panu Martinowi Shkreli, który w zeszłym roku podniósł cenę tego leku do 750 dolarów za tabletkę, musi być teraz smutno.

Ważne dla polskiej kultury odwiedziny - czyli robiący wielkie wrażenie pomimo małych rozmiarów „Chrystus błogosławiący” pędzla Rafaela, a także płótna innych w renesansowych malarzy północnej Italii w Muzeum Narodowym w Warszawie we wspaniałej oprawie wystawystworzonej przez Borisa Kudliczkę.

Sukces rokuDwa (zupełnie różnego kalibru) super pomysły jak sprawić by ludzie wyszli na ulicę: czarny protest oraz „Pokemon Go”.

Porażka, rozczarowanie rokuSmutne przykłady o tym, że ślepa pogoń za zwycięstwem przesłania prawdziwy - szczytny cel działania: Polscy sportowcy na dopingu podczas Olimpiady w Rio oraz (nie)ratująca życie aplikacja „I Sea” na festiwalu Cannes Lions.

Człowiek rokuElon Musk - za Solar City i obietnicę wyprawy na Marsa w ciągu sześciu lat. O człowieku świadczą nie słowa (i niezbyt udane konferencje) ale czyny.

Kampania, projekt roku #gamefor good Sea Hero Guest stworzona dzięki T-mobile (konkretnie Deutche Telecom) darmowa gra mobilna, która pozwala współtworzyć ponoć największą na świecie bazę danych generowaną społecznościowo. Pomaga ona naukowcom walczyć z demencją i generuje równowartość 9400 lat badań laboratoryjnych.

Premiera, nowość rokuGenialna konwergencja usług w wykonaniu Ubera - Uber Health rozwozi szczepionki przeciw grypie oraz wellness packi w 35 miastach USA. By je zamówić wystarczy smartfon, 10 dolarów. No i nie wolno bać się zastrzyków.   

Trend rokuPiktogramizacja języka czyli emoji jako treść reklamowa. używane z powodzeniem w szczytnych celach, np. obronie wymierających gatunków #endangeredemoji, czy curly-haired Emoji stworzone przez DoveInfluencerzy czyli nowi celebryci reklamy.

Prognoza na 2017 rokRosnąca rola wideo kontentu, szczególnie wideo 360 i urządzeń VR, które oprócz bycia modnym gadżetem od Coca Coli czy McDonalds idealnie wpasowują się w trend coraz bardziej autentycznego doświadczania np. nowego samochodu (Volvo) ale też nowych miejsc (Visit Houston).

Łukasz Lewandowski, wiceprezes K2 Internet

grafika

Wydarzenie rokuPolska - „dobra zmiana", która miała zarówno pośredni jak i bezpośredni wpływ na rynek reklamowy. Dla jednych okazała się dobra, dla drugich zła.

Świat - wynik wyborów w USA, które przypomniały branży reklamowej starą prawdę, że każdy produkt da się sprzedać.

Sukces rokuWciąż na niego czekamy.

Porażka, rozczarowanie rokuReklama radiowa, której nie da się już słuchać przy jedzeniu…

Człowiek rokuTo nie człowiek, to Bot.

Serwis, kampania, projekt rokuNa świecie to z pewnością cały marketing Netflixa. W Polsce mam nadzieję, że też, ale nie chcę oceniać pracy własnej agencji.

Premiera, nowość rokuData Driven Creative, czyli próba połączenia dwóch światów - sztuki i liczb.

Trend rokuAgencje chcą być consultingiem, a consultingi agencjami.

 

Rafał Lampasiak, strategy director Walk

grafika

Wydarzenie rokuW Polsce wydarzeniem roku była Verva Street Racing na błoniach Stadionu Narodowego, która będąc imprezą komercyjną, przyciągnęła aż 110 tys. uczestników. Wydaje mi się, że jest to zjawisko, które zdarza się nieczęsto oraz pokazuje jak wielką wartością dodaną dla budowania świadomości i przywiązania do marki jest event marketing i rzeczywiste doświadczanie brandu.

Na świecie były to wybory prezydenckie w USA, które pokazały jak silnie ludzie potrafią zjednoczyć się przeciwko czyimś poglądom. Przejawem tego były różnego rodzaju kampanie, jak np. „Save The Day” z Robertem Downey Jr. i Markiem Ruffalo w rolach głównych. Z drugiej strony wybory pokazały też, że marki potrafią to skutecznie wykorzystywać, ustawiając się w neutralnej pozycji. Najlepiej pokazuje to kampania Audi “Duel”, wyświetlona w trakcie debaty.

Sukces rokuŚwiąteczna reklama Allegro - polska kampania, która wywołała dużo kontrowersji. Zarzucano jej przede wszystkim podobieństwo do już istniejących spotów. Jednak jak żadna inna zawładnęła sercami widzów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Została również doceniona przez wiele prestiżowych zachodnich mediów branżowych, będąc wymienianą jako jedna z najlepszych świątecznych reklam na świecie.

Na polu międzynarodowym natomiast – silniejsze niż dotychczas dostrzeżenie przez duże marki, że wyrównywanie granic pomiędzy dostępnością dóbr na świecie i jakością życia w różnych grupach społecznych ma znaczenie nie tylko dla świata, ale także dla nich samych. Coraz więcej dużych korporacji angażuje się społecznie i robi z tego nie tylko dodatek do swojej działalności, ale jej główną wartość. Dobrym przykładem takiego działania jest np. kampania „So Long, Old World” firmy Unilever.

Porażka, rozczarowanie rokuWarszawska Szkoła Reklamy ze swoją kampanią rekrutacyjną, mówiącą o tym, że „nie każda praca uszlachetnia”. Szczerze mówiąc do dziś nie mogę wyjść ze zdumienia jak tak „zła” kampania mogła ujrzeć światło dzienne. Co prawda szkoła wreszcie stała się naprawdę znana, ale nie zazdroszczę jej absolwentom, którzy będą pokazywać swoje CV tym, którzy zapamiętali kampanię.

Rozczarowaniem w skali światowej jest dla mnie Euro 2016. Według mnie żadna z marek nie zrobiła niczego unikalnego i nie zdołała zabłysnąć podczas tak dużej imprezy. Przynajmniej ja takiej nie dostrzegłem i teraz nie potrafię jej sobie przypomnieć.

Człowiek rokuW Polsce to nie człowiek, ale Pan, a dokładniej Pan Generator, czyli grupa artystyczna, która wyprzedziła wszystkich specjalistów z naszej branży, zdobywając złoto podczas Cannes Lions za swoją instalację dla Muzeum Powstania Warszawskiego.

David Droga, założyciel i „głównodowodzący” agencji Droga5, która zdobyła w 2016 tytuł zarówno agencji roku wg. Ad Age, jak i została uznana za najbardziej kreatywną agencję na świecie. Udowodnił on, że kreatywność i robienie rzeczy wychodzących poza ramy standardowej reklamy może nie być tylko jednorazowym “strzałem”, ale można na tym budować i utrwalać pozycję agencji na rynku w długiej perspektywie.

Kampania, projekt rokuKampania mojej agencji „Nie Chcę Być Strażakiem” to szeroko doceniany i chyba najczęściej nagradzany projekt w 2016 roku na polskim rynku reklamowym. Idea, która przełamała stereotyp myślenia o osobach niepełnosprawnych jako niezdolnych do pracy, mimo braku budżetu mediowego została naprawdę zauważona. A to, że zdobyła kilka nagród zagranicznych, w tym tę najbardziej prestiżową jeszcze bardziej pokazuje, że jest to kampania, która zrobiła realną różnicę.

Kampania „#OptOutside” dla REI, marki odzieży outdoorowej, która w tym roku na Cannes Lions zdobyła Grand Prix w kategorii Promo & Activation. Marka zamykając swoje sklepy w dniu największych wyprzedaży pokazała, że jest odważna i że potrafi zrobić wiele, żeby być w zgodzie ze swoją główną wartością - dbaniem o ludzi, którzy spędzają czas „na zewnątrz”.

Trend rokuNa świecie głośno było, szczególnie na festiwalu w Cannes, o technologii VR i coraz większych możliwościach jej wykorzystania przez marki. Być może w niedługim czasie stanie się ona obowiązkowym narzędziem marketingowym dla wielu produktów i usług, gdzie konsumenci będą wprost domagali się częściej wirtualnych niż rzeczywistych doświadczeń z marką.

W Polsce coraz częściej marketerzy zauważają, że konsumenci nie chcą oglądać już ich reklam. Adblocki w sieci czy omijanie wzrokiem billboardów to temat coraz częściej poruszany i nierzadko wpisywany jako główny problem do briefów. Myślę, że wbrew pozorom to akurat dobry trend dla naszej branży, bo szybko zmusi nas i klientów do tworzenia bardziej angażujących, kreatywnych i odważnych treści.

Maks Sikora, dyrektor zarządzający Human Ark

grafika

Wydarzenie rokuTrudno mi jednoznacznie wskazać branżowe wydarzenie roku. Zjawiskiem wartym odnotowania, w skali światowej i krajowej, była popularność gry „Pokemon Go” wykorzystującej technologię rzeczywistości rozszerzonej. Zarówno AR (Augmented reality), jak VR (Virtuale Reality) rozwijają się dość dynamicznie i z pewnością ich wykorzystanie w reklamie czy filmie będzie coraz większe. O VR możemy właściwie mówić jak o zupełnie odrębnym medium, z unikalnie tworzonym kontentem. Co ciekawe, według danych Deloitte wartość rynku VR w 2016 roku wynosiła 2 mld USD. Prognozy na 2020 rok wskazują, że rynek VR rozwinie się do poziomu 30 mld USD, podczas gdy w tym samym czasie rynek AR do 120 mld USD (źródło: Digi Capital).Obie technologie mają potencjał by wchodzić w coraz to nowe obszary życia, a nawet stać się elementem komunikacji marketingowej. Przyglądamy się temu uważnie również w kontekście dalszego rozwoju naszych własnych projektów filmowych (kontynuacji serialu „Kacperiada” czy produkcji pełnometrażowej “Podróż smokiem Diplodokiem”) i rozwijanych wokół nich planów crossmediowych.

Sukces rokuZ punktu widzenia studia Human Ark niewątpliwie sukcesem roku jest entuzjastycznie odbierana przez widzów i krytyków premiera serialu animowanego „Kacperiada” na motywach opowiadań Grzegorza Kasdepke, którą mieliśmy przyjemność wyprodukować i która od grudnia br. emitowana jest na antenie Canal+ Family. To utwierdza nas, że naprawdę warto inwestować w rozwój własnych, niezależnych projektów filmowych. Wierzymy, że w ślad za sukcesem wizerunkowym związanym z tą częścią naszej działalności, przyjdzie również sukces biznesowy, dlatego obecnie już rozpoczęliśmy pracę nad kolejnym sezonem „Kacperiady”, myślimy o spin-offie, równolegle przygotowujemy się do uruchomienia produkcji pełnometrażowej animacji familijnej przeznaczonej na rynek międzynarodowy „Podróż smokiem Diplodokiem” na motywach komiksów Tadeusza Baranowskiego.

Kampania, projekt rokuNa koniec roku na prowadzenie zdecydowanie wysunęła się świąteczna reklama Allegro w ramach kampanii „Czego szukasz” z udziałem sympatycznego dziadka, który wzruszył miliony widzów na całym świecie (ponad 12 milionów wyświetleń). Doskonale zbudowany, emocjonalny storytelling, do tego wysokiej jakości realizacja. Gratuluję sukcesu i cieszę się, że my Polacy jesteśmy coraz częściej doceniani na świecie.

Premiera, nowość rokuPowtórzę się, ale dla nas, dla Human Ark zdecydowanie premierą roku jest wyprodukowany przez nas serial „Kacperiada”. Mamy za sobą pokazy, m.in. w ramach Festiwalu Filmowego Kino Dzieci, oraz emisję pierwszych odcinków na antenie Canal + Family, które spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem publiczności i recenzjami mediów. Wierzymy, że jest to przełomowy moment dla polskiej animacji, rodzaj pozytywnego otwarcia, które przekona nadawców, koproducentów, sponsorów do tego, że warto inwestować w rozwój rodzimego kina animowanego.

Trend rokuKlienci coraz poważniej traktują reklamę online lokując w tym obszarze większe budżety. Reklama online staje się równorzędna z telewizyjną. Proces jej przygotowania nie różni się szczególnie od produkcji reklam telewizyjnych - są to zlecenia wykonywane, zgodnie z oczekiwaniem klientów, w najwyższej jakości. Często od sukcesu tych kampanii internetowych uzależnione jest rozszerzenie komunikacji o kolejne kanały i zaplanowanie emisji w telewizji czy w kinach. To pokazuje, jak potężnym medium stał się internet, również w świadomości klientów, którzy chętnie lokują tu coraz większe budżety.

Kolejnym zauważalnym trendem jest dynamiczny rozwój rynku reklamowego w Azji. Zgodnie z przewidywaniami agencji mediowej Zenith niektóre azjatyckie rynki do 2019 roku będą rosły w dwucyfrowym tempie, przynosząc 12 proc. wzrostu globalnego rynku w ciągu najbliższych 3 lat. W Human Ark już dziś ok. 30 proc. produkcji realizowanych przez Human Ark przeznaczona jest na rynki azjatyckie.

W Human Ark z kolei nieustannie inwestujemy w rozwój własnego zespołu reżyserskiego. Ten trend trwa u nas już kilka lat. Zaczynaliśmy od duetu WAWPOL (Wojtek Wawszczyk i Kamil Polak), dziś mamy na pokładzie aż pięciu reżyserów, którzy pracują zarówno przy produkcjach własnych (serial, pełnometrażowy film), jak i przy reklamach dla klientów zewnętrznych. Własny zespół reżyserów znacząco optymalizuje pracę, podnosi jej jakość i komfort na każdym etapie realizacji projektu. Klienci to doceniają i chwalą sobie taki model działania.

Prognoza na 2017 rokWydaje mi się, że 2017 rok będzie rokiem dalszego rozwoju technologii VR i AR. To jeden z najszybciej rozwijających się obszarów w branży mediowej, rozrywkowej względem którego oczekiwania i wymagania klientów będą stale rosły. Nadal też zwiększane będą budżety reklamowe przeznaczone na kampanie online. Jak prognozuje Grupa mediowa GroupM (WPP) w 2017 roku globalne wydatki na reklamę internetową będą większe niż na reklamę w telewizji.

W zestawieniu z optymistycznymi prognozami rozwoju azjatyckiego rynku reklamowego w nadchodzącym roku, szczególnie ciekawe wydają się również prognozy dla branży filmowej, które pokazują, że chiński przemysł filmowy już w przyszłym roku przebije udziały Hollywood w światowym box office.

 

Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR

grafika

Wydarzenie rokuNa świecie: Szefowie Dentsu, Havas, IPG, Omnicom, Publicis, WPP podpisują wspólne zobowiązanie z Sekretarzem Generalnym ONZ dla Sustainable Development Goals (SDG)

W Polsce: Dialog Branżowy: organizacje branżowe SAR, ZFPR, IAB, IAA, SOIT prowadzą ustrukturyzowany dialog z organizacją zrzeszającą pracowników działów zakupów PSML, który ma doprowadzić do opracowania i wspólnej rekomendacji dla standardów przetargowych. Efekty tych rozmów publikowane są  na stronie the dobryprzetarg.pl. Sukces rokuNa świecie: Branża reklamowa przyczyniła się do zakończenia wojny domowej w Kolumbii - historycznie kampanie reklamowe namawiały partyzantów do wyjścia z dżungli, a w tym roku namawiały do napisania nowej historii „Bulletpen” – nagroda w Cannes  W Polsce: Pierwsze złoto w Cannes w kategorii Brand design dla polskiego kolektywu artystycznego panGenerator za projekt „Miara Pokoju. Quantum of Piece”

Porażka rokuNa świecie: Strategia kampanii wyborczej Hilary Clinton - w niektórych stanach Hillary wygrała powyżej 80 proc. głosów, a w innych zabrakło paru głosów żeby zdobyć głosy elektorów. Nie wygląda to na efektywną strategie.

Porażka marketingowa w Polsce: Adblock w Polsce - rekordy w blokowaniu dostępów do reklam (wg badania MEC z maja - 36 proc. internautów ma zainstalowany adblock), co pokazuje do czego prowadzą clutter i nachalna komunikacja, trzeba również wspomnieć promocje z której Lidl musiał się wycofać  - Promocja, co ją Polacy wykiwali.

Człowiek rokuWarto zwrócić uwagę na wybór Jarka Ziębińskiego na globalnego szefa Publicis One – to pierwszy globalny szef z Polski, wieloletni CEO LeoBurnett w Polsce i jeden z założycieli SAR. Bezpośrednio na naszym rynku Jurorzy Innovation Award wybrali człowieka roku w trzech osobach  Michał Brański, Krzysztof Sierota i Jacek Świderski/Grupa Wirtualna

Kampania, projekt rokuNa świecie: „The Swedish Number”, co jest kolejnym dowodem na świetny branding krajowy w Szwecji poprzednio szwedzki Twitter.

W Polsce: Internauci i światowa prasa już wybrały -  „Czego Szukasz w Święta - English for Beginers” dla Allegro. Za  projekt odpowiadają firmy: Bardzo, CutCut i Universal McCann.

Premiera, nowość rokuNetflix.

Trend rokuNa świecie: VR trafia na dobre do marketingu – Nagroda w Cannes z The Field Trip to Mars. Ponadto sztuczna inteligencja jest najczęściej wymienianym pojęciem na Festiwalu w Cannes Lions i pierwsze nagrody: GP Lions Innovation: Google Deepmind Alphago.

W Polsce i na świecie trzeba zwrócić uwagę na branded content – przykładem może być kampania  Lowlanders. Dużo marek próbuje i sporo robi to dobrze, warto też zwrócić uwagę na wykorzystanie influencerów - jeszcze nigdy nie było takiego zagęszczenia.

Prognoza na 2017 rokPrzyglądając się EACA European Advertising Business Climate Index dla Europy warto zauważyć wyraźną tendencje wzrostową w III i IV kwartale 2016. Przewidywany jest znaczny wzrost zatrudnienia, co może wskazywać na pozytywne nastawienie przed 2017. W Polsce na tym tle również widoczne są wzrosty, choć w tym roku nasz optymizm gospodarczy w branży plasuje się poniżej średniej Europejskiej. Wzrost przychodów branży na poziomie 2-3 proc. wydaje się jednak realny.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele