Abstra ze wzrostem wpływów o 18 proc. i 3,4 mln zł straty, 2,2 mln zł od funduszu Wandzlów i Leśnodorskiego

W ub.r. firma Abstra, zajmując się produkcją wideo na YouTube’a, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 17,7 proc. do 9,36 mln zł oraz straty netto z 2,26 do 3,39 mln zł. Wiosną ub.r. została dokapitalizowana kwotą 2,2 mln zł, a lutym br. wzięła 1 mln zł pożyczki.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Abstra ze wzrostem wpływów o 18 proc. i 3,4 mln zł straty, 2,2 mln zł od funduszu Wandzlów i Leśnodorskiego

W sprawozdaniu złożonym w KRS podano, że w ub.r. przychody Abstra z własnych kanałów youtube’owych wzrosły z 6,46 do 7,23 mln zł, z produkcji zewnętrznych zmalały z 1,36 mld zł do 69 tys. zł, z kanałów dla marek zwiększyły się z 20 tys. zł do 1,72 mln zł, a pozostałe przychody ze sprzedaży produktów poszły w górę z 54 do 288,8 tys. zł.

Zdecydowanie najważniejszym kanałem własnym firmy jest Abstrachuje, którego twórcy Cezary Jóźwik, Robert Pasut i Rafał Masny są mniejszościowymi udziałowcami spółki. Inne takie kanały to m.in. Beksy, Nieprzygotowani, Foot Truck i Dla Pieniędzy.

W ub.r. Abstra uruchomiła kilka kanałów dla reklamodawców, m.in. „Jak TO Robić?” dla marki Durex oraz Kumaty dla Żabka Polska.

grafika

1,9 mln zł kosztów więcej

Wydatki operacyjne Abstra kwotowo zwiększyły się znacznie mocniej od przychodów - z 10,71 do 12,59 mln zł, czyli o 17,5 proc. Koszty usług obcych poszły w górę z 4,72 do 5,98 mln zł, wynagrodzeń - z 4,55 do 5,09 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 486,8 do 537,4 tys. zł. Zespół firmy składa się głównie ze współpracowników, liczba pracowników etatowych zmalała z ośmiu do pięciu.

Nakłady na zużycie materiałów i energii skurczyły się z 700,4 do 340,8 tys. zł, te na amortyzację wzrosły z 83,2 do 296,5 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne - ze 175,8 do 347,8 tys. zł.

Znacząco pogorszyły się wyniki rentowności Abstra, także wskutek spadku pozostałych przychodów z 577 do 43,9 tys. zł oraz wzrostu kosztów finansowych z 24 do 182,1 tys. zł. Strata sprzedażowa zwiększyła się z 2,76 do 3,24 mln zł, strata brutto - z 2,22 do 3,39 mln zł, a strata netto - z 2,26 do 3,39 mln zł.

2,2 mln zł dokapitalizowania, 1 mln zł pożyczki

W 2018 roku w Abstra zainwestował fundusz Padrone Capital kontrolowany m.in. przez Bogusława Leśnodorskiego oraz Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa, oraz Olka Wandzla, prezesa Abstra. Za 40 proc. udziałów fundusz zapłacił 4 mln zł.

W kwietniu ub.r. Padrone Capital kolejny raz dokapitalizował spółkę: za 20 proc. nowych udziałów zapłacił 2,2 mln zł. Z kolei na początku lutego br. Abstra wzięło 1 mln zł pożyczki z terminem spłaty do końca czerwca br.

Na przełomie marca i kwietnia br. Abstra rozstała się z częścią pracowników wskutek spowolnienia gospodarczego wywołanego przez epidemię koronawirusa. - Odpowiedzialnością zarządu Abstra było podjęcie wszelkich niezbędnych kroków, pozwalających na nieprzerwane działanie firmy, bez straty dla jakości tworzonych przez nas produkcji na YouTube i podcastów. W rezultacie musieliśmy dostosować struktury firmy do nowych warunków. To były trudne decyzje, najtrudniejsze w historii naszej firmy. Mimo tych trudności przeważająca większość pracowników Abstra zostaje z nami - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Szwarc, ówczesny prezes spółki.

W połowie maja Szwarc przeszedł do rady nadzorczej firmy, a na stanowisku prezesa zastąpił go Olek Wandzel.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Poseł zapytał reporterkę TVP o "problemy umysłowe". Ostra wymiana zdań na sejmowym korytarzu

Poseł zapytał reporterkę TVP o "problemy umysłowe". Ostra wymiana zdań na sejmowym korytarzu

W Niemczech rośnie popularność naziemnej telewizji cyfrowej

W Niemczech rośnie popularność naziemnej telewizji cyfrowej

HBO Max poszerza zasięg

HBO Max poszerza zasięg

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"