SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Axel Springer przegrywa w niemieckim Sądzie Najwyższym, korzystanie z adblockerów legalne

Niemiecki Sąd Najwyższy wydał wyrok, w którym oddalił pozew koncernu Axel Springer skierowany przeciwko firmie Eyeo, producentowi programu Adblock Plus. Trybunał orzekł, że programy do blokowania reklam nie naruszają uczciwej konkurencji, a korzystanie z nich przez internautów jest legalne.

Obecne orzeczenie niemieckiego Sądu Najwyższego w Karlsruhe jest następstwem apelacji wniesionej przez Axel Springer po niekorzystnym dla niego wyroku niższej instancji wydanego w połowie 2016 r.

Poprzednie orzeczenie stwierdzało, że wbrew argumentacji Axel Springer tworzenie i korzystanie z programów do blokowania reklam nie stanowi naruszenia konstytucyjnych praw wydawców do publikowania reklam w internecie. Niemiecki koncern medialny oskarżał firmę Eyeo, producenta wtyczki Adblock Plus o narażenie wydawcy na straty i działanie wbrew zasadom wolnej konkurencji.

Na podobnym stanowisku stanął także Sąd Najwyższy. Uznał, że korzystanie z adblockerów jest w pełni dozwolone i nie narusza równowagi rynkowej. Trybunał cofnął także postanowienie sądu niższej instancji mówiące o tym, że stosowanie w Adblocku Plus tzw. „białej listy” zawierającej wydawców, których reklamy nie są blokowane nie jest zgodne z prawem wówczas, gdy Eyeo pobiera opłaty od wydawcy w zamian za wpisanie na listę.

Po ogłoszeniu niekorzystnego dla siebie orzeczenia prawnicy Axel Springera zapowiedzieli apelację do niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego. Natomiast producent Adblocka Plus wyraził zadowolenie z wyroku, który bierze w obronę prawo użytkowników do walki z męczącymi i intruzywnymi reklamami wyświetlanymi przez wydawców na ich stronach internetowych.

Axel Springer nie jest jedynym niemieckim wydawcą walczącym przed sądem z adblockerami, choć to pierwszy przypadek wyroku wydanego przez tak wysoką instancję. W toku są także postępowania sądowe zainicjowane przez ProSiebenSat.1 Media, RTL, Sueddeutsche Zeitung oraz Spiegel Online.

Blokowanie reklam w internecie jest coraz popularniejsze. W Polsce przez wtyczki typu Adblock Plus jest blokowanych ok. 46 proc. odsłon reklam. W większości sondaży użytkownicy tego rozwiązania przyznają, że ich głównym motywem jest zmęczenie intruzywnymi formatami reklamowymi w internecie. Aby z nimi walczyć Google w swojej przeglądarce Chrome wbudował własny mechanizm blokowania reklam niezgodnych ze standardami Coalition for Better Ads. Jednocześnie Google udostępnił wydawcom (także polskim) narzędzie o nazwie Funding Choices pozwalające walczyć ze zjawiskiem blokowania reklam na ich stronach internetowych. Jednak z rozwiązania tego mogą skorzystać wyłącznie te media, które stosują u siebie reklamy spełniające odpowiednie wymagania i nie budzące irytacji internautów.

Dołącz do dyskusji: Axel Springer przegrywa w niemieckim Sądzie Najwyższym, korzystanie z adblockerów legalne

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ooo
Niemcy, ale nie tylko oni nie znają lepszego rozszerzenia, czy .apk, od adblocka+. Ruskiemu dodatkowi Adguard nawet pozwy nie grożą. Nienażarte świnie wreszcie przegrały w sądzie. :-)
odpowiedź