Część tygodników opinii w czasie epidemii zmniejszyła objętość. „Reakcja oszczędnościowo-pragmatyczna”

Od ponad miesiąca „Polityka”, „Newsweek”, „Sieci” i „Do Rzeczy” mają znacznie mniejszą objętość niż wcześniej. - To była reakcja oszczędnościowo-pragmatyczna - komentuje naczelny „Sieci” Jacek Karnowski. Natomiast inne tytuły, m.in. „Gość Niedzielny”, „Tygodnik Powszechny” i „Gazeta Polska”, zachowały dotychczasową liczbę stron.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Część tygodników opinii w czasie epidemii zmniejszyła objętość. „Reakcja oszczędnościowo-pragmatyczna”

Tygodnik „Polityka” ostatni raz standardową objętość 100 stron miał w numerze, który ukazał się 25 marca. Kolejne wydania pisma liczyły 92 strony, obszerniejsze (108 stron) były tylko wydania na Wielkanoc i weekend majowy.

„Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) do końca marca liczył po 100-108 stron, a od wydania od wydania z 13 kwietnia - 92 strony. „Do Rzeczy” (PMPG Polskie Media) pod koniec marca zeszczuplało ze 100 do 84 stron, wyjątkami były wydania pisma w tygodniu wielkanocnym (100 stron) i pod koniec kwietnia z dodatkiem „Od wojny klas do wojny płci” (108 stron).

Natomiast „Sieci” (Fratria) liczną obecnie po 84 lub 92 strony. Do połowy marca tygodnik miał zazwyczaj 100 stron, a z dodatkami nawet 116. Ostatni powiększony numer ukazał się w tygodniu przed Wielkanocą (108 stron).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/empik-nie-otworzy-40-salonow-galerie-handlowe-nieistotne-dla-wydawcow-prasowych-rynek-znow-sie-ustabilizuje,7170710117922945a ##

- To była reakcja oszczędnościowo-pragmatyczna. Wprowadziliśmy pewną kondensację w tygodniku. Nie mieliśmy sygnałów, że czytelnicy źle na to zareagowali - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Karnowski, redaktor naczelny „Sieci”.

Wyniki sprzedażowe tygodnika w ostatnich tygodniach Karnowski podsumowuje określeniem: dobra stabilność. - Nie było też gwałtownego cięcia nakładu wywołanego koronawirusem, wypadła jedynie część punktów w galeriach handlowych - opisuje. - Z optymizmem patrzymy w przyszłość. Nie wydarzyło się nic złego ani dramatycznego - zapewnia.

Od połowy marca redakcja „Sieci” zachęcała do kupowania prenumerat cyfrowych pisma. W drugiej połowie kwietnia Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii ds. wydawniczych, podziękował za dotychczas kupione subskrypcje i zapowiedział nowy projekt (jego szczegóły są na razie nieznane).

Wydawca nie podaje dokładnych danych sprzedaży prenumerat cyfrowych. - Sprzedaż jest bardzo obiecująca - podkreśla Jacek Karnowski.

Ringier Axel Springer Polska zapewnił, że w marcu br. średnia sprzedaż wersji drukowanej i e-wydań „Newsweek Polska” wyniosła 67,3 tys., tyle samo co miesiąc wcześniej. Natomiast numer w tygodniu wielkanocnym sprzedał się w ponad 75 tys. egz. W drugiej połowie marca jeden numer „Do Rzeczy”, tak samo jak „Wprost”, ukazał się jedynie w wersji cyfrowej. Ten drugi tytuł na początku marca ostatecznie zniknął z druku, jego nowa odsłona cyfrowa pojawiła się w minionym tygodniu.

Sakiewicz: czytelnik doceni, że dajemy mu, co mamy najlepsze

Za to kilka innych tygodników opinii nie zmniejszyło objętości po pojawieniu się obostrzeń i spowolnienia gospodarczego wskutek epidemii. „Tygodnik Powszechny” tak jak wcześniej ma 84 strony, „Gość Niedzielny” - zazwyczaj 100 stron, a „Gazeta Polska” - standardowo 108 lub 116 stron (a z dodatkami nawet 124).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-prasy-i-ksiazek-spadla-w-marcu-o-21-proc-a-odziezy-o-50-proc-skokowy-wzrost-udzialu-e-commerce,7170715499632769a ##

Redaktor naczelny „Gazety Polskiej” Tomasz Sakiewicz mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że w związku z epidemią nie zmniejszono nakładu pisma, nie zmalała też jego sprzedaż. - Trzeba podkreślić, że czytelnicy zwyczajnie nas nie zostawili, w ostatnim okresie były nawet numery, które sprzedały się lepiej niż poprzednich miesiącach - stwierdza.

Sakiewicz wylicza, że w nowym numerze „Gazety Polskiej” znajdą się wywiady m.in. z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, prezesem PFR Pawłem Borysem i sekretarzem stanu w kancelarii premiera Piotrem Naimskim.

- Byłoby głupie obcinać gazetę, mając takie materiały. Najważniejsze jest to, czego chce czytelnik. Nawet jeżeli będziemy mieli mniejsze zyski albo przez jakiś czas nie będziemy mieli w ogóle zysków, to czytelnik doceni, że dajemy mu, co mamy najlepsze - argumentuje Tomasz Sakiewicz. - Ja wolę nie odebrać pensji niż wydrukować złą gazetę - deklaruje.

Izolacja społeczna w związku z epidemią mocno utrudniła dystrybucję pism katolickich, które w dużym stopniu sprzedawane są przy kościołach. Wicenaczelny „Gościa Niedzielnego” Andrzej Grajewski w drugiej połowie marca zaapelował do czytelników o kupowanie pisma w kioskach i internecie. - W 40-letniej pracy po raz drugi staję w takiej sytuacji - ocenił Grajewski.

W połowie kwietnia wydawca „Gościa Niedzielnego” wznowił dystrybucję przy kościołach, z pisma usunięto tymczasowo wszystkie 20 diecezjalnych dodatków. - Spadki sprzedażowe będą bolesne - przyznał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Sudoł, kierownik działu promocji tygodnika.

Według danych ZKDP w lutym br. liderem sprzedażowym w segmencie tygodników opinii był „Gość Niedzielny” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 98 802 egz., 9,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadki zanotowały wszystkie tytuły - największe „Sieci” (o 15,3 proc. do 34 149 egz.) i „Newsweek Polska” (o 13,8 proc. do 67 280 egz.), a najmniejszy - „Polityka” (o 1,9 proc. do 91 758 egz.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online