SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dino Polska ma już 1,5 tys. sklepów i 27 tys. pracowników. Wpływy 24 proc. w górę

W I kwartale przychody Dino Polska zwiększyły się rok do roku o 24,3 proc. do 2,76 mld zł, a zysk netto - ze 103,9 do 144,8 mln zł. Firma na koniec marca miała 1 532 sklepy, o 59 więcej niż na koniec ub.r.

Sprzedaż porównywalna (like-for-like) w sklepach Dino zwiększyła się rok do roku o 7 proc.

Udział świeżych produktów spożywczych (m.in. pieczywa, nabiału i wędlin) w sprzedaży Dino Polska zmalał z 40,2 do 38,7 proc., pozostałych produktów spożywczych (takich jak dania gotowe, napoje, słodycze, przekąski, mrożonki, przetwory, tłuszcze, produkty zbożowe i sypkie, przyprawy, alkohol i tytoń) - wzrósł z 47 do 48,5 proc.

Natomiast udział artykułów niespożywczych bez zmian wynosi 12,8 proc.

Dino Polska ma już 27 tys. pracowników

Wydatki Dino Polska zwiększyły się o 23,8 proc. do 2,58 mld zł. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę o 24,7 proc. do 1,81 mld zł.

Z kolei nakłady na świadczenia pracownicze wzrosły o 34,4 proc. do 362,8 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - o 6 proc. do 225,6 mln zł. Na koniec marca br. firma zatrudniała 26 964 osób, wobec 21 595 rok wcześniej. W sprawozdaniu zaznaczyła, że wzrost wydatków pracowniczych w mniejszym stopniu wynika ze wzrostu średniego wynagrodzenia.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na usługi obce (głównie transport, najem i dzierżawę i usługi serwisowe) Dino Polska wydało w zeszłym kwartale 94,1 mln zł, o 21,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Bez dużych kampanii reklamowych, z nowym podatkiem

Koszty własne sprzedaży Dino Polska zwiększyły się o 22,7 proc. do 2,06 mld zł. - Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem skali działalności Grupy Dino w związku z ekspansją sieci sklepów Dino oraz rosnącą sprzedażą w istniejącej sieci sklepów (LfL), a także nowym podatkiem od sprzedaży detalicznej, który wszedł w życie z początkiem 2021 r. - skomentowano w sprawozdaniu firmy.

Nie podano, ile Dino Polska zapłaciło tego podatku w zeszłym kwartale, zaznaczono natomiast, że to jeden z głównych czynników wpływających na działalność firmy. - Aby zneutralizować jego wpływ na rentowność Spółki, będzie wymagał zwiększenia efektywności w różnych obszarach działalności Grupy Dino - zapowiedziano.

Koszty finansowe firmy, obejmujące głównie obsługę zadłużenia, zmalały o 33,4 proc. do 10,6 mln zł, ze względu na spadek stóp procentowych. Dług netto Grupy Dino na koniec marca br. wyniósł 1,18 mld zł, o 199,9 mln zł więcej niż na koniec marca ub.r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy zmalał w ciągu roku z 1,25 x do 1,08 x.

Z kolei wydatki na sprzedaż i marketing zwiększyły się o 29,8 proc. do 490,7 mln zł. - Wzrost ten był spowodowany głównie wzrostem skali działalności Grupy Dino i związaną z tym ekspansją sieci sklepów oraz rosnącą sprzedażą w istniejącej sieci sklepów (LfL), co wiązało się z koniecznością ponoszenia większych kosztów związanych z utrzymaniem sklepów, przechowywaniem towarów i marketingiem - opisano.

Firma w przeciwieństwie do innych sieci sklepów nie prowadzi dużych kampanii reklamowych w mediach. - W sposób oszczędny korzystamy z narzędzi reklamowych, używając tylko własnych kanałów komunikacji (tj. m.in. gazetki promocyjnej Dino, profilu spółki na portalach społecznościowych, newslettera dla klientów oraz własnych billboardów reklamowych przy marketach Dino) - wyjaśniła firma w sprawozdaniu za ub.r.

Przez kwartał przybyło 59 sklepów

Na koniec marca ub.r. Dino Polska miało 1 532 sklepy o łącznej powierzchni handlowej wynoszącej 597,09 tys. metrów kwadratowych. W pierwszym kwartale liczba placówek wzrosła o 59.

Natomiast w latach 2018-2020 Dino Polska zwiększyło liczbę sklepów o 732, czyli o 91,5 proc. W sprawozdaniu firma podkreśliła, że „posiada wieloletnie doświadczenie i potwierdzoną zdolność w zakresie otwierania nowych sklepów”.

Natomiast Dino Polska nie ma sklepu internetowego ani nie oferuje innych usług zamawiania produktów przez internet.

Zysk nieco wyższy od prognoz

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w pierwszym kwartale 2021 roku 144,8 mln zł wobec 103,9 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 138,8 mln zł zysku netto.

EBIT wyniósł 187,8 mln zł wobec 143,6 mln zł przed rokiem i był 3,4 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 181,7 mln zł.

Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 27,7 proc. do 242,8 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 239,2 mln zł EBITDA.

Dino Polska wyceniane na 24 mld zł

Wiosną ub.r. Dino Polska zadebiutowało na warszawskiej giełdzie. W ofercie publicznej sprzedano 49 proc. akcji firmy za 1,65 mld zł, po 34,5 zł za sztukę.

Kurs giełdowy Dino Polska systematycznie rósł. Wiosną 2018 roku pierwszy raz przekroczył 100 zł, a w połowie ub.r. - 200 zł. W czwartek na koniec sesji wynosił 247,30 zł, co daje kapitalizację w wysokości 24,2 mld zł.

51,16 proc. akcji firmy zachował jej założyciel Tomasz Biernacki. Obecnie ten pakiet jest wyceniany na 12,4 mld zł, a wzrost jego wartości w ostatnich latach wywindował Biernackiego do czołówki listy najbogatszych Polaków - w zestawieniu „Forbesa” z lutego br. zajął drugie miejsce, za Michałem Sołowowem, a przed Zygmuntem Solorzem.

Dołącz do dyskusji: Dino Polska ma już 1,5 tys. sklepów i 27 tys. pracowników. Wpływy 24 proc. w górę

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zeus
Ostatnio bywam tam coraz częściej. Może oferta nie tak szeroka w porównaniu z owadzim dyskontem, ale kupuje się tam wszystko co potrzebne, szybko i przyjemnie. Ceny do przyjęcia.
odpowiedź
User
Snake
Okropny sklep, mało towaru, produktów z gazetek właściwie nie ma. Zawsze w pierwszym dniu promocji o godz. 6:00 już nie ma tych produktów. Często nabiał w lodówkach przeterminowany, śledzie także. Szału nie ma z tymi sklepami. Strasznie ścigają się z Lidlem czy Biedronką. Niestety nie dorównują tym sklepom. Nie polecam.
odpowiedź