Była managerka obciąża Facebooka. Własny interes ważniejszy od bezpieczeństwa użytkowników

Osoba, który udostępniła dokumenty Facebooka, w których zarzuca firmie że jego produkty podsycają nienawiść i szkodzą zdrowiu psychicznemu dzieci, ujawniła swoją tożsamość w telewizyjnym wywiadzie. Frances Haugen oskarżyła ten największy serwis społecznościowy na świecie o wybór „zysku nad bezpieczeństwem”.

jr
jr
Udostępnij artykuł:

Frances Haugen, 37-letnia analityczka danych z Iowa, pracowała dla dużych firm, w tym Google i Pinterest, ale jak powiedziała w wywiadzie dla programu informacyjnego CBS „60 Minutes”, Facebook był „znacznie gorszy” niż wszystko, co widziała wcześniej. Kobieta zaapelowała o uregulowanie działań giganta mediów społecznościowych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/promowanie-nienawisci-facebook-dla-reklamodawcow-licza-sie-zasiegi-i-konwersja ##

- Facebook raz po raz pokazuje, że przedkłada zysk nad bezpieczeństwo. Dotuje, płaci za swoje zyski naszym bezpieczeństwem” – powiedziała Haugen. - Wersja Facebooka, która istnieje dzisiaj, dzieli nasze społeczeństwa i powoduje przemoc etniczną na całym świecie - stwierdziła.

Śledztwo "Wall Street Journal"

Facebook mierzy się z oskarżeniami, że szkodzi wizerunkowi nastolatek i podsyca pogłębiającą się polaryzację polityczną w Ameryce. Największa na świecie platforma mediów społecznościowych została uwikłana w burzę wywołaną przez Haugen, która jako anonimowa demaskatorka udostępniła dokumenty amerykańskim prawodawcom i gazecie "The Wall Street Journal", które szczegółowo opisują, w jaki sposób Facebook wiedział o tym, że jego produkty, w tym Instagram, szkodzą młodym osobom.

W wywiadzie dla „60 Minutes” specjalistka IT wyjaśniła, w jaki sposób algorytm, który wybiera, co ma być wyświetlane w kanale informacyjnym użytkownika, jest zoptymalizowany pod kątem treści, które wywołują reakcję. Jak twierdzi, własne badania firmy pokazują, że „łatwiej jest zainspirować ludzi do gniewu niż do innych emocji”.

- Facebook zdał sobie sprawę, że jeśli zmieni algorytm na bezpieczniejszy, to ludzie spędzą mniej czasu w witrynie, będą klikać mniej reklam i zarobią mniej pieniędzy - podsumowała Haugen.

Facebook spotkał się też z krytyką, że serwis napędza problemy społeczne i ataki polityczne, takie jak atak na Kapitol z 6 stycznia 2021 roku w Waszyngtonie.

Informatorka mediów powiedziała, że podczas wyborów prezydenckich w USA w 2020 roku firma zdała sobie sprawę z niebezpieczeństwa, jakie stwarzają takie treści i włączyła systemy bezpieczeństwa, aby je zmniejszyć. Ale „jak tylko wybory się skończą, wyłączają je z powrotem lub zmieniają ustawienia z powrotem na takie, jakie były wcześniej, aby postawić na rozwój przed bezpieczeństwem, a to naprawdę wydaje mi się zdradą demokracji” - stwierdziła Haugen.

- Facebook zarabia więcej, gdy konsumujesz więcej treści. A im więcej gniewu, na który są narażeni, im więcej wchodzą w interakcje, tym więcej konsumują - podkreśliła.

Facebook odpiera zarzuty

Wiceprezes ds. polityki i spraw globalnych, Nick Clegg, stanowczo odrzucił twierdzenie, że należące do firmy platformy są „toksyczne” dla nastolatków, kilka dni po rozprawie w Kongresie, podczas której amerykańscy ustawodawcy krytykowali firmę za jej wpływ na zdrowie psychiczne młodych użytkowników.

Przyznał jednak, że osoby z wcześniej istniejącymi problemami mogą „nie czerpać korzyści z korzystania z mediów społecznościowych”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/facebook-walczy-o-mlodych-uzytkownikow-nawet-o-przedszkolakow,7170111022143105a ##

W drugim kwartale br. Facebook osiągnął wzrost przychodów o 56 proc. do 29,08 mld dolarów i zysku netto z 5,18 do 10,39 mld dolarów. Koncern zaznaczył, że w drugim półroczu tempo wzrostu jego wyników może znacząco spaść.

Z należących do koncernu platform Facebook, Instagram i WhatsApp w zeszłym kwartale przynajmniej raz w miesiącu skorzystało 3,51 mld użytkowników, wobec 3,14 mld rok wcześniej. Liczba internautów korzystających z samego Facebooka zwiększyła się z 2,7 do 2,89 mld.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem