SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fundacja Barta Staszewskiego skarży KRRiT do sądu. Oddalono wnioski dot. Jakimowicza w TVP Info i Radia Maryja

Kierowana przez aktywistę Barta Staszewskiego skieruje Fundacja Basta do sądu skargi na bezczynność przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. KRRiT oddaliła jej wnioski o postępowania dotyczące nagrania w TVP Info, jak Jarosław Jakimowicz zdejmuje z budynku tęczową flagę, i wypowiedzi w Radiu Maryja o LGBT+ jako rzeczach „obrzydliwych”.

Fot. screen z TVP InfoArticle

4 maja br. w cyklu Michała Rachonia „Jedziemy dalej” w TVP Info pokazano nagranie zrealizowane przez stałego komentatora programu Jarosława Jakimowicza dwa dni wcześniej. Jakimowicz w Dniu Flagi zerwał tęczowy sztandar zawieszony przy fladze Polski, nazywając go „szmatą” i „g…nem”. Jego zachowanie ze zrozumieniem skomentowali Michał Rachoń i inni regularni goście programu: Jacek Wrona i Jacek Liziniewicz.

TVP: Jakimowicz zrywający tęczową flagę nie zachował się homofobicznie

Bart Staszewski poprzez swoją Fundację Basta wnioskował do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o wszczęcie postępowania wobec Telewizji Polskiej w oparciu o art. 18 ust. 1 Ustawy o radiofonii i telewizji stanowiący, że audycje nie mogą propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym, w szczególności nie mogą zawierać treści nawołujących do nienawiści lub przemocy lub dyskryminujących m.in. ze względu na orientację seksualną.

- Materiał ten (nagrania Jakimowicza - przyp.) nie był opatrzony krytyczną opinią prowadzącego. Nikt z uczestników audycji nie skrytykował działań i słów Jarosława Jakimowicza, ani nawet nie zdystansował się wobec tych treści, wręcz przeciwnie goście w studiu gratulowali Jarosławowi Jakimowiczowi tego działania - uzasadnił.

Fundacja Basta przekazała w komunikacie, że KRRiT poinformowała w odpowiedzi, że nie będzie podejmować żadnych działań w tej sprawie. Krajowa Rada przytoczyła stanowisko TVP, że nagranie Jakimowicza nie miało charakteru homofobicznego, tylko miało wykazać, że część obywateli nie akceptuje wywieszania tęczowej flagi obok flagi polskiej. Zwrócono też uwagę, że tęczowa flaga nie została zniszczona ani uszkodzona.

Radio Maryja o zamalowaniu plakatów „Vogue’a”

Z kolei wniosek w sprawie Radia Maryja dotyczył wydania „Aktualności dnia” z 31 maja, w którym relacjonowano zamalowanie plakatów „Vogue’a” przedstawiających całujące się pary jednopłciowe. - Czerwiec to miesiąc dumy LGBTQ+ i rozpoczynają się różnego rodzaju akcje, przedsięwzięcia. Ksiądz profesor z reguły dostarcza nam ciekawych faktów, spostrzeżeń ze świata, który nas zadziwia, o którym często możemy powiedzieć: "przecież to jest po prostu obrzydliwe" - stwierdził dziennikarz prowadzący audycję.

Goszczący w niej ks. prof. Paweł Bortkiewicz pochwalił zamalowanie plakatów „Vogue’a”. - To świadczy o tym, że jeszcze nie ulegliśmy procesowi zatracenia orientacji w sferze wartości i tego, co jest normą, a co patologią, co jest dobre, a co złe. Forma zamalowywania publicznie wywieszanych zdjęć, które ilustrują pocałunki homoseksualne, niewątpliwie może urażać czyjąś estetykę - skomentował.

- Jeżeli - przepraszam za porównanie - mamy dopuszczalne w Polsce wyrokiem sądu znieważanie wizerunku Chrystusa i Matki Bożej, które miało miejsce w Płocku i okazało się bezkarne wyrokiem miejscowego sądu, to dlaczego nie mamy reagować na to, co obraża nasze uczucia. Dlaczego nie ma zgody na symetrię zachowań? Przy czym w tym pierwszym przypadku jest to rzeczywiście - obiektywnie rzecz ujmując - obrazoburstwo, jest to profanacja. Jest to akt bluźnierczy, bo wizerunki Chrystusa i Maryi są oczywiście wizerunkami, które stanowią przedmiot kultu religijnego - dodał.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, że audycja nie była homofobiczna a zawarte w niej wypowiedzi dotyczą wartości katolickich i chrześcijańskich oraz zostały wyrwane z kontekstu. Zaznaczyła, że Radia Maryja jest stacją o religijnym, katolickim profilu programowym, więc wartości religijne są dla niej priorytetowe i nadrzędne.

Fundacja Basta nie zgadza się z interpretacją KRRiT w obu sprawach. Zapowiada, że skieruje do sądu skargi na bezczynność przewodniczącego Krajowej Rady.

KRRiT z nowym składem

We wrześniu zakończyła się 6-letnia kadencja poprzedniego składu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z Witoldem Kołodziejskim jako przewodniczącym. Na początku sierpnia Senat do nowego składu Krajowej Rady wybrał medioznawcę prof. Tadeusza Kowalskiego, wskazanego przez senatorów KO. Natomiast Sejm wybrał dwójkę kandydatów PiS: Maciej Świrskiego i Agnieszkę Glapiak.

W tym tygodniu prezydent Andrzej Duda powołał do KRRiT wieloletnią dziennikarkę TVP Marzenę Paczuską i medioznawczynię dr Hannę Karp.

Dołącz do dyskusji: Fundacja Barta Staszewskiego skarży KRRiT do sądu. Oddalono wnioski dot. Jakimowicza w TVP Info i Radia Maryja

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ula Ola
W Polsce pisowskiej, pisowcy i rezimowka mają pluć wam w twarz a wy na kolanach macie to przyjmować z pokorą polskie psy
odpowiedź
User
fgh
LGBT to choroba umysłowa. Trudno być z tego dumnym.
odpowiedź
User
Justyna
Każdy ma prawo żyć tak jak chce.Nikt nie ma prawa nikomu narzucać swojego stylu życia.
odpowiedź