W Polsce ceny płatnej telewizji najniższe w strefie OECD, liderem Cyfrowy Polsat. „Efekt rozdrobnienia rynku”

Z raportu firmy Strategy Analytics wynika, że wśród krajów obszaru OECD w Polsce jest najtańsza oferta płatnych telewizji. Nasz kraj wyprzedza bezpośrednio Szwecję, Finlandię i Węgry z najniższą miesięczną opłatą w wysokości 5,29 dolara. - Niskie ceny abonamentów to efekt bogatej oferty nadawców i znacznego rozdrobnienia polskiego rynku. W najbliższych latach należy spodziewać się raczej stabilizacji opłat niż ich dalszych spadków - prognozują dla Wirtualnemedia.pl Artur Dominiak z nc+ i Tomasz Żurański z Vectry.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

W raporcie Strategy Analytics zatytułowanym „Pay TV prices in OECD countries, November 2016” przedstawiono zestawienia oparte na badaniach cen prawie 1,9 tys. pakietów telewizyjnych dostępnych u 115 operatorów w 31 krajach zrzeszonych w organizacji OECD.

Analitycy zwracają uwagę, że w listopadzie w porównaniu z majem ub.r. w wielu krajach ceny płatnych pakietów telewizyjnych uległy obniżeniu, obecnie średnia dla wszystkich badanych państw wynosi miesięcznie 21,41 dol. Podana kwota nie obejmuje obowiązkowego abonamentu telewizyjnego.

Z raportu wynika, że obecnie krajem z najtańszym dostępem do płatnych platform telewizyjnych jest Polska. Na kolejnych miejscach znalazły się Szwecja, Finlandia oraz Węgry. W pierwszej 10-tce aż 9 krajów leży w Europie. 15 państw pod względem cen za płatną telewizję plasuje się powyżej wspomnianej średniej, a najdrożej jest na Islandii - tam miesięczna subskrypcja kosztuje 49,85 dol.

grafika

Polska znalazła się w raporcie na czołowym miejscu zestawienia dzięki najniższemu pakietowi oferowanemu na naszym rynku. Z kolei według zestawienia uśrednionych cen obowiązujących w danym kraju Polska nie jest już na 1. miejscu, choć nadal znajduje się w czołówce krajów z najtańszą telewizją.

grafika

W Polsce najniższa miesięczna opłata podana przez Strategy Analytics wynosi 5,29 dol. - jest to cena oferowana przez Cyfrowy Polsat w pakiecie Rodzinnym HD. Na kolejnych miejscach znaleźli się konkurenci tego nadawcy. Na 2. miejscu jest pakiet Start+ od nc+ w cenie 11,98 dol., a na trzecim UPC Polska z pakietem Start HD (21,29 dol. miesięcznie).

grafika

Oceniając w rozmowie z serwisem Wirtualnemedeia.pl wyniki raportu Strategy Analytics oraz przyczyny niskich cen w Polsce operatorzy zwracają uwagę na dwa główne czynniki - dużą konkurencję oraz rozdrobnienie rynku płatnej telewizji.

- Rynek płatnej telewizji w Polsce jest bardzo rozproszony (platformy satelitarne, sieci kablowe i operatorzy telekomunikacyjni), co więcej na rynek wchodzą także operatorzy mobilni - ocenia Artur Dominiak, dyrektor ds. produktu i polityki cenowej platformy nc+. - W połączeniu z faktem, że penetracja płatnej telewizji w gospodarstwach domowych dochodzi do 80 proc., powstają okoliczności sprzyjające utrzymywaniu niskich cen.

Dominiak podkreśla, że niezależnie od atrakcyjnych cen, nc+ kieruje się przede wszystkim do widzów poszukujących wysokiej jakości rozrywki. - Z tego powodu inwestujemy w produkcję unikalnych treści zarówno na kanałach własnych (Domo+, Kuchnia+), jak i w segmencie Premium. Najlepszym przykładem jest „Belfer”, który w ub.r. odnotował bezprecedensowy sukces - Canal+ wyprzedzał w wynikach oglądalności kanały otwarte, a oferta Premium spod znaku Canal+ cieszyła się ogromnym powodzeniem, zarówno w sprzedaży do nowych, jak i obecnych klientów nc+ - przypomina Dominik.

Nasz rozmówca prognozuje, że rozwój segmentu premium w połączeniu z trwającą konsolidacją na rynku telewizji kablowych spowoduje, że w najbliższych latach należy się spodziewać raczej stabilizacji cen niż ich dalszego spadku.

W podobnym tonie co Dominiak sytuację na polskim rynku płatnych telewizji diagnozuje Tomasz Żurański, prezes Vectry. - Ceny za płatną TV w Polsce rzeczywiście są bardzo niskie – przyznaje Żurański. - Powodem tego jest przede wszystkim duża, niespotykana w zdecydowanej większości innych krajów liczba operatorów oferujących dostęp do płatnej telewizji. Silna walka pomiędzy operatorami prowadzi do powstawania bardzo agresywnych promocji cenowych, częstokroć nieracjonalnych finansowo. Swój udział w kształtowaniu cen ma również rosnąca liczba bezpłatnych kanałów cyfrowej emisji naziemnej, stanowiącej alternatywę dla najtańszych pakietów telewizyjnych - podsumowuje prezes Vectry.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?