Wydawca „Przekroju” miał 4 mln zł zysku. Ile dopłacił Niewiadomski?

Fundacja wydająca magazyn „Przekrój” osiągnęła w ub.r. 3,99 mln zł zysku netto, ale głównie dlatego że suma dotacji (pochodzących przede wszystkim od Tomasza Niewiadomskiego) poszła w górę z 7,5 do 12,51 mln zł. „Przekrój” niebawem zacznie ukazywać się tylko raz rocznie.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody Fundacji „Przekrój” ze sprzedaży produktów, czyli kwartalnika i jego oferty reklamowej zwiększyły się w ub.r. z 2,23 do 2,93 mln zł. W połowie 2021 roku „Przekrój”  zmienił format i podrożał z 19,90 do 38 zł. Jego sprzedaż nie jest audytowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.

Z kolei wynik fundacji ze zmiany stanu produktów zwiększył się z 235,2 do 293,4 tys. zł.

„Przekrój” kosztował ponad 12 mln zł

Działalność operacyjna wydawcy „Przekroju” kosztowała w ub.r. 12,22 mln zł, o 12,2 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 3,76 do 4,84 mln zł, na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 1,26 mln zł na druk i składanie czasopisma, 795,9 tys. zł na opiekę produkcyjną oraz 462,2 tys. zł na produkcję zewnętrzną tekstów i treści audio/wideo.

Koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 4,32 do 5,06 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 603,3 do 734,9 tys. zł. Fundacja w ub.r. zatrudniała na etatach średnio 23 osoby.

Ponad trzy czwarte jej przychodów to dotacje - w ub.r. wyniosły 12,51 mln zł, wobec 7,5 mln zł. Jesienią 2021 roku fundacja zyskała status organizacji pożytku publicznego, który pozwala otrzymywać wpływy z 1 proc. podatku dochodowego, ale rok później z niego zrezygnowała.

Zdecydowaną większość dotacji zapewnia twórca fundacji Tomasz Niewiadomski, który zresztą kupił od Gremi Media prawa do „Przekroju” i od końcówki 2016 roku w dużym stopniu finansuje wydawanie magazynu.

Dzięki wyższym dotacjom wynik operacyjny poszedł w górę z 336,6 tys. zł straty do 4,02 mln zł zysku, a wynik netto - z 354,5 tys. zł straty do 3,99 mln zł zysku.

Milionowe straty „Przekroju”

W 2020 roku Fundacja „Przekrój” przy 10,21 mln zł przychodów miała 2,56 mln zł straty netto, a rok wcześniej zanotowała 14,62 mln zł wpływów i 1,72 mln zł straty netto.

Fundacja wydawanie „Przekroju” przejęła w grudniu 2018 roku od spółki Przekrój założonej przez Tomasz Niewiadomskiego. Ta spółka w 2017 roku zanotowała 4,58 mln zł przychodów i 10,13 mln zł straty netto, a rok później - 4,1 mln zł wpływów sprzedażowych 8,36 mln zł straty operacyjnej i 2,71 mln zł straty netto.

Pod koniec czerwca fundacja zapowiedziała, że pod koniec br. „Przekrój” zmieni cykl wydawniczy z kwartalnego na roczny, jako przyczyny wskazano „bardzo wysokie i wciąż rosnące koszty działalności wydawniczej”. W związku z tym zespół fundacji zostanie znacząco zmniejszony, szczegółów na razie nie podano.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Kampanie świąteczne bardziej efektywne? Nowe aktualizacje YouTube Shorts

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Edelman zatrudnia Annę Vogt na stanowisko global chief strategy officer

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Igor Ruczyński przeszedł z Dentsu Polska do MyShopTV

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Nowy sezon serialu "Klangor" w Canal+. Jest zwiastun i zdjęcia

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż