SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT chce ukarać Polsat za zakodowanie meczu

19 sierpnia tylko w płatnym kanale Polsat Sport był dostępny mecz Polska-Niemcy Mistrzostw Europy w Piłce Siatkowej Kobiet. To sprzeczne z przepisami. Przewodniczący KRRiT wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na nadawcę.

Mecz reprezentacji Polski siatkarek, fot. screen z Polsat SportArticle

Pod koniec sierpnia informowaliśmy, że do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęło 11 skarg na Polsat w związku z brakiem transmisji ważnego meczu w kanale otwartym. KRRiT poinformowała skarżących, że przeprowadziła w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Wynika z niego, że nadawca naruszył art. 20b ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji w związku z § 2 pkt 1) rozporządzenia KRRiT z dnia 17 listopada 2014 r. w sprawie listy ważnych wydarzeń. Zakłada ono, że mecze Reprezentacji Polski podczas ważnych wydarzeń sportowych, w tym Mistrzostw Europy w Piłce Siatkowej Kobiet muszą być dostępne w otwartych antenach.

Jaką karę zapłaci Polsat?

Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego KRRiT wszczęła kolejne. Tym razem dotyczące kary dla nadawcy. Okolicznością łagodzącą jest fakt, że Polsat zaraz po skargach rozpoczął transmisje kolejnych spotkań ME na antenie naziemnego kanału Super Polsat. Spotkania z Czechami, Hiszpanią, Grecją i Bułgarią były już dostępne zarówno w Polsacie Sport, jak i Super Polsacie. Niewykluczone, że w sprawie transmisji doszło do nieporozumienia. Polsat mógł być przekonany, że atrakcyjna transmisja znajdzie się w ofercie którejś z naziemnych stacji Telewizji Polskiej.

W 2018 roku TVP poinformowała bowiem, że nabyła od Polsatu sublicencję, która obejmuje m.in. mecze siatkarek w 2021 roku. Ostatecznie spotkania te nie znalazły się w ramówce TVP Sport. Kanał sportowy nadawcy publicznego pokazywał w tym czasie transmisje z Mistrzostw Świata w Piłce Plażowej. Wówczas odbywała się też paraolimpiada. TVP nie odpowiedziała nam, dlaczego któraś z jej niekodowanych anten nie przeprowadziła transmisji.

Surowe kary w przeszłości

KRRiT może nałożyć na Polsat karę w wysokości do 50 proc. rocznej opłaty za dysponowanie częstotliwościami naziemnymi. Jeśli nadawca nie uiszcza tej opłaty, to wysokość kary może wynieść nawet 10 proc. przychodów w poprzednim roku podatkowym. Rada uwzględni szkodliwość naruszenia przepisów, jego możliwości finansowe i dotychczasowe zachowanie. W 2020 roku przewodniczący KRRiT nałożył łącznie 65 tys. kar na Polsat. TVP dostała 55 tys. kar, a TVN 41 tys. Stację Zygmunta Solorza ukarano m.in. za przekroczenie limitu reklam w Polsat Games.

W przeszłości KRRiT jeszcze surowiej karała nadawców. W 2006 roku nałożyła na przykład na Polsat 500 tys. zł kary za program pracującego wówczas w tej stacji Kuby Wojewódzkiego z udziałem Kazimiery Szczuki. Feministka naśmiewała się w talk-show z Madzi Buczek, niepełnosprawnej założycielki Podwórkowych Kółek Różańcowych, prowadzącej program w telewizji Trwam i Radiu Maryja.

Polsat został też ukarany za reality-show „Fear Factor”. Zdaniem KRRiT kontrowersyjne zadania dla uczestników nie powinny być pokazywane w telewizji przed godziną 23. Wówczas kara wyniosła 400 tys. zł. W 1997 roku regulator nałożył na Polsat 300 tys. zł grzywny za pokazanie filmu „Ostry poker w Małym Tokio” przed godz. 23. Po tym jak nadawca odwołał się do sądu, zawarto ugodę, w ramach której zmniejszono karę do 110 tys. zł.

Wyniki finansowe powyżej oczekiwań

 W drugim kwartale br. Grupa Polsat Plus osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 10,4 proc. do 3,16 mld zł, a jej zysk netto zwiększył się z 290,7 do 541,7 mln zł. W całym pierwszym półroczu 2021 roku miała 6,1 mld zł przychodów i 932,1 mln zł zysku netto. Przychody Grupy Polsat Plus w zeszłym kwartale wyniosły 3,16 mld zł, to o 3,4 proc. więcej od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes.

Dołącz do dyskusji: KRRiT chce ukarać Polsat za zakodowanie meczu

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kolis
Jak się zorientowali, że nie było w tvp, to wyemitowali powtórkę w mniej niż 24h, na co chyba pozwala prawo.
odpowiedź
User
Ksymen
Chyba najpierw trzeba spytać Trybunał Konstytucyjny?
odpowiedź
User
jotka
Skoro sprzedali sublicencję TVPiS, to niech TVPiS płaci za brak emisji.
odpowiedź