KRRiT wprowadza oznaczenia product placementu i nowe symbole „wiekowe”

W polskich stacjach telewizyjnych i radiowych programy z product placementem będą odpowiednio oznaczone. Jednocześnie zmieniają się symbole informujące, w jakim wieku młodzi widzowie nie powinni oglądać określonych programów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała właśnie o rozporządzeniu z 30 czerwca, wprowadzającym do polskiego prawa obowiązek oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, czyli inaczej product placement. W przypadku programów telewizyjnych informujący o tym znak graficzny (patrz poniżej) musi zostać umieszczony zarówno na samym początku programu, przy wznowieniu po przerwie reklamowej, jak i na końcu. Za każdym razem ma być wyświetlany nie krócej niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak ma być też pokazywany przez cały czas trwania napisów końcowych. W przypadku audycji radiowych z product placementem ma pojawić się czytany przez lektora komunikat „audycja zawiera/zawierała lokowanie produktu” - na początku, po przerwie reklamowej i na końcu programu.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia. KRRiT uzasadnia, że wprowadza je, aby dostosować polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej. Tak więc w ciągu dwóch tygodni przy wszystkich programach telewizyjnych i radiowych wykorzystujących product placement pojawią się nowe oznaczenia.

grafika

KRRiT zmienia też znaki informujące o wieku, poniżej którego widzowie nie powinni oglądać określonych programów telewizyjnych. I tak zamiast czerwonego kółka pokazywany ma być czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku, a zamiast zielonego kółka - zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki również mają formę kwadratów z cyframi oznaczającymi wiek, poniżej którego nie powinno się oglądać konkretnego programu. Wszystkie symbole zaprojektowało studio Platige Image.

grafika

Nowelizację tego rozporządzenia KRRiT przyjęła 12 lipca. Zmienione przepisy wejdą w życie za 30 dni. Rada argumentuje, że nowe znaki są bardziej widoczne i czytelne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję